آموزش

سوشال فای (SocialFi) چیست؟ 2 چالش مهم + 6 ویژگی اصلی

از گذشته‌های دور، فناوری راه توسعه و پیشرفت را برای بشر هموار کرده است. سهم مهم این توسعه تا حد زیادی بر دوش رسانه‌های اجتماعی است که در این دوران جدید به بازتاب جامعه کمک بسیاری کرده است. قسمت دیگری از این پازل در فناوری وب ۳ (Web3) نهفته است که بخشی از فناوری مادر آن بلاکچین می‌باشد. در ادامه با این مقاله از صرافی خرید ارز دیجیتال صرافکس همراه باشید.

سوشال فای (SocialFi)، همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، تلفیق دنیای رسانه‌های اجتماعی و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. در واقع یک پلتفرم سوشال فای از بخش غیرمتمرکز امور تولید و مدیریت و مالکیت محتواهای مختلفی که کاربران امروزه در رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند، استقبال می‌کند. در ادامه به بررسی مفهوم SocialFi و ویژگی‌های آن پرداخته و نحوه کاربرد آن را بررسی می‌کنیم. 

سوشال فای (SocialFi) چیست؟

سوشال فای یک پلتفرم رسانه اجتماعی است که اصول تمرکززدایی و کارایی را با هم تلفیق می‌کند. پلتفرم‌های SocialFi روشی ایمن‌ و کارآمد برای تولید، مدیریت و مالکیت محتوای رسانه‌های اجتماعی را به کاربران ارائه می‌دهند. همچنین سوشال فای ابزارهای مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که آن‌ها می‌توانند به کمک آن‌ها با دوستان، خانواده و…  ارتباط بهتری برقرار کنند.

پلتفرم SocialFi مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است، پایگاه داده توزیع‌شده‌ای که امکان تراکنش‌های امن، شفاف و دور از دست‌کاری را برای کاربران فراهم می‌کند. به کمک بلاک‌چین، این پلتفرم شیوه‌ای ایمن‌تر و کارآمدتر را برای تولید، مدیریت و مالکیت محتوای رسانه‌های اجتماعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سوشال فای نیز بر اساس اصل عدم تمرکز بنا شده که فناوری توزیع قدرت یا اختیار بدون یک مکان یا شخص مرکزی است.

سوشال فای ویژگی‌های متفاوتی به کاربران ارائه می‌دهد که آن را از دیگر پلتفرم‌های رسانه‌ اجتماعی برجسته می‌کند. با این مقوله کاربران قادرند با دوستان، خانواده و سایر افرادی که علایق مشترک دارند ارتباط برقرار کنند و همچنین امکان تولید و اشتراک محتوا و همچنین مدیریت هویت آنلاین را به افراد می‌دهد.

سوشال فای چیست

ویژگی‌های سوشال فای (SocialFi) 

سوشال فای ویژگی‌های بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 

  • هدف کلی پلتفرم‌های SocialFi این است که سازندگان محتوا و سایر شرکت‌کنندگان بتوانند کنترلی کامل بر داده‌های خود داشته باشند.
  • علاوه بر این، SocialFi به کاربران اجازه خواهد داد آزادی بیان واقعی داشته باشند و بتوانند از حضور در رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد کنند.
  • در ادغام با دیفای، بخش کسب درآمد به آسانی به کمک رمز ارزها قابل دستیابی است.
  • در سوشال فای، مدیریت هویت، مالکیت دیجیتال و یکپارچگی محتواهای تولید شده با کمک توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، کنترل می‌شوند.
  • پلتفرم‌های SocialFi بر اساس ساختار سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) به منظور جلوگیری از سانسور تمرکز دارند.
  • با پیشرفت در فناوری بلاک‌چین، فناوری SocialFi رسانه‌های اجتماعی را مقیاس‌پذیر کرده است، عملکردی که زیرساخت‌های web2 تا به امروز نتوانسته‌اند انجام دهند.

سوشال فای (SocialFi) چگونه کار می‌کند؟

سوشال فای کاربران را قادر به تعامل با رسانه اجتماعی و  کسب درآمد از آن می‌کند. کاربران می‌توانند برای کسب درآمد از فعالیت‌های SocialFi با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند، NFT‌ ها را برش داده و ضرب کرده، تبلیغات کنند یا میزبان یک پخش زنده باشند.

 درآمدی که از تولید محتوا و تبلیغات به‌دست می‌آید عادلانه توزیع می‌شود و یک شخصیت مرکزی سهم عمده‌ای از سود را تصاحب نمی‌کند. محتوای ارسال شده به این پلتفرم اعتدال بیش از حد یا سانسور هدفمند نخواهد داشت. داشتن سهمی منصفانه از درآمد و آزادی پست گذاشتن، این پلتفرم را تبدیل به یک فرصت عالی برای کسب درآمد غیرفعال از طریق فعالیت‌های اجتماعی کرده است.

NFTها نمونه دیگری از فرصت‌های جدید فناوری بلاک‌چین هستند که امروزه تا حدی مورد توجه کاربران کریپتو قرار گرفته‌اند. جمع‌آوری یا ایجاد آثار هنری دیجیتال یا دارایی‌ها در یک بازی ویدیویی برای کاربر معمولی اینترنت یک مقوله جدید است، اما اغلب از این‌که چگونه خود یا محتوای‌شان را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنند اطلاع ندارند.

 طراحی یک مدل مالی در مورد جمع کردن لایک یا فالوور، فرصتی عالی برای نشان دادن این است که چگونه صنعت بلاک‌چین قادر است پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب یا اینستاگرام که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم را بهبود بخشد.

طرز کار سوشال فای

 چالش‌های پیش روی سوشال فای (SocialFi)

دو چالش اصلی و مهم که وب 3 و سوشال فای باید بر آنها غلبه کنند عبارتند از:

وجود زیرساخت‌های مقیاس پذیر

در پلتفرم فیسبوک روزانه 4 پتابایت داده تولید می‌شود به صورتی که هر دقیقه ارسال 510000 نظر، آپدیت 293000 استتوس، لایک 4 میلیون پست و آپلود 136000 عکس انجام می‌شود. آیا بلاک‌چین‌ها می‌توانند این حجم از داده را مدیریت کنند؟ 

لایه بلاک‌چینی که برای برنامه‌های SocialFi ایجاد می‌شود DeSo نام دارد و ادعا می‌کند از بسیاری از زنجیره‌های لایه یک موجود مقیاس‌پذیری بهتری دارد. به عنوان مثال، ادعا می‌کند که در مقایسه با 6000 پست در ثانیه در توییتر به ازای 300 میلیون کاربر، قادر به پردازش 80 پست در ثانیه برای چهار میلیون کاربر است. این عملکرد چیزی است که با افزایش اندازه بلوک حاصل می‌شود.

داشتن مدل اقتصادی پایدار

شاید سخت‌ترین بخش دیفای و کسب‌‌و‌کارهای زیر مجموعه آن، طراحی و اجرای مدل‌های اقتصادی است. در گیم فای (GameFi) و سوشال فای پلتفرم‌هایی وجود دارند که مشوق شرکت‌کنندگان خود هستند. البته جنبه‌های مختلف این مشوق‌ها، هنوز در مقیاس کوچک و در حال چک و بررسی هستند. این مدل‌ها باید قبل از تبدیل شدن به جریان اصلی به‌وسیله چرخه‌های بازار و رویداد قوی سیاه آزمایش شوند.

سوشال فای و نقش آن در پذیرش انبوه

متقاعدکردن مردم و کاربران برای پذیرفتن فناوری که در مراحل آغاز کار خود است، کار آسانی نیست. با وجود این‌که بیت کوین و شبکه‌های لایه یک مانند ارز دیجیتال اتریوم، پولکادات، زنجیره هوشمند بایننس، کاسموس و آوالانچ، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، باز هم ممکن است استفاده کامل از فناوری بلاک‌ چین سال‌ها طول بکشد تا بتواند کاملا از طرف افراد و شرکت‌های معمولی مورد پذیرش قرار  گیرند.

مطلب پیشنهادی: خرید پولکادات

معرفی عناصر بلاک‌چین مانند توکنومیکس یا روش‌‌های کسب درآمد به کاربران توسط رسانه‌های اجتماعی روشی مناسب برای شروع پذیرش انبوه این فناوری از سمت عموم کاربران است. 

همان‌طور که می‌دانیم تراکنش‌های بلاک‌چین خصوصی نیستند اما اطلاعات خصوصی اشخاص یا نهادهایی که تراکنش‌ها را انجام می‌دهند، فقط برای شخص و صرافی‌ها قابل شناسایی است. اضافه شدن یک لایه مالی به رسانه‌های اجتماعی، باعث ایجاد یک رابطه سالم بین کاربران و پلتفرم شده و انگیزه مشارکت‌کنندگان را برای تولید محتوای مناسب برمی‌انگیزد.

خرید آواکس از صرافی ارز دیجیتال

چالش های سوشال فای

چشم انداز سوشال فای (SocialFi)

سوشال فای نسبت به پلتفرم‌های سنتی توانایی کنترل محتوا و تعاملات اجتماعی را دارد. معرفی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری به‌وسیله رسانه‌های اجتماعی راهی برای شروع استفاده از بلاک‌چین در جهت بهبود سیستم‌های حال حاضر است.

پلتفرم‌هایی مانند توییتر و فیس‌بوک کمی قبل برای جذب و جلب توجه کاربران بیشتر شروع به ترکیب توانمندی‌های بلاک‌چین کرده‌اند مانند تصاویر پروفایل NFT، بازارهای NFT و ایجاد کیف‌ پول‌ ارز دیجیتال. 

توانایی‌های بالقوه بلاک‌چین امروزه از طرف شرکت‌های میلیارد دلاری به رسانه‌های اجتماعی اضافه شده‌اند اما در مورد بخش مالی یعنی سوشال فای نیاز به برنامه‌ریزی برای جلب نظر کاربران دارد. 

هیچ تضمینی مبنی بر این‌که SocialFi به یک هنجار جدید در به اشتراک‌گذاشتن تصویر غذاها یا پیام‌رسانی به اعضای خانواده‌تان تبدیل شود، وجود ندارد. اما بازپس‌گیری قدرت کنترل محتوا و داده‌های شخصی موضوعی داغ است که کاربران را مجبور به تجدیدنظر درباره محل گذراندن وقت خود به‌صورت آنلاین می‌کند. 

سوالات متداول

SocialFi دقیقا به چه معناست؟

سوشال فای حاصل ادغام Web3 و رسانه‌های اجتماعی است، در واقع رسانه‌های اجتماعی مبنی بر بلاک‌چین که یک جزء مالی نیز دارند.

سوشالی فای با چه چالش‌هایی روبروست؟

ایجاد زیر‌ساخت مقیاس‌پذیر و مدل اقتصادی پایدار مهم‌ترین موارد پیش روی SocialFi است.

جمع بندی

پلتفرم‌های SocialFi هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، اما چشم‌انداز بسیار خوبی در آینده دارند. این فناوری نیاز به زیرساخت‌های بهتر و امن‌تر و مدل‌های اقتصادی دارد تا به هدف واقعی خود یعنی بازپس‌گیری قدرت توسط کاربران برسد.

با این همه کاملا واضح است که اقتصاد مبتنی بر سوشال فای همان چیزی است که در عصر آینده اینترنت مورد نیاز کاربران است. با توجه به احساسات بازار و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در پروژه‌های SocialFi، آینده رسانه‌های‌ اجتماعی غیرمتمرکز بسیار روشن و امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا