کافه ترید

بررسی و آموزش اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA)

همه چیز در مورد اندیکاتور EMA و نحوه استفاده از آن در تحلیل تکنیکال

میانگین متحرک نمایی (EMA) که مخفف عبارت Exponential Moving Average می‌باشد، یک حالتی از میانگین متحرک (MA) است که وزن و اهمیت بیشتری به آخرین داده‌ها می‌دهد. با آموزش اندیکاتور EMA همراه صرافکس باشید.

میانگین متحرک نمایی (EMA) چیست؟

EMA چیست

در «میانگین متحرک نمایی» آخرین داده‌ها از اهمیت بیشتری برخورددار هستند.
همچنین میانگین متحرک نمایی (EMA) به عنوان «میانگین متحرک وزن‌دار نمایی» نیز شناخته می‌شود.
میانگین متحرک وزن‌دار نمایی یا همان EWMA مخفف عبارت Exponentially Weighted Moving Average می‌باشد.

میانگین متحرک وزن‌دار نمایی (EWMA) نسبت به SMA (میانگین متحرک ساده که مخفف عبارت Simple Moving Average می‌باشد)، به آخرین تغییرات قیمتی واکنش دقیق‌تری می‌دهد. اما در SMA وزنی مساوی برای همه‌ی داده‌ها در طول دوره در نظر گرفته می‌شود.

مرتبط: میانگین متحرک ساده (SMA) چیست؟

نکات کلیدی:

  • میانگین متحرک نمایی (EMA) یک نوع میانگین حرکتی است که وزن و اهمیت بیشتری را به آخرین نقاط داده می دهد.
  • مانند تمامی میانگین‌های حرکتی، این اندیکاتور برای یافتن سیگنال‌های خرید و فروش استفاده می‌شود. EMA بر اساس تقاطع‌‌ها، واگرایی‌هایی که اتفاق افتاده است سیگنال می‌دهد.
  • تریدرها معمولا از EMA‌های مختلفی استفاده می‌کنند، مانند EMA ۱۰ روزه، ۵۰ روزه و ۲۰۰ روزه که اغلب میان تریدرها محبوب‌تر هستند.

 

فرمول EMA چگونه محاسبه می‌شود؟

فرمول محاسبه EMA

در حالی که گزینه‌های زیادی برای Smoothing (هموارسازی) وجود دارد، رایج ترین انتخاب، استفاده از عدد ۲ است. یعنی در این حالت عدد ۲ جایگزین می‌شود. (Smoothing = 2)

این باعث می‌شود به آخرین داده‌ها وزن و اهمیت بیشتری داده شود، اگر عدد بیشتری را برای Smoothing در نظر بگیریم، آخرین داده‌ها تاثیر بیشتری روی EMA دارند.

محاسبه EMA چگونه است؟

محاسبه EMA نیازمند یک یافته‌ی بیشتر (یک کندل بیشتر) از SMA می‌باشد. فرض کنید می‌خواهید EMA ۲۰ روزه را بدست آورید، آنگاه شما باید تا روز بیستم صبر کنید تا SMA را بدست آورید. در روز بیست و یکم، شما می‌توانید از SMAای که در روز گذشته بدست آمد، به عنوان EMA برای دیروز استفاده کنید. برای درک این مسئله دوباره نگاهی به فرمول بالا می‌اندازیم.

همانطور که در فرمول مشاهده می‌کنید، برای بدست آوردن EMA امروز، نیاز به EMA روز گذشته داریم. برای اولین روز محاسبه که EMA روز گذشته وجود ندارد، از SMA استفاده می‌کنیم.

 

اعمال EMA در چارت قیمتی

محاسبه برای میانگین متحرک ساده (SMA) به صورت مستقیم انجام می‌شود. SMA مجموع قیمت تمام شده یک اوراق بهادار در بازه‌های زمانی مختلف (مثلا روزانه یا ماهانه یا …)، تقسیم بر تعداد کل این دوره‌ها. برای مثال اگر بخواهیم میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه یک اوراق بهادار را حساب کنیم، باید قیمت‌های تمام شده ۲۰ روز گذشته یک اوراق بهادار را باهم جمع کنیم و بر عدد ۲۰ تقسیم کنیم.

در مرحله بعد باید ضریب هموارسازی (وزن‌دار شدن) EMA را محاسبه کنید، که معمولاً از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

فرمول ۱

برای یک میانگین متحرک ۲۰ روزه، ضریب آن اینگونه می‌شود:

فرمول ۲

در مرحله آخر، فرمول زیر برای محاسبه EMA کنونی استفاده می‌شود.

فرمول ۳

Closing Price به معنای قیمت تمام شده است
Multiplier به معنای ضریب می‌باشد

میانگین متحرک نمایی (EMA) وزن بیشتری به آخرین قیمت‌ها می‌دهد، در حالی که میانگین متحرک ساده (SMA)، وزنی مساوی به تمامی مقادیر نسبت می‌دهد. در دوره‌های کوتاه‌ترِ EMA، وزنی که به آخرین داده‌ها نسبت داده می‌شود بیشتر از EMA‌های بلند مدت است.

برای مثال در یک EMA ۱۰ روزه، ضریبی که آخرین داده‌ها دارند 18.18% می‌باشد و این در حالی است که برای یک EMA ۲۰ روزه، ضریب 9.52% می‌باشد.

همچنین حالت دیگری در استفاده از EMA وجود دارد که به جای استفاده از قیمتِ تمام شده، از قیمت بالا (بالاترین سایه‌ کندل)، پایین (پایین‌ترین سایه کندل) و میانه قیمتی استفاده می‌شود.

SMA و EMA در چارت

مرتبط: RSI یا شاخص قدرت نسبی چیست و چگونه با آن ترید می‌کنند؟

EMA چه چیزهایی به ما می‌گوید؟

معمولا میانگین‌های متحرک نمایی ۱۲ روزه و ۲۶ روزه، EMAهایی هستند که برای بازه‌های کوتاه مدت توصیه می‌شوند. EMAهای ۱۲ روزه و ۲۶ روزه در ایجاد اندیکاتور MACD (واگرایی همگرایی میانگین متحرک) و اندیکاتور PPO (درصد نوسان قیمت) استفاده می‌شوند.

به طور کلی، میانگین‌های متحرک نمایی ۵۰ روزه و ۲۰۰ روزه در روندهای بلند مدت استفاده می‌شود. زمانی که قیمت یک سهام، با EMA ۲۰۰ روزه خود برخورد می‌کند، یک سیگنال تکنیکال است که روندی معکوس اتفاق افتاده است.

تریدرهایی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، میانگین‌های متحرک را زمانی که به درستی اعمال می‌شوند، بسیار مفید و روشن کننده می‌دانند. با این حال، آن‌ها آگاه هستند که استفاده نادرست یا تفسیر غلط از از این سیگنال‌ها می‌تواند مخرب باشد.

تمامی میانگین‌های متحرک که در تحلیل‌های تکنیکال از آن‌ها استفاده می‌شود، اندیکاتورهایی با تاخیر (Lagging Indicator) هستند. یعنی به طور کلی داده‌هایی قدیمی را به ما نشان می‌دهند.

در نتیجه، نتایج حاصل از اعمال میانگین متحرک در یک چارت، باید برای تایید حرکت بازار یا مشخص کردن قدرت آن باشد. بهترین زمان ورود به بازار اغلب قبل از اینکه میانگین‌های متحرک نشانه‌هایی از خود نشان دهند می‌باشد.

EMA

یک میانگین متحرک نمایی تا حدودی تاثیر منفی تاخیرها را کاهش می دهد. از آنجایی که محاسبه EMA وزن بیشتری بر آخرین داده‌ها می‌گذارد، سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد. این امر زمانی مطلوب است که از میانگین متحرک نمایی برای بدست آوردن سیگنال‌های ورود به معامله استفاده شود.

مانند تمامی اندیکاتورهای میانگین‌ متحرک، EMAها برای بازارهای دارای روند بهتر جواب می‌دهند. زمانی که بازار در یک روند صعودی قوی و مناسب قرار دارد، خط اندیکاتور میانگین متحرک نمایی یک روند صعودی را نشان می‌دهد. بر عکس این قضیه نیز صادق است و در بازارهای نزولی EMA به خوبی کار می‌کند.

یک تریدر هوشیار به جفت جهت‌های خط EMA و نرخ تغییرات هر کندل با کندل کناری‌اش توجه می‌کند. برای مثال، در نظر بگیرید پرایس اکشن یک روند قدرتمند صعودی شروع به صاف شدن و معکوس شدن می‌کند. با داشتن دیدگاه «هزینه فرصت»، احتمالا زمان آن است که به سرمایه‌گذاری صعودی‌تری روی آوریم.

مثال‌هایی برای چگونگی استفاده از EMA

EMAها معمولاً همراه با سایر اندیکاتورها برای تایید حرکت‌های مهم بازار و سنجش اعتبار آن‌ها استفاده می‌شود. برای تریدرهایی که روزانه و در بازارهای پرسرعت ترید می‌کنند، EMA بیشتر مناسب است. معمولا، تریدرها از میانگین متحرک نمایی استفاده می‌کنند تا شرایط معامله‌گری را بسنجند.
اگر یک EMA روی یک چارت روزانه یک روند صعودی قدرمند را نشان دهد، استراتژی یک تریدر روزانه ممکن است خرید (Long) باشد.

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی EMA

تفاوت میان EMA و SMA چیست؟

تفاوت‌های اساسی میان یک میانگین متحرک نمایی و یک میانگین متحرک ساده میزان حساسیتی است که هر یک از آن‌ها نسبت به داده‌های مورد استفاده در خود نشان می‌دهند.

اگر دقیق‌تر بگوییم، EMA وزن و اهمیت بیشتری به آخرین قیمت‌ها می‌دهد، در حالی که SMA وزنی مساوی به تمامی مقادیر اختصاص می‌دهد. این دو میانگین شبیه به هم هستند زیرا شبیه به یک دیگر تفسیر می‌شوند و هر دو معمولا توسط تریدرهای تکنیکال برای در نظر گرفتن روند حرکتی قیمت، بدونِ دخیل بودن نوسانات استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که میانگین متحرک نمایی به جای داده‌های قدیمی‌تر، وزن بیشتری به داده‌های اخیر می‌دهد، آن‌ها واکنش بیشتر و بهتری نسبت به آخرین تغییرات قیمتی می‌دهند. اما SMAها این گونه نیستند؛ که باعث می‌شود نتایج حاصل از EMAها بیشتر به روز باشند و ما را توجیه کند که چرا بسیاری از تریدرها EMA را ترجیح می‌دهند.

مرتبط: اندیکاتور MACD چیست و چگونه با آن ترید می‌کنند؟

محدودیت های میانگین متحرک نمایی چیست؟

هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا در یک بازه زمانی، باید برای آخرین روزهای دوره اهمیت بیشتری قائل شد یا خیر. بسیاری از تریدرها بر این عقیده هستند که داده‌های جدید، بازتاب دهنده بهتری از وضعیت روند فعلی یک اوراق بهادار هستند. در همین حال، برخی احساس می‌کنند که وزن دار کردن داده‌های اخیر باعث می‌شود که یک جانبداری شکل بگیرد و منجر به بروز سیگنال‌های غلط ‌شود.

به همین ترتیب، میانگین متحرک ساده (SMA) به طور کلی بر روی داده‌های تاریخی تاکید دارد. بسیاری از اقتصاددانان بر این عقیده هستند که بازارها کارآمد هستند، بدین معنی که وضعیت فعلی قیمت بازار، بازتاب دهنده تمامی اطلاعات موجود است. اگر بازارها واقعا کارآمد هستند، استفاده از داده‌های تاریخی نباید هیچ اطلاعاتی در مورد آینده قیمت یک دارایی به ما بدهد.

کدام میانگین متحرک نمایی خوب است؟

برای سرمایه گذاران بلند مدت، استفاده از EMAهایی که بازه‌های طولانی‌تری دارند بهتر است. مانند EMA ۵۰ روزه یا ۲۰۰ روزه. این در حالی است که سرمایه گذاران کوتاه مدت از EMAهای ۸ روزه و ۲۰ روزه استفاده می‌کنند.

آيا EMA بهتر از SMA است؟

میانگین متحرک نمایی روی آخرین حرکات قیمتی تمرکز می‌کند، بدین معنی است که در تغییرات قیمتی واکنش سریع‌تری تا SMA می‌دهد.

خوانش EMA چگونه است؟

سرمایه گذاران EMA صعودی را یک پرایس اکشن برای حمایت تفسیر می‌کنند و میانگین متحرک نمایی نزولی را به عنوان یک مقاومت می‌شناسند. با این تفاسیر، سرمایه گذاران به دنبال این هستند هنگامی که قیمت نزدیک به EMA صعودی قرار دارد خرید کنند و به هنگامی که قیمت در نزدیکی EMA نزولی قرار گرفت آن را به فروش برسانند.

منبع: Investopedia

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا