آموزش

آموزش صفر تا صد استیکینگ کاردانو

به عنوان یک سرمایه‌گذار ارز دیجیتال کاردانو (Cardano)، می‌توانید توکنهای ADA خود را در شبکه Cardano نگه‌دارید. در ازای مشارکت در شبکه، درآمدی دریافت می‌کنید که به عنوان پاداش شرط‌بندی یا استیکینگ کاردانو (Cardano Staking) شناخته می‌شود. در این مطلب از مجله صرافکس می‌خواهیم استیکینگ کاردانو و ابعاد مختلف این قضیه را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

استیکینگ کاردانو (Cardano staking) چیست؟

استیکینگ کاردانو فرآیند قفل‌کردن سکه‌ها در بلاک چین کاردانو به منظور کسب پاداش است. با قرار دادن سکه‌های ADA، کاربران به امنیت شبکه کمک می‌کنند و با سکه‌های ADA اضافی پاداش می‌گیرند. پاداش‌های به‌دست‌آمده از طریق شرط‌بندی می‌تواند برای پرداخت تراکنش‌ها استفاده یا صرفاً به عنوان سرمایه‌گذاری نگهداری شود. Staking همچنین با ایجاد انگیزه مالی برای کاربران برای صادق ماندن و پیروی از قوانین شبکه، به حفظ امنیت بلاک چین و عملکرد روان آن کمک می‌کند.

Staking Cardano (ADA) در واقع راهی عالی برای کسب درآمد غیرفعال است. در مورد برخی از دارایی‌ها، شرط‌بندی یا همان استیکینگ به معنی قفل‌کردن توکنها برای مدت معینی است که در طی فعالیت، آن‌ها غیرقابل مصرف هستند؛ اما این مسئله در مورد کاردانو صدق نمی‌کند و مانند ارز دیجیتال تزوس، هر زمان که بخواهید می‌توانید ADA خود را خرج کنید.

بیشتر بخوانید: مشاهده قیمت کاردانو به صورت لحظه ای و تغییرات 24 ساعته آن.

صرافی‌ و کیف پول‌ مناسب استیکینگ کاردانو

همان‌طور که گفته شد قفل‌کردن توکن‌های Cardano راهی عالی برای کسب درآمد غیرفعال است، اما توکن‌های ADA می‌توانند مانند همه دارایی‌های کریپتو بسیار ناپایدار باشند. با این حال، انتخاب پلت‌فرم مناسب برای به اشتراک گذاشتن توکن‌های Cardano ADA بسیار در مورد این مسئله بسیار حائز اهمیت است، زیرا کاربران می‌خواهند بهترین بازده را برای سرمایه‌گذاری خود داشته باشند که این از طریق یک پلت‌فرم مناسب امکان‌پذیر خواهد بود.

میزان سود سالانه درصدی (یا APY) که قفل‌کردن در توکن‌های ADA به کاربران داده می‌شود ممکن است برای پلتفرم‌های مختلف کمی متفاوت باشد. به صورت کلی طبق بازخورد کاربران 10 تا از بهترین کیف پول‌ها و صرافی‌هایی که از کاردانو پشتیبانی می‌کنند به صورت فهرست موارد زیر است:

هرکدام از موارد بالا را می‌توان به عنوان کیف پول کاردانو استفاده کرد.

مزایای استیکینگ کاردانو

 بهترین استخرهای استیکینگ کاردانو

استخرهای سهام گروهی از افراد هستند که مسئولیت سهامداری و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در یک شبکه را بر عهده‌دارند. برای انتخاب بهترین استخرهای استیکینگ کاردانو باید سؤال‌های زیر مطرح شود و بر اساس این پاسخ‌ها استخری ر انتخاب کرد:

  • ROA: نرخ بهره استخر کاردانو (APY) چقدر است؟
  • هزینه‌ها: شما در کل استخر چقدر مالیات می‌گیرید؟
  • اندازه استخر: در حال حاضر چقدر ADA در استخر وجود دارد؟
  • ظرفیت باقی ماند: استخر چقدر به تکمیل ظرفیت نزدیک است؟
  • بلوک: چند بلوک یک استخر مشخص ADA ساخته شده است؟

پیدا کردن بهترین استخر استیکینگ کاردانو برای کاربران بسیار مهم است زیرا بر عملکرد بازدهی آن‌ها کاملاً تأثیر می‌گذارد.

سود استیکینگ کاردانو چقدر است؟

میزان سودی که می‌توان از شرط‌بندی کاردانو به دست آید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله میزان سهام ADA، شرایط شبکه و مدت‌زمان شرط‌بندی. به طور کلی، جوایز شرط‌بندی سالانه بین 5 تا 20 درصد متغیر است.

آموزش استیکینگ کاردانو در تراست ولت

TrustWallet یک تجربه استیکینگ کامل را برای Cardano ارائه می‌دهد و به کاربران این امکان را می‌دهد که به سرعت و ایمن سرمایه‌های ADA خود را به اشتراک بگذارند و شروع به کسب پاداش کنند. نحوه کار قدم‌به‌قدم استیکینگ کاردانو در TrustWallet به صورت مراحل زیر است:

  1. برنامه TrustWallet را دانلود و بر روی دستگاه تلفن همراه خود نصب کنید.
  2. برنامه را باز کنید، یک کیف پول جدید ایجاد کرده و عبارت 12 کلمه‌ای را یادداشت کنید.
  3. روی “Wallet” در پایین صفحه کلیک کنید، “Cardano” را انتخاب کرده و در قدم بعدی “Stake” را انتخاب کنید.
  4. در این مرحله ایجاد یک استخر جدید یا «Create New Pool» را انتخاب کرده و استخر سهام موردنظر خود را از لیست انتخاب کنید.
  5. جزئیات استخر سهام را تأیید و روی «Next» کلیک کنید.
  6. مقدار ADA را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را وارد و روی «Next» کلیک کنید.
  7. تراکنش را تأیید کنید و روی «تأیید» کلیک کنید.
  8. صبر کنید تا تراکنش پردازش شود.
  9. برای مشاهده جوایز استیکینگ کاردانوی خود، روی “Wallet” در پایین صفحه کلیک کرده و سپس، “Cardano” را انتخاب کنید. حال در این مرحله می‌توان روی گزینه “Rewards” را کلیک کرده و مقدار جایزه را مشاهده کرد.

آموزش استیکینگ کاردانو در کیف پول اتمیک

از کیف پول اتمیک نیز می‌توان برای امور استیکینگ کاردانو استفاده کرد که مراحل آن به ترتیب به صورت مراحل زیر است:

  1. دانلود کیف پول Atomic: کیف پول Atomic را از وب‌سایت دانلود و بر روی دستگاه موبایل خود نصب کنید.
  2. ایجاد کیف پول: یک کیف پول جدید در کیف پول Atomic ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که عبارت بذر خود را ایمن ذخیره کنید.
  3. خرید ADA: از کیف پول Atomic برای خرید کاردانو از صرافی استفاده کنید.
  4. انتقال توکن: ADA خود را به کیف پول Atomic منتقل کنید.
  5. استیکینگ: به تب Staking در کیف پول بروید و با انتخاب مقدار ADA که می‌خواهید شرط‌بندی کنید و آدرس کیف پولی که می‌خواهید سهم خود را به آن واگذار کنید، شرط‌بندی را تنظیم کنید.
  6. بررسی استیکینگ: جوایز خود را به صورت دوره‌ای در تب Staking کیف پول Atomic ردیابی کنید.

آموزش استیکینگ کاردانو در یورویی

یکی دیگر از کیف پول‌های مناسب برای استیکینگ کاردانو، کیف پول یورویی است که مراحل استیکینگ برای کاردانو در آن به صورت مراحل زیر است:

  1. Yoroi را از وب‌سایت رسمی آن دانلود کنید. برای دسکتاپ، کروم و فایرفاکس اکستنشن آن وجود دارد و همچنین نسخه‌های اندروید و iOS آن نیز در دسترس هستند.
  2. اگر قبلاً ADA ندارید، حداقل را مستقیماً از طریق Yoroi خریداری کنید یا آن را از یک صرافی ارز دیجیتال به کیف پول خود منتقل کنید.
  3. اگر قصد خرید آدا را خود Yoroi دارید، اطلاعات پرداخت را وارد کرده و مقدر آدام مورد نیاز خود را بخرید.
  4. نماد استخر در کاردانو را انتخاب کنید.
  5. وجوه خود را به استخر اضافه کنید و هزینه‌های مربوطه و لازم را بپذیرید.
  6. حال استیکینگ شما شروع شده است و می‌توانید از طریق بخش Staking آن را پیگیری کنید.

معایب استیکینگ کاردانو

چگونه بهترین استخر کاردانو را انتخاب کنیم؟

ملاحظاتی برای انتخاب بهترین استخر کاردانو جهت استیکینگ وجود دارد که باید آن را در نظر بگیریم. مهم‌ترین این ملاحظات به صورت موارد زیر هستند:

  • ROA (بازده دارایی): مشابه با ROI یا APY، ROA به بازده دارایی شما اشاره دارد؛ سودی که با شرط‌بندی کاردانو به دست خواهید آورد.
  • اندازه استخر: یک استخر بزرگ‌تر برای ایجاد بلوک‌های بیشتر انتخاب می‌شود اما علاقه کمتری به شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهد. از طرفی استخر کوچک‌تری برای ایجاد بلوک‌ها در دفعات کمتر انتخاب می‌شود، اما سود بیشتری را به شرکت‌کنندگانش می‌دهد.
  • اشباع استخر: هنگامی‌که یک استخر سهامداری تعداد شرکت‌کنندگان زیادی داشته باشد، به یک سطح اشباع می‌رسد، پس از آن بازده یا سود کاهش می‌یابد.
  • بلوک‌ها: این به تعداد بلوک‌هایی (در بلاک چین کاردانو) که توسط یک استخر خاص در طول عمر آن استخر ساخته شده است اشاره دارد. هر بلوک نشان‌دهنده پاداشی خواهد بود که به استخر سهام داده می‌شود.
  • هزینهها: هزینه استفاده از استخر به همراه نرخ ثابتی که برای کل استخر دریافت می‌شود.
  • تعهد: هرچه درصد کل توکن‌هایی که اپراتور استخر برای یک استخر متعهد می‌شود بیشتر باشد، انگیزه بیشتری برای ایجاد بلوک‌های ممکن برای آن‌ها وجود دارد.

مزایای استیکینگ کاردانو

از مهم‌ترین مزایای استیکینگ کاردانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازده بالای سرمایه‌گذاری: یکی از مزیت‌های اصلی سهامداری کاردانو، پتانسیل بازده بالای سرمایه‌گذاری است. جوایز سرمایه‌گذاری Cardano در حال حاضر حدود 4-5٪ بوده که بسیار بالاتر از سرمایه‌گذاری‌های سنتی است.
  • ریسک پایین: سرمایه‌گذاری Cardano نیز به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن یک سرمایه‌گذاری نسبتا کم خطر است. بر خلاف سرمایه‌گذاری‌های سنتی، شرط‌بندی کاردانو نیازی به اعتماد به شخص ثالث با سرمایه شما ندارد.
  • عالی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت: سرمایه‌گذاری Cardano یک گزینه عالی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت است. این به این دلیل خواهد بود که پاداش‌ها به طور منظم پرداخت می‌شود و شبکه کاردانو دائما در حال رشد و تکامل است.
  • حداقل سرمایه‌گذاری کم: برخلاف بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های سنتی، سرمایه‌گذاری Cardano نیازی به سرمایه‌گذاری اولیه زیادی ندارد. این امر باعث می‌شود تا برای طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران قابل دسترسی باشد.
  • راه اندازی آسان: راه اندازی یک کیف پول استیک Cardano نسبتاً ساده است و کیف پول‌های زیادی برای استفاده از آن وجود دارد.

معایب استیکینگ کاردانو 

در کنار همه مزایای که استیکینگ کاردانو ارائه می‌دهد، معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آن ها به صورت موارد زیر است:

  • از آنجایی که ارز دیجیتال پولی قانونی نیست، مشمول حمایت‌ یا بیمه نمی‌شود.
  • حضانت: بعضی کیف پولها برای این هدف به شما امکان دسترسی به کلیدهای خصوصی را نمی‌دهد. کیف پولهایی مانند BlockFi، Coinbase، Celsius یا Nexo، ممکن است بدون رضایت شما دسترسی شما را به وجوه شما محدود کند.
  • نوسان: مانند تمام دارایی‌های ارزهای دیجیتال و در این میان Cardan (ADA) نیز اغلب در معرض نوسانات شدید قیمت است. این مسئله امکان بر پاداش‌های شرط‌بندی و ارزش کاردانو تأثیر بگذارد.

سخن پایانی

در این مطلب از صرافکس ما در رابطه با استیکینگ کاردانو و ابعاد مختلف آن به گفتگو پرداختیم. استیکینگ ارز دیجیتال کاردانو به معنی قفل‌کردن توکن‌های آدا در استخرهای سرمایه‌گذاری و دریافت پاداش به ازای آن‌ها است. استیکینگ ارز کاردانو یک درآمد غیرفعال محسوب می‌شود ولی با این حال ریسک و معایب خاص خودش را نیز دارد که به آن پرداختیم.

سوالات متداول

حداقل مقداری که برای استیکینگ کاردانو چقدر است؟

برای شروع شرط‌بندی فقط به 5.5 ADA نیاز است.

سود استیکینگ کاردانو چقدر است؟

به دلیل نوسانات بازار و قیمت کاردانو که متغیر است، محاسبه بازده دقیق غیرممکن می‌باشد. با این حال، میانگین APY برای staking Cardano بین 4-5٪ در سال متغیر است.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا