آموزش

سختی شبکه اتریوم چیست؟

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، سختی شبکه اتریوم افزایش یافته است، اما جهش اصلی آن  به ماه اوت برمیگردد. زمانی که برنامه‌های مالی غیر متمرکز (دیفای) به اوج خود رسید. موج عظیمی از سرمایه‌گذاران به شبکه اتریوم هجوم آوردند و در پلتفرم‌های دیفای و صرافی‌های غیرمتمرکز سرمایه گذاری کردند. همین امر باعث شد تا فعالیت‌ها روی شبکه اتریوم نیز به بیشترین میزان خود برسد.

این در حالی است که قیمت رمز ارز اتریوم نیز برای اولین بار از تابستان سال 2018، از مرز 500 دلار گذشت و این مسئله هم بر سختی استخراج در این شبکه آتش زد. این‌ها اخبار و گزارشاتی بود که اخیرا در مورد سختی شبکه اتریوم شنیده ایم. حال شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که سختی شبکه اتریوم چیست؟ بنابراین با صرافکس همراه ما باشید تا به پاسخ این سوال بپردازیم.

استخراج اتریوم

استخراج اتریوم

شبکه ی اتریوم (Ethereum) یک بلاک چین ویژه می باشد که تمامی تراکنش‌هایی که روی این شبکه انجام میشود، باید تایید شوند. به همین دلیل پردازش تراکنش‌ها در این شبکه کمی زمان بر است. به فرآیند تایید و ثبت یک معامله در بلاک چین، اثبات کار می گویند. استخراج کنندگان موظفند که یک معادله ی پیچیده ریاضی را حل کنند تا از صحت تراکنش اطمینان حاصل کنند.

زمانی که یکی از ماینرها بتواند آن معادله ی ریاضی را حل کند، به وسیله ی زبان کامپیوتری پیچیده ای جواب را به سایر استخراج کنندگان میفرستد . در  این موقع استخراج کنندگان دیگر موظفند جواب را در معادله قرار داده و از درست بودن آن مطمئن شوند. حداقل 51 درصد از ماینرهای اتریوم باید این عدد را تایید کنند تا یک بلاک جدید که حاوی اطلاعات تراکنش‌های تایید شده میباشد، به بلاک چین اضافه شود.

در نهایت استخراج کننده ای که جواب معادله را اول از همه پیدا کرده است، پاداش میگیرد. الگوریتم اثبات کار در اتریوم، که Ethash نام دارد، به شکلی طراحی شده است که به حافظه ی بیشتری نیاز دارد و استخراج اتر به وسیله ی دستگاههای Asic گران قیمت و قدرتمند را سخت میکند. نحوه ی کار الگوریتم Ethash به این شکل است که هر استخراج کننده برای دسترسی به بلاک، 12 تا 15 ثانیه زمان نیاز دارد.

اگر که این مدت زمان کمتر یا بیشتر شود، الگوریتم به طور خودکار سختی شبکه اتریوم را تغییر میدهد، این کار را طوری انجام میدهد که دسترسی استخراج کننده‌های اتریوم به بلاک جدید، 12 ثانیه طول بکشد. هدف از این کار، مبارزه با دستگاه های Asic است. چون این دستگاه ها قدرت بالایی دارند، خیلی سریعتر از کارت گرافیک‌ها میتوانند معادله را حل کنند. همین امر باعث می شود که ماینر های کوچک تر نتوانند از ماین اتریوم سودی کسب کنند.

مفهوم هش ریت و اهمیت آن

سختی شبکه اتریوم چیست؟

سختی شبکه اتریوم، مقیاسی است که نشان می‌دهد استخراج یک بلاک در بلاک چین اتریوم تا چه اندازه دشوار است. برای انجام تراکنش‌ها در شبکه اتریوم باید بلاک ها تولید شوند.

سختی استخراج اتریوم بر اساس ماینرهای فعال در شبکه اندازه‌گیری می‌شود. هر چه تعداد ماینرها و قدرت پردازشی که در اختیار شبکه قرار می‌دهند بیشتر باشد، سختی استخراج نیز بیشتر می‌شود. این عامل به شبکه این امکان را می‌دهد که سرعت تولید بلاک‌ها را کنترل‌ کند.

مطلب پیشنهادی: خرید اتریوم

مفهوم هش ریت و اهمیت آن

هش ریت معیاری است که عملکرد یک دستگاه ماینر را اندازه گیری می کند. به عبارت دیگر، هش ریت میزان سرعتی است که یک دستگاه ماینر موفق میشود تابع مربوط به یک بلاک را حل کرده و پاداش آن را دریافت کند. در استخراج همه ی ارز های دیجیتال مخصوصا اتریوم (Ethereum)، هش ریت یا نرخ هش بسیار حائز اهمیت است.

مفهوم هش ریت، سختی شبکه و پاداش ماینر ها کاملا به یکدیگر ارتباط دارند و هر چقدر که سختی شبکه به خاطر افزایش تعداد ماینر های اتریوم بیشتر شود، به هش ریت بیشتری برای ماینینگ اتریوم نیاز است.

چرا سختی شبکه اهمیت دارد؟

در صورتی که سختی شبکه وجود نداشته باشد، با افزایش تعداد ماینرها میانگین مدت زمان ایجاد هر بلاک به کمتر از 10 دقیقه کاهش پیدا می کند و هیچ گونه محدودیتی برای میانرها وجود نخواهد داشت و بلاک ها در مدت زمانی کمتر از مدت تعیین شده، ایجاد می شوند. همچنین این زمان می تواند به ثانیه نیز کاهش پیدا کند و ما را با مشکل تورم و تولید بی رویه ارزهای دیجیتال مواجه کند.

چرا سختی شبکه اهمیت دارد؟

عوامل تاثیر گذار بر سختی شبکه اتریوم

سختی استخراج ارزهای دیجیتال معمولاً به چند عامل مختلف بستگی دارد و نشان میدهد که میزان سختی استخراج هر بلاک از آن ارز دیجیتال در شبکه بلاک چین چقدر می‌باشد. این امر در مورد سختی شبکه اتریوم نیز صدق می کند.

سختی استخراج اتریوم، که دومین پلتفرم بزرگ رمز ارزها در جهان می‌باشد، انعکاس دهنده افزایش تعداد ماینرهای آنلاین و همچنین افزایش قدرت محاسباتی ماینرهای این شبکه است.

احتمالاً مشکلی که روز ۲۶ نوامبر برای صرافی بزرگ باینسس پیش آمد، بر افزایش سختی استخراج اتریوم تاثیر گذار بوده است. مدیرعامل بایننس اعلام کرد که برای مدت کوتاهی کاربران این صرافی نمی توانند برداشت اتریوم داشته باشند که با وجود همه مشکلات پیش آمده آنها توانستند مشکل را حل کنند و بدین ترتیب انجام تراکنش‌ها مجددا از سر گرفته شد.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر سختی استخراج اتریوم، برنامه های مالی غیر متمرکز می باشد. اکوسیستم دیفای در بازار رمزارزها هیجان عجیبی ایجاد کرده بود. پلتفرم های دیفای هیجان و البته سود زیادی را در میان علاقمندان بازار کریپتوها به خصوص پلتفرم اتریوم ایجاد کرده بودند.

رونمایی از فاز ۰ بروزرسانی شبکه اتریوم نیز ممکن است باعث افزایش سختی مجدد استخراج این کوین شود.

 

کدام ارزهای دیجیتال سختی شبکه دارند؟

رمز ارزهای قابل استخراج که از الگوریتم اثبات کار یا POW بهره می برند، برای کنترل تعداد ماینرها به سختی استخراج نیاز دارند. برخی از کاربران ارزهای دیجیتال بر این باورند که فقط بیت کوین سختی شبکه دارد. اما این تصور اشتباه است و ارزهای دیجیتال مختلفی وجود دارند که سختی استخراج دارند. رمز ارزهای زیر نیز از جمله رمز ارزهایی هستند که سختی شبکه دارند.

عوامل تاثیر گذار بر سختی شبکه اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم

بعد از بیت کوین که سختی شبکه دارد، دومین رمز ارز اتریوم است. اتریوم نیز مثل بیت کوین در دسته ارزهای دیجیتال قرار دارد، ولی کاربردهای خاص و متفاوت آن باعث شده که در ردیف رمز ارزهای محبوب برای استخراج قرار بگیرد.

ارز دیجیتال مونرو

یکی دیگر از ارزهایی دیجیتال که سختی شبکه دارد، رمز ارز مونرو می باشد که در سال های گذشته به سرعت توسعه پیدا کرده است. امنیت بالا و تمرکززدایی از مهم ترین ویژگی های این ارز دیجیتال است. به همین دلیل این ارز نیز محبوبیت زیادی به دست آورده و افراد زیادی آن را استخراج و یا اقدام به خرید مونرو می کنند.

ارز دیجیتال زی کش

یکی دیگر از توکن هایی که قابلیت استخراج دارد و بالتبع، سختی استخراج نیز دارد، زی کش می باشد. زی کش شبکه پرداخت همتا به همتایی است که مبتنی بر استخراج است. همچنین این رمز ارز بر اساس الگوریتم اجماع اثبات کار فعالیت می کند و الگوریتم استخراج اون Equihash نام دارد.

سخن پایانی

سختی شبکه یا سختی استخراج اتریوم متغیری است که میانگین زمان ساخت یک بلاک در شبکه اتریوم را ثابت نگه میدارد. سختی شبکه فقط در ارز دیجیتال اتریوم وجود ندارد، بلکه هر ارز دیجیتالی که قابلیت استخراج داشته باشد، سختی استخراج شامل آن رمز ارز نیز میشود که در این مقاله برخی از این رمز ارزها را معرفی کردیم.

سوالات متداول

منظور از سختی شبکه اتریوم چیست؟

سختی شبکه اتریوم، شاخصی است که نشان می‌دهد استخراج هر یک از بلاک ها در شبکه اتریوم تا چه اندازه سخت است.

کدام ارزها سختی شبکه دارند؟

ارزهایی مانند مونرو، زی کش، لایت کوین، بیت کوین، ریون نیز از سختی شبکه برخوردارند. در حالت کلی هر ارزی که قابلیت ماینینگ را دارد از سختی شبکه نیز برخوردار است.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا