آموزش

بازار خرسی (Bearish Market) در تحلیل تکنیکال چیست؟

بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال، سهام، املاک و مستغلات یا هر دارایی دیگری، روندهایی برای حرکت دارند که تحت دو عنوان بازار گاوی یا بازار خرسی توصیف می شوند. اگر تفاوت‌ بین این دو بازار را بدانید، می‌توانید برای سرمایه‌ گذاری بهتر تصمیم‌‌گیری کنید. هر روندی شرایط بازار را به سمت و سوی متفاوتی می‌کشاند.

به طور خلاصه، بازار گاوی (Bullish Market) بازاری است که در آن قیمت ها صعودی و در حال افزایش هستند، در حالی که در بازار خرسی (Bearish Market) قیمت ها نزولی و در حال کاهش می باشند. در این مقاله از وبسایت صرافکس به شرح کامل ماهیت بازار خرسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید، می پردازیم. با ما همراه باشید.

بازار خرسی چیست؟

 

بازار خرسی چیست؟

 مسیر کلی‌ که بازار در راستای آن در حرکت است، روند بازار را مشخص می کند. در یک بازار خرسی (bear market)، عموما قیمت‌ها در حال کاهش و نزولی هستند. در حقیقت یکی از چالش برانگیزترین بازه‌های زمانی به منظور خرید و فروش یا سرمایه‌ گذاری در حوزه ارز دیجیتال، بازار خرسی است، به خصوص برای افرادی که  مبتدی و بی تجربه بوده و تازه به میدان کریپتو پا گذاشته اند.

بسیاری از معامله گران به خصوص آنها که از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند، معتقدند که اگر بخواهیم از ابتدای امر به روند قیمتی بیت کوین (BTC) نگاه کنیم، متوجه می شویم که اگر چه بیت کوین بارها چندین بازار گاوی یا صعودی را پشت سر گذاشته است، اما بارها نیز پیش آمده است که در جریان روند نزولی یا بازار خرسی بی‌رحم قرار گرفته است.

قیمت این ارز پرچمدار تا به امروز در بازارهای خرسی متعدد تا بیش از 80% سقوط کرده است. آلت کوین‌ها نیز در شرایط مشابه افت 90 درصدی را تجربه کرده‌اند.

در بازه زمانی “Bearish market” عرضه بیشتر از تقاضا بوده، اطمینان سرمایه گذاران به سرمایه گذاری کم شده و شاخص ترس و طمع، ترس سرمایه گذاران را نشان می دهد. اگر به چارت های قیمتی در بازار خرسی توجه کنید، شاهد سقوط قیمت ها خواهید بود.

در بازار خرسی به سرمایه گذاران بدبینی که معتقدند قیمت ها همچنان سقوط خواهد کرد و روند نزولی ادامه خواهد داشت، “خرس” یا “بریش تریدر” می گویند. سرمایه گذاران بدبینی که دیدگاه خرسی دارند، سقوط قیمت دارایی در یک بازار را پیش بینی می کنند.

 معامله در بازارهای خرسی، به ویژه برای تریدر های بی تجربه و تازه کار، ممکن است دشوار باشد. لازم به ذکر است که بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با بازارهای سنتی کوچکتر هستند و در نتیجه نوسانات بیشتری را تجربه می کنند. بنابراین، در زمینه ارزهای دیجیتال، بازارهای خرسی قوی تر و طولانی مدت تری را مشاهده می کنیم.

حال شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که در مواجهه با چنین بازاری چه باید کرد؟

چگونه از بازار خرسی کسب سود کنیم؟

چگونه از بازار خرسی کسب سود کنیم؟

برخی از تریدرها بر این باورند که وقتی قیمت ها در حال کاهش میباشد، بازار سودآور نیست. در صورتی که اینگونه نیست. اگرچه بازارهای خرسی نزولی هستند و ظاهرا کاهش قیمت یک دارایی سودآور به نظر نمی رسد، اما این بازارها نیز می توانند فرصت های خوبی را برای کسب سود ارائه دهند.

به عنوان مثال، اگر شما در بازه های زمانی بلند مدت معامله میکنید، خرید در بازار خرسی و در زمانی که قیمت دارایی ها به کف رسیده است می تواند نتیجه و سود قابل توجهی داشته باشد. زیرا بالاخره شرایط بازار تغییر می کند و چرخه بازار معکوس می شود. شما می توانید پس از اینکه قیمت دارایی افزایش یافت، آن را با قیمت بالا بفروشید.

و اما در مورد تریدرهایی که استراتژی های کوتاه مدت را ترجیح می دهند نیز افزایش موقت قیمت در طی بازار خرسی بهترین فرصت برای کسب سود است. سرمایه گذاران متبحر در حوزه ارزهای دیجیتال، از استراتژی هایی مانند شورت کردن استفاده می کنند. شورت کردن راهی برای شرط بندی قیمت دارایی و کسب سود از کاهش قیمت آن است.

بازار خرسی چه موقع به پایان می رسد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پیش بینی زمان به پایان رسیدن بازارهای خرسی و رسیدن قیمت ها به کف قیمتی کار بسیار دشواری است. معمولا اکثر تریدرها و سرمایه گذاران مشتاقند که پایان بازار خرسی و کف قیمتی را تشخیص دهند تا از این طریق بتوانند در کف قیمت خرید کنند که اصطلاحا به آن خرید در کف (Buy the Dip) گفته می شود، تا پس از اینکه روند معکوس شد و قیمت ها افزایش یافت، به سود قابل توجهی دست پیدا کنند.

اما نکته این است که معمولا بازگشت مجدد روند آهسته و غیر قابل پیش بینی است که می تواند متاثر از بسیاری از عوامل خارجی مانند رشد اقتصادی، روانشناسی سرمایه گذاران و اخبار یا رویدادهای جهانی قرار گیرد.

معمولا رکود قیمت ها در بازار به دلیل بدبینی سرمایه گذاران، از دست دادن اعتماد به نفس در عملکرد کلی قیمت ها و شاخص های بازار است. کارشناسان کاهش 20 درصدی یک دارایی را به عنوان آغاز روند نزولی آن قلمداد می کنند، اما بیشتر نشانه های بازار خرسی چندان مشهود نیستند. معامله گران و تحلیلگران برای شناسایی روندهای نزولی دیگری که واضح و مشخص نیستند، از ابزارها و سیستم های بی شماری استفاده می کنند.

به عنوان مثال آنها از میانگین متحرک (MA)، شاخص واگرایی همگرایی متحرک (MACD)، اندیکاتور RSI، شاخص حجم متعادل (OBV) و سایر شاخص های تحلیل تکنیکال استفاده می کنند.

تفاوت بازار خرسی با بازار گاوی

تفاوت بازار خرسی با بازار گاوی

اگر بخواهیم به بیانی ساده تفاوت بین این دو بازار را با یکدیگر بیان کنیم، باید بگوییم که در بازار گاوی رشد قیمت‌ها را شاهد هستیم در حالی که در Bearish market افت قیمت‌ها را می بینیم.

 تفاوت‌ دیگری که می توانیم عنوان کنیم این است که بازارهای خرسی می‌توانند ثبات طولانی‌تری داشته باشند. در این صورت قیمت‌ها به یک اندازه بالا و پایین می‌رود. در نتیجه، بازار خرسی نوسانات بسیار کمتری دارد و معاملات کمی در این بازه زمانی صورت می گیرد. علاوه بر موارد بالا بسیاری از معامله گران از این افت قیمت‌ها در بازه زمانی طولانی راضی نیستند.

در دوره بازار خرسی اکثر معامله گران دست به فروش می زنند. این فروش‌های پشت سر هم افت بیشتر قیمت‌ها را به دنبال دارد و خرس‌ها برای مدت زمان طولانی‌تری بر بازار حکومت خواهند کرد.

سخن پایانی

اگر می خواهید در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید و بی تردید به سود مناسبی برسید، باید یتوانید روندها را کشف کرده و با شاخص های اصلی به اندازه کافی آشنا باشید. بهترین راه مقابله با نوسانات بازار خرسی، آماده بودن است.

در عین اینکه بسیاری از تریدرهای تازه کار با شروع Bearish market وحشت می کنند و تصمیمات عجولانه می گیرند، اما تریدرهای حرفه ای یک رویکرد معاملاتی منطقی دارند و می توانند به راحتی وضعیت بازار را تحلیل کنند. در بازار خرسی باید برای نوسانات قیمت ها آماده باشید. اگر نسبت به نوسانات و تغییرات مداوم قیمت در Bearish market هوشیارانه رفتار کنید، می توانید در این بازار دوام بیاورید. بنابراین از شک و وحشت دوری کنید و به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید.

سوالات متداول

منظور از بازار خرسی چیست؟

منظور از بازار خرسی یا Bearish Market هنگامی است که قیمت‌ها به صورت نزولی، کاهش می‌یابند.

تفاوت بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده تفاوت بین بازار گاوی و خرسی را بیان کنیم، در بازار گاوی شاهد رشد قیمت‌ها هستیم در حالی که در بازار خرسی افت قیمت‌ها را شاهد هستیم.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا