آموزش

تفاوت APY و APR چیست و کدام بیشتر استفاده می شود؟

اگر در دنیای اقتصاد و ارز دیجیتال فعالیت دارید احتمالاً در تشخیص تفاوت APY و APR ، دو اصطلاح مشابه، مواجه شده اید. این دو مقوله اگرچه در ظاهر بسیار شبیه یکدیگر هستند اما در معنا و کاربرد متفاوت اند. منظور از APY، یا بازده درصدی سالانه، بهره مرکب به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه است اما APR یا نرخ درصد سالانه اینطور نیست. 

این موضوع می تواند تفاوت چشمگیری در محاسبات بازده در طی یک بازه زمانی خاص بوجود آورد. بنابراین مهم است که بدانید این دو معیار چگونه محاسبه می‌شوند و چه معنایی برای بازدهی که می‌توانید از وجوه دیجیتال خود کسب کنید، دارند. در ادامه این مقاله از صرافکس با ما همراه باشید تا با تفاوت APY و APR آشنا شویم.

مفهوم APR در ارز دیجیتال

نرخ درصد سالانه (Annual Percentage Rate) در دنیای رمز ارزها، درصدی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار داشته باشند که به عنوان سود سرمایه‌گذاری، برای وام دادن رمز ارز خود یا در دسترس قرار دادن آن برای وام، کسب خواهند کرد. اساساً APR نرخ بهره معمولی است که به مبلغ اصلی یک سرمایهگذاری یا وام اعمال میشود. از آنجایی که APR یک نرخ سالانه است، در صورتی که سرمایه گذاری یا وام برای مدت کوتاه تری نگهداری شود، سود نسبتی دریافت میشود که دلیل اصلی تفاوت APY و APR است. به عنوان مثال، یک سرمایه گذاری شش ماهه با 5٪ APR تنها 2.5٪ از مبلغ اصلی را به همراه خواهد داشت. 

مطالعه بیشتر : قیمت تتر

مفهوم APR در ارز دیجیتالمفهوم APY در ارز دیجیتال

درصد عملکرد سالانه (Annual Percentage Yield)، روشی برای اندازه گیری میزان درآمدی است که یک حساب دارای بهره در یک سال کسب میکند. در صنعت کریپتو، APY نرخ بازگشت سرمایه گذاری است. برخلاف APR که فقط بهره معمولی را در نظر میگیرد، APY شامل بهره مرکب است. سود مرکب مبلغی است که از سود و سرمایه اصلی به دست میآید. به همین دلیل است که APY از APR سود بیشتری دارد و تفاوت APY و APR در اینجا نمود پیدا میکند.

سرمایه گذاران می توانند با توجه به این تفاوت APR و APY، با گذاشتن توکنهای خود و استفاده از فارمینگ بازدهی برای تامین نقدینگی در استخرهای نقدینگی، APY کسب کنند. آنها همچنین میتوانند با نگهداری رمز ارزهای خود در حسابهای پس انداز  APY کسب کنند.

این افراد می توانند از صرافی های ارز دیجیتال، کیف پولهای رمزنگاری یا پروتکلهای DeFi برای شروع کسب درآمد APY استفاده کنند. سود اغلب به صورت همان ارز دیجیتال سرمایهگذاری شده، پرداخت می شود. با این حال، مواردی وجود دارد که ارز متفاوتی تفاوت APY و APR پرداخت شود.

مطالعه بیشتر : خرید ترون

تفاوت APY و APR چیست؟

هر دو APY و APR برای محاسبه سود سرمایه گذاریها و وامهای رمزنگاری استفاده می شوند اما تفاوتهایی نیز دارند. بازده درصدی سالانه به میزان بهره ای که در طول یک سال به دست می آید اشاره دارد، در حالی که نرخ درصدی سالانه مبلغی است که باید به عنوان بهره پرداخت شود. هنگام مقایسه بازده APR و APY، با توجه به اینکه همه عوامل دیگر مانند مبلغ اصلی، نرخ بهره و دوره سرمایه گذاری یکسان هستند، تفاوت APY و APR به طور عمده در بهره مرکب است.

این معیار نشان دهنده کل بازده، از جمله مبلغ به دست آمده از سود و سرمایه گذاری اصلی است. از آنجایی که APR سود مرکب را در نظر نمیگیرد، APY همیشه مبلغ بیشتری را به دست میآورد.

توجه به تفاوت APY و APR برای درک اینکه پول در کجا سرمایه گذاری شود بسیار مهم است. از نظر عملی، APR برای وام گیرندگان سودمند است. با این حال، افرادی که مایل به سرمایه گذاری وجوه هستند باید نرخهای APY را برای به حداکثر رساندن سود خود در نظر بگیرند. پس با درک دقیق این موارد، تفاوت APY و APR برای کاربران آسان تفاوت APY و APR خواهد شد.

تفاوت APY و APR چیست؟APR یا APY کدام بهتر است؟

APY ایده روشن واضحی از پتانسیل درآمدهای یک حساب کاربری ارائه میدهد. در مقابل APR نشان میدهد که چه چیزی بدهکار خواهد بود. با وجود این ت تفاوت APY و APR، هر دو سالانه محاسبه میشوند که تصویر دقیقتری نسبت به محاسبه نرخ بهره به تنهایی ارائه میدهد. از آنجایی که APR با نرخ سالانه محاسبه میشود، میتواند برای وام گیرندگانی که به دنبال بهترین نرخ هستند، به جای سرمایهگذاری در داراییهای کریپتو و امید به بازده، سودمندتر باشد.

با این حال، از آنجایی که APY مبتنی بر نرخ سالانه‌ای است که شامل درآمدهای مرکب است، برای سرمایه‌گذاری دارایی‌های کریپتو مفیدتر است و نمایش دقیقی از آنچه با سرمایه‌گذاری دارایی و شروع بهره مرکب به دست می‌آید، ارائه میدهد.

درک اینکه آیا سود یا پرداختها بر اساس APR یا APY است، هنگام سرمایهگذاری یا استقراض بسیار مهم است. با توجه به ماهیت بازار کریپتو، بازدهی اغلب در مقایسه با بخش مالی سنتی بیشتر است اما خطرات آن نیز کم نیست. در نهایت برای اینکه بدانید به چه صورت سرمایهگذاری کنید تا راندمان مناسبی داشته باشید به تفاوت APY و APR توجه کنید. 

مطالعه بیشتر: خرید بایننس کوین

سخن پایانی

مفاهیم APR و APY ممکن است در ابتدا گیج کننده به نظر برسند، اما با یادآوری اینکه بازدهی درصدی سالانه (APY) متریک پیچیده تر است که بهره مرکب را در خود جای داده است، تشخیص آنها آسان است. به دلیل تاثیر کسب سود بر بهره، زمانی که سود بیشتر از یکبار در سال ترکیب شود، APY همیشه یک عدد بالاتر است. نکته اصلی همیشه این است که هنگام محاسبه سودی که به دست می آورید، به تفاوت APY و APR دقت کنید و در نظر بگیرید که به کدام نرخ توجه میکنید.

سوالات متداول

APR به چه معناست؟

درصدی است که سرمایه‌گذاران به عنوان سود سرمایه‌گذاری، برای وام دادن رمز ارز خود یا در دسترس قرار دادن آن برای وام، کسب خواهند کرد.

تفاوت های APY و APR در چیست؟

بازده درصدی سالانه به میزان بهره ای که در طول یک سال به دست می آید اشاره دارد، در حالی که نرخ درصدی سالانه مبلغی است که باید به عنوان بهره پرداخت شود.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا