آموزش

روانشناسی معامله چیست و چگونه بر موفقیت شما تأثیر می‌گذارد؟

فعالان حوزه معامله و ترید می‌دانند که معامله‌گر باید استراتژی معاملاتی خود را با روان‌شناسی معاملاتی مناسبی همراه کند تا موفق به کسب سود در تجارت شود. کنترل بر احساسات و روانشناسی معامله برای تریدر امری ضروری است و یکی از مهمترین شاخص‌های یک معامله‌گر موفق است. یک تریدر باید در عین تسلط بر هیجانات درونی بتواند معاملات خود را به بهترین نحو مدیریت کند. به همین دلیل درک عمیق بازار و بدنبال آن برخورداری از روانشناسی ترید برای هر معامله‌گری مهم است. در ادامه این مطلب با مفهوم روانشناسی معامله بیشتر آشنا خواهیم شد. 

روانشناسی معامله (روانشناسی ترید) چیست؟

روانشناسی معامله به احساسات و وضعیت ذهنی معامله‌گر هنگام ترید اشاره دارد که در کسب موفقیت یا شکست در تجارت به او کمک خواهد کرد. روانشناسی تجارت ابعاد متفاوتی از شخصیت و رفتار معامله‌گر که بر تصمیمات و اقدامات تجاری او اثر می گذارد را نشان می‌دهد. این عامل به اندازه سایر موارد از جمله دانش، تجربه و مهارت در میزان موفقیت معاملات مهم است.

داشتن نظم و ریسک‌پذیری از مهم‌ترین جنبه‌های روانشناسی معامله می‌باشند زیرا اجرای آن‌ها بوسیله تریدر در موفقیت استراتژی معاملاتی او تاثیر مهمی دارد. ترس (Fear) و طمع (Greed) اصولا در ارتباط مستقیم با روانشناسی ترید بوده و امید و پشیمانی نیز در آن اثر گذارند.  

حرص و طمع به عنوان میل بیش از حد به ثروت‌اندوزی تلقی می‌شوند، آنقدر که گاهی اوقات عقلانیت و تصمیم‌گیری تریدر را تحت تاثیر خود قرار داده و او را به سمت رفتارهای غیرمنطقی سوق می‌دهند. این رفتارها ممکن است شامل انجام معاملات پر خطر و خرید سهام جدید شود فقط به این دلیل که قیمت آن دارایی در حال افزایش سریع است و تریدر احساس می‌کند اگر اقدام به خرید آن نکند از این سود جا می‌ماند.

طمع نیز ممکن است باعث شود که سرمایه‌گذار در یک معامله سودآور با توهم کسب سودهای کلان، بیشتر از آنچه که باید باقی بماند. احساس طمع در مراحل پایانی یک بازار صعودی و زمانی که حدس و گمان‌ها بالا می‌گیرد و سرمایه‌گذاران بی احتیاط عمل می‌کنند، به وضوح قابل مشاهده است.  

کاربرد روانشناسی معامله گری

کاربرد روانشناسی معامله گری در بازارهای مالی

تسلط بر روانشناسی معامله، به میزان تجربه و دانش تریدر بستگی دارد. بهترین راه کسب اطمینان از تحت تاثیر احساسات قرار نگرفتن استراتژی شما، این است که به برنامه معاملاتی خود وفادار باشید از تصمیم‌گیری معاملاتی احساسی دوری کنید.

ایجاد یک استراتژی معاملاتی و پایبند بودن به آن، در محیطی دور از ریسک، روشی عالی برای شروع ترید و کسب موفقیت در آن است. لازم به ذکر  است که بازارهای مختلف نیاز به نگرش و طرز فکرهای متفاوتی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روانشناسی ترید در فارکس

بازار مالی فارکس به شدت نوسانی است، بدین معنا که سرعت حرکت قیمت در آن زیاد است و در یک لحظه سود شما می‌تواند به ضرر تبدیل شود. پس لازم است تریدرها در فارکس سریع فکر کنند و منظم باشند.

عوامل محیطی زیادی بر جفت ارز تأثیر می‌گذارند مانند اقتصاد کلان و اخبار محلی. به همین دلیل  اغلب معامله‌‌گران در فارکس با رویکرد تکنیکی‌تری معامله می‌کنند. استفاده کردن از تحلیل تکنیکال به جای احساسات و عواطف شخصی، منجر به تصمیم‌گیری‌های بهتری خواهد شد. بکار بستن روانشناسی ترید در فارکس، باعث می‌شود که معامله‌گر به طرح معاملاتی خود وفادار باشد و تصمیم‌گیری‌های هیجانی نداشته باشد.

روانشناسی بورس و سهام

در مقابل در معاملات بورس و بازار سهام، افراد باید صبور و منتظر فرصت‌های مناسب باشند. معامله‌گران در این بازارها اغلب قبل از انجام هر گونه معامله‌ای، اخبار فاندامنتال خود را کامل کرده و سود و زیان خالص شرکت و سهم مورد نظرشان را کاملا بررسی می‌کنند. با این همه، بازارهای سهام تریدرهای تکانشی را که بر اساس احساسات خود تصمیم می‌گیرند را نیز جذب خود می‌کنند. 

روانشناسی ترید ارز دیجیتال

روانشناسی ترید ارز دیجیتال

در مورد روانشناسی معامله ارزهای دیجیتال یکسری چالش‌های منحصربفرد وجود دارد. برخلاف بازار سهام که آخر هفته بسته می‌شود، بازار کریپتو 24 ساعته و هفت روز هفته، باز است. بنابراین تریدرهای این بازار دسترسی دائمی به ابزارهای معاملاتی، دارایی‌ها و از همه مهم‌تر فرصت بالقوه معامله دارند. لازم به ذکر است که برای معامله‌گرانی که دچار تصمیم‌گیری‌های هیجانی در تجارت خود می‌شوند، این دسترسی ممکن است هزینه زیادی داشته باشد.

بازار کریپتو نیز مانند فارکس بسیار نوسانی است و تریدرها باید سریع فکر کرده و در عین حال منضبظ باشند. به عنوان مثال تریدر اقدام به خرید یک دارایی صرفا به علت رشد زیاد و ناگهانی آن نمی‌کند یا رمز ارز خود را به علت ریزش ناگهانی نمی‌فروشد. روانشناسی معامله در ارز دیجیتال به معامله‌گر کمک می‌کند که به استراتژی خود پایبند بوده و از حرکات و تصمیمات تکانشی حذر کند تا موفق به کسب سود عالی شود. 

شما نیز اگرچه تصمیم به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را دارید می توانید با آموزش های پایه اعم از آموزش ساخت کیف پول بلاک چین صفر تا صد را مطالعه کنید.

روانشناسی تحلیل تکنیکال

روانشناسی معامله مقوله مهمی برای اغلب تحلیلگران تکنیکال است زیرا این افراد با تکیه بر ترفندهای رسم نمودار، تصمیمات معاملاتی خود را مدیریت می‌کنند. تکنیک‌های تحلیل تکنیکال و رسم نمودار در تشخیص روندها و کشف فرصت‌های خرید و فروش به تریدر کمک می‌کنند. این تکنیک‌ها به نوبه خود به درک تریدر از نحوه حرکت‌ بازار متکی هستند که آن نیز از روانشناسی معامله صحیح سرمایه‌گذار نشات می‌گیرد. معامله‌گرانی که به اثرات جامع قیمت اوراق بهادار، اطمینان دارند، روانشناسی معاملاتی مناسبی را نشان داده و در تجارت خود موفق خواهند بود.

مفاهیم روانشناسی معامله گری

ترس یکی از احساسات قدرتمندی هستند که بر خط فکری معامله‌گر تاثیر می‌گذارد. بنابراین هر تریدر باید بیاموزد که چگونه ترس را در خود مهار کند. ترس از دست دادن (FOMO) و جا ماندن سودهای بزرگ باعث می‌شود که معامله‌گر جایی که نباید از پوزیشن خود خارج شده یا اقدام به باز کردن معامله کند. همیشه فرصت معامله خوب در بازار وجود خواهد داشت و صرفا با گمان از دست دادن سود احتمالی نباید خلاف طرح معاملاتی خود عمل کرده و وارد پوزیشن شوید. 

طمع از دیگر حس‌های مخرب در معاملات است که بسیاری از معامله‌گران به آن دچار می‌شوند. قطعا هدف از تجارت، ایجاد سود یا کسب درآمد است. با این همه برای انجام این مهم باید برنامه‌ای مدون و منظم داشت و به آن وفادار بود و هرگز اجازه نداد حرص و طمع باعث از دست دادن اندک سود بدست آمده شود.

دیگر مفهوم موجود در روانشناسی معامله، پشیمانی است. تریدر به هر علتی در معامله‌ خود موفق نمی‌شود و با سرزنش دائم خود، احساس پشیمانی خود را بیشتر و بیشتر می‌کند. این امر کاملا اشتباه است و شکست به هر دلیلی باید درسی برای معاملات بعدی باشد نه دست آویزی برای پشیمانی و سرزنش خود. این رفتار ممکن است باعث ایجاد افسردگی و دوری از معامله در تریدر شود. 

یک مفهوم دیگر در روانشناسی ترید، دچار شدن به مساله ترید بیش از حد (Over Trade) است. در پی کسب یک سود یا شکست، تریدر بدون توجه به پلن معاملاتی خود، اقدام به باز کردن پوزیشن‌های پی در پی و پرخطر می‌کند تا بتواند آن شکست را جبران یا آن موفقیت را تکرار کند.  

راه‌های زیادی وجود دارند که معامله‌گر به کمک آن‌ها می‌تواند زمام احساسات و هیجانات خود را هنگام معامله در دست گرفته و به برنامه معاملانی خود پایبند باشد. از این موارد می‌توان به کتاب خواندن یا ورزش کردن و کسب آرامش و تقویت ذهن از طریق آن‌ها اشاره کرد. مطالعه کتاب‌هایی در مورد روانشناسی معامله و موفقیت تریدرهای بزرگ بسیار مفید خواهند بود.

تفاوت روانشناسی معامله گری با روانشناسی بازار

روانشناسی بازار با روانشناسی معامله گری چه فرقی می‌کند؟

روانشناسی بازار اشاره به رفتارهای غالب و احساسات همه بازیگران موجود در بازار در مقاطع زمانی مربوطه دارد. معمولا از روانشناسی بازار برای شرح حرکت بازار بوسیله رسانه‌های مالی و تحلیلگران بازار استفاده می‌شود و اغلب با سایر فاکتورها مانند تحلیل فاندامنتال ترکیب می‌شود.

روانشناسی بازار در واقع رفتار کلی یک بازار را با توجه به فاکتورهای احساسی و شناختی در آن بازار شرح می‌دهد در حالیکه روانشناسی معامله گری تاثیر همان عوامل را بر یک فرد یا تریدر بررسی می‌کنند و در واقع تفاوت بین کل و جزء است. 

جمع‌بندی

روانشناسی معامله از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تجارت است که باید توسط تریدر کاملا به آن پرداخته شود. تسلط تریدر بر این مقوله به اندازه درک تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال اهمیت دارد. معامله‌گر با توسعه ذهنیتی تجاری و قوی، کاملا آماده مقابله با تعصبات و احساسات خود هنگام معامله خواهد بود و شانس موفقیت خود را افزایش خواهد داد.

شما به عنوان یک معامله‌گر باید علاوه بر توانایی و مهارت در خواندن نمودارها و تحلیل روند، بتوانید احساسات و هیجانات خود را نیز هنگام انجام معاملات، مدیریت کنید. می‌دانیم که راهی برای تضمین سودآور بودن هیچ معامله‌ای وجود ندارد اما با دانستن قوانین روانشناسی ترید و پیروی از آن‌ها، تبدیل به یک سرمایه‌گذار موفق خواهید شد. هیچ شخصی با ویژگی‌های یک معامله‌گر خوب و حرفه‌ای بدنیا نمی‌آید بلکه با تلاش و تمرین به این مهم دست پیدا خواهد کرد. با توجه به این مفاهیم روانشناسی معامله را مطالعه کردید، حال ما به شما پیشنهاد می کنیم به تحلیل اتریوم و سایر ارز ها بپردازید و سپس برای خرید تتر و خرید بیت کوین می توانید اقدام کنید.

سؤالات متداول روانشناسی معامله

  • روانشناسی ترید به چه معناست؟

روانشناسی معامله به احساسات و وضعیت ذهنی تریدر اشاره می‌کند که منجر به موفقیت یا شکست او در انجام معاملات خواهد شد.

  • چگونه می‌توان از نظر ذهنی در معاملات قوی بود؟

انجام منظم ورزش، کتاب خواندن، مدیتیشن، تمرین و تمرکز به بدن و ذهن تریدر کمک می‌کند تا احساسات استرس‌زا و نامطلوب را در خود از بین ببرد.

  • چند درصد از موفقیت معامله، روانشناسی آن است؟

موفقیت در یک معامله، 30 درصد به استراتژی و 70 درصد به روانشناسی معامله بستگی دارد. مهم نیست که قیمت یک دارایی بالا رفته یا کاهش می‌یابد، اگر تریدر نتواند احساسات خود را مدیریت کند در معامله برنده نیز ممکن است بازنده شود.

5/5 - (3 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا