کافه ترید

بررسی و آموزش نظریه موج الیوت (Elliott Wave)

امواج الیوت چیست و تریدرها چگونه از آن استفاده می‌کنند؟

در این مقاله از کافه ترید می‌خواهیم با یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای تحلیل تکنیکال آشنا شویم، با آموزش و بررسی نظریه موج الیوت صرافکس همراه باشید.

  • امواج الیوت چیست؟
  • نظریه موج الیوت چقدر معتبر است؟
  • موج الیوت چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
  • تریدرها چگونه از موج الیوت استفاده می‌کنند؟
  • و…

نظریه موج الیوت (Elliott Wave Theory) چیست؟

نظریه امواج الیوت چیست و چگونه با آن کار می‌کنند؟

نظریه موج الیوت یک فرضیه در تحلیل تکنیکال است که برای توصیف حرکت‌های قیمتی در بازار مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نظریه توسط رالف نلسون (Ralph Nelson) پس از مشاهده و شناسایی چندباره الگوهای موج فراکتال (Fractal Wave Patterns) توسعه پیدا کرد.

امواج می‌توانند در حرکت‌های قیمتی اوراق بهادار و در رفتارهای کاربران شناسایی شوند. سرمایه گذاران با استفاده از این الگو در تلاش هستند تا در مارکت‌های روند‌دار کسب سود کنند که این اقدام آن‌ها را می‌توان موج سواری نامید.

نکات کلیدی:

  • نظریه موج الیوت شکلی از یک تحلیل تکنیکال است که به دنبال الگوهای تکرار شونده بلند مدتِ قیمت است که در ارتباط با تغییرات مداوم در احساسات و روانشناسی سرمایه گذاران است.
  • این نظریه امواج ضربه‌ای (Impulse Waves) که منجر به تشکیل یک الگو می‌شوند را شناسایی می‌کند و همینطور امواج اصلاحی را که در خلافِ جهت روند بزرگ‌تر هستند را نیز شناسایی می‌کند.
  • هر مجموعه‌ای از امواج در داخل مجموعه بزرگتری از امواج قرار گرفته است که از الگو ضربه‌ای (Impulse Pattern) یا الگوی اصلاحی (Corrective Pattern) پیروی می‌کند، که در سرمایه گذاری به عنوان رویکرد فراکتال (Fractal) نامیده می‌شود.

درک نظریه موج الیوت

نظریه موج الیوت در دهه 1930 توسط رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliott) توسعه داده شد. پس از اینکه به دلیل بیماری مجبور به بازنشستگی شد، الیوت به چیزی نیاز داشت تا وقت خود را پر کند، به این خاطر شروع به مطالعه و بررسی انواع چارت‌ها در تایم فریم‌های مختلف کرد.

این نظریه در سال 1935 زمانی که الیوت پیش‌بینی عجیبی از کف بازار سهام انجام داد، شهرت یافت. از آن زمان تاکنون به یک عنصر اصلی برای تریدرها، سرمایه گذاران خصوصی و مدیران پورتفولیو تبدیل شده است.

الیوت قوانین خاصی را در مورد چگونگی شناسایی، پیش‌بینی و سرمایه گذاری روی الگوی‌های این امواج توضیح داده است. این کتاب‌ها، مقالات و نامه‌ها همگی در یک کتاب به نام شاهکارهای الیوت (R.N. Elliott’s Masterworks) در سال ۱۹۹۴ منتشر شده است. گفتنی است شرکت بین المللی موج الیوت (Elliott Wave International Firm) مستقل‌ترین شرکت در تحلیل‌های مالی و پیش‌بینی بازار هستند که تحلیل بازارها و پیش‌بینی هایشان بر اساس مدل الیوت می‌باشد.

رالف نلسون الیوت گوشزد می‌کرد که این الگو‌ها هیچ قطعیتی در مورد آینده حرکت قیمتی برای ما فراهم نمی‌کند، بلکه به منظور پیش‌بینی احتمالات عملکردی بازار در آینده به ما کمک ‌می‌کند. موج الیوت می‌تواند در کنار دیگر تحلیل‌های تکنیکال مانند اندیکاتورها استفاده شود تا فرصت‌ها را شناسایی کنند. تریدرها ممکن است در یک زمان معین تفسیرهای متفاوتی از ساختار موج‌ الیوت در بازار داشته باشند.

مرتبط: اندیکاتور ADX چیست و چرا تا این اندازه محبوبیت دارد؟

امواج الیوت چگونه کار می‌کنند؟

برخی از تحلیلگران تکنیکال تلاش می‌کنند با استفاده از نظریه موج الیوت، الگو‌های موج در بازار سهام را شناسایی و کسب سود کنند. این فرضیه می‌گوید که حرکت قیمتی سهام می‌تواند پیش‌بینی شود چرا که آن‌ها در مسیر الگوی‌های تکراری بالارونده و پایین‌رونده به نام امواج حرکت می‌کنند که از احساسات یا روانشناسی سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

این نظریه دو نوع متفاوت از موج را شناسایی می‌کند: امواج محرک (یا Motive Waves که به عنوان امواج ضربه‌ای (Impulse Waves) نیز شناخته می‌شوند) و امواج اصلاحی (Corrective Waves). نظریه موج الیوت به طرز فکر اشخاص وابسته است، بدان معنا که همه تریدرها به یک شکل تفسیر نمی‌کنند، یا موافق آن نیستند که امواج الیوت یک استراتژی معامله‌گری موفق است.

برخلاف اکثر ساختارهای قیمتی دیگر، این ایده کلی که موج خودش را تحلیل می‌کند، مساوی با یک قاعده مشخص نیست که شما بتوانید به سادگی از دستور عمل آن پیروی کنید. تحلیل‌های موج، دیدگاه‌هایی از روند داینامیک به شما ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا حرکات قیمتی را به طور عمیق‌تری درک کنید.

نظریه موج الیوت و نحوه کار با آن‌

توجه: فاز محرک با اعداد نمایش داده شده‌اند و فاز اصلاحی با حروف انگلیسی

قاعده‌ی امواج الیوت شامل موج محرک (Impulse Wave) و موج اصلاحی (Corrective Wave) در ساختار آن است.

امواج محرک یا ضربه‌ای (Impulse Wave) چیست؟

امواج محرک شامل ۵ ریزموج است که باعث می‌شود “حرکت خالص” در راستای روندِ بزرگ بازار قرار بگیرد. این الگو رایج‌ترین موج محرک در بازار است و به راحتی قابل شناسایی است. مانند تمام امواج محرک، شامل ۵ ریزموج می‌باشد که سه تا از آن‌ها امواج محرک هستند و دو تا از آن‌ها امواج اصلاحی‌اند. ساختار آن بدین صورت شناخته می‌شود:

5-3-5-3-5
که در تصویر بالاتر نشان داده شد.

امواج الیوت سه قانون همیشگی دارد که ساختار آن را تعریف می‌کند:

  • موج دوم نمی‌تواند بیش از 100% از موج اول را باز‌گردد.
  • موج سوم هیچ‌گاه نمی‌تواند در بین موج‌های ۱ و ۳ و ۵ کوتاه‌ترین موج باشد.
  • موج چهارم هرگز نمی‌تواند از موج سوم پیشی بگیرد.

اگر هر کدام از این قوانین نقض شود، ساختار آن موج محرک (Impulse wave) نیست. تریدر نیاز دارد تا این موج را دوباره بازبینی کند.

امواج محرک در موج الیوت

امواج اصلاحی (Corrective Waves) چیست؟

امواج اصلاحی که برخی اوقات امواج مورب (Diagonal Waves) نامیده می‌شوند، شامل -یا ترکیبی از- سه ریزموج است که باعث می‌شود “حرکت خالص” در خلاف روندِ بزرگ بازار قرار بگیرد. همانند تمام امواج محرک (Motive Waves)، هدف آن این است که مارکت را در جهتِ روند پیش ببرد.

موج اصلاحی (Corrective Wave) شامل پنج ریزموج است. تفاوت آن این است که مورب بودنِ آن شبیه به یک کُنج منبسط (Expanding Wedge) یا کنج منقبض (Cotracting Wedge) می‌باشد. ممکن است تعداد ریزموج‌های این مورب به ۵ نرسد. بستگی به آن دارد که چه نوع موربی ایجاد شده است. همانند موج محرک (Motive Wave)، هر ریزموج مورب هیچ‌گاه بیشتر از ریزموج قبلی باز نمی‌گردد، و ریزموج سوم مورب کوتاه‌ترین موج نیست.

در کافه ترید صرافکس با انواع اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال آشنا شوید.

امواج اصلاحی (Corrective Waves) و امواج محرک (Impulse Waves)، در داخل یکدیگر و در یک فراکتال شبیه به خودشان، الگوهای بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند. برای مثال، یک چارت یک ساله ممکن است در وسط یک موج اصلاحی باشد، اما یک چارت سی روزه ممکن است یک موج محرکِ در حال رشد را نشان بدهد.

بنابراین با این تفاسیر، یک تریدر ممکن است وضعیت را در کوتاه مدت صعودی ببیند و در عین حال وضعیتی نزولی برای بلند مدت متصور شود.

ساختار فراکتال امواج الیوت
ساختار فراکتال در موج الیوت

ملاحظات خاص

الیوت این نکته را مشخص کرد که دنباله‌ی فیبوناچی تعداد امواج اصلاحی و حرکتی را نشان می‌دهد. همچنین، عموما ارتباط امواج میان قیمت و زمان، نشان دهنده‌ی ضرایب فیبوناچی هستند، به عنوان مثال 38% و 62%. برای مثال، یک موج اصلاحی ممکن است 38% از یک موج پیش‌رونده را بازگردد.

کافه ترید: اندیکاتور فیبوناچی چیست و چگونه با آن ترید می‌کنند؟

برخی دیگر از تحلیل‌گران، اندیکاتورهایی که از قاعده موج الیوت الهام گرفته شده‌ است را توسعه دادند، مثلا اسیلیتور (نوسانگر) موج الیوت (Elliott Wave Oscillator) که در تصویر پایین نمایش داده شده است. این نوسانگر یک روش کامپیوتری برای پیش‌بینی آینده قیمتی دارد، این پیشبینی بر اساس تفاوت میان میانگین متحرک ۵ دوره‌ای و ۳۴ دوره‌ای می‌باشد.

اندیکاتورهای مختلف امواج الیوت

سیستم بین‌المللی هوش مصنوعی موج الیوت یا Elliott Wave International’s artificial intelligence system که به اختصار به آن EWAVES گفته می‌شود، تمامی قوانین و دستور العمل‌های موج الیوت را برای ایجاد تحلیل خودکار، روی داده‌ها اعمال می‌کند.

نظریه موج الیوت (Elliott Wave Theory) چیست؟

در تحلیل‌های تکنیکال، نظریه موج الیوت در تحلیل روندهای بلند مدت الگوهای قیمتی و اینکه چگونه با ذهنیت سرمایه گذاران مطابقت دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الگوهای قیمتی «امواج» نامیده می‌شوند که بر اساس قوانین توسعه دهنده آن، یعنی رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliott) در دهه 1930 ساخته شده است.

به طور مشخص، امواج الیوت طوری طراحی شده است تا الگوهای امواج بازارهای مالی را شناسایی و پیش‌بینی کند. مهم است که بدانیم این الگوها قرار نیست حتما اتفاق بیافتد، اما احتمالات آینده حرکت قیمتی را برای ما فراهم می‌سازد.

کافه ترید: اندیکاتور ابر ایچیموکو چیست و تریدرها چگونه از آن استفاده می‌کنند؟

امواج الیوت چگونه کار می‌کند؟

در نظریه موج الیوت، چندین نوع مختلف از امواج و یا ساختارهای قیمتی وجود دارد که بینش مناسبی به سرمایه گذاران ارائه می‌کند. برای مثال، امواج ضربه‌ای یا حرکتی (Impule Waves) در دو روند صعودی و نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ۵ ریزموج تشکیل شده‌اند که در تایم فریم‌های ساعتی و حتی سالیانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امواج الیوت دارای سه قانون است: موج دوم نمی‌تواند بیشتر از ۱۰۰٪ از موج اول را برگردد، موج سوم نمی‌تواند از موج اول، سوم و پنجم کوتاه‌تر باشد، موج چهارم هرگز نمی‌تواند از موج سوم پیشی بگیرد. در کنار امواج ضربه‌ای، امواج اصلاحی هستند که در الگوهای سه‌تایی قرار می‌گیرند.

چگونه با امواج الیوت ترید کنیم؟

تصور کنید که یک تریدر متوجه شده است که سهام در یک روند صعودی روی موج حرکتی قرار دارد. در اینجا، ممکن است تریدر روی آن سهام پوزیشن لانگ (خرید) باز کند تا زمانی که موج پنجم کامل شود. در این نقطه، یک معکوس (بازگشت قیمتی) پیشبینی می‌شود، تریدر ممکن است روی سهام پوزیشن شورت (فروش) باز کند. زیربنای این نظریه معامله‌گری این ایده است که الگوهای فراکتال در بازارهای مالی تکرار می‌شود. به بیان ریاضی، الگوهای فراکتال در یک مقیاس بی‌نهایت خود را تکرار می‌کنند.

منبع: Investopedia

4.7/5 - (18 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا