آموزش

معرفی سیستم پی پال (PayPal) و نحوه عملکرد آن

آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده است که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش پرداخت هزینه خرید آنلاین شما کدام است. وقتی می‌خواهید در سایت خارجی پرداختی را انجام دهید، معمولا روش‌های مختلفی به شما پیشنهاد می‌شود، مثل استفاده از کیف پول پی پال، کارت‌های اعتباری و … . البته برخی از افراد تصور می کنند که پی پل فقط یک سیستم پرداخت می باشد.

 این تصور اشتباهی است. چرا که خدمات دیگری نیز ارائه می دهد که در ادامه به آن‌ها می پردازیم. در این مقاله به معرفی سیستم پی پل (PayPal) و نحوه عملکرد آن می پردازیم تا بتوانید بهتر از این سیستم استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

پی پل (PayPal) چیست؟

PayPal یک کمپانی آمریکایی و سیستم پرداخت بین المللی است که شما می توانید با کمک آن وجوه خود را در سطح جهانی انتقال دهید. می توان گفت پی پل یک راهکار الکترونیکی به جای استفاده از روش های سیستم بانکی سنتی است که خدماتی را از جمله حواله و چک ارائه می کند. پی پال یکی از بزرگترین کمپانی هایی است که خدمات پرداخت اینترنتی را در سطح جهان ارائه می دهد.

صاحبان فروشگاه های آنلاین و کسانی که مایلند از طریق اینترنت و در گستره بین المللی کسب و کار خود را پیش ببرند، سیستم PayPal واسطه بین مشتری و فروشندگان خواهد شد و البته برای این ماموریت هزینه ای هم دریافت می کند. اگر شما با پرداخت های خارجی آشنا باشید و بدانید که PayPal چه جایگاهی در مبادلات مالی روزانه دارد، باز هم ممکن است همچنان اطلاعات زیادی درباره ساز و کار این سیستم نداشته باشید. در ادامه این مقاله هر آنچه باید درباره این سیستم پرداخت بدانید را خواهیم گفت.

نحوه افتتاح حساب PayPal

پی پل

قبل از هر کاری برای استفاده از خدمات گسترده سرویس پرداخت پی پال، شما باید به فکر افتتاح حساب دراین پلتفرم باشید. اما با توجه تحریم های مالی که شامل ایرانیان می شود، از نظر تئوری شهروندان ایرانی نمی توانند در پی پال حساب باز کنند!

 سرویس پی پل برای رفع نیازهای مالی دو نوع حساب شخصی (Personal) و حساب تجاری (Business) ارائه می کند و با هر حساب، شما می توانید مبالغی را دریافت و پرداخت کنید.

حساب شخصی PayPal

اگر  شما از خدمات این سرویس فقط به منظور خرید و ارسال پول به خانواده و دوستان خود استفاده می کنید، در این صورت حساب شخصی برای شما مناسب است. با استفاده از این نوع حساب شما می توانید کار های زیر را انجام دهید.

۱. پرداخت پول به دوستان

۲. ارسال پول به عنوان هدیه

۳. خرید اینترنتی کالا

 حساب‌های تجاری پی پل

سیستم پرداخت پی‌پال، روش هایی برای صدور و ارسال فاکتور برای مصارف تجاری ارائه می‌دهد. همانطور که در بالا نیز گفتیم، خدمات تراکنش‌های این سیستم مستلزم پرداخت کارمزد و هزینه هستند، اما‌ در عوض ایمن‌ترین روش انتقال پول به شمار می رود. حساب‌های تجاری نیز می‌توانند از طریق سیستم پی پال، کارت‌های اعتباری را بپذیرند.‌ این امر نیاز به حساب بازرگانی را حذف می کند. گاهی اوقات ممکن است برای شرکت‌های تازه وارد، ایمن سازی حساب بازرگانی دشوار باشد.

 از زمان پیدایش پی پل تاکنون، بیش از ۲۵۰ میلیون حساب شخصی و تقریبا ۱۸ میلیون حساب بازرگانی در این شرکت به ثبت رسیده اند. از آنجایی که‌این سرویس فراگیر و جهانی است، بسیاری از فروشندگان و مشتریان آنلاین این سیستم پرداختی را می‌شناسند و به آن اعتقاد و اعتماد دارند.

کارشناسان امنیت اظهار داشتند که، شرکت پی پال هم برای خریداران و هم برای فروشندگان امن خواهد بود، مشروط بر اینکه از پروتکل‌های امنیتی مانند احراز هویت دو عامله استفاده کرده و از اقدامات امنیتی این سیستم تمام و کمال پیروی کنند.

خود پی پل، عمیقا باور دارد که انتقال پول بر روی این پلتفرم کاملا امن است.‌ این شرکت در وب‌سایت خود اذعان کرده است که تمام اطلاعات کاربران را به صورت امن نگهداری می کند. زمانی‌که شما با استفاده از سیستم پی پل پولی را ارسال می‌کنید، فرد دریافت کننده اطلاعات حساس مالی از قبیل شماره حساب یا کارت شما را دریافت نمی‌کند. به این ترتیب لازم نیست شما نگران باشید که به افرادی که نمی‌شناسید، پولی پرداخت می کنید.

پلتفرم پی‌پل، سرویسی به نام محافظت از خرید پی پل (PayPal Purchase Protection) دارد که هر پرداخت‌کننده را، در صورت بروز مشکل پوشش خواهد داد. همچنین اگر کالایی به دست مشتری نرسد یا با توضیحات فروشنده مغایرت داشته باشد، این سیستم مبلغ مورد نظر را عودت خواهد داد.‌

این شرکت برنامه‌های پشت صحنه‌ای نیز ارائه می دهد که از شرکت‌ها و افرادی که بر روی پلتفرم پی پل محصولات و خدمات می‌فروشند، محافظت می کند. البته لازم به ذکر است که این اقدامات، محافظت‌های پس از وقوع حادثه هستند. کاربران واقعا می‌خواهند بدانند‌ که پی‌پال، به منظور محافظت از داده‌های شخصی‌شان قبل از هک شدن و یا کلاه‌برداری چه اقداماتی انجام می‌دهد.

نحوه استفاده از سیستم پی پال

پی پال

  • ارسال پول به دوستان و خانواده

با سیستم پی‌ پل شما می توانید به افراد مختلف در آمریکا پول ارسال کنید و در بسیاری از موارد،‌ این سرویس رایگان است.

  • پرداخت آنلاین خرید کالاها

 با استفاده از سیستم پرداخت آنلاین پی‌پال، شما می توانید به حساب خود وارد شوید و بدون اینکه اطلاعات مالی، آدرس و سایر موارد را در سایت خرده فروشی وارد کنید، خرید و پرداخت خود را انجام داده و بررسی کنید. فقط پی پال سرویس اطلاعات مالی شما را در اختیار خواهد داشت.

صدها هزار فروشنده آنلاین از جمله ایبی eBay، والمارت Walmart، بست بای Best Buy، اسپاتیفای Spotify و اوبر Uber، سیستم پرداخت پی‌‌پال را به عنوان گزینه پرداخت ارائه می‌دهند.

  • خرید آیتم‌های مختلف فروشگاه‌ها

برنامه موبایلی پی‌‌پل، کد QR یکبار مصرف یا درخواست کد رسید خرید به شما ارائه می دهد که به وسیله آن می توانید از فروشگاه‌های سنتی خرید کنید.

  • الان خرید کنید، بعدا پرداخت کنید

کاربران با اعتبار پی پل می توانند کالایی را به صورت آنلاین خریداری کنند و بعدا یا به تدریج با سود مشخص پرداخت نمایند.‌ این روش مانند کارت‌های اعتباری آنلاین عمل می‌کند. شما می‌توانید خریدهای ۹۹ دلار یا بیشتر را ۶ ماه پس از خرید کامل تسویه کنید تا به آن بهره‌ای تعلق نگیرد.

محصولات و خدمات پلتفرم پی پل

پلتفرم پی‌پال صرفا یک سرویس پرداخت همتا به همتا (P2P) نیست، بلکه این سیستم از دورانی که صرفا پردازش پرداخت‌ها را ارائه می‌داد، عبور کرده و خدمات خود را به مشتریانش گسترش داده است. در سال ۲۰۱۵ بود که پی پال از شرکت مادر خود به نام “eBay” جدا شد و به یک شرکت مستقل معاملات عمومی تبدیل شد.

اگر تاجر هستید و مایلید از این سرویس استفاده کنید، ۳ گزینه پیش روی شماست که عبارتند از:

  • خدمات چک اوت (Checkout)
  • خدمات پرداخت استاندارد
  • خدمات پرداخت پرو (حرفه‌ای)

۱) خدمات چک اوت (Checkout)

خدمات چک اوت این امکان را برای شما فراهم می کند که به آسانی دکمه چک اوت را به وب‌سایت خود اضافه کنید تا مشتریان بتوانند بدون‌ وقفه، کالاهای سایت شما را خریداری کنند. برای اینکه بتوانید دکمه چک اوت را فعال کنید، به کمک توسعه‌دهندگان وب نیاز دارید.

ایمن و مطابق با قوانین PCI

سرویس پرداخت پی‌پل کاملا مطابق با قوانین استاندارد کارت‌های پرداختی (PCI) عمل می‌کند. بنابراین از شما و مشتریان شما کاملا محافظت می کند.

سیستم وان تاچ (One Touch)

با استفاده از سیستم پرداخت وان تاچ پی پال، دیگر نیازی نیست که مشتریان وارد حساب خود شوند یا اطلاعات خود را وارد کنند. طبق تحقیقات انجام گرفته، نرخ تبدیل‌ این سیستم پرداخت تا ۸۲ درصد است.

چک اوت سریع

گزینه چک اوت کردن سریع در سیستم پی پل این امکان را برای کاربران فراهم می کند که فروش خود را با سرعت انجام دهند.

۲) سرویس پرداخت استاندارد

سرویس پرداخت استاندارد خدمات بیشتری در مقایسه با چک اوت ارائه می دهد و به تاجران امکان انعطاف‌پذیری و شخصی‌سازی فرایند چک اوت را می‌دهد.

از جمله ویژگی های سرویس استاندارد این است که مطابق با قوانین PCI (استاندارد کارت‌های پرداختی) می باشد. کلیدهای آن کاملا قابل شخصی‌سازی هستند. ویژگی Button Builder پی پال این امکان را برای کاربران فراهم می کند که کلیدهای کاملا منحصر به فرد برای فرآیند چک اوت خود‌ایجاد کنند. علاوه بر این کاربران می‌توانند عملکرد‌ این کلیدها را نیز تنظیم کنند.

۳) سرویس پرداخت پرو (حرفه‌ای)

سرویس پرداخت پرو از تمام سرویس‌های دیگر این سیستم قابلیت شخصی‌سازی بیشتری دارد. در سرویس استاندارد می‌توانستید کلیدها را شخصی‌سازی کنید ام در سرویس پرو می‌توانید پیشروی بیشتری داشته باشید و کل صفحه چک اوت را شخصی‌سازی کنید.‌ این امر بر روی تطابق با قوانین PCI تاثیر می گذارد. زیرا مقداری از بار مسئولیت‌ این قوانین را از شانه پی پال برمی‌دارد. بنابراین باید خودتان بررسی کنید که شخصی‌سازی شما مطابق با‌ این قوانین هست یا خیر.

علاوه بر این شما می‌توانید از ویژگی 3D Secure ویزا و SecureCode مسترکارت بهره مند شوید. البته پی پال نیز فیلتر مدیریت ضدکلاه‌برداری پیشرفته و بررسی‌های اضافی آدرس را ارائه می‌دهد.در سیستم پرداخت پرو شما می توانید تنظیماتی را به حساب خود اضافه کنید. تبدیل شدن به کاربر پرو به این معنا است که می‌توانید از متخصصان پرداخت پی پال برای تنظیمات حساب خود بهره ببرید.

مزایای استفاده از پی پال

پی پل

مزایای عالی این سیستم پرداخت اکثر مشتریان و فروشندگان را بر آن داشته تا از این سیستم به منظور پرداخت های آنلاین خود استفاده کنند. از جمله مزایایی که می توان برای این سیستم ذکر کرد، به شرح زیر است:

🟢 کاربری ساده

پی پال کاربری ساده ای دارد و کاربران می توانند در کسب و کارها، هم برای خرید و هم پرداخت به راحتی از آن استفاده کنند. فقط کافی است یک کردیت کارت به حساب پی پال خود متصل کرده و عملیات برداشت، افزایش اعتبار و سایر تراکنش‌ها را انجام دهند.

🟢 قابلیت استفاده در موبایل

شما علاوه بر اینکه می توانید از سیستم پی پال بر روی دسکتاپ استفاده کنید، می توانید اپلیکیشن آن را بر روی موبایل نیز نصب کنید و به راحتی همراه خود و در همه جا آن را داشته باشید و تراکنش های خود را با استفاده از این پلتفرم به صورت آنلاین انجام دهید.

🟢 اعمال تخفیفات ویژه برای کاربران قدیمی

 کیف پول پی پل به مشتریان وفادار و قدیمی خود تخفیفات ویژه‌ای ارائه می دهد.

🟢 ثبت تراکنش‌ها

سیستم پی پل تراکنش‎های مختلف را ثبت می کند و شما می‌توانید به صفحه مربوط به تراکنش ها رفته و به همه معاملات خود نظارت داشته باشید. به این ترتیب شما می توانید بدون هیچگونه نگرانی بر حساب خود نظارت و فاکتورهای مربوطه را دریافت کنید.

معایب استفاده از پی پال

🔴 ضعف پشتیبانی از مشتریان:

یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به سیستم پی پال می‌شود، عدم پشتیبانی تخصصی از طریق تماس تلفنی است. هنگامی که مشتری با مشکلی مواجه می شود، مدت زیادی طول می‌کشد تا امور پشتیبانی بتواند راهنمایی مفیدی ارائه دهد.

🔴 هزینه بالای کارمزدهای بین‌المللی:

در سیستم پی پل هزینه خدمات پذیرش پرداخت‌ها از جانب مشتریان بین‌المللی بسیار زیاد است و سود حاشیه‌ای شما را کاهش می‌دهد. برای مثال، ممکن است مشتری بخواهد کالایی را به آمریکا ارسال کند، اما اگر از کشوری به غیر از آمریکا هزینه آن را بپردازد، باید هزینه پرداخت کند!

🔴 ضعف در رصد کردن مسیر اقدامات مشتری:

اگر از سرویس استاندارد یا چک اوت در سیستم پی پل استفاده می‌کنید، رصد کردن مسیر اقدامات مشتری سخت خواهد بود؛ زیرا مشتریان برای انجام تراکنش به سایت پی پال هدایت می‌شوند.

کارمزد تراکنش‌های پی پل

صرف نظر از‌اینکه کدام یک از سرویس‌های پی پال را انتخاب کرده‌اید، کارمزدهای زیر برای شما اعمال خواهد شد:

  • کارمزد همه تراکنش‌ها، ۲.۹٪ + ۰.۳ دلار است.
  • کارمزد تمام تراکنش‌های داخل فروشگاهی و موبایلی: ۲.۷٪ است.
  • اگر گزینه پایانه مجازی را انتخاب کنید، علاوه بر کارمزد ۳۰ دلار ماهانه، در هر تراکنش ۳.۵٪+ ۰.۱۵ دلار هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد.
  • برای تسویه‌های عمده، اگر از فرم آنلاین استفاده می کنید ۲٪ کارمزد، و اگر از API پی پال استفاده می کنید ۰.۲۵ دلار برای هر تسویه پرداخت خواهید کرد.

علاوه بر کارمزد استاندارد تراکنش‌ها، کارمزدهای دیگری نیز در سیستم PayPal وجود دارد که باید متوجه آنها باشید.‌ این کارمزدها عبارتند از:

  • اگر یکی از مشتریان درخواست برگشت هزینه به پی پل ارسال کند، ممکن است با کارمزد مواجه شود. اگر پرداخت کاربر با سیاست محافظت از فروشنده پوشش داده شده باشد، پی پال کارمزد‌ این پوشش را دریافت خواهد کرد.
  • اگر پرداختی خارج از کشور آمریکا صورت گیرد، ۱.۵٪ کارمزد به‌این پرداخت اعمال می‌شود.
  • اگر کاربر یا فروشنده بخواهد پول مشتری را پس بدهد، کارمزد ۰.۳ یا ۰.۱۵ دلاری خواهد داشت.
  • ارسال پول به سایر کشورها می‌تواند هزینه‌بر باشد. این امکان وجود دارد که سایر سیستم های انتقال دهنده پول بین‌المللی نظیر OFX یا TransferWise، روش‌های ارزان‌تری برای انتقال پول بین‌المللی ارائه دهند.

استفاده از سیستم پرداخت پی پال برای چه کسانی مناسب است؟

paypal

اگر شما فروشنده‌ای هستید که حجم فروش شما کم و در کشور خودتان است، پی پال برای شما ایده‌آل است. همچنین اگر با توسعه رایانه‌ای آشنا هستید و یا در بین دوستان خود توسعه‌دهنده‌ای سراغ دارید، می‌توانید از سرویس پرداخت پرو پی پال استفاده کنید. اگر فروشنده‌ای هستید که فروشگاه فصلی دارید یا در مناسبت‌های خاصی محصولات یا کالاهای خود را به فروش می رسانید، پی‌پال برای شما بسیار سودمند است.

اما اگر شرکت پیشرفته‌ای هستید که فروش بین المللی آنلاین دارید، باید به دنبال سرویسی باشید که کارمزدهای بین‌المللی کمتری دارد. به علاوه اگر شرکت شما ریسک پذیر هستید، به عنوان مثال محصولات مخصوص بزرگ‌سالان را می فروشید، پی پال شما را از استفاده از سرویس‌های خود منع می‌کند.

پشتیبانی پی پال از کاربران خود

شما می توانید به چندین روش با پشتیبان های پی پال ارتباط برقرار کنید. علاوه بر پشتیبانی رایجی که وجود دارد، شما می‌توانید از سرویس پرداخت پرو استفاده کنید و در حین‌ ایجاد حساب نیز از پشتیبانی پی پال بهره‌مند شوید.

📎 انجمن:

اگر با مشکلی مواجه شدید، احتمالا فروشنده دیگری نیز با‌این مشکل مواجه شده است. انجمن پی پال محلی عالی برای دسترسی به نظرات و تجربه سایر افراد نیز می باشد.

📎 متخصصان:

پلتفرم پی پال از گروه متخصصان بهره می برد تا به مشتریان و فروشندگان پشتیبانی عالی ارائه دهد. فقط کافی است سوالی بپرسید تا تمام جواب‌های ممکن در دیتابیس برای شما ارائه شود.

📎 پشتیبانی تلفنی و‌ایمیلی:

اگر نقدها و بررسی‌های امور پشتیبانی از مشتریان پی پال را در‌ اینترنت جستجو کنید، متوجه می شوید که نظرات در این خصوص مثبت نیستند. بزرگ‌‌ترین نقطه ضعف پی پال، پشتیبانی تلفنی بسیار نامناسب و ضعیف است. اگرچه استفاده از انجمن پی پال‌ آنچنان ایده آل نیست، اما می‌تواند برای کسب توصیه‌ها از سایر افراد مفید باشد.

📎 شبکه‌های اجتماعی:

شما می توانید به جای بهره مندی از پشتیبانی تلفنی، به حساب توییتر پی پال به نشانی AskPaypal@ مراجعه کنید و از پشتیبانی پی پال کمک بگیرید و با آنها صحبت کنید.

کاربران شکایت‌های زیادی به پی پال ارسال می‌کنند اما وقتی به‌این شکایت‌ها دقت کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از آنها قابل قبول نیستند. بسیاری از افراد از مسائلی شکایت می‌کنند که در واقع در حوزه اختیارات و امکانات سیستم پی پال نیستند و مشکلات مشتریان است.

سخن پایانی

امروزه با رونق کسب و کار های اینترنتی، کمتر کسب و کار مطرحی وجود دارد که از بستر اینترنت برای جذب مشتری بیشتر و فروشگاه محصولات خود استفاده نکند. کاربران ایرانی نیز که مایلند محصولات خود را در سطح بین المللی به فروش برسانند، درگاه پرداخت PayPal بهترین گزینه است.

پی پال سرویس فوق‌العاده‌ای برای فروشندگان آنلاین کوچک تا متوسط ارائه می دهد. سیستم پی پال در دنیای تجارت الکترونیک بسیار شناخته شده و مورد اعتماد است.

می توان گفت تنها نقطه ضعف بزرگ پی پال، پشتیبانی آن است، اما فروشندگان بسیار زیادی در این سرویس وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

سوالات متداول

آیا پی پل در ایران تحریم است؟

بله؛ پی پال مدت‌هاست که کاربران ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است و امکان استفاده از آن وجود ندارد.

آیا با استفاده از پی پل می توان ارز دیجیتال خریداری کرد؟

بله،چندین صرافی وجود دارند که پی پال را به عنوان یک روش پرداخت مورد استفاده قرار می‌دهند.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا