کیف پول

معرفی امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال (سخت افزاری + نرم افزاری)

در چند سال اخیر بازارهای دنیای ارز دیجیتال رشد چشم‌گیری داشته و اخبار مربوط به آن به یکی از داغ‌ترین خبرهای دنیای اقتصاد تبدیل‌شده است. رشد نجومی قیمت دارایی‌های کاربران در این بازار باعث سودهای قابل‌توجه شده که به این دلیل هر روز بر تعداد کاربران و سرمایه‌گذاران این شبکه‌ها افزوده می‌شود.

از طرفی دیگر رشد و محبوبیت زیاد بازارهای کریپتو کارنسی باعث ایجاد و تولید کیف پول‌های متنوعی شده است. ازاین‌رو باید با اطلاعات کافی در مورد این کیف پول‌ها کسب کرده و امن ‌ترین کیف پول  ارز دیجیتال را انتخاب کنیم. در این مقاله از صرافی خرید ارز دیجیتال صرافکس سعی بر آن است که امن ‌ترین کیف پول ‌های ارز دیجیتال را برای شما معرفی و از لحاظ امنیت بررسی کنیم.

امن ‌ترین کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال 

والت‌ها (wallet) یا کیف پول‌های ارز دیجیتال شامل دو نوع هستند؛ کیف پول سخت‌ افزاری و نرم‌افزاری که برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین به‌جز ذخیره رمز ارزها این کیف پول‌ها سابقه تراکنش و همچنین کلیدهای عمومی و خصوصی را نیز در خود نگهداری می‌کنند.

هر کیف پولی دیجیتالی دارای یک آدرس عمومی است که برای ترانسفر رمزارزها به سیستم کاربرد دارند. به‌طورکلی کیف پول‌های ارز دیجیتال امنیت دارایی‌های ما را تأمین می‌کنند.

در یک دسته‌بندی دیگر کیف پول‌های ارز دیجیتال به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند مانند کیف پول گرم (Hot Wallet) و کیف پول سرد (Cold Wallet).

کیف پول های گرم و سرد چه تفاوتی با هم دارند؟

 آن دسته از کیف پول‌هایی که برای فعالیت به اینترنت نیاز دارند و آنلاین هستند جزو کیف پول‌های گرم محسوب می‌شوند مانند کیف پول دسکتاپی و موبایلی و دسته دیگر که آفلاین خدمات ارائه می‌دهند و نیاز به اینترنت ندارند فقط در مواقعی که ارز را انتقال می‌دهیم آن‌هم به‌صورت خیلی کوتاه از اینترنت استفاده می‌کنیم. این دسته از کیف پول‌ها را که عموماً سخت‌افزاری هستند کیف پول‌های سرد می‌نامند.

در ادامه به بررسی امن ‌ترین کیف پول ‌های ارز دیجیتال می‌پردازیم، چراکه ورود و فعالیت در بازارهای کریپتو کارنسی دارای ریسک‌ها و خطرات بی‌شماری هستند؛ پس باید با اطلاعات کامل امن‌ترین کیف پول‌ها را برای خود انتخاب و از آن‌ها استفاده کنیم.

  • تراست والت (Trust Wallet)

با اطمینان کامل می‌توان گفت که کسانی که در حوزه بازارهای کریپتو کارنسی فعالیت می‌کنند به احتمال زیاد از کیف پول تراست والت استفاده کرده‌اند. این والت چند ارزی است و چون فقط نسخه موبایلی دارد روی گوشی به‌راحتی قابل‌نصب بوده، این کیف پول به شیوه غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و از امنیت بالایی برخوردار است و همچنین در موقع نصب نیاز به هیچ‌گونه اطلاعاتی ندارد‌.

 این کیف پول به عنوان یکی از امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال در آخر که نصب شد 12 کلمه به ما می‌دهد که برای مواقعی که نیاز به ریکاوری و بازیابی خواهد بود به درد می‌خورد و باید آن را یادداشت و در جای امنی نگهداری کرد از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  1. امنیت بالا.
  2. پشتیبانی و پوشش اکثر ارزهای دیجیتال.
  3. این توانایی و قابلیت دارد که به صرافی‌های بزرگ مانند بایننس متصل شود.

تراست والت امن ترین کیف پول ارز دیجیتال

  • کیف پول مای سلیوم (My celium)

یکی دیگر از امن ‌ترین کیف پول ‌های ارز دیجیتال والت مای سلیوم است که از امنیت بالایی برخوردار بوده و همچنین کار با آن راحت و دارای جذابیت‌های خاص خود است. این کیف پول به طور کلی از همه توکن‌های شبکه بلاک چین ERC-20، اتریوم و بعضی دیگر از رمزارزها را پوشش می‌دهد. گروه توسعه‌دهنده این والت تدابیر امنیتی بالایی را برای حفاظت از دارایی‌ها و کلیدهای خصوصی کاربران اتخاذ کرده‌اند.

 یکی از ویژگی‌های خوب و کاربردی این کیف پول اتصال سریع به گره‌های بلاک چین است که این خود موجب افزایش سرعت ارسال و همچنین دریافت رمزارزها می‌شود.

 دفعه اول هنگام استفاده به نظر خیلی پیچیده و گیج‌کننده هست اما بعد از چند وقت استفاده جذابیت‌های آن برای کاربران نمایان خواهد شد. در آخر گفتن این نکته که این کیف پول والت‌های سخت‌افزاری مانند لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) را نیز پوشش و پشتیبانی می‌کند خارج از لطف نیست.

  • کیف پول الکتروم (Electrum Bitcoin Wallet)

در لیست امن‌ ترین کیف پول ‌های ارز دیجیتال نام کیف پول الکتروم نیز مشاهده می‌شود از کیف پول‌های محبوب در اندروید به‌حساب می‌آید و به دلیل اینکه ساده و خدمات کم‌تری دارد مثل والت‌های دیگر به چشم نیامده است. در کیف پول الکتروم کلیدهای خصوصی با رمزنگاری محلی وجود دارند و به‌هیچ‌عنوان در سرورهای آنلاین ثبت و نگهداری نمی‌شوند که این باعث می‌شود که در این کیف پول‌ها امکان هک شدن سرور و از بین رفتن سرمایه کاربرها وجود نداشته باشد.

تا وقتی‌که گوشی خود را دارید و مواظب آن هستید سرمایه‌تان در امان خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های خوب این کیف پول می‌توان به دانلود و نصب آسان آن در زمان کمی اشاره کرد. همچنین از معایب آن‌که باعث استقبال کمتر از این والت شده است عدم ساپورت زبان‌های دیگر به‌جز انگلیسی است. بااین‌وجود بازهم در لیست بهترین و امن‌ترین‌ها وجود دارد.

الکتروم یکی از امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال

  • کیف پول اکسودوس (Exodus)

یکی دیگر از امن ‌ترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال که می‌توان نام برد کیف پول اکسودوس است. این کیف پول فعالیت خود را در سال 2016 آغاز کرده و در طول زمان‌بر قابلیت‌ها و توانایی‌های آن افزوده‌شده و کاملاً به‌روز است. اگرچه کیف پول نامبرده، کیف پول دسکتاپی متن بازی نیست ولی کار با آن بسیار راحت است و در مقایسه با والت الکتروم یادگیری آن آسان‌تر و شیوه‌ی استفاده‌ بهتری نیز دارد.

در هنگام استفاده از این والت نیازی به ثبت‌نام پیش رفته “KYC” نیست. در مورد سیستم حفاظتی و امنیتی اکسودوس باید به این نکته اشاره کرد که به طریقی طراحی‌شده که کلید خصوصی روی گوشی همراه ذخیره می‌شود به گونه‌ای اطلاعات بر روی تلفن همراه ثبت می‌شود که امکان هک و دستکاری را به پایین‌ترین حد خود می‌رساند. در آخر باید گفته شود که این کیف پول از بیت کوین، دش، لایت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها پشتیبانی می‌کند.

  • کیف پول بلاک چین (Blockchain)

این کیف پول همان‌طور که از محبوبیت زیادی برخوردار است جزو امن ‌ترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال نیز محسوب می‌شود. کیف پول بلاک چین این ادعا را دارد که در بین همه کیف پول‌ها بهترین و رتبه اول را دارد.

از ویژگی‌های جالب و جذاب این کیف پول می‌توان به پذیرش رو به افزایش 30 میلیون والت از طرف کاربران و همچنین تراکنش 200 میلیون دلاری اشاره کرد. برای محافظت از سرمایه خود این کیف پول قابلیت فعال‌سازی شناسایی دو عاملی “Google Authenticator” را دارد.

کیف پول بلاک چین از ارز های زیادی پشتیبانی می‌کند که مجموعاً به 22 رمزارز می‌رسند. همچنین توانایی نقل‌وانتقال ارز را دارد و هم به‌صورت آنلاین، اندروید و ios قابل‌عرضه هستند.

کیف پول بلاک چین امن ترین کیف پول در ایران

  • کیف پول کاغذی بیت کوین

این کیف پول از اوایل پیدایش بیت کوین وجود داشته و تا الان هم جزو امن ‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود و رویکرد مناسب و با امنیت بالایی برای ذخیره و نگهداری بیت کوین است. این کیف پول به‌صورت آفلاین فعالیت می‌کند و همین باعث شده که از امنیت بالایی برخوردار باشد. نسبت به والتهایی که به‌صورت آنلاین کار می‌کنند.

 سایت bitaddress.org سایتی با امنیت بالا بوده که می‌توان با کمک آن کیف پول کاغذی ایجاد و تولید کرد. امنیت و اعتبار این سایت ثابت‌شده است.

مشاهده نمودار تکنیکال و قیمت بیت کوین از صرافی ایرانی صرافکس

امن ‌ترین کیف پول‌ سخت افزاری ارز دیجیتال

دسته دوم از کیف پول‌ها، کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند که کاربرد آن ها ذخیره کردن کلید خصوصی ارز های دیجیتال است. به دلیل اینکه این کیف پول‌ها به اینترنت متصل نیستند و نمی‌توانند برنامه‌های پیچیده‌ای رو اجرا کنند، امنیت زیادی دارند.

کلیدهای خصوصی در این کیف پول‌ها به روش آفلاین ثبت و نگهداری می‌شوند و از خطراتی زیادی در امان هستند. این کیف پول‌ها با قیمت‌های متنوعی در بازار موجود است.

  • کیف پول سخت‌ افزاری لجر نانو ایکس 

در مطالب بالا گفته شد که از لحاظ امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری خیلی بهتر هستند و کیف پول لجر نانو ایکس نیز از امن ‌ترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. در حال حاضر بالغ‌بر 1800 رمزارز را به روش لجرلایو پوشش می‌دهد.

روش کار با آن بسیار آسان است و هر ساله کمپانی لجر با درخواست کاربران خود رمزارزهای جدید را نیز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول از راه کابل به کامپیوتر و با بلوتوث به تلفن‌های اندروید و ios متصل می‌شود.

  • کیف پول سخت‌ افزاری ترزور مدل تی 

کیف پول ترزور نیز مانند لجر نانو ایکس جزو امن ‌ترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال است و یک والت نسل دوم سخت‌افزاری محسوب می‌شود. این والت در مقایسه با دیگر کیف پول‌ها این قابلیت را برای کاربرانش فراهم کرده که بتوانند به‌راحتی به صرافی‌های شخصی و بزرگی مانند چنجلی (Changelly) و کوین سوییچ (CoinSwitch) دسترسی و استفاده کنند.

این کیف پول دارای یک صفحه‌نمایش کوچک است که می‌توان اطلاعات و تراکنش‌ها را مشاهده کرد. از ویژگی‌های امنیتی آن می‌توان Shamir Backup را نام برد که در صورت به وجود آمدن مشکل در سیستم ما 16 قسمت برای بازیابی کوین‌ها ایجاد می‌کند.

کیف پول سخت‌افزاری بهتر است یا نرم‌افزاری؟

با اطلاعاتی که در مطالب بالا گفته‌شده پاسخ این سؤال مشخص است و امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری برای نگهداری ارز های دیجیتال در درازمدت بهتر خواهد بود .والت سخت‌افزاری خیلی ساده بوده و جزو امن ‌ترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال هستند اما به دلیل قیمت زیاد این نوع ولت معمولاً استقبال کمتری از سوی تازه‌ واردها و کسانی که سرمایه اولیه کمی دارند می‌شود.

ولت سخت‌افزاری به‌صورت آفلاین اقدام به ذخیره‌سازی رمزارزها کرده و این‌یک مزیت مهم در مقایسه با نرم‌افزارهای آنلاین است که درخطر هک شدن به‌وسیله هکرها و یا کلاه‌برداران بازار قرار دارند.

برای کسانی که سرمایه اندکی دارند و نمی‌توانند کیف پول‌های سخت‌افزاری تهیه کنند کیف پول‌های نرم‌افزاری وجود دارند که امنیت دارایی‌های سرمایه‌گذار را تأمین کند. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود این است که برای سرمایه‌های کلان و مهم از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید.

در ادامه بخوانید: لیست ۲۰ تایی بهترین کیف پول های ۲۰۲۳ (سخت افزاری + نرم افزاری)

سخن آخر

در این مقاله سعی ما بر این بود که اطلاعاتی راجب به امن‌ ترین کیف پول ‌های ارز دیجیتال در اختیار شما قرار دهیم و باید به این نکته اشاره کرد که کیف پول‌ها بر اساس نیاز کاربر، قابلیت‌های متنوع آن و اینکه کاربران چه انتظاراتی از آن کیف پول دارد هرکدام می‌تواند مهم باشند. ازاین‌رو به‌طور قاطع نمی‌توان گفت که کدام کیف پول از همه مفیدتر و مهم‌تر است با توجه به کار و سایر شرایط کیف پول باید بهترین انتخاب را انجام داد.

سؤالات متداول

امن ترین کیف پول برای ایرانی ها کدام است؟

تراست والت، مای سلیوم، لجر و ترزور از امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال هستند.

کیف پول سخت‌افزاری امن‌تر است یا نرم‌افزاری؟

از لحاظ امنیت بدون شک کیف پول سخت‌افزاری بهتر عمل می‌کند ولی از لحاظ مقرون‌به‌صرفه بودن کیف پول نرم‌افزاری بهتر است.

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا