کافه ترید

بررسی و آموزش اندیکاتور ممنتم (Momentum)

همه‌چیز درباره ممنتم و روش‌های معامله‌گری آن

در این مقاله از کافه ترید به بررسی و آموزش اندیکاتور ممنتم یا مومنتم (Momentum) می‌پردازیم و کاربرهای آن و نحوه استفاده تریدرها از این اندیکاتور را باهم مرور می‌کنیم. با صرافکس همراه باشید.

مُمنتم (Momentum) «میزان شتاب» قیمت یک سهام و سرعت تغییر قیمت است. معامله با مُمنتم می‌تواند یک استراتژی معاملاتی باشد، استراتژی این گونه است که با شدت گرفتنِ یک روند، مُمنتم آن را می‌سنجند.

ممنتم یا مومنتم چیست؟

مُمنتم به اینرسی روند قیمت اشاره دارد و در بازه زمانی مشخص میزان قدرت روند را مورد سنجش قرار می‌دهد که این روند معمولا با در نظر گرفتن اطلاعات قیمت و حجم محاسبه می‌شود. در تحلیل تکنیکال، مُمنتم معمولا با یک نوسانگر (Oscillator) اندازه‌گیری می‌شود و به شناسایی روندها کمک می‌کند.

مرتبط: میانگین متحرک ساده (SMA) چیست و فرمول آن چگونه محاسبه می‌شود؟

استراتژی ممنتم

نکات کلیدی:

  • مُمنتم در بازار مالی به ظرفیت یک روند قیمت برای حفظ خود در آینده اشاره دارد.
  • ممنتم قدرتمند می‌تواند در یک روند صعودی یا نزولی ادامه یابد و با تغییرات حجم معاملات و دیگر شاخص‌های تکنیکال قابل تایید است.
  • سرمایه گذاری با ممنتم یک استراتژی معاملاتی است و بدین صورت است که سرمایه گذاران با خرید سهامِ در حال افزایش و فروختن آن در نقطه‌ای بالاتر (زمانی که به نظر به سقف رسیده است،) کسب سود می‌کنند.
  • معامله‌گری با ممنتم به عنوان یک استراتژی گَله‌ای شناخته می‌شود، «دنباله‌رو دیگران باش». اما باید در نظر داشت که روندهای قیمتی یک دارایی هیچگاه تضمین نمی‌شود.

درک ممنتم

حرکت یک قطار را در نظر بگیرید؛ زمانی که قطار شروع به حرکت می‌کند، همانطور که شتاب می‌گیرد، به آرامی حرکت می‌کند. زمانی که سرعت می‌گیرد، شتاب گرفتن آن متوقف می‌شود اما با سرعت بیشتری در حال حرکت است. در اواخر مسیر، همزمان با کاهش شتاب (گرفتن ترمز)، سرعت قطار کمتر می‌شود اما مسافت و زمان نسبتا زیادی لازم است تا در نهایت به توقف کامل برسد. برای سرمایه گذاران ممنتم، بهترین قسمت قطار زمانی است که در وسط راه قرار دارد، زمانی که قطار با بیشترین سرعت در حال حرکت است.

روند حرکتی قطار و ارتباط آن با ممنتم مومنتم

سرمایه گذاران ممنتم دوست دارند دنباله‌روی عملکرد باشند. آن‌ها سعی می‌کنند با سرمایه‌گذاری در سهامی که روند دارند (به هر سمتی)، به سوددهی برسند. سهامی که روندی رو به بالا دارند، به عنوان «سهام داغ» شناخته می‌شوند، برخی از آن‌ها داغ‌تر هم هستند. سهامی که روندی نزولی دارند «سهام سرد» هستند.

مرتبط: سطوح اصلاحی فیبوناچی (Fibonnaci Retracement Levels) چیست و چه کاربردی دارند؟

معامله‌گری با مُمنتم

سرمایه گذاران می‌توانند از ممنتم به عنوان یک تکنیک معاملاتی استفاده کنند، این روش به دنبال سود بردن از رفتار گله‌ای روانشناسی بازار است. شاید درست‌ترین حالت خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا باشد اما معامله‌گری با ممنتم یعنی خرید در قیمت بالا، فروش در قیمت بالاتر.

زمانی که معامله‌گر شتاب قیمت یک سهام را می‌بیند، با توجه به شرایط اقدام به ایجاد یک پوزیشن معاملاتی شورت یا لانگ می‌کند به امید اینکه مُمنتم در مسیر صعودی یا نزولی خود ادامه یابد. این استراتژی به جای فاکتورهای بنیادین و فاندامنتال، به حرکت قیمتی سهام متکی است.

زمانی که این اندیکاتور اعمال می‌شود، یک سرمایه گذار می‌تواند بر اساس قدرت روندهای قیمتی یک سهام، خرید یا فروش کند.

ممنتم منفی
ممنتم (Momentum) منفی در چارت

اگر یک معامله‌گر بخواهد از یک استراتژی مُمنتم-محور استفاده کند، زمانی که قیمت یک سهام در حال طی کردن یک روند صعودی است، پوزیشن لانگ باز می‌کند و زمانی که قیمت سهام در حال طی کردن یک روند نزولی است، پوزیشن شورت باز می‌کند

مرتبط: RSI (شاخص قدرت نسبی) چیست و چگونه با آن ترید می‌کنند؟

ممنتم مثبت
ممنتم (Momentum) مثبت در چارت

سرمایه گذاران مُمنتم، به جای شناسایی الگوی تداوم (continuation pattern) یا الگوی معکوس (reversal pattern)، به روند ایجاد شده توسط آخرین شکست‌های قیمتی (گذر از یک سطح مقاومتی و یا حمایتی) تمرکز می ‌کنند.

ابزرهای ممنتم

برخی از ابزارها به سرمایه گذارانِ ممنتم کمک می‌کنند تا روند را شناسایی کنند، مانند خط روند (Trend Line). «خط روند» خطی است که در یک بازه زمانی، از یک سقف قیمتی تا پایین‌ترین سقف کشیده می‌شود یا بالعکس از یک کف قیمتی تا بالاترین کف کشیده شود. اگر این خط به سمت بالا باشد (از یک کف پایین‌تر به کف بالاتر)، سرمایه گذاران ممنتم سهام را خریداری می‌کنند.

روند صعودی و روند نزولی

اگر خط روند به سمت پایین باشد (از یک سقف بالا به سقف پایین‌تر)، روند نزولی است و سرمایه گذارانِ مُمنتم سهام را می‌فروشند. در این حالت، سرمایه گذاری با ممنتم می‌تواند یک روش تکنیکال محسوب شود.

مرتبط: اندیکاتور ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) چیست و چه کاربردی در ترید دارد؟

معایب ترید کردن با ممنتم

مانند هر روش معامله‌گری دیگر، معامله‌گری با مُمنتم شامل ریسک هایی می‌شود. در استفاده کردن از این تکنیک، باید بدانید که شما پشت سر افراد دیگر در بازار معامله گری می‌کنید و روندهای قیمتی هیچ تضمینی ندارد. و باید همیشه آماده‌ی یک اصلاح قیمتی و تغییر روند ناگهانی باشید. این وقایع می‌تواند به علت انتشار یک خبر تاثیرگذار، و تغییر احساسات حاکم بر بازار رخ دهد.

منبع: Investopedia

5/5 - (15 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا