کافه ترید

بررسی و آموزش اندیکاتور MACD | تریدرها چگونه با آن معامله می کنند؟

همه چیز در مورد اندیکاتور MACD و نحوه معامله با آن

اندیکاتور MACD یکی از مهشورترین اندیکاتورهای تکنیکال است و مخفف عبارت Moving Average Convergence/Divergence می‌باشد که به معنی میانگین متحرک همگرایی/واگرایی است. با آموزش اندیکاتور MACD همراه صرافکس باشید.

«MACD» یا «میانگین متحرک همگرایی-واگرایی» چیست؟

MACD یک اندیکاتور ممنتم دنباله‌رو روند است که ارتباط بین دو میانگین متحرک نمایی (EMA) از قیمت یک اوراق بهادار را نشان می‌دهد. خط MACD از تفریق بیست و شش دوره‌ای EMA ((یعنی 26Period EMA)) از دوازده دوره‌ای EMA ((یعنی 12Period EMA)) محاسبه می‌شود. نتیجه این محاسبه خط MACD خواهد بود.

EMA نُه-روزه که به آن خط سیگنال می‌گویند، در بالای خط MACD رسم می‌شود، که می‌تواند به عنوان یک محرک برای سیگنال‌های خرید و فروش عمل کند. زمانی که خط MACD خط سیگنال را به سمت بالا بشکند، ممکن است تریدرها پوزیشن لانگ باز کنند و اقدام به خرید اوراق بهادار کنند.

هنگامی که خط MACD خط سیگنال را به سمت پایین می‌شکند، احتمالا تریدرها پوزیشین شورت باز می‌کنند و اوراق بهادار را به فروش می‌رسانند. اندیکاتور MACD را از چند جنبه می‌توان تفسیر کرد، اما روش‌های رایج آن عبارت است از تقطیع‌ها، واگرایی‌ها، صعود‌ها/سقوط‌های ناگهانی

نکات کلیدی:

  • اندیکاتور MACD که مخفف Moving Average Convergence/Divergence می‌باشد، از تفریق میانگین متحرک نمایی (EMA) دوره ۲۶ از میانگین متحرک نمایی (EMA) دوره ۱۲ اندازه گیری و محاسبه می‌شود. دوره ۹ EMA را «خط سیگنال» MACD می‌گویند.
  • MACD برای دوره‌های روزانه بهترین کارکرد را دارد و مورد استفاده‌ترین دوره‌های روزانه آن ۲۶-۱۲-۹ می‌باشند.
  • به طور کلی زمانی که MACD خط سیگنال را به سمت بالا بشکند می‌تواند یک سیگنال خرید باشد، و زمانی که خط سیگنال را به سمت پایین می‌شکند، یک سیگنال فروش است.
  • MACD می‌تواند کمک کند که آیا یک اوراق بهادار در وضعیت اشباع خرید و یا اشباع فروش قرار دارد یا خیر،و می‌تواند به تریدرها هشدار دهد تا قدرت مسیر حرکتی و احتمال بازگشت قیمتی را در نظر بگیرند.
  • همچنین اندیکاتور MACD می‌تواند به سرمایه گذاران، واگرایی‌های خرسی و گاوی را هشدار دهد که می‌تواند نشان دهنده‌ی یک شکست یا بازگشت بالقوه باشد (برای مثال، زمانی که یک سقف قیمتی جدید ثبت می‌شود اما اندیکاتور MACD به سقف جدیدی نمی‌رسد)
  • پس از اینکه خط سیگنال قطع می‌شود، پیشنهاد می‌شود که سه الی چهار روز صبر کنید تا تایید شود که این یک حرکت نادرست نبوده است.

اندیکاتور MACD و روشهای معامله گری و ترید با آن 4

فرمول MACD چگونه محاسبه می‌شود؟

MACD = 12-Period EMA – 26-Period EMA

خط MACD از منها کردنِ دوره ۲۶ EMA (که بلند مدت است)، از دوره ۱۲ EMA (که کوتاه مدت است) محاسبه می‌شود. EMA نوعی میانگین حرکتی (MA) است که وزن و اهمیت بیشتری را به آخرین داده‌ها می‌دهد.

میانگین متحرک نمایی (EMA)، میانگین متحرک وزن‌دار نمایی (Exponentially Weighted Moving Average) یا (EWMA) نیز نامیده می شود. یک میانگین متحرک وزن‌دار نمایی (EWMA) نسبت به میانگین متحرک ساده (SMA)، به آخرین تغییرات قیمتی واکنش قابل توجه‌تری نشان می‌دهد.
اما میانگین متحرک ساده (SMA) در طول دوره، وزن برابری را برای حرکات قیمتی اعمال می‌کند.

کافه ترید: اندیکاتور میانگین متحرک ساده (SMA) چیست و چه کاربردی دارد؟

MACD چه چیزهایی را به ما می گوید؟

هر زمانی که 12-EMA (که با خط نارنجی در چارت قیمتی مشخص شده است)، بالای 26-EMA باشد (خط آبی در چارت قیمتی)، MACD دارای ارزشی مثبت است (که در چارت پایین با خط آبی نمایش داده شده است). و اگر 12-EMA پایین 26-EMA باشد، MACD دارای ارزشی منفی است. فاصله‌ای که MACD از خط مبدا (Base Line) دارد، نشان دهنده‌ی این است که فاصله‌ی بین دو EMA در حال افزایش است.

در چارت زیر، شما می‌توانید ببینید دو EMA که روی چارت قیمتی اعمال شده‌اند، با خط MACD مطابقت دارند و هر زمان که این دو EMA همدیگر را قطع کرده‌اند، MACD نیز از خط مبدا (Base Line) عبور کرده است که در چارت پایینی می‌توانید آن را مشاهده کنید.

اندیکاتور MACD و نحوه ترید کردن با آن 1

همانطور که در چارت زیر می‌بینید، MACD غالبا با یک هیستوگرام (Histogram) نمایش داده می‌شود که فاصله‌ی بین MACD و خط سیگنال را به صورت گراف نمایش می‌دهد.
اگر MACD بالای خط سیگنال باشد، هیستوگرام بالای خط مبدا (Base Line) خواهد بود و با رنگ سبز نمایش داده می‌شود و اگر MACD پایین تر از خط سیگنال باشد، هیستوگرام پایین خط مبدا خواهد بود و با رنگ قرمز نمایش داده می‌شود.

تریدرها از هیستوگرام MACD استفاده می‌کنند تا ممنتم‌های قوی صعودی یا نزولی بازار را شناسایی کنند و نشانه‌هایی از وضعیت اشباع خرید و یا اشباع فروش پیدا کنند.

اندیکاتور MACD و نحوه ترید کردن با آن 2

MACD و RSI

هدف اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی این است که با توجه به ارتباط آخرین سطوح قیمتی، سیگنال‌هایی به ما دهد که آیا مارکت در وضعیت اشباع خرید و یا اشباع فروش قرار گرفته است یا خیر. RSI یک نمودار خطی است که در یک دوره زمانی مشخص، میانگین مقدار سود یا ضرر را محاسبه می‌کند. به طور پیشفرض، دوره زمانی آن ۱۴ می‌باشد و مقدار RSI از ۰ تا ۱۰۰ مشخص می‌شود.

اگر RSI عدد بالای ۷۰ را نمایش دهد، نشان دهنده آن خواهد بود که آن دارایی در وضعیت اشباع خرید قرار دارد، در حالی که RSI کمتر از ۳۰ نشان دهنده وضعیت اشباع فروش می‌باشد، هر دوی آن‌ها سیگنال‌هایی از احتمال شکل‌گیری سقف یا کف به ما می‌دهند.

با این حال خطوط اندیکاتور MACD، مانند RSI و دیگر اندیکاتورهای مشابه، الزاما نشانه‌هایی از سطوح اشباع خرید و فروش به ما نمی‌دهد. MACD به صورت نسبی کار می‌کند. به این معنی است که یک سرمایه گذار یا یک تریدر با مقایسه حرکات قبلی قیمت اوراق بهادار، باید روی سطح و جهت MACD و خط سیگنال تمرکز کند، همانطور که در چارت زیر نشان داده شده است:

اندیکاتور MACD و نحوه ترید کردن با آن 3

MACD ارتباط بین دو EMA را اندازه گیری می‌کند، در حالی که RSI با توجه به ارتباط بین تغییرات قیمتی سقف‌ها و کف‌های اخیر را اندازه‌گیری می‌کند. معمولا این دو اندیکاتور در کنار همدیگر استفاده می‌شوند تا یک تصویر فنی‌تر و کلی از وضعیت بازار به تحلیل‌گران بدهد.

هر دو اندیکاتور ممنتم یک بازار را اندازه‌گیری می‌کنند، اما چون فاکتورهای مختلفی را اندازه می‌گیرند، گاهی اوقات نشانه‌های مخالف هم ارائه می‌دهند.
برای مثال، RSI در یک دوره زمانی، عدد بالاتر از ۷۰ را نشان می‌دهد (وضعیت اشباع خرید)، که با توجه به ارتباطات اخیر قیمتی نشان می‌دهد سمت خرید در بازار سنگینی می‌کند، در حالی که MACD نشان می‌دهد ممنتم خرید در بازار همچنان در حال افزایش است.

هر یک از این شاخص‌ها ممکن است با نشان دادن واگرایی از قیمت، تغییر روند در آینده را نشان دهد (برای مثال افزایش قیمت را شاهد هستیم در حالی که اندیکاتور به سمت پایین می‌رود یا بالعکس).

اندیکاتور MACD و روشهای معامله گری و ترید با آن 2

محدودیت‌ های تایید گرفتن با MACD

یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که واگرایی (Divergence) میانگین متحرک دارد آن است که غالبا می‌تواند نشان‌دهنده یک بازگشت احتمالی باشد، اما در واقع بازگشتی اتفاق نمی‌افتد و یک مثبت کاذب ایجاد می‌کند. مشکل دیگری که واگرایی دارد این است که تمام بازگشت‌ها را پیش‌بینی نمی‌کند. به بیان دیگر، بازگشت‌های زیادی را پیش‌بینی می‌کند که اتفاق نمیافتد و شاهد یک معکوس قیمتی واقعی نیستیم.

راهکاری که برای کمتر کردن این خطا در نظر می‌گیریم، استفاده از اندیکاتورهای دنبال‌کننده روند است، مانند سیستم شاخص حرکتی جهت «Directional Movement Index» یا DMI و همچنین رقیب اصلی آن یعنی شاخص میانگین جهت «Average Directional Index» یا ADX.

کافه ترید: اندیکاتور ADX چیست و چگونه با آن ترید می‌کنند؟

اندیکاتور ADX طراحی شده است تا نشان دهد اکنون قیمت در راستای روند است یا خیر، اگر ADX عدد بالای ۲۵ را نشان دهد یعنی در راستای روند است (به هر سمتی)، و اگر پایین‌تر از ۲۰ باشد، نشان می‌دهد که قیمت در راستای روند نیست.

سرمایه گذاران و تریدرهایی که به دنبال ترید کردن با سیگنال MACD هستند، باید در نظر بگیرند که دنبال کردن تقاطع‌های MACD و واگرایی‌ها کافی نیستند و قبل از انجام ترید باید برای اطمینان خاطر از ADX نیز استفاده کنند.

برای مثال، درحالی که MACD یک واگرایی خرسی را نشان می‌دهد، چک کردن ADX ممکن است به شما بگوید که روند بزرگتری در حال وقوع است، که در این حالت شما باید از سیگنال خرسی MACD صرف نظر کنید و منتظر بمانید و ببینید تا در چند روز آینده وضعیت بازار چگونه تغییر می‌کند.

از سوی دیگر، اگر MACD یک تقاطع خرسی را نشان دهد و ADX نشان داد که قیمت در راستای روند نیست (یعنی شاخص ADX کمتر از ۲۵ بود)، دلیل خوبی دارید تا یک پوزیشن شورت باز کنید و روندی نزولی را برای بازار پیش‌بینی کنید.

به علاوه، واگرایی‌های مثبت کاذب اغلب زمانی اتفاق می افتد که قیمت یک دارایی در الگوهای ترسیمی (مانند کانال‌های رنج و الگوی‌های مثلثی) نوسان می‌کنند و به طور کلی دنباله‌روی یک روند هستند. کاهش سرعت حرکت (ممنتم) – حرکات نوسانی یا کند بودن حرکت روند – سبب می‌شود که MACD به سمت صفر (Base Line) کشیده شود، با اینکه خطوط MACD در یک بازگشت واقعی قرار ندارند.

پس قبل از انجام هرگونه معامله، با اندیکاتور ADX بررسی کنید که قیمت در راستای روند قرار دارد یا خیر.

مثال‌هایی از تقاطع‌های MACD

همانطور که در چارت زیر نشان داده می‌شود، زمانی که MACD به زیر خط سیگنال می‌رسد، یک علامت (سیگنال) به ما می‌دهد که نشان‌دهنده آن است زمان فروش فرا رسیده است. از سوی دیگر، زمانی که MACD به بالای خط سیگنال می رسد، نشان دهنده‌ی یک سیگنال گاوی است و اشاره می‌کند که قیمت یک دارایی احتمالا یک ممنتم به سمت بالا را تجربه خواهد کرد.

برخی از تریدرها برای کاهش احتمال فیک بودن، قبل از ورود زود هنگام به یک معامله، منتظر یک سیگنال تایید می‌مانند؛ این سیگنال تایید می‌تواند ادامه پیدا کردنِ خط، پس از تقاطع باشد.

تقطیع‌ها زمانی قابل اعتمادتر هستند که با روندِ غالب مطابقت داشته باشند. اگر MACD پس از یک اصلاح کوتاه نزولی در یک روند صعودی بلند مدت از خط سیگنال رد شود، می‌تواند به عنوان یک تایید صعودی و احتمال ادامه‌ روند صعودی قابل استناد باشد.

اندیکاتور MACD و نحوه ترید کردن با آن 4

اگر MACD در ادامه‌ی یک حرکت کوتاه صعودی در یک روند نزولی بلند مدت، از زیر خط سیگنال خود عبور کند، تریدرها آن را به عنوان یک تایید برای وضعیت خرسی (نزولی) در نظر می‌گیرند.

اندیکاتور MACD و نحوه ترید کردن با آن 5

نمونه‌ای از واگرایی

زمانی که اندیکاتور MACD سقف‌ها یا کف‌هایی ایجاد کند که با سقف‌ها و کف‌های روی چارت قیمتی مطابقت باشد، به آن واگرایی می‌گویند. یک واگرایی مثبت زمانی اتفاق می‌ افتد که MACD دو کف قیمتیِ افزایشی را ایجاد می‌کند که با دو کف قیمتیِ کاهشی روی چارت قیمتی مطابقت دارد. زمانی که روند بلند مدت همچنان مثبت باشد، این یک سیگنال معتبر صعودی خواهد بود.

برخی از تریدرها حتی زمانی که روند طولانی مدت منفی است، به دنبال واگرایی مثبت خواهند بود زیرا آن‌ها می‌توانند سیگنال هایی از تغییر روند بدهند، اگرچه این روش کمتر قابل اتکا است.

اندیکاتور MACD و نحوه ترید کردن با آن 6

زمانی که اندیکاتور MACD دو سقف کاهشی پشت سر هم (سقف دومی کوتاه تر اولی) تشکیل می‌دهد و همزمان در چارت قیمتی دو سقف افزایشی قیمتی (سقف دومی بالاتر از سقف اولی) تشکیل شود، یک واگرایی خرسی ایجاد شده است. واگرایی خرسی (نزولی) که در طول یک روند نزولی بلندمدت ظاهر می شود، تأییدی بر ادامه احتمال این روند در نظر گرفته می شود.

برخی از تریدرها در زمانی که روندهای صعودی بلند مدت در بازار جریان دارد، مراقب وقوع واگرایی‌های خرسی هستند زیرا این واگرایی‌ها، می‌تواند نشانه‌ای از ضعیف شدن روند باشد. با این حال، واگرایی خرسی در طول یک روند نزولی چندان قابل اتکا نیست.

اندیکاتور MACD و نحوه ترید کردن با آن 7

نمونه‌ای از صعود یا سقوطی سریع

زمانی که MACD به سرعت صعود یا نزول می‌کند (یعنی میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلند مدت فاصله می‌گیرد)، یک نشانه است که اوراق بهادار در وضعیت اشباع خرید یا اشباع فروش قرار دارد و به زودی به سطوح نرمال باز‌ می گردد. تریدرها معمولا این تحلیل‌ها را با RSI یا دیگر اندیکاتورهای تکنیکال ترکیب می‌کنند تا وضعیت اشباع خرید یا اشباع فروش را تایید کنند.

اندیکاتور MACD و نحوه ترید کردن با آن 8

معمولا سرمایه گذارانی که از هیستوگرام MACD استفاده می‌کنند، به همان روش نیز از خود MACD استفاده می‌کنند. مثبت یا منفی بودن تقاطع‌ها، واگرایی‌ها و صعودها یا نزول‌های سریع، با هیستوگرام نیز می‌تواند شناسایی شود.

تصمیم‌گیری اینکه در وضعیت فعلی کدام راه بهترین است، نیازمند داشتنِ تجربه است، زیرا بین سیگنال‌های روی MACD و هیستوگرام آن تفاوت‌های زمانی وجود دارد و باید تصویری از وضعیت کلی بازار برای ما ترسیم شده باشد.

تریدرها چگونه از MACD استفاده می‌کنند؟

تریدرها از اندیکاتور MACD استفاده می‌کنند تا در روند قیمتی یک اوراق بهادار، تغییرات جهت و قدرت را تشخیص دهند. در نگاه اول ممکن است MACD پیچیده به نظر برسد، زیرا به مفاهیم آماری اضافی مانند میانگین متحرک نمایی (EMA) وابسته است. اما به لحاظ بنیادین، MACD به تریدرها کمک می‌کند زمانی که ممنتم‌های اخیر قیمتی اوراق بهادار را که در زیر پوستِ خود سیگنال‌هایی از تغییر روند می‌دهند، را شناسایی کنند.
این می‌تواند به تریدرها کمک کند که تصمیم بگیرند چه زمانی وارد شوند، چه زمانی بیشتر بخرند یا چه زمانی از پوزیشن خود خارج شوند.

واگرایی خرسی/گاوی MACD به چه معناست؟

یک واگرایی مثبت (گاوی) MACD به وضعیتی گفته می‌شود که بر خلاف اینکه قیمت یک اوراق بهادار به کف جدیدی می‌رسد، خود MACD یک کف جدید ثبت نکند. از این رو آن را یک سیگنال صعودی در نظر می‌گیرند و به آن واگرایی گاوی/مثبت می‌گویند.

حال اگر سناریویی برعکس این باشد، یعنی قیمت اوراق بهادار به سقف جدیدی برسد و خود MACD موفق نشود سقف جدیدی را ثبت کند، آن را یک سیگنال نزولی در نظر می‌گیرند و به آن واگرایی خرسی/منفی می‌گویند.

در جفت حالت‌ها، وضعیت نشان می‌دهد که حرکت بالاتر/پایین‌تر دوامی نخواهد داشت، پس مهم است تا دیگر اندیکاتورهای تکنیکال نیز مطالعه شود، مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) که در بالا راجع به آن صحبت شد.

اندیکاتور MACD و روشهای معامله گری و ترید با آن

جمع بندی و نتیجه‌گیری

MACD ابزاری ارزشمند ازنوع میانگین متحرک (Moving Average) است و بهترین کارکرد آن با داده‌های روزانه (Daily) می‌باشد. برای برخی از تریدرها فقط با یک تقطیع SMA نُه روزه و ۱۴ روزه می‌تواند سیگنال معامله گری باشد، همچنین تقطیع MACD توسط خط سیگنال ممکن است یک سیگنال جهت دهی نیز باشد.

اساس MACD با EMA ها می‌باشد. (آخرین داده‌های جدول بیشتر ارزشمند هستند)، که به این معنا است که با تغییرات مسیر قیمتی فعلی، می‌تواند به سرعت واکنش دهد. اما این سریع بودن می‌تواند یک شمشیر دو لبه نیز باشد. باید حواسمان به قطع شدن خطوط اندیکاتور MACD باشد، اما تاییدیه‌ها باید با سیگنال‌های تکنیکال دیگری گرفته شود.
مانند RSI یا احتمالا با بررسی چند کندل‌استیک در چارت قیمتی. علاوه بر این، چون MACD یک اندیکاتور تاخیری است، این بحث مطرح می‌شود که تا قبل از استفاده از سیگنال، تاییدیه آن گرفته شود.

منبع: Investopedia

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا