آموزش

کندل چکش معکوس چیست و چه کاربردهایی را دارد؟

امروزه ترید ارزهای دیجیتال یکی از راه‌های کسب درآمد در جامعه به حساب می‌آید. شما با یادگیری اصول و شیوه های ترید قادر هستید در این بازار سود خوبی را برای خود رقم بزنید. اما باید در نظر داشته باشید که ترید کردن نیاز به استفاده از دانش خاصی برای این کار دارد. 

شما باید در مورد فنون و شیوه‌های ترید از جمله یادگیری کندل چکش معکوس دارای شناخت کافی باشید. در این مقاله از صرافکس قصد داریم تا در مورد کندل چکش معکوس اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

کندل چکش معکوس چیست؟

همانطور که با مفهوم نمودارهای شمعی آشنا هستید، یکی از پرکاربردترین الگوها در بازار کندل چکش معکوس است. این کندل دارای اطلاعات مفیدی برای تریدرها و فعالان بازار است. با توجه به تنوع نمودارهای شمعی، شاهد کمک زیاد در تحلیل بهتر آینده بازار هستید. 

باید توجه داشت که نمودارهای شمعی هر کدام مفهوم متفاوتی را برای شما به همراه دارد. همچنین شما می‌توانید محدوده‌های حمایتی و مقاومتی را پیدا کنید. باید گفت کندل چکش معکوس به طور عمومی سیگنال‌های برگشت روند بازار را به شما نمایش می‌دهند. 

برای تعریف کندل چکش معکوس می‌توان گفت این کندل الگویی از نمودارهای شمعی است که در زمان شکل گیری برای افزایش قیمت به نمودار شکل گرفته، فشار می‌آورند. این فشار ناشی از خریداران در جهت افزایش قیمت ارز دیجیتال یا سهام آن‌ها است. 

وقتی این کندل را مشاهده می‌کنید، باید منتظر بازگشت قیمت‌ها به سمت صعودی باشید. به طور عمومی این کندل در روندهای نزولی شکل می‌گیرد و تصویر این کندل همانطور که از اسمش پیدا است، به شکل چکش معکوس یا برعکس است. این کندل از یک بدنه و همچنین دو عدد سایه (Shadow)  تشکیل شده است. 

در قسمت بدنه (Body) شاهد شکلی مستطیل با عرض خیلی کم هستید و سایه فوقانی آن بر روی این بدنه مستطیل شکل قرار گرفته است. سایه پایینی کندل اگر وجود داشته باشد بسیار طول کمی دارد. 

بعضی اوقات برخی از معامله گران و تریدرها این کندل را با کندل‌های دیگر اشتباه می‌گیرند. شما باید دقت داشته باشید که ویژگی‌های ظاهری این نوع کندل‌ها باعث تمایز آن از سایر کندل‌ها خواهد شد. حتی باید اشاره کرد در مواقعی حتی شاهد بدنه‌هایی با عرض نصف سایه خواهید بود.

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA)

مشخصات کندل چکش معکوس

مشخصات کندل چکش معکوس

برخی از ویژگی‌های کندل چکش معکوس باعث تمایز آن از سایر کندل‌های موجود در نمودارها شده است. مشخصات این کندل باعث می‌شود که شما آن را به درستی تشخیص دهید. رنگ در این کندل زیاد از درجه اهمیت بالایی برخوردار نیست اما توصیه می‌شود که به رنگ سبز آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. 

برای شناسایی این کندل بهتر است از الگوهای الیوت، هارمونی و خطوط مقاومت و حمایت نیز استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های اصلی این کندل، تشکیل آن در روندهای نزولی است و مشاهده آن مفهوم این را دارد که روند بازار سودی خواهد شد. 

یکی دیگر از خصوصیات این کندل داشتن الگوی برگشتی آن است، به صورتی که بسیاری از تریدرها و معامله گران از آن در جهت کسب سود استفاده می‌کنند.

تفاوت کندل چکش و چکش معکوس

در بیان تفاوت میان کندل چکشی و کندل چکشی معکوس باید به بیان مواردی بپردازیم. باید تفاوت‌های این دو کندل از نظر ظاهر و نوع مفهومی که بیان می‌کنند، توجه داشته باشید. همانطور که از اسم کندل چکشی معلوم است این کندل مثل یک چکش خواهد بود. بدنه آن در بالا و سایه بلند آن در قسمت پایین قرار گرفته است. 

اما در نوع معکوس آن همه چیز به شکل برعکس است، به صورتی که انگار چکش را برعکس گرفته باشید. بدنه چکش در قسمت زیرین قرار دارد و سایه یا دسته بلند آن در قسمت بالایی واقع شده است. کندل چکشی معکوس در حقیقت زیرمجموعه‌ای از کندل چکشی است.

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور پیوت pivot

کندل چکش معکوس بیانگر جه مفهومی است

کندل چکش معکوس بیانگر چه مفهومی است؟

کندل چکشی معکوس این موضوع را بیان می‌کند که خریداران در هنگام خرید اعتماد بیشتری را دارند. اگر به قسمت بالایی کندل توجه داشته باشید، این بخش نشان می‌دهد که خریداران تا چه مقدار قیمت سهم یا ارز دیجیتال را بالا برده‌اند. 

در عوض با توجه به قسمت‌های پایین‌تر، در سایه فوقانی نیز مقاومت فروشنده را برای قیمت را خواهید دید. کل این الگو نشان‌دهنده این است که توان خریداران بسیار بالاتر از فروشندگان است و شاهد قیمت‌های بالایی در بازار خواهیم بود. 

همانطور که گفته شد خریداران در زمانی که این کندل شکل می‌گیرد، فشار بیشتری را به بازار وارد می‌کنند. در ادامه این فشار، افزایش قیمت سهم یا ارز دیجیتال را شاهد خواهید بود. پیشنهاد می‌شود که هرگز فقط از این سیگنال برگشت تبعیت نکنید و با تحلیل درست خود از بازار به خرید یا فروش دارایی خود مشغول شوید.

فیلتر کندل چکش معکوس

همانطور که گفته شد کندل چکشی معکوس در اکثر موارد روند برگشتی قیمت را به صورت صعودی به شما نشان خواهد داد. به همین دلیل یافتن این نوع کندل به شما در کسب سود خوب و مناسب کمک می‌کند. 

اکثر تریدرها یکی از کندل‌هایی که بسیار به دنبالش هستند، این کندل معکوس است. با فیلتر کردن کندل به راحتی نقاطی که شاهد افزایش قیمت هستند را پیدا می‌کنند. این فیلتر به شما نیز زمان‌هایی که شاهد شکل‌گیری کندل چکش معکوس هستید را نشان خواهد داد.

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور MACD

کاربرد کندل چکش معکوس

کاربرد کندل چکش معکوس

استفاده به تنهایی از یک کندل و بدون استفاده از تحلیل،  تضمینی برای کسب سود شما نخواهد بود. در کندل چکشی وارون نیز این شرط پایدار است، شما با تحلیل درست خواهید توانست، محدوده‌های قیمتی مختلف را بررسی کنید. 

سپس با استفاده از این کندل محدوده‌های مهم را مشخص کرده و پوزیشن خود را برای هدف قرار دادن آن نقطه معین کنید. برای داشتن یک تجربه موفق باید تحلیلی جامع را داشته باشید تا سیگنال بعدی را به درستی پیش بینی کنید.

سخن پایانی

شما با شناخت درست الگوهای کندلی قادر خواهید بود، دارایی‌های خود را حفظ و افزایش دهید. استفاده از استراتژی‌های مناسب در زمان شکل‌گیری کندل‌ها به شما موقعیت‌های خوبی را برای خرید و فروش ارز دیجیتال یا سهم ارائه خواهد داد. 

در این مقاله سعی شد تا در مورد یکی از کندل‌های مفید به نام کندل چکش معکوس توضیحاتی را به شما ارائه دهیم. با توجه به مشخصات این کندل، شما با تحلیل درست در بازار قادر خواهید بود که نقاط مهم قیمتی را مشخص کنید و سود مناسبی را برای خود رقم بزنید. 

سوالات متداول کندل چکش معکوس

ظاهر الگوی چکش معکوس به چه شکل است؟

همانطور که از اسم این کندل مشخص است، آن به شکل یک چکش برعکس است. به شکلی که بدنه آن در پایین و دسته‌اش در قسمت فوقانی قرار گرفته است.

کندل چکش وارونه در کجا شکل خواهد گرفت؟

الگوی چکش وارونه بیشتر در روندهای نزولی شکل خواهد گرفت.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا