آموزش

اسلیپیج (slippage) چیست؟ (نحوه کار + 2 عامل اصلی ایجاد آن)

اگر در حوزه معاملات ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید، حتماً متوجه شده‌اید که بیشتر اوقات وقتی سفارشی جهت خرید یا فروش رمز ارز ثبت می‌کنید با قیمت دقیق و مورد نظر شما اجرا نمی‌شوند. گاهی سفارش در قیمت بالاتر و زمانی با قیمت کمتر انجام می‌شود. به این رویداد لغزش قیمت یا اسلیپیج (slippage) می‌گویند.

این پدیده یکی از موارد رایج در معاملات ارز دیجیتال است و بسته به اینکه چگونه اتفاق بیافتد، ممکن است یک غافلگیری ناخواسته توام با ضرر یا یک جایزه غیرمنتظره برای تریدر باشد. در ادامه مقاله زیر می‌خوانیم که چرا لغزش رخ می‌دهد و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ پس با ما همراه باشید تا با این مفهوم بیشتر آشنا شوید.

اسلیپیج (slippage) چیست؟

اصولا معامله‌گران برای معامله، قیمت خاصی را در نظر گرفته و اقدام به ثبت سفارش در آن قیمت می‌کنند. اما به دلیل وجود اسلیپیج یا لغزش در قیمت امکان انجام معامله در آن قیمت خاص و دقیق ممکن نیست. هنگامی که لغزش رخ می‌دهد، مجبورید به معامله در قیمتی غیر از قیمت ترجیحی که سفارش داده‌اید رضایت دهید. معمولا این شرایط به دلیل تغییر قیمت بین زمان ثبت سفارش و زمان اجرای آن رخ می‌دهد.

اسلیپیج بر اساس تأثیرش بر معاملات شما می‌تواند مثبت یا منفی باشد. نوع مثبت، باعث سود شما می‌شود زیرا سفارش در قیمتی بهتر از آنچه ثبت کرده‌اید اجرا می‌شود. مثلا اگر سفارش خرید را ثبت کنید و با قیمتی کمتر از آنچه که سفارش داده‌اید اجرا شود، معامله شما در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد و نرخ خرید بهتر و فرصت کسب درآمد بیشتری را برای شما فراهم می‌کند.

لغزش منفی، درست برعکس نوع مثبت آن است. بدین معنا که تغییر قیمت، سفارش شما را در قیمتی بدتر از چیزی که سفارش داده بودید، قرار می‌دهد. مثلا زمانی که می‌خواهید یک دارایی را به 50 دلار بفروشید، اما سفارش شما در 48 دلار اجرا می‌شود و معامله شما با قیمت کمتری انجام می‌شود.

اسلیپیج چگونه کار می کند؟

اسلیپیج چگونه کار می کند؟

تعریف اسلیپیج تنها در تفاوت بین قیمت مورد نظر و بازار خلاصه نشده و به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شود و تا حد قابل توجهی بر تجارت و استراتژی تریدرها تأثیر می‌گذارد. در سفارش خرید ارز دیجیتال ، زمانی که اسلیپیج مثبت و قیمت واقعی کمتر از حد انتظار باشد، نرخ خرید بهتری به معامله‌گر ارائه می‌دهد.

در مقابل زمانی که قیمت واقعی بالاتر از حد انتظار باشد، لغزش منفی است و به معامله‌گر نرخ خرید مطلوبی نمی‌دهد. در سفارش فروش، زمانی که قیمت واقعی بالاتر از حد انتظار و لغزش مثبت است، معامله‌گر از فروش سود بیشتری کسب می‌کند و هنگامی که قیمت واقعی کمتر از حد انتظار و اسلیپیج منفی باشد منجر به ضرر تریدر خواهد شد.

لغزش در همه بازارها اعم از سهام، فارکس یا ارز دیجیتال روی می‌دهد، اما به دلیل نوسانات زیاد رمز ارزها بیشترین نگرانی را در بازار کریپتو بوجود می‌آورد. اصولا پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال  به کاربران این امکان را می‌دهند تا درصدی از ارزش تراکنش سفارش خود را که فکر می‌کنند هزینه اسلیپیج قابل قبولی برای آن‌هاست، مشخص کنند که به این درصد، تحمل اسلیپیج می‌گویند. اگر ارزش معامله واقعی از تحمل لغزش شما بیشتر باشد، معامله انجام نمی‌شود و متضرر نخواهید شد.

دلایل ایجاد اسلیپیج در کریپتو

به‌طور کلی نوسانات قیمت رمز ارزها و نقدینگی پایین دو عامل اصلی لغزش در بازار ارزهای دیجیتال هستند. در ادامه این دو عامل را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  • نوسان قیمت

بازار کریپتو با تغییرات سریع قیمت دارایی‌ها شناخته می‌شود و ماهیت بی ثبات این بازار، سفارشات را مستعد بروز لغزش می‌کند. بعلاوه عواملی مانند عرضه و تقاضا، احساسات سرمایه‌گذاران، تبلیغات کاربران و مقررات دولتی بر قیمت رمز ارزها تأثیر ‌گذارند و بازار کریپتو به دلیل نوپا بودن به راحتی تحت تأثیر این عوامل قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در زمان‌های شلوغی بازار که حجم معاملات زیاد است، قیمت بیت کوین با نوسانات زیادی همراه می‌شود.

دلایل ایجاد اسلیپیج در کریپتو

  • نقدینگی پایین بازار

برخی از ارزهای دیجیتال بین کاربران زیاد محبوب نیستند و در نتیجه نقدینگی پایینی داشته و مستعد اسلیپیج هستند. اگر یک توکن دارای نقدینگی کمی باشد، خریدار و فروشنده کمی جلب آن می‌شود. بنابراین، اگر شما سفارشی ثبت کنید، احتمال تغییر قیمت آن وجود دارد زیرا سیستم سفارش را انجام می‌دهد و قیمت را از اجرای مورد نظر شما خارج می‌کند. در مقابل هر چه نقدینگی بازار بیشتر باشد، احتمال بروز لغزش زیاد در قیمت کمتر است.

تحمل اسلیپیج چیست؟

با تنظیم درصد تحمل اسلیپیج در معامله خود، قادر خواهید بود میزان قرار گرفتن در معرض لغزش را کنترل کنید. تنظیم تحمل لغزش در یک درصد مشخص به این معناست که اگر قیمت در آن درصد به سمت بالا یا پایین تغییر کند، خیال شما راحت است.

مثلا اگر این گزینه را روی 3٪ تنظیم کرده و  رمز ارزی به ارزش 100 دلار را بخرید، به این معنی است که معامله در 103 دلار به عنوان حداکثر یا 97 دلار به عنوان حداقل قیمت انجام می‌شود. اما اگر قیمت به 104 یا 96 دلار  برسد، صرافی معامله را انجام نمی‌دهد.

در حد تحمل اسلیپیج بسیار پایین اگر قیمت از درصد تعیین‌شده فراتر رود، باعث شکست معامله می‌شود و سطح تحمل لغزش بالا با وجود نوسانات قیمت، باعث تکمیل معامله خواهد شد. از تحمل لغزش بالا اصولا برای معامله در بازارهای پرنوسان مانند کریپتو که نقدینگی کمتر و حجم معاملات زیادتر است، استفاده می‌شود.

چگونه از اسلیپیج جلوگیری کنیم؟

در بازارهای پرنوسان مانند بازار ارز دیجیتال، اصولا به دلیل تغییر سریع قیمت رمز ارزها، تضمینی برای اجتناب از اسلیپیج وجود ندارد اما برخی روش‌ها برای به حداقل رساندن ضرر ناشی از لغزش به کاربران پیشنهاد می‌شود.

  • از معامله در بازارهای بسیار نوسانی خودداری کنید.

رویدادهای مهم و اخبار مربوط به بازار کریپتو می‌تواند به طور قابل توجهی بر حرکت قیمت‌ها اثر بگذارد و باعث اسلیپیج زیاد شود. برگزاری جلسات فدرال رزرو، نمونه بارز رویدادهای مهم در کریپتوست زیرا بر نرخ بهره و ارزش دارایی‌ها در بازارهای سرمایه‌گذاری تأثیر می‌گذارد. معامله نکردن در این شرایط به تریدر کمک می‌کند تا از لغزش در امان باشد یا آن را به حداقل برساند.

چگونه از اسلیپیج جلوگیری کنیم؟

  • مراقب انتشار اطلاعیه‌های مهم باشید.

شرایط بازار در طی انتشار اطلاعیه‌ها و رویدادهای مهم بی‌ثبات می‌شود بنابراین سرمایه‌گذاران باید قبل از تصمیم‌گیری برای ورود به بازار بسیار محتاط باشند. به عنوان مثال اخبار ارتقای پروژه‌هایی مانند The Merge، هارد فورک‌ کاردانو یا بیت‌کوین کش می‌توانند بر قیمت‌ کاردانو ، بیت کوین کش و سایر رمز ارزهای مرتبط تأثیر زیادی بگذارند.

  • در رمز ارزهای محبوب با نقدینگی بالا سرمایه‌گذاری کنید. 

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال محبوب با نقدینگی بالا تا حدی خطر گرفتار شدن در لغزش را کاهش می‌دهد. به طور کلی سرمایه‌گذاران بهتر است قبل یا بعد از اعلام صورت‌های مالی سازمان‌ها از ورود به معامله اجتناب کنند و این امر به ویژه در مورد ارزهای دیجیتال صدق می‌کند.

اسلیپیج بخشی از تجارت کریپتو

در بازارهای سنتی، زمان‌بندی رویدادها و اطلاعیه‌های اصلی راحت است، زیرا اغلب دارای یک تقویم سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده هستند. در مقابل بازار ارزهای دیجیتال هنوز آنقدر ساختارمند و باثبات نیست و فعالیت رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بر قیمت توکن‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.

بنابراین زمان‌بندی رویدادهایی که ممکن است بازار را بی‌ثبات‌تر کنند، چالش‌برانگیز و سخت است.

در مورد بسیاری از رمز ارزهایی که نقدینگی پایینی دارند، امکان اجتناب از لغزش در زمان معامله دشوار است. بعلاوه هر بار انجام معامله با سفارشات محدود غیرممکن است خصوصا اگر یک تریدر کوتاه مدت یا روزانه باشید.

اگر تفاوت قیمت‌ها در کمترین حد ممکن باشد باشد اسلیپیج ممکن است اهمیت چندانی نداشته باشد. اگر استراتژی شما شامل اجرای فوری معامله است، تفاوت قیمت‌ را به‌عنوان هزینه نوسان برای انجام معامله خود در نظر بگیرید که باید حتی الامکان پایین نگه داشته شود.

اسلیپیج در معاملات کریپتو

سخن پایانی

اسلیپیج بخشی اجتناب ناپذیر از معاملات و در هر بازاری رایج است. اصولا هیچ راهی برای متوقف کردن و اجتناب کامل از آن وجود ندارد، اما تریدرها می‌توانند اقداماتی را برای به حداقل رساندن ضرر ناشی از لغزش انجام دهند.

به عنوان یک راهکار فقط رمز ارزهایی را معامله کنید که حجم و نقدینگی بالا دارند و از سفارش‌هایی استفاده کنید که دارای محدودیت‌ تضمین شده برای کم کردن اثر نوسانات هستند. بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال، تنظیماتی نیز برای کنترل تحمل اسلیپیج قبل از اجرای سفارش تریدر دارند. تا جایی که ممکن است فعالیت معاملاتی خود را در ساعات اوج بازار انجام دهید و مراقب هزینه‌های تراکنش بالاتر نیز باشید.

معامله‌گران ماهر و قدیمی از لغزش به نفع خود بهره می‌برند و اغلب از یک استراتژی موثر در معامله جفت ارز برای کسب بیشترین سود و کمترین ضرر در دستور کار خود دارند. با این همه درک مفهوم لغزش و تحمل آن کمک می‌کند تا تریدرها استراتژی معاملاتی بهتری برای خود طراحی و اجرا کنند.

سؤالات متداول

آیا اسلیپیج در کریپتو مهم است؟

بله، به لغزش هم در تجارت و هم در سرمایه‌گذاری کریپتو باید بسیار توجه کرد و تریدر قبل از ورود به هر معامله باید سعی کنند آن را محاسبه کرده و کاهش دهد.

لغزش منفی چیست؟

اسلیپیج منفی به این معناست که تفاوت قیمت به نفع شما عمل نکند.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا