آموزش

معرفی کامل سایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap) 

سایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap.com) یکی از سایت‌های مرجع و پرکاربردترین وب سایت در زمینه ارزهای دیجیتال است. اگر تریدر یا سرمایه گذار ارزهای دیجیتال هستید، حتماً با این سایت آشنایی دارید. در این سایت می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی در مورد تغییرات قیمت، اطلاعات کامل راجع به ارزهای دیجیتال، حجم بازار، رتبه بندی ارزها و اطلاعات مربوط به گذشته ارزهای دیجیتال، اخبار و رویدادهای مرتبط با آنها را مشاهده کنید.

اما امکانات این سایت به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود. کوین مارکت کپ امکانات بیشماری دارد که در ادامه این مقاله از وبسایت صرافکس به تشریح آنها می‌پردازیم.

معرفی سایت کوین مارکت کپ

در ماه می سال 2013 بود که فردی به نام براندون چز (Brandon Chez) سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) را تاسیس کرد و از همان ابتدا با سرعت بسیار بالا مورد اعتماد کاربران، موسسات و رسانه‌ها قرار گرفت. در این سایت کاربران می‌توانند هزاران ارز دیجیتال را رصد کرده و با یکدیگر مقایسه کنند. رسانه‌های مهم ایالت متحده نیز از داده‌های CoinMarketCap به منظور تحقیق و گزارش‌های خود استفاده می‌کند.

در سال 2020، سایت کوین مارکت کپ همکاری خود را با صرافی بین المللی بایننس آغاز کرد و اکنون به صورت مستقل فعالیت خود را پیش می‌برد. این سایت میلیون‌ها کاربر دارد و مردم، بازارهای بورس و حتی دولت‌ها از اطلاعات دقیق آن در تحلیل‌ها استفاده می‌کنند و قیمت ارزهای دیجیتال و تغییرات قیمت‌ها را از این سایت دنبال می‌کنند.

CoinMarketCap چیست؟

مارکت کپ یا به عبارتی ارزش بازار، یک شاخص ساده و مستقیم است که نشان می‌دهد بازار یک ارز دیجیتال چه ابعادی دارد. این شاخص به کاربران ارزهای دیجیتال کمک می‌کند که برای سرمایه گذاری، تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیرند. اگر به دنبال مشاهده چارت‌ها، آخرین تغییرات رمز ارزها و یا داشتن پرتفوی با قابلیت شخصی‌سازی هستید، وب سایت coinmarketcap تمامی این خدمات را در کامل‌ترین شکل ممکن ارائه می‌دهد.

 وب سایت کوین مارکت کپ پایگاه اطلاعاتی جامعی در حوزه رمز ارزها ارائه می‌دهد. اطلاعات و خدمات این وب سایت برای کاربران رایگان است و این مزیتی بزرگ در حوزه کریپتوکارنسی محسوب می‌شود.

صفحه اصلی وب سایت

در صفحه اول صفحه اصلی این سایت است، می‌توانید جدول ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتو را مشاهده کنید که اطلاعات کاملی از این بازار و ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار ارز دیجیتال در دنیا در حال مبادله است. در کنار آن تعداد صرافی‌های موجود ارز دیجیتال به نمایش درآمده است. کوین مارکت کپ، نام ۴۵۹ صرافی را لیست کرده است.

ارزش بازار یک رمز ارز، حجم معامله شده در ۲۴ ساعت گذشته و ۷ روز گذشته و تسلط ارز دیجیتال بر بازار (dominance)، تعداد کوین‌های در حال گردش را نیز می‌توانید در این صفحه مشاهده کنید.

ویژگی های سایت کوین مارکت کپ

اگر در قسمت بالای صفحه اصلی پلتفرم کوین مارکت کپ بر روی گزینه “Cryptocurrencies” کلیک کنید، می‌توانید از قابلیت‌های کوین مارکت کپ بهره‌مند شوید. برخی از این موارد عبارت است از:

  • ارائه آخرین تغییرات نرخی که در بیش از ۱۷ هزار  کوین موجود در باز رخ داده است.
  • داشتن پرتفوی رایگان با قابلیت شخصی سازی
  • ارائه لیستی از تمامی صرافی‌های دنیا همراه با رتبه‌بندی بر اساس امتیاز کاربران
  • برخورداری از دیده‌بان شخصی watch list جهت رصد کردن ارزها
  • ارائه اپلیکیشن کاربردی

ویژگی های سایت کوین مارکت کپ

ثبت نام در سایت کوین مارکت کپ

اگر مایلید در سایت کوین مارکت کپ ثبت نام کنید، باید سه مرحله زیر را انجام دهید. فرایند ثبت نام در کوین مارکت کپ بسیار ساده است.

۱- در گوشه بالای سمت راست سایت، روی گزینه “sign up” کلیک کنید.

۲- پس از آن برای ایجاد یک اکانت جدید، پنجره زیر باز می‌شود. در این مرحله آدرس ایمیل و رمز عبور دلخواه خود را وارد کنید و گزینه “create an account” را انتخاب نمایید.

۳- سایت کوین مارکت کپ به آدرس ایمیلی که ثبت کردید، یک کد تاییدیه ایمیل ارسال می‌کند. در این مرحله شما باید آن کد را وارد کنید. ثبت نام شما به همین سادگی و راحتی در coinmarketcap انجام شد.

امکانات سایت کوین مارکت کپ

در صفحه اصلی این سایت چندین گزینه وجود دارد که هر کدام از آنها را معرفی می‌کنیم و به صورت جداگانه در مورد هر کدام از آنها توضیح می‌دهیم.

1- نوار cryptocurrencies

نوار cryptocurrencies از چند گزینه مختلف تشکیل شده است.

سربرگ (Rankings)

 در این بخش کوین مارکت کپ، رمز ارزهای موجود در بازار را رتبه‌بندی کرده است. این رتبه‌بندی‌ها بر اساس قیمت، حجم معامله، مارکت کپ و موارد دیگر صورت گرفته است که شما می‌توانید در تصویر نیز مشاهده کنید. آخرین نرخ معامله شده یک رمز ارز نیز در این بخش قابل مشاهده است. شما می‌توانید کوین مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس به صفحه آن کوین منتقل خواهید شد و اطلاعات تکمیلی در مورد آن کوین را مشاهده می‌کنید.

به عنوان مثال ارز دیجیتال بیت کوین را بررسی خواهیم کرد. پس از انتخاب بیت کوین به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که اطلاعات زیادی در خصوص این ارز دیجیتال در اختیار شما قرار می‌دهد. اولین سربرگ در این صفحه overview است.

امکانات سایت کوین مارکت کپ

Overview

این سربرگ آخرین نرخ معامله شده ارز مورد نظر که در این مثال بیت کوین می‌باشد را نشان می‌دهد. همچنین در این قسمت شما می‌توانید درصد تغییرات این ارز نسبت به آخرین نرخ آن را نیز مشاهده کنید که به صورت درصدی با رنگ سبز یا قرمز در کنار ارزش کنونی خرید بیت کوین نمایش داده می‌شود .در بخش دوم سربرگ overview شما می‌توانید چارت رمزارز بیت کوین را مشاهده کنید و بر اساس قیمت یا مارکت کپ بررسی کنید.

شما می‌توانید بازه‌های زمانی را از ۱ روزه تا سالانه در این بخش از چارت تغییر دهید. اگر تحلیل‌های ارائه شده در این بخش برای شما کافی نبود می‌توانید سربرگ تریدینگ ویو را انتخاب کنید تا مستقیماً وارد سایت تریدینگ ویو شده و از ابزارهای تحلیل موجود در این سایت استفاده کنید.

Market

شما می‌توانید در قسمت “Market” لیست صرافی‌های برتر ارزهای دیجیتال که خرید و فروش بیت کوین در آن‌ها انجام می‌شود را مشاهده کنید .این قسمت سه بخش “Spot” ،”Perpetual” و “Future” دارد که با کلیک روی هر کدام می‌توانید ببینید که بیت کوین در هر یک از بازارها با چه صرافی‌هایی و با چه نرخی در حال معامله است.

historical data

در سربرگ سوم که “historical data” می‌باشد، داده‌های اخیر در خصوص ارز بیت کوین را نمایش می‌دهد. از جمله موارد قابل مشاهده در این سربرگ، آخرین تغییرات بیت کوین در تاریخ‌های گذشته و همچنین حجم معامله شده آن است.

wallets

سربرگ “wallets” لیستی از کیف پول‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند.

سربرگ recently added

 این بخش ارزها و پروژه‌هایی را لیست می‌کند که اخیراً به بازار کریپتوکارنسی وارد شده اند. شما می‌توانید با جستجو در این قسمت از رخدادهایی که اخیراً در این حوزه اتفاق افتاده با خبر شوید و نسبت به سایر سرمایه‌گذاران پیش رو باشید.

سربرگ Legal tender countries

در این قسمت کشورهایی را لیست کرده است که خرید و فروش ارز دیجیتال در آنها قانونی است. همچنین اطلاعاتی از جمله کدام ارز به عنوان پول رایج آن کشور شناخته شده است نیز وجود دارد. در حال حاضر تنها کشوری که به طور قانونی از رمزارز بیت کوین و استیبل کوین تتر پشتیبانی می‌کند، کشور السالوادور است.

مطلب پیشنهادی: استیبل کوین چیست؟

سربرگ global chart

در این بخش سه چارت بسیار مفید در دسترس کاربران قرار گرفته است. اولین چارت، تمامی رمز ارزهای موجود در بازار از جمله انواع توکن‌ها و کوین‌ها را نمایش می‌دهد.

چارت دوم نیز شبیه به چارت اول است با این تفاوت که مارکت کپ ارزها به غیر از بیت کوین را نمایش می‌دهد.

چارت سوم میزان تسلط ده رمزارز برتر بازار را به نمایش می‌گذارد.

قیمت بیت کوین در کوین مارکت کپ

۲- نوار exchanges

نوار صرافی‌ها یا “exchanges” سه گزینه شاخص را در بر می‌گیرد که در زیر به شرح آنها می‌پردازیم.

صرافی‌های متمرکز spot

در این بخش تمام صرافی‌های متمرکز در سراسر دنیا بر اساس حجم معاملات و امتیاز کاربران رتبه‌بندی شده‌اند.

مشتقات derivatives

در این بخش خدمات مشتق برخی از صرافی‌ها در این لیست قابل مشاهده است.

صرافی‌های غیر متمرکز DEX:

در این قسمت شما می‌توانید لیست تمامی صرافی‌های غیر متمرکز را مشاهده کنید.

3- نوار NFT

این قسمت توکن‌های ان اف تی موجود در بازار را بر اساس حجم فروش آنها در هفت روز گذشته لیست کرده است.

4- نوار Portfolio

یکی از امکانات ویژه ای که سایت کوین مارکت کپ در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، بخش پرتفوی این سایت است. با انتخاب گزینه “create portfolio” شما می‌توانید یک پرتفوی بر اساس سلیقه خود ایجاد کنید که قدم به قدم این مراحل را بررسی می‌کنیم. پس از انتخاب گزینه “create portfolio” تصویر زیر برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید یک نام به دلخواه خود برای پرتفوی انتخاب کرده و آن را ایجاد کنید.

پس از اینکه پرتفوی دلخواه خود را ثبت کردید، شما می‌توانید در بخش “add new”، توکن مورد نظر خود را انتخاب کرده و به پرتفوی خود اضافه کنید. به عنوان مثال توکن بیت کوین را در نظر بگیرید. در بخش خرید این توکن ابتدا می‌توان quantity یا مقدار مورد نظر را وارد کرده و در بخش price per coin  قیمت واحد بیت کوین را انتخاب کنید. مشا می‌توانید  در این بخش تاریخی که خرید ارز را انجام داده اید و همچنین مقدار کارمزد کسر شده را وارد کنید.

اگر نکته خاصی در خصوص این خرید بود می‌توانید در بخش “notes” آن را اضافه کنید. در قسمت فروش نیز کاملاً مشابه خرید می‌توانید آخرین تراکنش فروش خود را به همراه تاریخ و کارمزد کسر شده وارد کنید. بخش جابه‌جایی نیز به دو بخش واریز و برداشت تقسیم شده است. شما می‌توانید آخرین واریز و برداشت ارز خود به همراه تاریخ و کارمزد کسر شده را در این بخش وارد کنید.

به این ترتیب شما می‌توانید یک پرتفوی کاملاً رایگان و با جزییات بی نظیر در سایت کوین مارکت کپ داشته باشید.

exchanges در کوین مارکت کپ

5- نوار watchlist

در نوار “watchlist”، شما می‌توانید ارزهایی را که می‌خواهید رصد کنید و تغییرات آنها را پیگیری کنید یا رمز ارزهایی که برای شما جذاب هستند را به دیده‌بان سایت coinmarketcap اضافه کنید. با انتخاب گزینه “add coin” لیست کاملی از تمامی ارزهای موجود در بازار کریپتو به شما نمایش داده می‌شود که پس از انتخاب رمز ارز مورد نظر و اضافه کردن به لیست، شما می‌توانید از جزئیات ارائه شده استفاده کنید.

همچنین در بخش رمز ارزها که در صفحه اصلی قابل مشاهده است با انتخاب ستاره کوچکی که در سمت چپ نام رمزارز دیده می‌شود، شما می‌توانید آن را به به بخش دیده‌بان خود اضافه کنید.

6- نوار calendars

در بخش “calendars” یا تقویم سایت کوین مارکت کپ، سه گزینه بسیار جذاب وجود دارد که به تفکیک بررسی خواهد شد.

ایردراپ های رایگان

شما می‌توانید در این قسمت لیستی از ایرداپ‌های رایگان که در سراسر دنیا در حال انجام است، مشاهده کنید. در جدول سمت چپ ایردراپ‌هایی که در حال انجام هستند را لیست کرده است و جدول سمت راست لیستی از ایردراپ‌هایی را به نمایش می‌گذارد که به زودی اتفاق خواهد افتاد.

تقویم  Ico Calendar

در این بخش انواع پروژه‌های عرضه اولیه سکه (ico) قابل مشاهده است. این بخش نیز به دو قسمت در حال انجام و به زودی تقسیم‌بندی می‌شود.

تقویم رخدادها  Events Calendar

در این بخش آخرین تغییرات پروژه‌های مختلف را می‌توانید مشاهده کنید. شما می‌توانید با بررسی پروژه‌های در حال انجام، اطلاعات بسیار مفیدی در مورد پروژه یا ارز دیجیتال مورد نظر خود کسب کنید.

7- نوار products

سایت کوین coinmarketcap محصولات کاربردی بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که در بخش زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

ایردراپ در کوین مارکت کپ

مبادله Swaps

در این قسمت شما می‌توانید کیف پول خود را به سایت کوین مارکت کپ متصل کرده و به مبادله ارز خود با ارز دیگری با کمترین کارمزد ممکن بپردازید. شبکه اتریوم، بایننس اسمارت چین و شبکه heco از جمله شبکه‌هایی است که کوین مارکت کپ از آنها پشتیبانی می‌کند. کیف پول‌های پشتیبانی شده در coinmarketcap عبارت است از:

  • متامسک (Meta mask)
  • ولت کانکت (Wallet connect)
  • کوین بیس ولت (Coin base wallet)
  • تراست ولت (Trust wallet)
  • توکن پاکت (Token pocket)

شما می‌توانید بر روی گزینه “connect wallet” کلیک کرده و یکی از کیف پول‌هایی که در لیست بالا قرار دارد را به سایت کوین مارکت کپ اضافه کنید و به مبادله رمز ارزها بپردازید.

مبدل Converter

در این قسمت شما می‌توانید توکن مورد نظر خودتان را به هر واحد دیگری تبدیل کنید. این بخش بیشتر برای محاسبه ارزش تقریبی رمزارز مورد نظر نسبت به یکی از واحد‌های پولی سراسر دنیا در نظر گرفته شده است.

جستجوگر بلاک چین (Blockchain Explorer)

سایت کوین مارکت کپ جستجوگری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که در آن می‌توان کد هش تراکنش‌های انجام شده داخل شبکه بلاک چین را جستجو کرد. در حال حاضر این جستجو در ۴ شبکه اصلی بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و شبکه بایننس کوین انجام می‌گیرد.

سوالات متداول

کوین مارکت کپ فارسی چیست؟

کوین مارکت کپ یک سایت انگلیسی است که صرافی بایننس آن را در سال 2020 خریداری کرد. اما شما می‌توانید با استفاده از گوگل ترنسلیت این سایت را به فارسی ترجمه کرده و از نسخه فارسی آن استفاده کنید.

کوین مارکت کپ چیست؟

کوین مارکت کپ یکی از بزرگترین مرجع های پیگیری قیمت ارزهای دیجیتال است. هدف این سایت ارائه اطلاعات جامع در زمینه رمز ارزها و همچنین صرافی‌های معتبر دنیا می باشد.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا