آموزش

ارز دیجیتال تتر چیست؟ (معرفی کامل Tether)

تتر چیست و چه جایگاه آن در دنیای ارزهای دیجیتال دارد؟ این ممکن است سؤال بسیاری از افرادی باشد که می‌خواهند در مورد ارزهای دیجیتال اطلاعات کسب کنند و به آن علاقه‌مند هستند. تتر یک پروژه بحث‌برانگیز است که هم طرفداران زیاد و هم مخالفانی زیادی دارد.

حامیان Tether معتقد هستند که این ارز روشی قابل‌اعتماد برای ذخیره ارزش و انتقال سریع پول است، در حالی که مخالفان آن بر این باورند که پروژه به درستی پشتیبانی نمی‌شود و آن‌طور که باید شفاف نیست. ما در اینجا هستیم که در این مطلب به شما بگوییم که تتر چیست و چه رسالتی برعهده دارد. پس باما همراه باشید تا در مورد خرید و قیمت تتر مطالبی را بیان کنیم.

تتر چیست؟

تتر (USDT) نوعی دارایی ارز دیجیتال است که در بلاک چین بیت کوین از طریق پروتکل لایه Omni منتشر می‌شود. تتر در واقع به‌اصطلاح یک استیبل کوین است، به این معنی که ارزش آن به دارایی دیگری ارتباط دارد که این دارایی دلار آمریکا است. هر توکن تتر توسط یک دلار آمریکا در ذخیره پشتیبانی می‌شود و شرکت پشتیبان تتر ادعا می‌کند که تمام توکن‎های آن به طور کامل توسط ذخایر پشتیبانی می‌شوند.

تتر محبوب‌ترین استیبل کوین است و توسط بسیاری از صرافی‌های ارزهای دیجیتال برای ارائه یک محیط معاملاتی پایدار به معامله گران استفاده می‌شود. تتر برای ذخیره، ارسال و دریافت توکن‎ها و دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود و همچنین برای تسهیل تجارت در مبادلات ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اغلب برای خرید سریع سایر ارزهای دیجیتال نیز از آن استفاده می‌کنند، زیرا زمان انتقال تقریباً فوری و کارمزدهای پایین را ارائه می‌دهد. تتر همچنین توسط مشاغل، سرمایه‌گذاران و معامله گران برای جابجایی سریع پول بین ارزهای مختلف و محافظت در برابر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

تتر چیست؟

خالق تتر کیست؟

این پروژه توسط براک پیرس، ریو کالینز و کریگ سلرز در سال 2014 بنیان‌گذاری شد. پیرس یک کارآفرین و سرمایه‌گذار آمریکایی است که قبلاً استارت آپ ارز دیجیتال Blockchain Capital را تأسیس کرده بود. کالینز یک کارآفرین دیگر است که بنیان‌گذار پلتفرم ارز دیجیتال Coinlab بود. سلرز هم یک مهندس نرم‌افزار است که یکی از بنیان‌گذاران پروتکل Mastercoin و مدیر ارشد فناوری Tether بود.

رسالت ارز دیجیتال تتر چیست؟

ممکن است که به عنوان کاربری که تازه اسم تتر را شنیده باشید و یا با آن آشنا نباشید، این سؤال برایتان مطرح شود که تتر چیست و چه رسالت و هدفی دارد؟ تتر در واقع یک توکن ارز دیجیتال محسوب می‌شود که برای اتصال به دلار آمریکا، یورو و سایر ارزهای فیات طراحی شده است.

Tether توسط Tether Limited صادر می‌شود، شرکتی که در جزایر ویرجین بریتانیا ثبت شده است. تتر ادعا می‌کند که ذخایر کاملی دارد که توکن‌های آن‌ها را پشتیبانی می‌کند، اگرچه این موضوع مورد بحث قرار گرفته است.

امروزه تتر پراستفاده‌ترین استیبل کوین در دنیای ارزهای دیجیتال است و برای تجارت، پردازش پرداخت و موارد دیگر استفاده می‌شود. همچنین تتر به طور گسترده در اکثر صرافی‌های رمزنگاری محبوب، ازجمله Binance، Bitfinex، OKEx و غیره به کار گرفته می‌شود.

تتر همچنین توسط بسیاری از مشاغل و بازرگانان به عنوان یک گزینه پرداخت به ویژه در صنعت بازی آنلاین استفاده می‌شود. تتر در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده است و در حال حاضر سومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است.

انواع تتر

در این بخش انواع تتر مورد بررسی واقع خواهند شد. تتر را می‌توان از منظرهای گوناگونی دسته‌بندی کرد که در ادامه همه آن‌ها ذکر خواهند شد.

  • تترهای بلاک چین: تتر بلاکچین توکن‎های رمزنگاری هستند که توسط یک دارایی مبتنی بر بلاک چین، مانند بیت کوین یا اتریوم پشتیبانی می‌شوند. آن‌ها معمولاً برای پرداخت‎ها، تجارت و به عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تترهای فیات یا Fiat Tethers: تترهای فیات توکن‌های رمزنگاری هستند که توسط یک ارز واقعی مانند دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند. آن‌ها بیشتر برای پرداخت و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تتر کالا: تترهای کالا توکن‎های رمزنگاری هستند که توسط کالایی مانند طلا یا نقره پشتیبانی می‌شوند. آن‌ها بیشتر برای پرداخت و تجارت و همچنین ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تترهای استیبل کوین: تترهای استیبل کوین توکن‌های رمزنگاری هستند که برای حفظ ارزش پایدار با پشتیبانی دارایی‌هایی که دارای حداقل نوسان قیمت هستند، طراحی شده‌اند. آن‌ها بیشتر برای پرداخت و تجارت و همچنین ذخیره ارزش استفاده می‌شوند.
  • Tetherهای الگوریتمی: این‌ها توکن‎های رمزنگاری هستند که به‌جای دارایی‌های دنیای واقعی، توسط الگوریتم‌ها پشتیبانی می‌شوند.
  • تترهای غیر وثیقه‌ای: این‎ها توکن‎های رمزنگاری هستند که توسط هیچ دارایی یا الگوریتم دنیای واقعی پشتیبانی نمی‌شوند. آن‌ها بیشتر برای پرداخت و تجارت و همچنین ذخیره ارزش استفاده می‌شوند.
  • تترهای متمرکز: این‎ها توکن‌های رمزنگاری هستند که توسط نهادهای متمرکز مانند بانک‌ها یا دولت‌ها صادر و مدیریت می‌شوند. آن‌ها بیشتر برای پرداخت و تجارت و همچنین ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تترهای غیرمتمرکز: این‎ها توکن‌های رمزنگاری هستند که توسط نهادهای غیرمتمرکز مانند قراردادهای هوشمند صادر و مدیریت می‌شوند.

چرا قیمت تتر یک مقدار ثابت است؟

علت ثابت بودن قیمت تتر چیست؟ سؤال بسیار جالبی است! تتر یک استیبل کوین محسوب می‌شود، به این معنی که ارزش آن طوری طراحی شده است که ثابت بماند و تغییر نکند. این کار با متصل کردن قیمت آن به یک ارز فیات مانند دلار آمریکا انجام می‌شود. پلتفرم تتر که مبتنی بر فناوری بلاک چین است، برای حفظ نسبت 1:1 بین تعداد توکن های تتر و ارز فیات مربوطه در ذخیره طراحی شده؛ به عبارت دیگر، به ازای هر توکن تتر در گردش، یک دلار آمریکا ذخیره وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: پشتوانه تتر چیست؟

این تضمین می‌کند که قیمت Tether ثابت می‌ماند. با این حال، ارزش تتر فقط بر اساس دلار آمریکا نیست. این پلتفرم همچنین دارای ذخایر سایر ارزهای فیات از جمله یورو و ین ژاپن است. این استراتژی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ارزش Tether بدون توجه به نوسانات بازار ثابت می‌ماند.

چرا قیمت تتر یک مقدار ثابت است؟

مزایای ثابت بودن قیمت تتر چیست؟

با ثابت بودن قیمت تتر اطمینان حاصل خواهد شد که این ارز می‌تواند به عنوان یک ذخیره مطمئن ارزش عمل کند، مهم نیست که در بازار چه اتفاقی می‌افتد. این امر آن را به گزینه‌ای جذاب برای معامله گرانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند در برابر نوسانات از دارایی‌های خود محافظت کنند یا وجوه خود را بدون نگرانی در مورد ارزش دارایی خود ذخیره کنند.

ارزش ثابت Tether همچنین به محافظت از کاربران در برابر خطر دست‌کاری قیمت کمک می‌کند. با ثابت بودن قیمت تتر، کاربران دقیقاً می‌دانند که هنگام خرید تتر چه چیزی به دست می‌آورند و لازم نیست نگران دست‌کاری بازار یا بی‌ثباتی قیمت باشند. به طور کلی، ارزش ثابت Tether کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ذخیره ارزش قابل‌اعتماد باقی می‌ماند و می‌توان از آن به طور ایمن استفاده کرد.

ارز دیجیتال تتر چگونه کار می‌کند؟

تا اینجا فهمیدیم که تتر چیست و علت ثابت بودن قیمت تتر چیست. در این بخش نحوه کار این ارز محبوب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همان‌طور که گفته شد، تتر یک ارز دیجیتال است که توسط ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، یورو و ین پشتیبانی می‌شود. ایده پشت Tether این است که هر واحد ارز توسط مقدار معادل ارز فیات پشتیبانی می‌شود، به‌طوری که یک توکن تتر همیشه ارزش یک دلار آمریکا را دارد.

این کار تجارت و استفاده از ارز را برای کاربران آسان‌تر می‌کند، زیرا آن‌ها نگران نوسان قیمت توکن نیستند. تتر به روشی مشابه سایر ارزهای رمز پایه عمل می‌کند، زیرا می‌توان آن را در بلاک چین ارسال و دریافت کرد. با این حال، تعدادی ویژگی منحصربه‌فرد نیز دارد. ابتدا، به ارزش یک ارز فیات متصل می‌شود، به این معنی که ارزش آن ثابت می‌ماند. دوم، این پروتکل مبتنی بر یک پروتکل لایه Omni است، به این معنی که می‌توان از آن برای صدور توکن در بلاک چین استفاده کرد.

سوم، ارز تتر به‌گونه‌ای طراحی شده است که راهی امن و شفاف برای کاربران برای ذخیره و انتقال ارزش باشد. به طور کلی، تتر روشی امن و پایدار را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند ارز دیجیتال را ذخیره و از آن استفاده کنند، بدون اینکه نگران نوسانات قیمت سایر ارزهای دیجیتال باشند.

بهترین کیف پول ‌های تتر

کیف پول‌های مختلفی برای تتر وجود دارند که ممکن است این پرسش برای شما هم پیش باید که بهترین کیف پول تتر چیست؟ جواب مشخص و قاطعی برای این سؤال وجود ندارد چون هر کیف پولی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. با این حال ما در پایین انواع کیف پول تتر و بهترین‌های هر نوع را فهرست‌وار معرفی می‌کنیم.

1. کیف پول موبایل تتر

 کیف پول‌های موبایل برنامه‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را در تلفن هوشمند بارگیری کرد و امکان دسترسی در حال حرکت به وجوه Tether شما را فراهم می‌کند. استفاده از کیف پول موبایل راحت و آسان است.

آن‌ها همچنین معمولاً رایگان و در اکثر سیستم‌عامل‌ها در دسترس هستند. تنها عیبی که برای آن‌ها وجود دارد این است کیف پول‌های موبایل به اندازه سایر گزینه‌های کیف پول ایمن نیستند و می‌توانند در برابر هک شدن آسیب‌پذیر باشند. بهترین کیف پول‌های موبایل تتر عبارت‌اند از:

  • Freewallet
  • Atomic Wallet
  • Trust Wallet
  • Guarda Wallet

2. کیف پول‌های دسکتاپ ارز دیجیتال تتر

کیف پول‌های دسکتاپ برنامه‌هایی هستند که دانلود و بر روی کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ نصب می‌شوند. کیف پول‌های دسکتاپ امنیت بهتری نسبت به کیف پول‌های موبایل را ارائه می‌دهند، زیرابه اینترنت متصل نیستند (مگر در مواقع انجام تراکنش). در کنار این مزایا آن‌ها معایبی نیز دارند، اینکه آن‌ها قابل حمل نیستند خودش می‌تواند کمی دردسرساز باشد. بهترین کیف پول‌های دسکتاپ تتر عبارت‌اند از:

  • Exodus
  • Atomic Wallet
  • Trust Wallet
  • Guarda Wallet

کیف پول‌های دسکتاپ ارز دیجیتال تتر

3. کیف پول‌های وب

 کیف پول‌های وب، سایت‌ها یا افزونه‌های مرورگری هستند که به کاربران اجازه می‌دهند وجوه تتر خود را به صورت آنلاین ذخیره کنند. استفاده از کیف پول‌های وب آسان است و از هر دستگاهی با اتصال به اینترنت قابل‌دسترسی هستند. یکی از مهم‌ترین عیب‌های این کیف پول‌ها این است به اندازه سایر گزینه‌های کیف پول ایمن نیستند و می‌توانند در برابر هک شدن آسیب‌پذیر باشند. بهترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • Freewallet: Tether Wallet
  • Atomic Wallet
  • Trust Wallet
  • Exodus Wallet

4. کیف پول‌های سخت‌افزاری

 کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌های فیزیکی هستند که وجوه ارز تتر را ذخیره می‌کنند. کیف پول‌های سخت‌افزاری بالاترین سطح امنیت را برای ذخیره وجوه Tether ارائه می‌دهند. کیف پول‌های سخت‌افزاری گران‌تر از سایر گزینه‌های کیف پول هستند و به مراحل راه‌اندازی اضافی نیاز دارند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • Ledger Nano X
  • Trezor Model T
  • KeepKey
  • CoolWallet S

5. کیف پول ‌های صرافی یا Exchange

 کیف پول‌های صرافی کیف پول‌هایی هستند که توسط صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه می‌شوند. استفاده از کیف پول‌های صرافی آسان است و روشی مناسب برای ذخیره وجوه تتر ارائه می‌دهد. کیف پول‌های صرافی به اندازه سایر گزینه‌های کیف پول ایمن نیستند و می‌توانند در برابر هک و سایر خطرات امنیتی آسیب‌پذیر باشند.

نحوه خرید تتر در ایران

تا به اینجا ابعاد مختلفی در رابطه با اینکه تتر چیست گفته شد. آیا خرید تتر در ایران امکان دارد؟ شرایط خرید تتر در ایران چگونه است؟ خرید تتر در ایران امکان‌پذیر است و کاربران می‌توانند به سه روش زیر تتر را خریداری کنند:

  • خرید از اشخاص حقیقی
  • خرید از صرافی‌های معمولی
  • خرید از صرافی‌های پیشرفته

چرا قیمت تتر در ایران با دلار اختلاف دارد؟

قیمت تتر در ایران با دلار متفاوت است و این به دلایل متعدی بازمی‌گردد. برای پرداختن به این موضوع باید بدانیم که ما در ایران به دو طریق می‌توانیم تتر تهیه کنیم. نوع دوم تتر در خارج از ایران مبادله می‌شود که آن را USDT بین‌المللی مینامند. در این حالت از نرخ تبدیل ریال ایران به دلار آمریکا استفاده نمی‌شود. در عوض، از نرخ بین‌المللی USDT استفاده خواهد شد.

در این صورت، اگر شخصی بخواهد بیت کوین را از صرافی خارج از ایران خریداری کند، با USDT بین‌المللی پرداخت می‌کند و بیت کوین خود را دریافت می‌کند. این امر در تفاوت قیمت دلار با تتر موثر است. برای حل این مشکل باید مقرراتی در نظر بگیریم که فقط از USDT داخلی در ایران استفاده شود. این امر تضمین می‌کند که نرخ تبدیل ریال ایران به دلار آمریکا در تمامی معاملات داخل کشور استفاده شود.

بهتر است از بهترین صرافی خرید تتر یعنی صرافکس برای این کار استفاده کنید. این امر همچنین به نظارت بر تراکنش‌ها و اطمینان از اینکه هیچ فعالیت غیرقانونی انجام نمی‌شود کمک می‌کند. با این حال تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران به دلایل متعددی بازمی‌گردد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  سیاست‌های ارزی دولت ایران
  2. ارزش ریال و گپ قیمتی
  3. کارمزد شبکه‌های مختلف
  4. عرضه و تقاضا
  5. کارمزد صرافی‌های ایرانی
  6. تفاوت ماهیت تتر و دلار

چرا قیمت تتر در ایران با دلار اختلاف دارد؟

سخن پایانی

در این مطلب آموزشی از صرافکس ما در رابطه با اینکه تتر چیست و چگونه کار می‌کند توضیحاتی مطلوب ارائه کردیم. تتر یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است و هم‌اکنون معامله گران و طرفداران بسیار زیادی دارد.

قیمت تتر همیشه ثابت و یک دلار است و با این حال در ایران تفاوتی میان قیمت دلار و تتر وجود دارد که در بالا دلایل این وجود این تفاوت قیمت ذکر شد. امیدوارم که مطلب ما در رابطه با اینکه منظور از تتر چیست و چه رسالتی در دنیای کریپتو بر عهده دارد برای شما مفید واقع شده باشد.

سؤالات متداول درباره ارز دیجیتال تتر

آیا تتر در سال 2023 محبوب‌ترین ارز دیجیتال خواهد شد؟

پیش‌بینی اینکه کدام ارز دیجیتال در سال 2023 بهترین خواهد بود دشوار است زیرا بازار کریپتو بسیار نوسانی و غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود. با این حال، تتر احتمالاً در آینده نزدیک یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ارزهای رمزنگاری‌شده باقی خواهد ماند.

تتر برای چه‌کارهایی مناسب است؟

تتر با قیمت ثابت، کارمزد تراکنش‌های پایین و پذیرش گسترده، انتخابی عالی برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال ذخیره‌ ارزش دارایی‌های خود به صورت مطمئن هستند.

چرا قیمت دلار با تتر در ایران متفاوت است؟

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیاست‌های ارزی، عرضه و تقاضا، تفاوت ارزش ریال و دلار و غیره اشاره کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا