آموزش

میلکومدا (Milkomeda) چیست؟

ممکن است که نام میلکومدا را شنیده باشید ولی کاربرد و نحوه کار آن هنوز برای شما یک معما باشد. Milkomeda ادغام بسیاری از اکوسیستم‌ها است که اولین مورد بین Cardano و Ethereum است. میلکومدا به‌عنوان یک زنجیره جانبی قوی از زمان راه‌اندازی خود، سازگاری اتریوم dApp را برای Cardano و مجموعه گسترده‌ای از ابزارها و توسعه‌دهندگان را به شبکه Cardano آورده است.

در این پست آموزشی از صرافکس قصد داریم در رابطه با میلکومدا و نحوه کار آن با شما به گفتگو بپردازیم. پس باما همراه باشید.

میلکومدا چیست؟

زنجیره‌های جانبی ساخته‌شده توسط تیم میلکومدا به‌عنوان پل‌های بلاکچین عمل می‌کنند و امکان همکاری زنجیره‌ای متقابل بین Cardano و برخی از محبوب‌ترین راه‌حل‌های بلاک چین لایه 1 و dApps ساخته‌شده بر روی آن‌ها را فراهم می‌کنند. این زنجیره‌های جانبی در بالای Cardano ساخته می‌شوند و هم‌زمان امکان اتصال بین زنجیره‌های بلوکی و انتقال پروژه‌ها از یک زنجیره به زنجیره دیگر را فراهم می‌کنند، از ADA پیچیده به نام milkADA به‌عنوان ارز اصلی خود استفاده می‌کنند.

MilkADA برای پرداخت هزینه و گاز برای تراکنش‌های انجام‌شده در زنجیره جانبی موردنیاز است. این زنجیره‌های جانبی توسط اعتبارسنجی‌هایی اداره می‌شوند که در ابتدا از گروه کوچکی از اپراتورهای استخر سهام Cardano، SPO ها تشکیل می‌شوند. درنهایت، مدیریت این پروتکل‌های زنجیره جانبی از طریق یک DAO که بر روی شبکه اصلی Cardano اجرا می‌شود، انجام خواهد شد.

زنجیره‌های جانبی میلکومدا به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را به زبان‌هایی بنویسند که برایشان آشنا است، به‌عنوان‌مثال: Solidity و استقرار آن‌ها در زنجیره‌های متعدد. به این معنی که توسعه‌دهندگان برای ساختن روی کاردانو مجبور نیستند زبان‌های برنامه‌نویسی کاربردی Haskel و Plutus را یاد بگیرند. Milkomeda مانع ورود توسعه‌دهندگان را کاهش می‌دهد و استخر توسعه‌دهندگان را برای کاردانو افزایش می‌دهد.

M1 اولین زنجیره جانبی میلکومدا

اولین زنجیره جانبی: M1

اولین زنجیره جانبی میلکومدا یک ماشین مجازی اتریوم یا همان EVM، مبتنی بر زنجیره جانبی به نام M1 است. این زنجیره جانبی اکوسیستم کاردانو را به روی توسعه‌دهندگان محبوب‌ترین زبان قراردادهای هوشمند، Solidity، بازکرده است. milkADA، ارز بومی این زنجیره جانبی خواهد بود و برای استفاده از زنجیره جانبی باید هزینه و گاز پرداخت کند.

ADA که برای بسته‌بندی به زنجیره جانبی M1 منتقل می‌شود و به‌طور خودکار به استخرهای سهام واگذار می‌شود، به این معنی که زنجیره جانبی با شبکه اصلی Cardano همکاری می‌کند.

قراردادهای هوشمند پیچیده در Milkomeda

یکی از ویژگی‌های جدید پروتکل Milkomeda قراردادهای هوشمند پیچیده است. یک dApp، یا اصلاً هرکسی، می‌تواند یک قرارداد هوشمند را از یک ماشین مجازی به زنجیره جانبی مستقر کند. این امر قرارداد هوشمند را در دسترس کاربران Cardano قرار می‌دهد که می‌توانند از طریق زنجیره جانبی با این قرارداد هوشمند تعامل داشته باشند.

 این بدان معنی است که کاربران Cardano می‌توانند به‌طور یکپارچه از قراردادهای هوشمند استفاده کنند که بر روی زنجیره‌های دیگر ساخته‌شده‌اند و به زبان‌های کد نویسی غیر از Plutus نوشته‌شده‌اند.

قراردادهای هوشمند پیچیده، قابلیت‌های قرارداد هوشمند زنجیره‌هایی را که از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی استفاده نمی‌کنند.

قراردادهای هوشمند پیچیده در Milkomeda

تجربه توسعه دهنده با میلکومدا

عملکرد قراردادهای هوشمند پیچیده زنجیره‌های جانبی میلکومدا به این معنی است که قراردادهای هوشمند فقط یک بار باید مستقر شوند، به این معنی که برای کار روی زنجیره‌های دیگر نیازی به کدگذاری مجدد به زبان‌های دیگر ندارند.

 مزیت این کار این است که کد کمتری وجود دارد و تنها یک مجموعه از کد نیاز به بررسی دارد. کاهش مقدار کد موردنیاز برای اجرای dApps زنجیره‌ای متقاطع که منجر به آسیب‌پذیری‌های کمتری برای هکرها برای سوءاستفاده می‌شود و باعث می‌شود توسعه‌دهندگان سریع‌تر وارد بازار شوند.

تجربه کاربری

تا آنجا که تجربه کاربری امری مهم در همه زمینه‌ها است، کاربران می‌توانند از قراردادهای هوشمند در زنجیره جانبی بدون خروج از شبکه اصلی Cardano استفاده کنند. ایجاد یک تجربه کاربری یکپارچه با استفاده از میلکومدا به بهترین شکل ممکن فراهم است و کاربران می‌توانند در کمترین زمان ممکن دارایی‌های خود را در شبکه منتقل کنند.

این دارایی‌ها به زنجیره جانبی منتقل می‌شوند، جایی که با dApp هدف تعامل دارند. سپس نتایج تراکنش در کیف پول کاربر در شبکه اصلی Cardano سپرده می‌شود. در این شرایط UX تغییر نمی‌کند، حتی اگر کاربران در حال تعامل با dApp خارج از شبکه اصلی Cardano هستند.

زنجیره های جانبی به عنوان پل های بلاک چین

زنجیره جانبی Milkomeda امکان انتقال پروژه‌ها از یک بلاک چین به بلاک چین را فراهم می‌کند و این پروژه‌ها را در معرض گروه دیگری از کاربران قرار می‌دهد و پایگاه کاربران بالقوه آن پروژه را افزایش می‌دهد. کاربرانی که بهامُهرهایی در زنجیره متصل دارند، می‌توانند این دارایی‌ها را به کاردانو منتقل کنند و بالعکس، آن‌ها را به‌سادگی روی زنجیره جانبی که دو بلاک چین را به هم متصل می‌کند، بپیچند.

پس از بسته‌بندی این توکن ها به دارایی‌های بومی در شبکه اصلی Cardano تبدیل می‌شوند و درست مانند دارایی‌های بومی در Cardano کار می‌کنند.

میلکومدا از چه ماشین های مجازی پشتیبانی می کند؟

ماشین‌های مجازی که می‌توانند با استفاده از پروتکل میلکومدا به Cardano متصل شوند عبارت‌اند از:

  • ماشین مجازی اتریوم (EVM)
  • Facebook’s Move VM
  • Solana VM
  • Flow/Cadence
  • Hyperledger Fabric
  • Quorum
  • Near VM

میلکومدا از چه ماشین های مجازی پشتیبانی می کند؟

زنجیره‌های جانبی به‌طور جمعی توسط کاربرانشان اداره می‌شوند. این کار در Cardano از طریق Milkomeda DAO انجام خواهد شد، به این معنی که کاربران باید از شبکه Cardano برای مشارکت استفاده کنند. کاربران برای رأی دادن از طریق جوایز تشویق می‌شوند و می‌توانند در مورد پارامترهای مختلف شبکه و مهم‌تر از همه، در مورد افزودن و حذف اعتباردهنده‌ها رأی دهند.

 جنبه‌های مدیریت‌شده توسط DAO عبارت‌اند از:

  1. اضافه یا حذف اعتباردهنده‌ها
  2. راه‌اندازی زنجیره‌های جانبی جدید
  3. کاهش یا افزایش مبالغ وثیقه موردنیاز
  4. مجازات اعتباردهنده‌های مخرب
  5. خرج کردن وجوه خزانه‌داری برای تأمین مالی رشد اکوسیستم‌های زنجیره جانبی موجود
  6. تصمیم‌گیری در مورد اینکه ADA پیچیده شده به کدام سهام واگذار می‌شود
  7. پذیرش توکن‌ها در زنجیره جانبی
  8. تأیید و پذیرش قراردادهای بسته‌بندی‌شده جدید

اعتبارسنجی ها

اعتباردهنده‌ها تولیدکنندگان بلوک برای زنجیره جانبی هستند و با رأی‌هایی که در میلکومدا DAO انجام می‌شود، اضافه و حذف می‌شوند. لیست اعتبارسنجی‌ها در شبکه اصلی Cardano ذخیره می‌شود. اعتباردهنده‌های اولیه زیرمجموعه‌ای از SPO های کاردانو موجود هستند. اعتبارسنجی‌ها باید وثیقه بگذارند تا اعتبارسنجی زنجیره جانبی شوند. اگر آن‌ها بازیگران بدی در اکوسیستم باشند، این وثیقه کاهش می‌یابد.

اعتبارسنجی‌ها همچنین وظیفه اجرای پل زنجیره جانبی رادارند که انتقال دارایی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند و امکان فراخوانی قراردادهای هوشمند ذخیره‌شده در زنجیره جانبی توسط کاربران کاردانو را فراهم می‌کند.

سوالات متداول

میلکومدا چیست؟

زنجیره‌های جانبی ساخته‌شده که امکان همکاری زنجیره‌ای متقابل بین ADA و برخی از محبوب‌ترین راه‌حل‌های بلاک چین اتریوم لایه 1 و ساخت dApps بر روی آن‌ها را فراهم می‌کنند.

آیا میلکومدا توکن دارد؟

میلکومدا برای خود توکنی مستقلی ندارد. Milkomeda پروتکلی است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را با استفاده از Solidity و یک اکوسیستم غنی از اتریوم برای چندین بلاک چین مانند Algor بنویسند... Milkomeda پرکاربردترین زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند را در میان بلاک چین ها آورده است.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا