آموزش

پروتکل اثبات حضور POAP چیست؟ (+کاربردها و آینده آن)

در چند سال گذشته، پروتکل اثبات حضور پواپ که معمولاً با نام اختصاری POAP شناخته می‌شود، در کنار فضای NFT رشد چشمگیری داشته است. تنها در سال 2022 این پروتکل ارتقا یافت و یک دور سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری را تکمیل کرد و معروف شد. در این مطلب آموزشی از صرافکس، بهترین سایت خرید ارز دیجیتال، می‌خواهیم در رابطه با پروتکل اثبات حضور POAP اطلاعات مفید و مختصر را ارائه دهیم و با نحوه کار آن آشنا شویم؛ پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

پروتکل اثبات حضور چیست؟

به زبان ساده، POAP پروتکلی است که کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از فناوری بلاک چین، نشان‌های دیجیتال یا کلکسیونی ایجاد کنند. ریشه‌های این شرکت به سال 2019 بازمی‌گردد، زمانی که این پروتکل در شرکت ETHDenver معرفی شد. مشابه سایر بازارها و پلتفرم‌ها در اکوسیستم NFT، پروتکل اثبات حضور POAP به کاربران اجازه می‌دهد تا NFT را ایجاد کنند؛ اما نوع NFT ایجاد شده توسط آن بسیار خاص و منحصربه‌فرد از NFT- های دیگر است و این NFT- ها معمولاً POAP نامیده می‌شوند.

خود پلتفرم POAP نامیده می‌شود و NFT‌- هایی به سبک نشان ایجادشده روی پلتفرم نیز به‌عنوان POAP شناخته می‌شوند. توجه به این نکته مهم است که درحالی‌که سایر پلتفرم‌های NFT یادبود مشابه POAP وجود دارند، پروتکل اثبات حضور اولین در نوع خود بود که منجر به ایجاد هر NFT با ماهیت مشابه POAP شد.

پروتکل اثبات حضور

تاریخچه POAP

در کنوانسیون ETH Denver در سال 2019، جوامع و برخی از داوطلبانی که این رویداد را سازمان‌دهی کردند، مجبور شدند برای شرکت‌کنندگان و برندگان هکاتون جوایزی صادر کنند؛ اما ازآنجایی‌که این رویداد توسط اینفلوئنسرهای گروهی، توسعه‌دهندگان و سازمان دهندگان تأمین مالی می‌شد، سؤالاتی در مورد امکان‌پذیری پاداش پول فیات یا سکه رمزنگاری وجود داشت؛ بنابراین، برای پرکردن شکاف، سازمان دهندگان سپس POAP- های خود را به‌عنوان نوعی پاداش طراحی می‌کنند.

ازیک‌طرف، POAP- ها در آن زمان به‌عنوان جایگزینی درخشان برای پول‌های فیات یا شکل‌های رمزنگاری پاداش تائید شدند؛ از سوی دیگر، هدف این بود که امکانات گسترده‌ای را در استفاده از بلاک چین اتریوم، آنچه را که می‌توان با استفاده از این پلتفرم ایجاد و توسعه داد و از چه آینده‌های جدیدی که آلت کوین‌ها یا فناوری‌های دیگر پشتیبانی نمی‌کنند، پشتیبانی کرد. POAP یکی از اصلی‌ترین نوآوری‌های رمزنگاری سال در نظر گرفته شد. سپس این پروژه 100% داوطلبانه و تأمین مالی شد و با پروتکل اثبات حضور POAP، کمک‌ها و وفاداری را از کدنویس‌ها و تأثیرگذاران برتر برای رویدادهای آینده جمع‌آوری کرد.

برای مشاهده قیمت لحظه ای و خرید اتریوم کلیک کنید.

نحوه کار پروتکل اثبات حضور

عملکرد اصلی پلتفرم POAP این‌گونه است که هماهنگ‌کننده‌های رویدادها، توسعه‌دهندگان پروژه و حتی اکوسیستم متاورس و بلاک چین معمولی را قادر می‌سازد تا توکن‌های یادبودی برای ماندگاری رویدادها در بلاک چین ایجاد کنند. در طول تاریخ بشر، انسان‌ها همیشه چیزهایی را جمع‌آوری کرده‌اند. چه در زمان‌های اخیر کارت‌های بیسبال، بلیت‌های سینما یا بلیت‌های کنسرت و بسیاری از موارد دیگر مشابه. POAP یکی از اولین پروتکل‌های کلکسیونی دیجیتال به‌حساب می‌آید. این بر اساس فناوری بلاک چین ساخته‌شده است، بنابراین کلکسیون‌ها را می‌توان به‌طور دائمی بدون نیاز به نگهداری آن‌ها ذخیره کرد.

POAP- ها NFT- هایی هستند که با استفاده از استاندارد توکن ERC-721 ایجاد شده‌اند؛ اما هیچ NFT نمی‌تواند یک POAP باشد. ازآنجایی‌که آن‌ها برای کلکسیونی بودن طراحی شده‌اند، هر توکن با فرمت و پروتکل بصری استاندارد مطابقت دارد؛ بنابراین، برای واجد شرایط شدن به‌عنوان POAP، یک توکن باید از طریق پروتکل قرارداد هوشمند POAP ضرب شود و همچنین باید حاوی یک رکورد رمزنگاری از زمان یا تاریخ رویدادی باشد که به آن مربوط می‌شود. وقتی خود رویداد برگزار خواهد شد، شرکت‌کنندگان می‌توانند یک کد QR را اسکن کنند که یک NFT منحصربه‌فرد را برای اثبات حضورشان باز می‌کند؛ و ازآنجایی‌که نشان‌های POAP منحصربه‌فرد و غیرقابل تغییر هستند، وقتی یکی را داشته باشید، برای همیشه بخشی از آن رویداد خواهید بود.

کاربرد پروتکل اثبات حضور POAP چیست؟

همان‌طور که فضای NFT در طول سال 2021 رشد کرد، POAP- ها به‌سرعت به راهی تبدیل شدند که از طریق آن برگزارکنندگان می‌توانستند به شرکت‌کنندگان رویداد، شرکت‌کنندگان فضای توییتر، شرکت‌کنندگان در NFT، اعضای Discord و غیره پاداش دهند. با گذشت زمان، POAP- ها به‌عنوان نمادهای وضعیت به کار آمدند و دارندگان را تشویق می‌کردند تا آن‌ها را در OpenSea جمع‌آوری کنند تا به‌طور بالقوه امتیازات را دریافت کنند.

تا به امروز، چندین هنرمند و توسعه‌دهنده از پروتکل اثبات حضور POAP استفاده کرده‌اند که مجموعه Admit One Gmoney یکی از برجسته‌ترین آن‌ها است. همان‌طور که POAP- ها کاربرد بیشتری پیدا می‌کنند، حتی برای شرکت‌کنندگان در رویدادهای قبلی به یک پیش‌نیاز تبدیل می‌شوند تا بلیت‌های NFT را برای رویدادهای آینده دریافت کنند.

POAP- ها می‌توانند برای هر نوع رویداد فیزیکی یا دیجیتالی ایجاد شوند. شما می‌توانید از POAP به هر شکلی که می‌خواهید استفاده کنید. می‌توانید از آن برای راه‌اندازی توکن استفاده کنید، می‌توانید از آن به‌عنوان نشان وفاداری برای شرکت‌کننده‌هایی که هر سال به رویداد شما می‌آیند استفاده کرده و یا می‌توانید از آن برای ایجاد یک انجمن شخصی کوچک استفاده کنید.

کاربرد پروتکل اثبات حضور POAP

نحوه ایجاد POAP

پروتکل اثبات حضور POAP به‌طور مداوم در حال گسترش است، این یعنی که فرصت‌های جدید برای سازندگان بیشتر از هرزمانی در دسترس خواهد بود. درواقع سازندگان این پلتفرم به‌طور قابل‌توجهی در مورد آینده پلتفرم POAP مطمئن بودند، اگرچه آزادی عمل نداشتند که دقیقاً دلیل آن را فاش کنند.

ایجاد POAP در صفحه رویدادهای پروتکل POAP اتفاق می‌افتد. برای این کار به‌سادگی باید روی نماد «Creat Poap» کلیک کنید. اطلاعات صفحه «Creat new Poap» را پرکنید. این شامل آپلود تصویری است که می‌خواهید به نشان یا توکن منحصربه‌فرد شما تبدیل شود. فرمت تصویر شما می‌تواند PNG یا APNG باشد، اما حجم آن نمی‌تواند از 200 کیلوبایت بیشتر شود. برای بهترین نتیجه، از یک تصویر با ابعاد 500 در 500 پیکسل استفاده کنید.

پس از پر کردن تمام جزئیات موردنیاز در فرم ثبت‌نام، ایمیل خود را برای کدهای ویرایش POAP و ادعای خود بررسی کنید. اگرچه از قبل کدهایی دارید، باید منتظر تائید قبل از رویداد باشید تا در پلتفرم POAP فعال شود. این فرآیند معمولاً 24 ساعت طول می‌کشد. پس از تائید، کدهای ادعای خود را برای همه دریافت‌کنندگان POAP موردنظر خود ارسال کنید.

نحوه جمع‌ آوری POAP

برای درخواست POAP، ابتدا باید اپلیکیشن پروتوکل اثبات حضور POAP را دانلود کنید که از طریق Apple App Store و Google Play Store در دسترس است. هنگامی‌که برنامه را دانلود کردید، به سمت راست پایین صفحه بروید و بر روی دکمه «mint» ضربه بزنید تا گزینه‌های ضرب کردن موجود را مشاهده کنید. POAP- ها را می‌توان به یکی از سه روش درخواست کرد:

  • با واردکردن یک کلمه مخفی
  • با اسکن یک کد QR
  • یا با واردکردن شش کاراکتر آخر لینک mint

هنگامی‌ که یکی از این سه روش را انتخاب و بر روی mint کلیک کردید، POAP اکنون در اختیار شماست تا نشان خود را در سراسر متاورس به اشتراک بگذارید اما به خاطر داشته باشید که POAP ها روی شبکه اصلی اتریوم کار نمی‌کنند؛ بنابراین برای انتقال آن به کیف پول NFT معمولی خود، باید با دنبال کردن یک فرآیند ساده و ارسال تراکنش، آن را به Mainnet منتقل کنید.

آینده پروتکل اثبات حضور POAP

استفاده از POAP به تدریج افزایش‌یافته است. این نشان‌ها این پتانسیل را دارد که به بازآفرینی هویت در فضای کریپتو برای کاربران کمک کنند. این‌همه به لطف کاربردهای زیاد پروتکل اثبات حضور است. کل دنیای NFT- ها منبع بی‌نهایتی از ویژگی‌ها و امکانات جدید برای ایجاد این نوع نشانه‌ها در آینده خواهد بود و این یعنی چشم‌انداز این پروتکل همچنان روشن و در حال گسترش است.

اگر به هزینه‌های برخی از NFT- ها و آنچه مردم مایل‌اند برای آن‌ها بپردازند نگاه می‌کنید، ممکن است فکر کنید که هرگز نمی‌توانید یکی از آن‌ها را داشته باشید؛ اما اگر می‌خواهید در فضای NFT شروع کنید، POAP یک‌راه عالی برای شروع این کار است. این به این دلیل است که POAP- ها قیمت مناسبی دارند و حتی می‌توانند رایگان باشند.

در ادامه بخوانید: فومو در ارز دیجیتال

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، پروتکل اثبات حضور POAP، نشانه‌ها یا توکن‌هایی هستند که برای حضور در یک رویداد بلاک چین و متاورس در برخی از موارد مورد نیاز است و این توکن‌ها از طریق برگزارکنندگان رویداد به کاربران داده می‌شود. در این مطلب آموزشی از صرافکس ما در رابطه با POAP و جنبه‌های مختلف آن توضیحاتی ارائه دادیم. امیدوارم که مورد توجه شما قرارگرفته باشد.

سوالات متداول

پروتکل اثبات حضور چیست؟

این‌ها توکن یا نشان‌های انحصاری مبتنی بر اتریوم هستند که به افراد برای شرکت در رویدادهای خاص داده می‌شوند.

کار پروتکل اثبات حضور چیست؟

پروتکل ثبات حضور POAP درواقع بیانگر توکن یا نشانه‌هایی انحصاری NFT هستند که برای شرکت در یک رویداد به کاربران، مخصوصاً کاربران وفادار داده می‌شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا