آموزش

پولبک و نحوه شناسایی آن

بازار سهام بر اساس تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی دقیق است، اما نمی‌توان گفت که چه زمانی بازار به‌طور ناگهانی افزایش میابد یا سقوط خواهد کرد. شما ممکن است تمام نمودارها را بخوانید، همه الگوها را تجزیه‌وتحلیل کنید و استراتژی‌های مختلفی را تدوین کنید، اما چندین مورد وجود دارد که بازار فراتر از انتظارات شما حرکت می‌کند که ما این عدم برآورده شدن انتظارات را به نام پولبک می‌شناسیم.

در این مقاله از صرافکس سعی کرده‌ایم پولبک (pullback) و نحوه شناسایی آن را برای شما تشریح کنیم.

پولبک چیست؟

پولبک که به آن تصحیح قیمت نیز گفته می‌شود، به‌عنوان یک حرکت قیمتی تعریف می‌شود که برخلاف یک‌روند حرکت می‌کند. این اساساً یک توقف یا افت جزئی در نمودار قیمت سهام، ارز دیجیتال و یا کالا از قله‌های اخیر است که در یک‌روند مداوم رخ می‌دهد. حرکت قیمت موقتی است و پس از مدت کوتاهی معمولاً چند جلسه دوباره به مسیر اصلی بازار باز می‌گردد و پس از آن روند صعودی از سر گرفته می‌شود.

عقب نشینی یا Pullback کاملاً شبیه تثبیت یا اصلاح است و معمولاً زمانی رخ می‌دهد که قیمت دارایی‌ها حداقل یک میله در خلاف جهت مخالف روند حرکت کند.به زبان بسیار ساده هر زمان که یک ابزار مالی روند صعودی را تجربه می‌کند و قیمت ابزار مالی به‌طور ناگهانی متوقف می‌شود یا کاهش می‌یابد، عقب نشینی رخ‌داده است.

تفاوت عقب نشینی و معکوس در بازارهای تجاری

Pullback ها اغلب بانام‌های دیگری مانند تثبیت، اصلاح یا افت استفاده می‌شوند. شایان‌ذکر است که عقب نشینی یک‌روند معکوس نیست. معکوس شدن نشان می‌دهد که قیمت در جهت مخالف حرکت می‌کند در حالی عقب نشینی باید به‌عنوان یک توقف موقت یا وقفه در روند قیمت دارایی در نظر گرفته شود. به‌عنوان‌مثال، اگر قیمت (Apple Inc) به‌طور مداوم در NASDAQ در حال افزایش باشد و سپس تا حدودی کند شود و در سطح پایین‌تر معامله شود، پولبک رخ‌داده است.

تفاوت عقب نشینی و معکوس در بازارهای تجاری

برگشت یک پدیده کاملاً متفاوت در اصطلاح تجاری است. اگر قیاس خود را با استفاده از Apple ادامه دهیم، اگر قیمت اپل در حال افزایش باشد، ممکن است یک معکوس رخ دهد و سپس معکوس شود و در جهت مخالف شروع به روند کند. معکوس‌ها نیز رایج هستند، مانند آنچه ممکن است در خرید ارز دیجیتال اتفاق بیفتد.

اطلاعات مهم را می‌توان از پولبک به دست آورد. به فرض مثال عقب نشینی نشان می‌دهد که روند کند شده و متوقف‌شده است. این به فعالان بازار اجازه می‌دهد تا درزمانی که قیمت در حال تثبیت است، عقب بیفتند و خرید کنند. بسیاری از معامله گران و سرمایه‌گذاران با سابقه از اصطلاح  Buy the dip استفاده می‌کنند. این واژه نیز به پولبکهایی اشاره دارد که رخ می‌دهد.

انواع پولبک

رمزگشایی معاملات پولبک

به‌طورمعمول، پس‌ازاینکه یک سهام، ارز دیجیتال یا کالا یا هر ابزار تجاری دیگری یک حرکت صعودی قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرد، عقب نشینی آن به‌عنوان یک فرصت خرید در نظر گرفته می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، قیمت سهام ممکن است پس از اعلام سود مثبتی که توسط شرکت ارائه‌دهنده سهام منتشر می‌شود، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد.پس از چند جلسه، زمانی که معامله‌گران شروع به خروج از موقعیت‌ها می‌کنند، پس از برداشتن سود از جدول، سهام ممکن است شروع به عقب نشینی یا پولبک کند.

در این شرایط سود مثبت به‌عنوان یک سیگنال اساسی عمل می‌کند و نشان می‌دهد که سهام روند صعودی خود را از سر خواهد گرفت.توجه داشته باشید که قبل ازسرگیری روند صعودی، اکثر عقب‌نشینی‌ها شامل حرکت قیمت دارایی‌ها به یک منطقه پشتیبانی فنی مانند یک نقطه محوری یا میانگین متحرک هستند.

چرا پولبک اتفاق می افتد؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا عقب نشینی ممکن است رخ دهد، این شاید به دلیل از دست دادن اعتماد معامله گران باشد، شاید بازار سرد شده باشد یا دارایی یک عقب‌گرد موقتی را تجربه کند. به‌طورکلی، عقب نشینی به‌عنوان یک‌چیز منفی در نظر گرفته نمی‌شود. این به‌عنوان یک فرصت خرید برای به دست آوردن سهام، کالاها، شاخص‌ها یا فارکس درحالی‌که قیمت یک نفس می کشد، ارائه می‌شود.

نحوه شناسایی پولبک ها

نحوه شناسایی پولبک ها

عقب نشینی یک حرکت کوتاه مدت در قیمت است. همانتور که گفتیم این یک‌روند معکوس نیست که نشان دهنده یک حرکت طولانی مدت در جهت مخالف باشد. روند صعودی احتمالاً با عقب نشینی ادامه خواهد یافت، بنابراین این فقط یک مکث موقت است. متخصصان می دانند که چگونه یک عقب نشینی را از یک معکوس متمایز کنند. این کار را از طریق سه عامل فنی انجام داده میشود که در زیر به آن ها اشاره شده است:

سطوح حمایت

سطوح حمایت و مقاومت با تمام ابزارهای مالی در حال معامله وجود دارد. سطح حمایت، سطح پایه ای است که قیمت در هنگام کاهش با مقاومت در برابر آن مواجه می‌شود؛ به عبارت دیگر، به‌عنوان پایه ای برای قیمت عمل می‌کند. سطح مقاومت سقفی است که قیمت در تلاش است تا از آن بالاتر برود. اگر قیمت دارایی به زیر سطح حمایت کاهش یابد، عقب نشینی ممکن است در واقع یک معکوس باشد.

سطوح حجم

مهم است که هنگام پولبک، شاهد کاهش حجم معاملات باشیم. اگر متوجه شدید که حجم معاملات افزایش می‌یابد، این می‌تواند نشان دهنده این باشد که فروشندگان قیمت را پایین می‌آورند که در نهایت می‌تواند منجر به کاهش قیمت شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، معامله گران و سرمایه‌گذاران ابزار مالی را کوتاه می‌کنند و باعث کاهش بیشتر قیمت آن می‌شود.

اخبار مالی

اگر گزارش‌های مالی شرکت یا بازار اخبار منفی را گزارش می‌کند که قیمت‌ها را پایین می‌آورد، احتمالاً این یک پولبک نیست. این ممکن است در واقع به سمت یک معکوس حرکت کند. در هر صورت مهم است که قبل از انجام هرکاری اطمینان حاصل کنید که روند صعودی ادامه دارد.

مزایا و معایب پولبک

مزایا و معایب پولبک

مزایا pullback:

  • شرایط بهتر. عقب نشینی به معامله گران این امکان را می دهد که در یک روند صعودی با قیمت کمتری خرید کنند و در طول یک روند نزولی با قیمت بالاتری بفروشند.

معایب pullback:

  • پیش بینی مشکل است. پیش بینی شروع پولبک و پایان آن دشوار است.

سوالات متداول

پولبک در معاملات چیست؟

پولبک یک معکوس شدن روند در مقابل روند قبلی برای بازه ای کوتاه مدت است.

چرا پولبک رخ می‌دهد؟

پولبک‌ها می‌تواندبه دلیل رویدادهای متفاوتی از بازار رخ دهند که سبب کاهش ارزش کوتاه مدت دارایی معامله شده در یک روند صعودی یا افزایش ارزش یک ارزدیجیتال یا یک سهم از بازار سهام در یک روند نزولی می‌شوند.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا