آموزش

مارکت کپ (Market Cap) ارزهای دیجیتال چیست؟

مارکت کپ یا ارزش بازار عامل مهمی برای سرمایه‌گذاران در بازار سهام است. برای سرمایه‌گذاران حوزه رمز ارز‌ها این امر کمی متفاوت است اما باز هم حائز اهمیت است. سرمایه‌گذاران از این مفهوم به عنوان معیاری برای سنجش سهام و ارز‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. ارزش بازار یک شرکت سهامی عام به معنای ارزش آن است. به این دلیل که با ضرب کل سهام شرکت در قیمت سهم محاسبه می‌شود اما ارز‌های دیجیتال شرکتی نیستند و در نتیجه رمز ارز سهم مالکیت سرمایه‌گذاری را نشان نمی‌دهد. ارزش بازار به ارزیابی سرمایه‌گذاران از چشم‌انداز دارایی‌ها کمک می‌کند. در ادامه این مقاله از صرافکس، معتبرترین صرافی خرید ارز دیجیتال در ایران ، با این مفهوم و اثرات آن بر استراتژی تریدر‌ها آشنا خواهیم شد.

مارکت کپ ارز دیجیتال چیست؟

ارزش بازار که به عنوان مارکت کپ شناخته می‌شود، ارزش یک دارایی خاص را در بازار برآورد کرده و به تریدر نشان می‌دهد که یک دارایی در حال حاضر چقدر ارزش دارد. ارزش بازار درباره رمز ارز و عملکرد پروژه آن به سرمایه‌گذاران اطلاعات لازم را می‌دهد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا ارزش کل یک ارز دیجیتال را با دیگری مقایسه کرده و تصمیم درستی جهت سرمایه‌گذاری سودده بگیرند، در نتیجه خرید ایمنی را انجام خواهند داد.

نحوه محاسبه مارکت کپ

در صنعت بلاک‌چین، اصطلاح ارزش بازار اشاره به معیاری دارد که اندازه نسبی یک رمز ارز را تخمین می‌زند و با ضرب قیمت فعلی یک توکن خاص در بازار در تعداد کل توکن‌های در گردش آن محاسبه می‌شود:

ارزش بازار توکن = قیمت فعلی توکن x عرضه در گردش آن

مثلاً اگر هر واحد از یک رمز ارز ۱۰ دلار قیمت داشته باشد و عرضه در گردش آن 600000000 توکن باشد، ارزش بازار توکن مذکور 600000000  دلار محاسبه می‌شود.

شایان ذکر است که ارزش بازار یک رمز ارز ممکن است در مورد اندازه و عملکرد یک پروژه ارز دیجیتال اطلاعاتی ارائه دهد اما با مفهوم جریان پول یکی نبوده و نشان دهنده میزان پول در بازار نخواهد بود، زیرا محاسبه مارکت کپ در ارتباط مستقیم با قیمت است و حتی کوچک‌ترین نوسان و تغییر در قیمت رمز ارز به طور قابل توجهی بر ارزش بازار آن تأثیر‌گذار است.

نحوه محاسبه مارکت کپ

اهمیت مارکت کپ

ارزش بازار نشان‌دهنده روند‌ها است؛ اگر یک گروه از رمز ارز‌ها شروع به افزایش یا کاهش رتبه‌بندی در ارزش بازار کنند، می‌تواند نشانه این باشد که بازار در حال جذب یا از دست دادن بخشی از سرمایه‌گذاران خود است. این فاکتور به عنوان معیار اصلی از ارزش کل است. در صورتی که یک آلتکوین ارزش بازار بالایی داشته باشد، مردم بیشتر به آن اعتماد می‌کنند و عکس آن اگر رمز ارزی ارزش بازار پایینی داشته باشد به عنوان یک توکن پرریسک در نظر گرفته می‌شود. البته گاهی اوقات دیده شده که توکن‌های‌های با ارزش بازار کوچک برای سرمایه‌گذاران خوب عمل کرده‌اند و رشد خوبی را ارائه کرده‌اند. البته تمام این موارد در بازار کریپتو با ماهیت بسیار نوسانی آن، نسبی است و باز هم تریدر‌ها باید قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری همه جوانب را در نظر بگیرند.

برای مشاهده نمودار تحلیل تکنیکال، قیمت و خرید هارمونی از صرافی ایرانی صرافکس با امنیت بالا کلیک کنید.

ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ

رمز ارز‌ها براساس ارزش بازار خود به چهار گروه تقسیم می‌شوند. این گروه‌بندی، مقایسه ارزش کل ارز‌های دیجیتال را با هم تسهیل می‌کند و تریدر می‌تواند بهتر تصمیم بگیرد که روی چه رمز ارزی سرمایه‌گذاری کند. علاوه‌براین، این اطلاعات در خواندن نمودار ارز‌های دیجیتال به کاربر کمک می‌کند. چهار گروه رمز ارز بر اساس ارزش بازار به شرح زیر هستند که در ادامه هریک را توضیح می‌دهیم:

  1. ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بالا
  2. ارزهای دیجیتال با ارزش بازار متوسط
  3. ارزهای دیجیتال با مارکت کپ کوچک
  4. ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بسیار کوچک (میکرو)
  • ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بالا 

رمز ارز‌هایی با ارزش بازار زیاد هستند و اصولاً از آن‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری امن یاد می‌شود. اگر یک ارز دیجیتال ارزش بازاری بیش از ۱۰ میلیارد دلار داشته باشد، در این گروه قرار می‌گیرد. بعلاوه رمز ارز‌هایی با سرمایه بالا نقدینگی بالاتری نیز دارند و نسبت به آن‌هایی که سرمایه کمتری دارند، سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب خود خواهند کرد و تریدر این دارایی‌ها را تقریباً در همه پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال مشاهده می‌کند. از این گروه می‌توان به بیت کوین و اتریوم اشاره کرد.

  • ارزهای دیجیتال با ارزش بازار متوسط

ارزش بازار ارز این گروه بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار است و دارایی‌هایی با ریسک بالاتر به شمار می‌آیند. در واقع، ارز‌های دیجیتال با ارزش بازار متوسط در بلندمدت عملکرد خوبی ارائه می‌دهند. نگهداری این رمز ارز‌ها در میان دارایی‌های تریدر باعث افزایش تنوع سبد وی خواهد شد. برخی از نمونه توکن‌های متعلق به این گروه عبارتند از ارز دیجیتال مونرو، کاردانو، لایت کوین.

مطلب پیشنهادی: قیمت مونرو

ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ

  • ارزهای دیجیتال با مارکت کپ کوچک

رمز ارز‌های متعلق به گروه ارز‌های دیجیتال با ارزش بازار کوچک، ارز‌هایی دارای ارزش بازار بین ۱۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار هستند. این دسته بسیار بی‌ثبات بوده و سرمایه‌گذاری‌های پرریسک به شمار ‌می‌روند، حتی اگر در کوتاه مدت پتانسیل رشد داشته باشند. یک نمونه از این گروه رمز ارز دوج کوین است.

  • ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بسیار کوچک (میکرو)

این گروه در مقایسه با رمز ارز‌های دسته قبل دارای ریسک بیشتری هستند. در واقع بیشتر ارز‌های دیجیتال این گروه توکن‌های نوظهوری هستند که به‌وسیله افراد ناشناس با ارزش بازار کمتر از ۵۰ میلیون دلار ارائه می‌شوند.

استفاده از استراتژی مارکت کپ ارز دیجیتال 

طبق نظر جرمی اشنایدر، کارشناس امور مالی استراتژی ارزش بازار می‌تواند در سرمایه‌گذاری صحیح به سرمایه‌گذاران کمک کند. استراتژی ارزش بازار بدین معناست که معامله‌گر بر این اساس، سرمایه‌گذاری مناسبی روی هر دارایی انجام دهد. بسیاری از کارشناسان ارز دیجیتال عقیده دارند که آلتکوین‌ها ارزش سرمایه‌گذاری ندارند و فقط بیت کوین و اتریوم بهترین دارایی‌هایی دیجیتال محسوب می‌شوند، اما با استفاده از استراتژی فوق می‌توان رمز ارز‌های مختلف را در پرتفولیوی خود قرار دهید. شما می‌توانید بر اساس ارزش بازار هر توکن سرمایه متناسبی را به آن اختصاص دهید. لازم به ذکر است از آنجایی که بازار کریپتو بسیار پرنوسان است، به تبع آن سرمایه بازار متغیر است. از این رو کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاری‌های خود را محدود نگه دارید و فقط در حدی سرمایه‌گذاری کنید که اگر دارایی‌تان از بین رفتن زیاد متضرر نشده باشید.

 استراتژی مارکت کپ ارز دیجیتال 

سخن پایانی

مارکت کپ به عنوان یک ابزار در سرمایه‌گذاری، بسیار مفید و حائز اهمیت است. سرمایه‌گذاران همواره باید از داده‌های واقعی استفاده کنند تا دچار تصمیم‌گیری‌های احساسی نشوند. رسانه‌ها اصولاً افزایش قیمت بیت کوین و سایر آلتکوین‌ها را بسیار پرهیاهو اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما بازار‌های نزولی طولانی مدت و کاهش قیمت‌ها را با همان اشتیاق اعلام نمی‌کنند. سرمایه‌گذار متبحر ارز دیجیتال با در نظر گرفتن ارزش بازار یک رمز ارز، به جای وحشت کردن و اضطراب از شرایط ممکن پیش رو، جدیدترین داده‌ها را بررسی کرده و بهترین تصمیم‌گیری را انجام می‌دهد تا بتواند جریان را به نفع خود تمام کند.

در ادامه بخوانید: آشنایی با پرایس اکشن و نحوه استفاده از آن

سوالات متداول

مارکت کپ در ارز دیجیتال چیست؟

مارکت کپ رمزارزها به معنی آن است که یک دارایی در حال حاضر چقدر ارزش دارد.

ارزش بازار چگونه محاسبه می شود؟

از فرمول قیمت فعلی توکن x عرضه در گردش آن محاسبه می‌شود.

ارزهای دیجیتال براساس مارکت کپ چند گروه هستند؟

ارزهای دیجیتال بر این اساس به چهار گروه تقسیم میشوند: ارزش بازار بالا، ارزش بازار متوسط، ارزش بازار کم و در نهایت رمز ارزهای با ارزش بازار بسیار کوچک.

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا