آموزش

آشنایی با ارز دیجیتال سروم + قیمت لحظه ای ارز سرم

ارز دیجیتال سروم یا سرم (Serum) یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در صرافی‌های DeX است. سرم یک DeX منحصربه‌فرد در بلاک چین Solana است که مبادلات رمزنگاری را با شکلی از یک دفترچه سفارش (order book) که توسط پروتکل نگهداری می‌شود ترکیب می‌کند. این مدل ترکیبی یک مفهوم نوآورانه است که مزایای خود را دارد بنابراین سرم را به پروژه‌ای امیدوارکننده تبدیل می‌کند که ارزش بررسی دقیق را دارد.

امروزه صرافی‌های غیرمتمرکز (DeXs) به بخش بزرگی از صنعت DeFi تبدیل ‌شده‌اند. استقلال آن‌ها از تکیه‌بر یک نهاد کنترل‌کننده مرکزی یکی از ویژگی‌های مهم آن‌ها است که این ویژگی به محبوبیت آن‌ها بسیار افزوده است. این صرافی‌ها در بیشتر موارد برای تسهیل مبادلات ارزهای دیجیتال به مدل خودکار بازارساز (AMM) متکی هستند و برخلاف صرافی‌های متمرکز (CeX)، DeX ها به دفترچه سفارشی برای فعال کردن معاملات ندارند.

ارز دیجیتال سروم چیست؟

ارز دیجیتال سروم یک پلت فرم DeX است که برای عملکرد خود به استخرهای مبتنی بر AMM متکی نیست. در عوض، این پلتفرم یک دفترچه سفارش دارد که برای مطابقت با معامله‌گرانی که مایل به مبادله ارزهای دیجیتال هستند، استفاده می‌شود. با این حال، این دفترچه سفارش بسیار متفاوت از دفترچه‌های مورد استفاده توسط صرافی‌های CeXs است.

در CeX سنتی دفتر سفارش توسط یک نهاد مرکزی، شرکتی که پشت صرافی قرار دارد، نگهداری می‌شود. دفترچه سفارش سفارش‌های خریدوفروش را برای مشاهده و معامله فهرست می‌کند. هنگامی‌که یک معامله‌گر سفارش ترجیحی پیدا می‌کند، می‌تواند دارایی‌های رمزنگاری شده را از طریق آن مبادله کند. در مورد هرگونه اختلاف ناشی از معامله، صرافی خود به‌عنوان برطرف کننده اختلاف عمل می‌کند.

مطالعه بیشتر : بهترین مادربرد برای ماینینگ

ارز دیجیتال سروم چیست؟مؤسس ارز دیجیتال سروم کیست؟

ارز دیجیتال سروم توسط تاجر معروف صنعت بلاک چین سام بنکمن-فرید تأسیس شد. این فرد یکی از ثروتمندترین افراد در دنیای بلاک چین است که صرافی FTX، Alameda Research و استخر نقدینگی ارزهای دیجیتال را نیز تأسیس کرد. پروژه سرم تیمی متشکل از 11 مشاور تجاری دارد که استراتژیست‌ها و فناوران ارشد بلاک چین هستند.

 Bankman-Fried یکی از مشاوران این پروژه و تیم شامل برخی از چهره‌های برجسته در حوزه بلاک ‌چین و ارزهای دیجیتال از جمله رابرت لشنر، بنیان‌گذار پروتکل Compound (COMP) و Long Vuong، مؤسس و مدیرعامل TomoChain (TOMO) است.

دفترچه سفارش سروم چیست؟

دفتر سفارش ارز دیجیتال سرم که کتاب سفارش حد مرکزی (CLOB) نامیده می‌شود، یک دفتر کل غیرمتمرکز زنجیره‌ای است که از الگوریتمی برای مطابقت خودکار سفارش‌ها استفاده می‌کند. CLOB سفارشات بهینه را بر اساس ترجیحات مشخص شده شما پیدا می‌کند.

شما می‌توانید قیمت و مقدار مبادله مورد نظر خود را مشخص کنید و سپس پلتفرم، شما را با بهترین سفارش‌های موجود مطابقت می‌دهد. این دفترچه بسیاری از وظایف دستی را به وظایف خودکار تبدیل می‌کند.

مطالعه بیشتر : صرافی بای بیت

نحوه کار ارز دیجیتال سرومنحوه کار ارز دیجیتال سروم

ویژگی متمایز ارز دیجیتال سرم، راه بسیار سریع و کارآمد برای یافتن سفارشات بهینه برای مبادله است. این ویژگی پروتکل تا حد زیادی به لطف بلاک چین سولانا (Solana) است که در آن قرار دارد. سولانا در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های بلاک چین، از جمله اتریوم، پلتفرمی که اکثر DeXها در آن مستقر هستند، به دلیل سرعت بالاتر خود مشهور است.

اتریوم در حال حاضر قادر به انجام حدود 15 تراکنش در ثانیه است، سولانا سرعتی در حدود 65000 تراکنش در ثانیه دارد. الگوریتم ارز دیجیتال سرم برای بخش عمده‌ای از عملکرد آن بر سرعت و کارایی Solana متکی است.

خرید سولانا

تبادل دارایی‌ها در سروم

ارز دیجیتال سروم همچنین از تبادل دارایی‌های زنجیره‌ای نیز پشتیبانی می‌کند. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از توکن‌های خود که در سایر بلاک چین‌ها نگهداری می‌شوند از این پلتفرم استفاده کنند. برای مبادلات زنجیره‌ای متقابل، معامله‌گران در حال معامله ابتدا باید وثیقه‌ای را به آدرس قرارداد هوشمند Serum ارسال کنند که در سولانا و اتریوم قابل خواندن است.

وثیقه در معاملات ارز دیجیتال سرم چه کاربردی دارد؟

وثیقه در معاملات ارز دیجیتال برای جلوگیری از هرگونه اختلاف تجاری احتمالی استفاده می‌شود. معامله‌گران وثیقه را در اتر ارائه می‌کنند و سپس به ‌محض رسیدن وثیقه‌هایشان می‌توانند به آدرس قرارداد هوشمند Serum، مبادله خود را انجام دهند. مبادله زنجیره‌ای متقابل را می‌توان با استفاده از توکن‌های ERC-20، استاندارد توکن پیش‌فرض در اتریوم، توکن‌های SPL، استاندارد توکن Solana یا BTC انجام داد. هنگامی‌که معامله با موفقیت انجام شد، وثیقه‌ها به معامله‌گران بازگردانده می‌شوند. در صورت بروز اختلاف، شواهد برای بررسی به آدرس قرارداد هوشمند ارسال می‌شود. پس از تکمیل تحقیقات، وجوه به صاحب قانونی آزاد می‌شود.

با استفاده از این سیستم مبتنی بر وثیقه، ارز دیجیتال سرم با وجود اینکه یک پلتفرم غیرمتمرکز است، نقش یک داور را در یک اختلاف مبادله‌ای به خوبی انجام می‌دهد. برخلاف حل اختلاف در CeXs، کل فرآیند با استفاده از قراردادهای هوشمند خودکار می‌شود. فرآیند حل اختلاف خودکار از اوراکل‌ها استفاده می‌کند، نرم‌افزاری که به‌عنوان پلی بین پلتفرم‌های بلاک چین و دنیای واقعی عمل می‌کند.

جفت‌های معاملاتی در سرم

ارز دیجیتال سروم در حال حاضر حدود 50 جفت سواپ را برای معامله ارائه می‌دهد. اکثر ارزهای دیجیتال اصلی مانند BTC، ETH، LINK و SOL ارائه می‌شوند. استیبل کوین‌های با ارزش بالا مانند USDC و USDT هم از جمله دارایی‌های رایج در این پلتفرم هستند. سه جفت سکه که به‌طور فعال در این پلتفرم معامله می‌شوند عبارت‌اند از SOL/USDC، BTC/USDT و BTC/USDC.

کارمزد تراکنش سروم

کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال سروم بسیار کم است. راندمان سولانا و هزینه گاز پایین از جمله دلایلی است که سرم قادر به ارائه این هزینه‌های بسیار پایین است. علاوه بر این، صاحبان توکن SRM حق دارند تا 60٪ تخفیف در هزینه‌ها داشته باشند. توکن‌های SRM نیز برای پرداخت هزینه تراکنش در پلتفرم استفاده می‌شوند.

قیمت ارز سرومقیمت ارز سروم

مقدار کل ارز دیجیتال سرم قفل شده (TVL) که معیاری از مجموع سرمایه‌های اختصاص داده شده توسط کاربران به این پروتکل است، برای اولین بار در اوایل آوریل سال جاری به‌طور گسترده گزارش شد. در آن زمان 286 میلیون دلار بود. ارزش این راز تا اواسط ماه می به سرعت به 628 میلیون دلار رسید، اما پس از آن در اواسط ژوئن به 130 میلیون دلار سقوط کرد که یک افت ماهانه 80 درصدی بود.

با این حال ارز دیجیتال سرم یکی از آن پروژه‌های رمزنگاری است که توانست با موفقیت از رکود بازار عبور کند. TVL آن به سرعت بهبود یافت و اکنون به حدود 400 میلیون دلار رسیده است که تنها در سه ماه گذشته 200 درصد افزایش یافته است.

آینده ارز سرم (آپدیت 16 آذر)

درست است که این پلتفرم توانست به سرعت از سقوط بازار کریپتو در اوایل سال 2021 بهبود یابد، اما در حال حاضر با توجه به پراکنده شدن شایعه هک شدن شبکه سروم، قیمت شدیدا کاهش یافته است که دلیل اصلی کاهش قیمت سروم، فروپاشی صرافی FTX و Alameda است.

توسعه دهندگان سولانا پس از هک شدن و ورشکستگی صرافی FTX که منجر به یک سری تراکنش های غیرمجاز شد، هاب نقدینگی سرم را فورک کردند. به گفته توسعه‌دهنده Mango Max در توییتر، “یک نسخه تایید شده از همان نسخه قدیمی ساخته و پیاده سازی شده است. توکن های Serum (SRM) و MegaSerum (MSRM) و همچنین تخفیف های کارمزد تغییر نکرده و مانند قبل کار می کنند.

آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیانگذاران ارز دیجیتال سولانا، در توییتی گفت که توسعه دهندگان وابسته به سروم، پس از به خطر افتادن این شبکه، کد را جدا می کنند و افزود که بسیاری از پروتکل ها برای نقدینگی به بازارهای سروم وابسته هستند.

مطالعه بیشتر : فاندامنتال

سخن پایانی

ارز دیجیتال سروم یک پروتکل منحصربه‌فرد مبتنی بر Solana است که غیرمتمرکز مبادله ارزهای دیجیتال را با یک دفترچه سفارش زنجیره‌ای ترکیب می‌کند که برای ارائه سفارشات بهینه به کاربران برنامه استفاده می‌شود. برتری فنی فعلی سولانا نسبت به اتریوم به سرم کمک می‌کند تا سرعت بهتر و هزینه تراکنش کمتری نسبت به بسیاری از رقبای خود ارائه دهد. در حال حاضر Serum عملکرد چشمگیری در بازار نشان می‌دهد و هر دو قیمت TVL و SRM در حال افزایش هستند.

در این مطلب سعی کردیم که در رابطه با ارز دیجیتال سرم و جنبه‌های مختلف آن توضیحاتی ارائه دهیم. امید است که با خواندن این مقاله از صرافکس با ماهیت و ویژگی‌های ارز سرم به خوبی آشنا شده باشید.

سوالات متداول

ارز سروم چیست؟

سروم یا سرم (Serum) یک پلتفرم مبادله غیرمتمرکز است که بر روی Solana ساخته شده است که در آن ارزهای دیجیتال می‌توانند توسط معامله گران خریدوفروش شوند.

سولانا چیست؟

سولانا (Solanas) یک پلتفرم بلاک چین است که هدف آن افزایش مقیاس‌پذیری کاربر از طریق زمان تسویه تراکنش‌های سریع‌تر است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا