اخبار

قراردادهای هوشمند به بیت کوین می آیند.

نویسنده وایت پیپر رابین لینوس، معماری BitVM را بر اساس رول آپ اتریوم با رویکرد غیر قابل کلاهبرداری و با توجه به پیشرفت های اخیر درخت Merkle پایه گذاری کرد.

یک توسعه‌دهنده بیت‌کوین روش جدیدی را برای آوردن قراردادهای هوشمند خارج از chain به بیت‌کوین بدون نیاز به سافت فورک پیشنهاد کرده است.

در وایت پیپر9 اکتبر که با عنوان “BitVM Compute Anything on Bitcoin” توسط رابین لینوس، سرپرست پروژه ZeroSync، BitVM منتشر شد، قراردادهای کامل بیت کوین تورینگ را بدون تغییر قوانین اجماع در شبکه بیت کوین فعال می کند.

“هر تابع قابل محاسبه را می توان در بیت کوین تأیید کرد”

twitter

یک سیستم کامل تورینگ سیستمی است که از نظر تئوری می تواند پاسخی برای هر مشکل محاسباتی ارائه دهد.

بااستفاده از BitVM، «منطق» قراردادهای بیت‌کوین خارج از chain اصلی اجرا می‌شود، اما تایید آن بر روی بیت‌کوین انجام می‌شود مشابه به رول آپ آپتیمیزم در اتریوم.

معماری BitVM توانایی های شبکه بیت کوین را با روش های ضد تقلب و مدل چالش گسترش می بخشد و به نظر می رسد این امکان را فراهم میکند تا ادعاهایی که توسط شرکت کنندگان مطرح می شود را بررسی شوند و مکانیزمی برای مجازات کردن ادعاهای دروغین فراهم شود.

لینوس توضیح داد که بیت کوین در شکل فعلی خود به عملیات های اساسی مانند امضا، قفل زمانی و هش لاک محدود می شود.

اما اکنون می‌توان آن را با BitVM گسترش داد، که لینوس می‌گوید می‌تواند مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی جالب را محاسبه کند.

“برنامه‌های بالقوه شامل بازی‌هایی مانند شطرنج، Go یا پوکر و به‌ویژه تأیید صحت مدارک در قراردادهای بیت‌کوین است.”

لینوس گفت: «علاوه بر این، ممکن است بتوان BTC را به chain خارجی متصل کرد، یک بازار پیش‌بینی ایجاد کرد یا از کدهای عملیاتی جدید تقلید کرد.

لینوس گفت یک محدودیت مدل این است که به تنظیمات دو طرفه با یک اثبات کننده و یک تأیید کننده محدود می شود و برای اجرای برنامه ها به مقدار قابل توجهی از محاسبات و ارتباطات خارج از شبکه بیت کوین نیاز است.

لینوس گفت که نقطه عطف بعدی اجرای کامل BitVM علاوه بر Tree++ است که یک زبان برنامه نویسی سطح بالا برای نوشتن و رفع مشکل قراردادهای بیت کوین است.

BitVM توسط سافت فورک Taproot که در نوامبر 2021 انجام شد، فعال شده است.

لینوس از تحقیقات اتریوم در مورد رول اپ آپتیمیزم و مطالعه روی درختانMerkle  در مشارکت در وایت پیپر هشت صفحه‌ای استناد کرد.

بیت کوینرها به BitVM پاسخ می دهند

اریک وال، متخصص بیت کوین، در X(توئیتر) پستی منتشر کرد:

مفاهیم بیان شده در گزارش BitVM را بررسی کنید و گفت او سریع  هیجان زده نمی شود تا نتیجه تست های آن راببینند.

Dylan LeClair، تحلیل‌گر بیت کوین نیز تحت تأثیر گزارش BitVM قرار گرفته است. اما آدام بک، یکی از مشارکت کنندگان اصلی بیت کوین، پیشنهاد کرد به مردم هنوز برای هیجان زده شدن زود است.

“برای افرادی که (بیش از حد) هیجان زده می شوند جالب است ، در واقع شبیه یک بازی انتزاعی دو طرفه است بنابراین کمی شبیه نمونه اجرای پرداخت های مشروط ZKP 2016 گرگ ماکسول است.”

اسمارت کانترکت

یکی از سازندگان در فضای بلاک چین، “dotta”، اشاره کرد که در حال حاضر یک اثبات مفهوم در GitHub وجود دارد.

یکی دیگر از کاربران X، سم پارکر، تلاش کرد تا یکی از رایج ترین ترس های موجود در بین بیت کوین را حل کند.

او با توضیح اینکه BitVM بیت کوین را مجبور نمی کند که در این قراردادها “قفل” شود.

“در نهایت،شما باید انتخاب کنید. اگر به قفل شدن کوین های خود در یک قرارداد کامل تورینگ (کاملاً منطقی) اعتماد ندارید، آنها را در یک قرارداد هوشمند تورینگ کامل قفل نکنید. یکی از زیبایی های سیستم UTXO، امنیت sandboxing است.”

برخی دیگر مانند «Psage» اعتقاد دارند که BitVM به فهرست چیزهایی اضافه می‌کند که قیمت بیت‌کوین را در بازار افزایش می‌دهد.

موارد صعودی درباره بیت‌کوین در حال افزایش هستند، بسیاری از آنها بحث برانگیز هستند، بعضی از دلایل این ها هستند:

صرافکس

کوین تلگراف برای اظهار نظر با لینوس تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرد.

منبع خبر: cointelegraph

5/5 - (7 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا