آموزش

متاورس به چه معناست؟

دنیای مجازی را تصور کنید که در آن مردم زندگی می کنند، کار می کنند، خرید می کنند و با دیگران ارتباط برقرار می کنند و همه اینها را به راحتی از روی کاناپه خود در دنیای فیزیکی انجام می دهند. این واقعیت به عنوان متاورس شناخته می شود.

Metaverse تا زمانی که فیس‌بوک در اکتبر 2021 نام شرکت خود را به متا تغییر داد، به یک اصطلاح عمومی تبدیل نشده بود. در آن زمان، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد در سال آینده 10 میلیارد دلار برای فناوری‌ها برای ایجاد چشم‌انداز خود از متاورس هزینه کند.

متاورس به عنوان تکامل بعدی اینترنت در نظر گرفته می شود. اشکال مختلفی از جمله بازی، انجمن‌های آنلاین و جلسات کاری که در آن افراد از طریق فکس دیجیتال یا آواتار خود با یکدیگر همکاری می‌کنند، خواهد بود. در این مقاله از صرافکس با مفهوم متاورس بیشتر آشنا خواهیم شد.

متاورس چیست؟

این مفهوم جدید نیست. اولین بار در رمان Snow Crash در سال 1992 توصیف شد. بعدها چندین شرکت جوامع آنلاین را بر اساس این مفهوم ایجاد کردند که مهمترین آنها Second Life بود که در سال 2003 منتشر شد.

در متاورس، افراد از آواتارها برای نشان دادن خود، برقراری ارتباط با یکدیگر و ساختن جامعه به صورت مجازی استفاده می کنند. در Metaverse، ارز دیجیتال برای خرید لباس یا سلاح و سپر در مورد بازی های ویدیویی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. کاربران همچنین می‌توانند بدون هیچ هدفی با استفاده از هدست واقعیت مجازی و کنترل‌کننده‌ها، به صورت مجازی برای سرگرمی در آن سفر کنند.

نیل استفنسون، نویسنده Snow Crash، اصطلاح Metaverse را به عنوان نوعی اینترنت مبتنی بر واقعیت مجازی نسل بعدی ابداع کرد. یکی از راه‌های دستیابی به موقعیت در Metaverse استفنسون، مهارت فنی بود که با پیچیدگی آواتار کاربر نشان داده می‌شد. یکی دیگر از ویژگی های آن، امکان دسترسی به برخی محیط‌های محدود در واقعیت بود.

متاورس چیست

رمان Ready Player One اثر ارنست کلاین رمان دیگری بود که به محبوبیت ایده متاورس کمک کرد. بعدها به کارگردانی استیون اسپیلبرگ از این رمان فیلم نیز ساخته شد. رمان علمی تخیلی دیستوپیایی 2011 در سال 2045 اتفاق می افتد، جایی که مردم از مشکلاتی که از زمین به دنیای مجازی به نام واحه می گریزند.

کاربران با استفاده از گیره واقعیت مجازی و دستکش های لمسی به دنیا دسترسی دارند که به آنها اجازه می دهد اشیاء موجود در محیط دیجیتال را بگیرند و لمس کنند.

تفاوت بین اینترنت و متاورس چیست؟

اینترنت شبکه ای متشکل از میلیاردها کامپیوتر، میلیون ها سرور و سایر دستگاه های الکترونیکی است. پس از آنلاین شدن، کاربران اینترنت می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وب‌سایت‌ها را مشاهده کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند، و کالاها و خدمات را خریداری و بفروشند.

متاورس با اینترنت رقابت نمی کند بلکه بر روی آن ساخته می شود. در Metaverse، کاربران با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی، رسانه‌های اجتماعی و ارز دیجیتال، در دنیای مجازی که جنبه‌هایی از دنیای فیزیکی را تقلید می‌کند، سفر می‌کنند. اینترنت چیزی است که مردم آن را مرور می کنند و تا حدی، می توانند در متاورس زندگی کنند.

امروزه حتی اکثر دولت‌ها تلاش می کنند تا دسترسی خود را به متاورس گسترش دهند. به عنوان مثال، در حالی که اکثر کشورها حضور نسبتا ثابتی در اینترنت دارند، باربادوس قصد دارد یک سفارت دیپلماتیک در Metaverse به ویژه، دنیای آنلاین دسنترالند باز کند. رشد اینترنت خدمات بسیاری را ایجاد کرده است که راه را برای ایجاد متاورس پیش می برند.

حال این سوال پیش می آید که در نهایت Metaverse چه شکلی به خود می گیرد؟ مانند اینترنت خواهد بود یا اینکه این تجربه بیشتر یک تجربه محدود است که توسط چند شرکت بزرگ کنترل می شود؟

مطلب پیشنهادی: بهترین ارزهای متاورس

شرکت های متاورس

متاورس چه کاربردی دارد

در اینجا چندین شرکت با چشم انداز Metaverse خاص خود ذکر شده است.

  • فیس بوک

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک اعلام کرده است که سرمایه‌گذاری در متاورس برای شرکتش نشان‌دهنده یک تغییر اساسی است و بخشی از چشم‌انداز جدید غول رسانه‌های اجتماعی است که برای جان بخشیدن به متاورس طراحی شده است.

او همچنین گفت که این یک تغییر مهم است زیرا به این معنی است که کاربران در نهایت برای استفاده از سایر خدمات در متاورس نیازی به حساب کاربری فیس بوک نخواهند داشت. در میان سایر محصولات غیر فیسبوکی، فیس بوک تاکنون میلیون ها هدست Oculus VR خود را برای پیمایش در متاورس فروخته است.

در اطلاعیه متا، زاکربرگ گفت که فیس بوک قصد دارد توسعه فناوری های اساسی، از جمله پلتفرم های اجتماعی و ابزارهای خلاقانه را که برای جان بخشیدن به Metaverse مورد نیاز است، سرعت بخشد.

پس از انتشار اخبار متا در اواخر سال 2021، فیس بوک Horizon Worlds را راه اندازی کرد، یک فضای واقعیت مجازی که کاربران می توانند به عنوان آواتار در آن حرکت کنند و ابزارهایی برای توسعه دهندگان برای ایجاد دنیای مجازی را خریداری کنند.

  • اپیک گیمز

اپیک گیمز، سازندگان سری بازی‌های تیراندازی آنلاین محبوب Fortnite، با حدود 350 میلیون کاربر  و نرم‌افزار Unreal Engine برای توسعه‌دهندگان بازی است که قصد دارد پس از یک دور سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری در سال 2021، در Metaverse فعالیت جدی داشته باشد.

دیدگاه اپیک گیمز از متاورس با دیدگاه فیسبوک متفاوت است، زیرا می‌خواهد فضایی مشترک برای تعامل کاربران با یکدیگر و برندها فراهم کند.

Kenichiro Yoshida، رئیس و مدیر عامل شرکت سونی گروپ در بیانیه ای گفت: من معتقدم که این با هدف ما برای پر کردن جهان با احساسات، از طریق قدرت خلاقیت و فناوری مطابقت دارد.

  • مایکروسافت

متاورس به شرکت مایکروسافت می آید. مایکروسافت گفته است که Mesh را برای تیم‌های مایکروسافت منتشر می‌کند. این سرویس جدید به کاربران در مکان‌های فیزیکی مختلف اجازه می‌دهد در طول جلسات مجازی به تجربیات هولوگرافی مشترک بپیوندند.

مایکروسافت گفت Mesh به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از یک آواتار سفارشی شده خود، در هر دستگاهی حضور مجازی داشته باشند. این بر اساس اعلام قبلی Mesh برای مایکروسافت است، پلتفرمی برای توسعه دهندگان که شامل مجموعه ای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای آواتارها، مدیریت جلسه، رندر فضایی، همگام سازی بین چندین کاربر و Holoportation است.

این ویژگی یک فناوری ضبط سه بعدی است که به کاربران امکان بازسازی و انتقال مدل های سه بعدی با کیفیت بالا از افراد را در زمان واقعی می دهد.

NFT ها در متاورس

NFT در متاورس

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) نقش مهمی در سودمندی و محبوبیت Metaverse دارند. NFT ها نوعی دارایی دیجیتال امن هستند که بر اساس همان فناوری بلاک چین مورد استفاده ارزهای دیجیتال است.

بر خلاف رمز ارز، NFT می تواند نشانگر یک اثر هنری، یک آهنگ یا املاک دیجیتال باشد. NFT نوعی سند دیجیتال یا مدرک مالکیت را به مالک می دهد که می توان آن را در متاورس خرید و فروش کرد.

Metaverse Properties خود را به عنوان اولین شرکت مجازی املاک و مستغلات در جهان معرفی می کند. این شرکت به عنوان یک عامل برای تسهیل خرید یا اجاره ملک یا زمین در چندین دنیای مجازی Metaverse از جمله سندباکس، سومیوم، دسنترالند و آپلند عمل می کند. پیشنهادات شامل فضاهای کنفرانس و تجاری، گالری های هنری، خانه های خانوادگی و مکان هایی به عنوان پاتوق است.

در حالی که متاورس فرصت‌هایی را برای شرکت‌های جدیدی مانند Metaverse Properties ایجاد کرده است تا کالاهای دیجیتالی ارائه دهند، شرکت‌های مشهور دیگری نیز وارد این عرصه شده‌اند. برای مثال، نایک RTFKT را خریداری کرد، استارت‌آپی که کفش‌های کتانی مجازی بی‌نظیر و مصنوعات دیجیتال را با استفاده از NFT ها، احراز هویت بلاک چین و واقعیت افزوده می‌سازد.

نیک دونارسکی، مدیر عامل ORE System، یک جامعه آنلاین متشکل از گیمرها، سازندگان محتوا و توسعه‌دهندگان بازی، می‌گوید: NFT و بلاک‌چین زمینه را برای مالکیت دیجیتالی فراهم می‌کنند. مالکیت هویت واقعی یک فرد به Metaverse منتقل می شود و NFT ها این وسیله خواهند بود.

در متاورس چه کارهایی می توان انجام داد؟

Metaverse فعالیت های متنوعی را برای کاربران ارائه می دهد و با ادامه توسعه فضای مجازی، فعالیت ها و امکانات دیگری نیز به دنبال خواهد داشت. مانند توسعه اینترنت، متاورس بر فناوری موجود برای نوآوری و رشد ساخته خواهد شد. در ادامه برخی فعالیت ها که می توانید در آن انجام دهید را شرح می دهیم:

کسب درآمد از متاورس

  • آواتار خود را بسازید: آواتار شما نشان دهنده شما در Metaverse است. شما می توانید نوع بدن، مو، جنسیت، لوازم جانبی خود را تغییر دهید و حتی می توانید به عنوان یک شخصیت خیالی ظاهر شوید.
  • ایجاد تجربه‌های واقعیت مجازی: برخی از پلتفرم‌های متاورس، مانند Horizon Worlds، طرح‌بندی‌های از پیش ساخته شده‌ای دارند که به شما امکان می‌دهند اتاق‌های پاتوق سفارشی یا حتی تجربه‌های بازی لایه‌ای ایجاد کنید.
  • سرمایه گذاری در املاک دیجیتال: بلوک هایی از زمین در پلتفرم های Metaverse را می توان با ارز دیجیتال خریداری کرد و سپس توسط صاحبان آنها فروخت یا اجاره کرد.
  • همکاری با سایر کاربران: متاورس میزبان محیط های کاری از راه دور با ابزارهای همکاری مجازی مانند اتاق های جلسات مجازی، تخته های سفید بی نهایت و صفحه کلیدهای VR است.
  • ملاقات و دوست یابی: شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از بهترین موارد استفاده Metaverse معرفی می شود که به شما امکان می دهد با افراد از سراسر جهان در یک تجربه VR همه جانبه تعامل داشته باشید.
  • خرید: می‌توانید فروشگاه‌های واقعیت مجازی را مرور کنید و قبل از خرید، به طور مجازی با اقلام ارتباط برقرار کنید.
  • بازی‌های واقعیت مجازی: بسیاری از پلتفرم‌های متاورس امروزی که از بازی‌ها ساخته شده‌اند، و بازی‌های واقعیت مجازی هنوز یکی از کاربردهای اصلی متاورس هستند. علاوه بر بازی و سرگرمی، گیمرها می‌توانند در فعالیت‌های درآمد برای بازی شرکت کنند تا در ازای فعالیت و بازی خود در متاورس، ارز دیجیتال کسب کنند.
  • سرمایه گذاری در NFT ها: توکن های غیرقابل تعویض (NFT) امضاها یا توکن های دیجیتالی هستند که قابل تکرار نیستند و دارایی های دیجیتال را در بلاک چین احراز هویت می کنند. NFT ها به دارایی هایی مانند آثار هنری دیجیتالی کمک می کنند تا خرید، فروش و معامله شوند. NFT ها در خارج از متاورس نیز در دسترس هستند، اما در متاورس گسترده تر هستند.
  • فروش دارایی های درون بازی: شما می توانید با ایجاد و فروش دارایی های درون بازی مانند پوسته های آواتار، لوازم جانبی و وسایل کمکی بازی در یک بازار دیجیتال در اقتصاد متاورس شرکت کنید.
  • توسعه و طراحی محصولات به صورت سه بعدی: طراحان می توانند از فضاهای سه بعدی تعاملی و واقعی متاورس برای کمک به توسعه ایده های خود از طریق آزمایش محصول و ایجاد نمونه اولیه با هزینه کم استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی: خرید زمین در متاورس

چگونه می توان وارد متاورس شد؟

چگونه وارد متاورس شویم

دسترسی به Metaverse از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متفاوت است. شما می توانید به عنوان یک کاربر مهمان فقط با یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند وارد متاورس های بازی شوید اگرچه برای مشارکت واقعی، به یک رایانه شخصی با ویندوز و یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. برخی پلتفرم‌ها به عینک واقعیت افزوده یا هدست VR نیاز دارند.

حتی اگر رایانه ویندوز شما برای بازی بروز شده باشد، باز هم ممکن است کافی نباشد. یک پلتفرم Metaverse که میزبان میلیون‌ها کاربر است، به قدرت پردازش جدی نیاز دارد و برای برخی از متاورس‌ها، رایانه با قدرت متوسط ​​کافی نیست. به همین دلیل است که شرکت‌ها تلاش می‌کنند فناوری‌هایی مانند عینک هوشمند را توسعه دهند تا به کاربران کمک کند راحت‌تر به متاورس متصل شوند.

پلتفرم هایی مانند سری Meta’s Horizon برای سفر به متاورس به یک هدست VR نیاز دارند. هدست Oculus Quest 2 متا شامل دوربین‌های ردیاب برای رندر کردن محیط‌های سه بعدی و همچنین یک کارت گرافیک و اجزای ذخیره‌سازی مستقیم برای رسیدگی به نیازهای پردازش است.

خطرات متاورس چیست؟

مانند سایر پلتفرم های آنلاین، آزار و اذیت سایبری، مهندسی اجتماعی و سرقت هویت همگی خطرات رایج و مرتبط با متاورس هستند و با کم کردن بیشتر تمایز بین دنیای مجازی و واقعیت، متاورس احتمالاً بیشتر تحت تأثیر فعالیت های نامناسب آنلاین خواهد بود.

متاورس چالش های جدیدی را نیز ایجاد می کند به ویژه در استفاده از کریپتو متاورس. بسیاری از پلتفرم‌ها از کاربران می‌خواهند که یک کیف پول رمزنگاری داشته باشند که نه تنها دارایی‌های دیجیتال را در خود جای می‌دهد، بلکه می‌تواند به شخصیت آنلاین شما نیز متصل باشد.

برخورداری از سواد دیجیتال و درک قوانین نت می تواند به حفظ امنیت شما در کنار استفاده از آن کمک کند. همیشه سعی کنید از احراز هویت دو مرحله ای برای محافظت از حساب های خود در برابر هکرها استفاده کنید.

سخن پایانی

انتظار می‌رود که متاورس بخش فناوری را متحول کند اما این امر بر شرکت‌های خارج از حوزه فناوری نیز تاثیر خواهد گذاشت، زیرا Metaverse پیشنهاد دهنده تغییرات حتی در موارد عادی است، مانند نحوه خرید مواد غذایی، گشت و گذار در شهر، گشت و گذار در آپارتمان، تعامل با مشاغل و تبلیغات.

باید دید که آیا چشم انداز Metaverse محقق خواهد شد یا به مرور زمان کمرنگ خواهد شد. اما این مقوله به وضوح پتانسیل این را دارد که صنایع و بخش‌های مختلف را با توجه به صرف هزینه های بیشتر برای این فناوری یا رقابت با دیگران برای ارائه تجربیات متفاوت به مصرف‌کنندگان خود، مختل کند.

سوالات متداول

متاورس و فیسبوک چه ارتباطی با هم دارند؟

فیسبوک نامش را به «متا» تغییر داده است.این تغییر نام با متاورس ارتباط دارد. در واقع فیسبوک قصد دارد با پلتفرم هایی که در اختیار دارد، مانند اینستاگرام، واتساپ و... دسترسی به متاورس را برای همگان فراهم کند.

چگونه می شود از متاورس کسب درآمد کرد؟

از طریق خرید و فروش زمین های متاورسی، خرید و فروش و ساخت NFT و یکسری از بازی های متاورسی می توان کسب درآمد کرد.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا