آموزش

مروری بر مفهوم متافای

متافای، ترکیبی از امور مالی غیر متمرکز (دیفای) و متاداده‌ها است که جلوتر به تعریف این دو نیز خواهیم پرداخت. اولین بار در سال 2022، بایننس از متافای استفاده کرد. استانداردسازی فناوری بلاک چین، اصلی ترین هدف متافای است. یکی دیگر از اهداف متافای این است که قابلیت همکاری بین پلتفرم های دیجیتال مختلف بالا رود. در ادامه بیشتر به این مفاهیم خواهیم پرداخت.

متافای چیست؟

متافای یک فناوری جدید و پیشرفته است که می‌خواهد اجزای مختلف وب 3 را برای ارائه یک فرم و چارچوب نو، برای تراکنش های جهانی ترکیب کند. متافای با دیفای سازگار است و به همین دلیل است که معاملات روی شبکه بلاک چین، بازی ها و فعالیت روی پلتفرم های اجتماعی در این بستر امکان پذیر شده است.

علاوه بر این، همه دارایی ها در متاورس، چه از نوع خریداری چه فروخته شده یا منتقل شده، بوسیله فناوری بلاک چین تحت حفاظت قرار می‌گیرد. متاداده تمام اطلاعات مهم درباره هر تراکنش را با هدف باز و صادقانه بودن تعاملات، در خود نگه میدارد.

متا داده چیست؟

متاداده یا فراداده، داده ای است که درباره دیگر داده ها اطلاعاتی را ارائه می‌کند. برای مثال یک تصویر در گوشی خود را تصور کنید؛ خود آن تصویر در گوشی شما یک داده محسوب می‌شود؛ اما متاداده عکس شما اطلاعاتی مانند زمان، مکان، خصوصیات مهم دیگر و هر اطلاعاتی که از نظر نویسنده مهم باشد را شامل می‌‍شود.

دیفای چیست؟

دیفای چیست؟

دیفای یا امور مالی غیر متمرکز به روشی برای معامله گفته می‌شود که در آن واسطه حذف می‌‍شود. در دیفای، اعضای یک معامله قادر خواهند بود تا به جای واسطه، مستقیما با یکدیگر در ارتباط باشند.

 همچنین در این نوع معامله نکات منفی همچون کارمزد های عجیب غریب، انتظار های طولانی و محدودیت هایی که در تراکنش های بانکی وجود دارد خود به خود حذف می‌شوند. علاوه بر این یکی از مهمترین خصوصیت های این معامله این است که طرفین معامله برای یکدیگر کاملا ناشناس باقی خواهند ماند.

تراکنش های دیفای، به دلیل اینکه از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، ساده و امن انجام می‌شوند. تا زمانی که به اینترنت متصل باشند، همه قادر خواهند بود تراکنش های دیفای را انجام دهند. البته ناگفته نماند دیفای خطراتی نیز به همراه دارد. مقرارات جهانی دیفای هنوز قطعی نیستند و در حال توسعه هستند و ممکن است جرایمی همچون پولشویی یا قاچاق انسان به راحتی به کمک فناوری بلاک چین انجام شوند.

نقش متاورس در متافای

نقش متاورس در متافای

برای اینکه متاورس را بهتر درک کنید، دنیایی را تصور کنید که در آن همه کارها اعم از جلسات کاری، بازی ها، کنفرانس های بین‌المللی و گردهمایی های اجتماعی همه و همه به صورت آنلاین انجام می‌شود. عاملی که باعث شده تعامل مجازی سه بعدی بین کاربران امکان پذیر شده باشد، در واقع وب3 است. متاورس در واقع با ترکیب شدن دنیای دیجیتال و فیزیکی بوجود آمده است.

کاربران می‌توانند از طریق راه های مختلف مانند رایانه شخصی، تلفن همراه، هدست های وی آر و کنسول های بازی خود به متاورس دسترسی داشته باشند. با اینکه متاورس فراتر از دنیای مجازی رفته است ولی هنوز پتانسیل زیادی برای پیشرفت و توسعه دارد. شما در متاورس می‌توانید صاحب زمین، بازی، فیلم، NFT و چیزهای دیگر باشید. اینجاست که دیفای نقش خود را پیدا می‌کند.

در متاورس شما امکان مبادله چیزهایی که دارید را با دیگران دارید. این ایده غیرمتمرکز تجاری در واقع همان متافای است. در متاورس، دارایی های شما به صورت NFT نمایش داده می‌شود و متاداده خصوصیات آن را توصیف می‌کند. از ارزهای دیجیتال نیز می‌توان برای انجام تراکنش های مربوط به دارایی هایتان استفاده کنید.

نقش دیفای در متاورس

متاورس پتانسیل نامحدودی دارد. بلومبرگ پیش‌بینی کرده است که در اوایل سال 2024، سرمایه گذاری در متاورس، ارزشی بیش از 800 میلیارد دلار خواهد داشت. همچنین به گفته برخی کارشناسان مانند سیتی گروپ، ارزش بالقوه متاورس تا پایان سال 2030 به مبلغی بین 8 تا 13 تریلیون دلار خواهد رسید.

سیتی گروپ همچنین پیش‌بینی کرده است که متافای ممکن است دیفای، مالی سنتی یا TradFi و مالی متمرکز یا CeFi را باهم ترکیب کند. البته این فناوری هنوز در اولین مراحل خود است. دیفای در متاورس می‌تواند تجارتی را بازسازی کند که مردم بدون هیچ محدودیت زمانی یا مسافت، کالاها و خدماتی که می‌خواهند را مبادله کنند. ارزش بازار دیفای امروزه بیشتر از 100 میلیارد دلار است و پتانسیل افزایش عجیب و غریبی دارد.

کاربردهای متافای در دنیای کریپتو

کاربردهای متافای

متافای کاربردهای زیادی دارد، از متافای می‌توان در موقعیت های بیشماری از املاک و زمین های مجازی گرفته تا مد، سرگرمی، بازی و تبلیغات استفاده کرد. متافای ممکن است در تمام صنایع برای ایجاد بازار در آن صنعت مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این ها متافای این روزها توسط باشگاه های ورزشی دنیا در ارتباط با فن توکن ها مورد استفاده قرار گرفته  است.

یکی دیگر از مواردی که متافای در آن کاربرد دارد، ییلد فارمینگ است که در واقع یک حساب پس‌انداز سنتی است. در این حساب به کاربرانی که ارزهای دیجیتال و NFT خود را برای سود سپرده گذاری می‌کنند، پاداش هایی داده می‌شود.

جمع بندی

از ترکیب شدن فناوری بلاک چین و وب3، امکانات بی انتهایی فراهم می‌شود. دیفای، ابرداده و متاورس ترکیبی، قابلیت تمرکز زدایی در هر زمینه ای را امکان‌پذیر می‌کند. تراکنش های جهانی با این فناوری، بدون محدودیت های زمانی یا مکانی یا حتی مبلغ تراکنش امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از محدودیت هایی که در متافای وجود دارد عدم قابلیت همکاری است. برای اینکه متافای به جایگاه درستی برسد برنامه نویسان و توسعه دهندگان هنوز راه زیادی در پیش دارند. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کلی درباره متافای ارائه دهیم، برای کسب اطلاعات بیشتر با صرافکس همراه باشید.

سوالات متداول

مهمترین چالش متافای چیست؟

بزرگترین چالشی که این فناوری با آن دست و پنجه نرم می‌کند، عدم قابلیت همکاری است. این قابلیت امکان اجرای عملکرد های زیادی را برای کاربران فراهم می‌کند. در حال حاضر برخی از شبکه های بلاک چین به دنبال راه اندازی این قابلیت هستند.

پیش بینی در مورد آینده متافای به چه صورت است؟

متافای هنوز در مراحل ابتدایی کار خود است و پیش‎‌بینی می‌شود اگر قابلیت همکاری داشته باشد، قابلیت انجام میلیون ها تراکنش به طور همزمان در کل دنیا را خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا