آموزش

آخرین راهنمای افزایش امنیت نگهداری کریپتو در سال 2023

چطور در هر شرایطی رمزارز خود را امن نگه دارید

یکی از جنبه های متمایز کننده کریپتو با بقیه بازارها، این است که کیف پول ارز دیجیتال برای شما مانند یک بانک شخصی عمل می کند. به این معنا که هرکس مسئولیت سرمایه خود را به جای بانک برعهده می گیرد.

جامعه بلاک چین مخالف سیستم بانکداری سنتی است و اعتقاد دارد دارایی‌های افراد باید توسط خودشان نگهداری شود. این یک ایده و طرح بزرگ وعالی برای ساخت یک نظام جدید مالی جهانی است؛ اما این روش نگهداری از دارایی، برای سرمایه گذاران خرد که سعی می کنند پول نقد اضافی خود را پس انداز کنند ایراداتی هم دارد.

بانک‌ها سازمان‌های بین‌المللی هستند که سالانه میلیارد‌ها دلار برای حفظ سرمایه شما هزینه می‌کنند. چگونه یک فرد عادی می تواند با این سطح از حفاظت رقابت کند. علاوه بر این، این مرجع مرکزی می تواند به شما وقتی مشکلی پیش می آید کمک کند. اگر مورد کلاهبرداری یا هک شدن برای حساب شما پیش بیاید تنها کاری که باید انجام دهید این است که با بانک خود تماس بگیرید و آن‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

طرفداران رمزارز به تمسخر به آدم های سنتی می گویند که اگر شما بخواهید بانک خودتان باشید باید پولتان را زیر بالش یا در حیاط خلوت  پنهان کنید.

هیچ کس دوست ندارد تمام روز نگران این باشد که وقتی خانه اش خراب می شود، پس انداز زندگی اش هم از بین می رود.  علاوه بر این، اگر  اگر زیرساخت بانکی که به راحتی به شما امکان ارسال، دریافت و خرید را می دهد را نداشته باشید عملا جابجایی پول غیرممکن است.

علاوه بر همه این ها، شما در دنیای کریپتو همیشه با داستان هایی از قبیل هک، کلاهبرداری و سوء استفاده از معامله گر بیگناه مواجه هستید که او را بی پول و بینوا کرده است.

این داستان ها به قدری ترسناک و پیچیده هستند که برخی افراد به طور کلی از ورود به بازار رمزارز منصرف می شوند. آنها فکر می کنند برای حفظ رمزارز خود باید باهوش باشند؛ بانکِ امن برای خود بودن بیشتر شبیه یک کار سخت و پیچیده است تا رها شدن از سیستم سنتی بانکداری!

اقزایش امنیت کریپتو در سال 2023

با این حال می خواهیم به شما ثابت کنیم که رمزارز می تواند به همان اندازه بانک‌های سنتی ایمن و کاربردی باشد حتی امن تر. برای داشتن رمز ارزها و سطح ایمنی آن نیازی به دانش و هوش بسیار بالا نیست، فقط نیاز به یادگیری نکاتی درباره نقاط شکست که باعث دست دادن پول مردم می شود است. همچنین باید این را بدانیم که از انجام دادن چه کارهایی باید اجتناب کنیم.

در نهایت برای امنیت کریپتو سه بخش را بررسی میکنیم:

ذخیره سازی امن

نکات ایمنی عمومی

کلاهبرداری های رایج

ذخیره سازی امن:

امنیت مالی با تصمیم گیری در مورد محل نگهداری سرمایه شروع می شود. این نقطه ورود شما، در دسترسی کلاهبرداران به حسابتان تعیین کننده است.

اولین چیزی که دزدها باید بدانند این است که سرمایه شما کجاست، هر چیز دیگری درباره این است که چطور به آن برسند.

اما در کریپتو وقتی فکر می کنید، به “کجا” (دارایی ام را نگهدارم) همه چیز گیج کننده می شود.  این کار شبیه نگهداری یک ماشین یا ساعت نیست، رمزارزها در یک شبکه بلاکچین جهانی قرار دارند. شما نمی توانید به راحتی آن را در یک گاوصندوق قفل کنید و بروید.

وقتی رمزارز را ذخیره می کنید، چیزی که واقعاً از آن محافظت می کند، کلیدی است که به واسطه ان شما به سرمایه خود دسترسی دارید. اینجاست که اصطلاح “اگر کلید خصوصی خود را ندارید پس کوین ها مال شما نیست” معنی پیدا می کند. اگر کلید خود را دارید پس توکن ها مال شماست. (NOT YOUR KEYS, NOT YOUR COINS)

رمزارز شما به یک کیف پول متصل است، و کیف پول جایی است که در آن رمزارز شما از لحاظ عملی وجود دارد. اگر شما به کیف پول خود دسترسی داشته باشید پس به سرمایه خودتان هم دسترسی خواهید داشت.

هر نوع کیف پول دارای سطوح امنیتی و کاربردی متفاوتی است. تعادل برقرار کردن بین کاربردی بودن و امنیت کیف پول، معیاری است که شما بر اساس آن سرمایه خود را مدیریت می کنید.

این تعادل بستگی به افراد و نحوه استفاده آن ها از رمزارزها دارد.  وقتی صحبت از امنیت به میان می‌آید، اهمیتش برای همه به یک اندازه نیست.

3 نوع کیف پول برای ذخیره کریپتو شما وجود دارد:

کیف‌پول‌های حضانتی، کیف‌پول‌های داغ و کیف‌پول‌های سرد

معمولا مردم دوست دارند اینها را در مقیاسی با هم مقایسه کنند. کیف پول های حضانتی دارای کمترین امنیت، ‌کیف پولهای سرد دارای امنیت مطلوب هستند اما کاربرد سخت تری دارند. البته در این مقایسه ساده سازی بیش از اندازه ای صورت گرفته که برای بسیاری از مردم صادق نیست.

کیف پول های حضانتی:

کیف پول های دیجیتالی هستند که توسط یک سازمان یا شخص ثالثی کنترل می شوند. این ها نزدیک ترین چیز به مفهوم بانک ها در دنیای بلاکچین ها است.

این کیف پول ها معمولاً به حساب های صرافی متصل هستد و در آن ثبت نام و استفاده از کیف پول به آسانی قابل اجرا است و حساب شما آماده است تا در آن عملیات کریپتویی خود را انجام دهید. خرید و فروش از طریق حساب شما به آسانی امکان پذیر است.  شما حتی می توانید یک کارت نقدی متصل به کیف پول صرافی خود را دریافت کنید.  با این حال، علیرغم گفته ها، نگهداری دارایی در صرافی ها ساده ترین راه است اما کم امنیت ترین نیست . این کیف پول ها  سطح بالا و بی نظیری از امنیت را برای شما فراهم می کنند درست مانند بانک ها. صرافی های بزرگ مانند کوین بیس و بایننس میلیون‌ها دلار برای امنیت و پشتیبانی برای مشتری خرج می کنند.

علاوه بر این، در برخی صرافی‌ها تا سقف مشخصی بیمه می‌شوید. این به این معنی است که اگر هک شوید، واقعاً ابزاری برای محافظت از خود دارید درست مانند سرمایه گزاری در یک بانک سنتی. این بیمه در صورتی امکان پذیر است که شما کنترل حساب خودتان را به سازمان یا شخص دیگری (شرکت سازنده کیف پول حضانتی) بسپارید.

از معایب اصلی چنین ذخیره سازی این است که شما در واقع کنترل حساب شخصی خود را ندارید.

اگر صرافی تعطیل شود یا ورشکست شود، به احتمال زیاد همه  دارایی های خود را از دست خواهید داد. این نگرانی معمولاً برای صرافی های کوچکتر است اما خبرهای اخیر به ما یاد داده است که مراقب هرگونه تبادلی با صرافی ها باشیم. یک مثال کامل از این اتفاق، شرکت سلسیوس است.

برای بسیاری از افرادی که شروع به کار در کریپتو می کنند، امنیت عمومی و سهولت استفاده از آن مهم است.

کیف پول های داغ و سرد:

اگر واقعا می خواهید پایبند بلاکچین باشید، خودتان می توانید میزبان کلید های ولت خصوصی خود باشید. به این معنا که به جزخودتان هیچ شخص ثالثی به سرمایه شما دسترسی ندارد. در این زمان شما تبدیل به بانک خود می شوید.

دو نوع کیف پول خصوصی داریم؛ داغ و سرد

کیف پول سرد آفلاین و رایج ترین نوع آن سخت افزاری است. شما میتوانید کیف پول سخت افزاری را به عنوان یک USB تقویت شده که می تواند اطلاعات دیجیتال را بدون اتصال به اینترنت ذخیره کند در نظر بگیرید. یک کیف پول سخت افزاری خوب صدها سال عمر می کند و اگر از آن نگهداری کنید، غیرقابل نفوذ است.

کیف پول های داغ آنلاین هستند و معمولاً به صورت برنامه هایی روی دسکتاپ یا گوشی موبایل هستند. به این صورت که توسط بخش هایی از نرم افزار توکن های شما را در تلفن و کامپیوتر ذخیره می‌کند. شما می توانید با استفاده از این والت پول ارسال و دریافت کنید ولی باید دائماً آنلاین باشید. کیف پول سرد امن ترین راه برای ذخیره رمزارز شما است زیرا دارایی های آفلاین آن توسط هکرها قابل سرقت نیست. آنلاین بودن و یکی از راه هایی است که به هکر ها کمک می کند. (مثال آن ویروس های کامپیوتری هستند). اما کیف پول سرد مستعد هک نیست؛ به علت اینکه اصلا به اینترنت متصل نیست (آفلاین نگهداری می شود). تنها کاری که کیف پول سرد انجام می دهد این است که توکن های شما را روی بلاکچین ذخیره می کند. کیف پول داغ این ریسک را دارد که هکرها می توانند به سرمایه شما از طریق اینترنت راهی پیدا کنند.

با استفاده از برنامه های کیف پول می توانید به راحتی به سرمایه خود دسترسی داشته باشید و رمز ارز ارسال و دریافت کنید.

بسیاری از این کیف پول ها به شما این امکان را می دهد برای خریدهای روزمره از رمز ارزها مانند کارت های نقدی خودی استفاده کنید.

چه کیف پول داغ چه سرد، بزرگترین چالش کیف پول شخصی این است که دسترسی تان به دارایی هایتان را از دست بدهید. از دست دادن دسترسی به دارایی ها می تواند با فراموش کردن رمز عبور یا شکستن شدن دستگاه یا اینکه توسط شخصی سرقت شود اتفاق بیفتد. به این معنی که دارایی شما میتواند توسط فردی سرقت شده باشد فارغ از این که آن شخص بتواند به دارایی شما دسترسی نهایی را پیدا کند یا خیر.

در این وضعیت تنها چیزی که دارایی شما را حفظ می کند مجموعه کلماتی است که در صورت از دست دادن دسترسی به کیف پول، می توانید با استفاده از آنها کیف پول خود را بازیابی کنید. در نتیجه از هر کیف پولی برای پس انداز خود استفاده می‌کنید کلمات را به صورت ایمن جایی بنویسید تا مانع از دسترسی افراد دیگر به سرمایه شما شود.

نکات ایمنی عمومی

از دستگاه های خود محافظت کنید:

بسیاری از هک ها از ویروس هایی که به راحتی قابل شناسایی هستند مانند کی لاگرها و باج افزارها ایجاد می شوند. در تمام دستگاه هایی که سرمایه خود را در آن نگهداری می کنید از یک نرم افزار آنتی ویروس قابل اعتماد استفاده کنید.

خودتان شخصاً تحقیق کنید (DYOR):

جمله بالا به درستی تبدیل به عبارتی جذاب بین تریدرهای رمز ارز شده است. سرمایه گزاری نادرست و پروژه های کلاهبرداری را به سادگی می توانید با تحقیق شخصی، بررسی پروژه ها و صحبت کردن با اعضای فعال جامعه رمزارزها متوجه شوید.

 ایجاد رمزهای عبور قوی:

رمز عبور خوب همیشه اولین سد دفاعی شما از حساب کاربریتان است. رمز عبوری با حروف، اعداد و نمادهای مختلف انتخاب کنید. استفاده از رمز عبور منحصر به فرد برای هر کیف پول باعث می شود که اگر شخصی یک رمز عبور را پیدا کرد  نتواند به بقیه حساب های شما دسترسی داشته باشد. در صورت امکان از تایید دو مرحله ای (مانند گوگل آتنتیکیتور) هم استفاده کنید یعنی استفاده از یک کد منحصر به فرد در کنار رمز عبور.

کلمات خصوصی را محفوظ نگه دارید:

کلمات خصوصی خود را به فرد دیگری ندهید و آن را در یک تکه از کاغذ (یا جسم سختی که به راحتی کاغذ از ین نرود) بنویسید و نگهداری کنید و آن را در مکانی امن نگه دارید و به کسی از مکان آن اطلاعاتی ندهید. این عبارات تنها راه برای بازیابی حساب شما خواهد بود اگر برای آن اتفاقی پیش بیاید مثل این است که شما کیف پول خود را گم کرده اید.

فروتن باشید

بهتر است بدانید شما خودتان باعث می‌شوید هدف کلاهبرداری، هک و حمله قرار بگیرید. این شما هستید که ثروت خود را به مردم نشان می دهید. یادتان باشد یک دزد با یک آچار 5 هزار تومانی می تواند به شما حمله کند و به سرمایه شما دسترسی پیدا کند؛ پس دهنتان را ببندید.

تنوع:

همه‌ی تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید. حتی سرمایه خود را بر روی کیف پول های مختلف فیزیکی و دیجیتالی توزیع کنید و در صرافی های مختلف سرمایه خود را پخش کنید. این کار باعث می شود همه سرمایه شما حفظ و پاک نشود.

نه به اینترنت عمومی:

دستگاهی را که سرمایه تان در آن قرار دارد به اینترنت عمومی وصل نکنید. هر کسی که به شبکه متصل است می تواند رایانه شما را شناسایی کند و آسیب برساند. علاوه بر این استفاده از VPN می تواند  آدرس IP شما را تغییر دهد و به نظر برسد که شما از یک کشور خارجی به اینترنت دسترسی دارید.

روش های معمول کلاهبرداری

فرصت سرمایه گزاری:

احتمال این وجود دارد که مورد بمباران پیام های تصادفی آنلاین، به ویژه در رسانه های اجتماعی و برنامه های پیام رسانی قرار بگیرید. با شما در مورد فرصت‌هایی صحبت می‌کنند که با فرستادن اطلاعات و سرمایه خود از آن سود زیادی می‌برید و  نشان می دهند این بهترین فرصت در ارزهای دیجیتال برای شماست. اگر بخواهم صادق باشم آن‌ها سعی دارند از شما کلاهبرداری کنند. آن‌ها تصادفی برای مردم پیام آنلاین ارسال نمی کنند تا  آموزش چگونه ثروتمند شدن را بدهند.

پیام های فیشینگ:

انواع مختلفی از این پیام ها به صورت آنلاین وجود دارد که در آن شخصی ادعا می کند که یک نهاد قابل اعتماد است که در واقع  پیامی می دهد که اطلاعات یا سرمایه شما را می خواهد. همه این‌ها برای سرقت اطلاعات شما است. این  شخص می تواند دولت، صرافی، وب سایت یا حتی عضو خانواده باشد. شما باید مراقب هر چیزی باشید. در این مورد نوعی اخاذی می شود که افراد وانمود می کنند به نحوی به سرمایه و اطلاعات شما دسترسی دارند و از طریق آن باج می خواهند.

کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی:

این راه اشکال مختلفی دارد، معمولاً این گونه است اینفلوئنسر یا شخص معروفی به شما می گوید مقداری دارایی بخرید، سرمایه خود را سپرده گذاری کنید. یکی از اشکال رایج کلاهبرداری این است که به دنبال کنندگان خود کریپتو رایگان می دهند و از شما می خواهند اطلاعاتی از خود را به آنها بدهید. این کلاهبرداری‌ها می‌توانند آن‌قدر پیشرفته شوند که از دیپ‌فیک‌های هوش مصنوعی برای تبدیل شدن به عنوان افراد مشهور استفاده کنند. ولی در واقعیت، نه! ایلان ماسک به شما بیت کوین رایگان نمی دهد.

کلاهبرداری های با نرم افزاری جعلی:

اینها کلاهبرداری هایی هستند که در آن کلاهبردار نرم افزاری برای گوشی یا کامپیوتر شما نصب می کند (در واقع ویروس تزریق می کند) تا سرمایه شما را بدزدد. مراقب چیزی که دانلود می کنید باشید.

کلاهبرداری های عاشقانه:

این ها کلاهبرداری‌های بسیار بدی هستند؛ شخصی را در نظر بگیرید که با شما  ملاقات دوستانه می کند و سعی می کند اطلاعات یا پولی را از شما دریافت کند. این روش ها می توانند خیلی طولانی باشند و ماه ها ادامه داشته باشند. به یاد داشته باشید اگر از برنامه های دوست یابی استفاده می کنید هرگز اطلاعات و پول خود را در اختیار کسی قرار ندهید.

کلاهبرداری های استخدامی:

اینها کلاهبرداری هایی هستند که به شکل شغل جعلی به شما پیشنهاد می شود. آنها پس از ارائه یک فرصت مضحک از شما اطلاعات شخصیتان شما را می خواهند. به یاد داشته باشید که اگر آنقدر این پیشنهاد خوب باشد که از واقعیت به دور باشد، احتمالا یک کلاهبرداری است! شما می توانید با استفاده از شبکه اجتماعی لینکدین یا گلاسدور اطلاعات شرکت را بررسی کنید.

اگر رمز ارز خود را به شکل امن  نگه می دارید، نکات ایمنی را دنبال و از کلاهبرداران دوری می کنید، بدون توجه به وضعیت بازار، شما به طور موثر رمزارز خود را امن نگه خواهید داشت.

3/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا