اخبار

5 نکته که این هفته درباره بیت کوین باید بدانیم.

جنگ، CPI و بیت کوین 28 هزار دلاری

بیت کوین برای یک هفته آزمایشی بزرگ آماده می شود. با عدم قطعیت ژئوپلیتیکی نوسانات را به داخل  بازاز نفت/ طلا/ دلار تزریق می کند اما بیت کوین هنوز واکنشی نشان نداده است.

هفته دوم اکتبر با افزایش 4 درصدی ماهانه تا به امروز در حالی آغاز می شود که بی ثباتی ژئوپلیتیکی در بازار اثر گذار خواهد بود.

قیمت بیت کوین همچنان حوالی 28000 دلار ثابت می ماند اما با ادامه جنگ اسرائیل چه اتفاقاتی در انتظار بازار است؟

در شرایطی که این وضعیت  ممکن است به یک دوره بی ثبات برای دارایی های ریسک ختم شود، بیت کوین هنوز واکنش قابل توجهی نشان نداده است و آخر هفته را در یک رنج قیمتی فشرده سپری می کند.

با این حال، این وضعیت بیتکوین به زودی می تواند تغییر کند چرا که در بحبوحه افزایش قیمت نفت و طلا، همراه با بالا رفتن دلار آمریکا بازار وال استریت بازگشایی می شود..

در این بین محرک های اقتصاد های کلان نیزکم نداریم چرا که در روزهای آتی باید شاهد انتشار شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده در سپتامبر باشیم. در پی انتشار داده های اشتغال شگفت انگیز در هفته گذشته، این بازخوانی اهمیت بیشتری برای فدرال رزرو دارد.

در همین حال، معیارهای روی آنچین به دوران جالبی برای بیت‌کوین اشاره می‌کنند، زیرا BTC/USD در محدوده‌ ی قیمتی کلیدی معامله می‌شود، که از سال 2021 مدام این ناحیه رفت و برگشتی را طی کرده است.

کوین تلگراف به طور خلاصه به این عوامل و موارد دیگر که موجب تغییر قیمت بین کوین می شود نگاه می کند:

بعد از بسته شدن کندل هفتگی بیت کوین نوسانی و کم حجم معامله می شود.

آخر هفته شاهد بودیم که بازار کاملاً بر آغاز ناگهانی جنگ در اسرائیل متمرکز شدند و با بازگشایی مجدد بازارها، تغییرات در حال حاضر در حال رخدادن است.

با این حال اطلاعات «کوین تلگراف مارکت پرو» و «تریدینگ ویو» نشان می دهد که وضعیت موجود روی شبکه  برای بیت کوین  چیز خاصی نبوده که قیمت به آن واکنش نشان دهد.

قیمت بیت کوین از روز جمعه بر روی 28000 دلار متمرکز شده است و معامله گران امیدوار به چرخش مقاومت/حمایت هستند.

BTC/USD 1-hour chart. Source: TradingView
BTC/USD 1-hour chart. Source: TradingView

Daan Crypto Trades در X (توئیتر سابق) به طور خلاصه در پایان هفته اعلام کرد: “این آخر هفته هیچ چیز خاصی نمی‌افتد.”

“انتظار می رود حجم معاملات به زودی اندکی افزایش یابد، اما در نهایت باید در اطراف این قیمت حرکت کنیم تا معاملات آتی امشب باز شود.”

در یک پست دیگر اشاره شد که بیت کوین هنوز به طور قطعی از میانگین حرکت 200 هفته ای (MA) که در زمان نگارش 28176 دلار بود، عبور نکرده است.

معامله‌گر معروف اسکیو با تحلیل چارت 4 ساعته، قیمت بیت‌کوین را «نوسانی وکم حجم» توصیف کرد.

این کندل ها که عملکرد قیمت را نشان می دهد تا چه حد کم حجم و در نوسان  است.

twitter
war-cpi-28k-btc-price-5-things-bitcoin-week

یکی از معامله گران Jelle، ادامه داد: “پرچم صعودی بیت کوین هنوز در جریان است – اما تکمیل آن خیلی طول می کشد.”

“اکتبر به طور کلی صعودی ترین ماه سال است، بنابراین من همچنان انتظار دارم که این ماه صعودی باشد.”

BTC/USD annotated chart. Source: Jelle/X
BTC/USD annotated chart. Source: Jelle/X

جنگ به رادار مشاهده گران کریپتو بر می گردد

وقتی نوبت به حرکت‌ قیمتی می‌رسد، نبرد آشکار در اسرائیل باعث شده است که فعالان بازار‌ پیش بینی کنند نوسانات عمده بیت‌کوین و کریپتو هنوز در راه هست.

با یادآوری واکنش بیت کوین به جنگ اوکراین در فوریه 2022، Jelle نسبت به آنچه ممکن است در آینده برای BTC/USD رخ دهد محتاط بود.

تنها چیزی که می دانم این است که جنگ اوکراین باعث کندل 8 درصدی کاهشی شد که در عرض یک روز پاک شد.

مایک مک‌گلون، استراتژیست ارشد در بلومبرگ اینتلیجنس، در عین حال توضیح داد که بیت‌کوین اکنون در میان معامله‌گران «ریسک برگشت قیمتی » را نشان می‌دهد.

نظر من این است که میانگین محرک نزولی 100 هفته ای احتمالاً در نبرد در مقابل روند صعودی 50 هفته ای پیروز خواهد شد. او در 8 اکتبر نوشت: افزایش ناگهانی نفت خام یک عامل فشار بر نقدینگی است.

BTC/USD vs. Fed funds futures with 50, 100-week MA chart. Source: Mike McGlone/X
BTC/USD vs. Fed funds futures with 50, 100-week MA chart.

در آن زمان MA  ، 100 و 50 هفته ای به ترتیب 28938 دلار و 24890 دلار بودند.

مک گلون به پدیده دارایی های در حال ظهور اشاره کرد و طلا 1 درصد در روز و قیمت نفت برنت 3.25 درصد در آستانه بازگشایی وال استریت افزایش یافت.

Skew با اشاره به تقویت مجدد شاخص دلار آمریکا (DXY) که 0.4 درصد افزایش یافت، افزود: “بازار کاملاً تدافعی واکنش نشان می دهند.”

هفته گذشته، DXY به بالاترین سطح خود از اواخر سال 2022 رسید.

BTC/USD vs. Fed funds futures with 50, 100-week MA chart. Sour
BTC/USD vs. Fed funds futures with 50, 100-week MA chart. Source: Mike McGlone/X

CPI منجر به “هفته ای بزرگ برای تورم” می شود

درآمریکا، توجه به انتشار داده‌های هفته اقتصادی ، با عنوان گزارش CPI سپتامبر، متمرکز است.

پس از اینکه داده های مشاغل هفته گذشته نشان داد که سطوح اشتغال علیرغم اقدامات ضد تورمی فدرال رزرو همچنان انعطاف پذیر است، نرخ بیت کوین برای مدت کوتاهی به دلیل ترس از اینکه مقامات افزایش نرخ بهره دیگری را اعمال کنند و بر نقدینگی فشار بیشتری وارد کند، عقب نشینی کرد.

این ترس ها در حالی که بیت کوین/دلار افزایش یافت، همچنان پابرجاست.

داده‌های خوب CPI در روز پنجشنبه می‌تواند فرصتی برای خروج از این محدوده فراهم کند،در حالی که یک CPI چالشی ما را به پایین‌ترین حد ممکن این رنج قیمتی برمی‌گرداند با این فرض که FED ممکن است مجبور شود نرخ بهره را 25bsp را افزایش دهد. (به نقل از مفسر CrypNuevo)

Fed target rate probabilities chart. Source: CME Group
Fed target rate probabilities chart. Source: CME Group

بر اساس داده‌های FedWatch از گروه CME Tool ، بازار بر روی ماندن نرخ‌ها در سطوح فعلی؛ در روز تصمیم‌گیری که برای اول نوامبر تعیین شده است، شرط‌بندی می‌کنند.

فراتر از CPI، این هفته شاهد انتشار شاخص قیمت تولید کننده (PPI) به همراه ادعای بیکاری بیشتر و مجموعاً 12 سخنران فدرال رزرو خواهیم بود که نظرات خود را ارائه می دهند. صورتجلسه فدرال رزرو در مورد تصمیم قبلی نرخ بهره نیز در 11 اکتبر منتشر خواهد شد.

رویدادهای مهم این هفته:

war-cpi

«هفته بزرگ برای تورم و فدرال رزرو»، منبع مالی The Kobeissi Letter در بخشی از یک موضوع X خلاصه شده است.

سیگنال NVT به بالاترین سطح از سال 2018 رسیده است

در بیت کوین، ارزش شبکه به تراکنش (NVT) منجر به نوسانات متریک روی زنجیره برای شروع هفته می شود.

NVT، که سازنده آن، دیمیتی کالیچکین، آن را «نسبت PبهE» برای بیت‌کوین توصیف می‌کند، به دنبال تخمین بالا و پایین‌ترین قیمت BTC محلی با مقایسه ارزش بازار با ارزش‌های معاملات روزانه آنچین است.

آخرین داده‌های شرکت تحلیل زنجیره‌ای Glassnode نشان می‌دهد NVT به بالاترین سطح خود در پنج سال گذشته رسیده است – بیش از 1750 و بسیار فراتر از موقعیت خود در آغاز سال 2023.

Bitcoin NVT signal chart. Source: Glassnode/X
Bitcoin NVT signal chart. Source: Glassnode/X

NVT در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات اساسی شده است، زیراعرضه بیت‌کوین نیازمند ارقام راهنمایی متفاوت برای تعیین قیمت‌ها است.

چارلز ادواردز می‌گوید: «اگر روند به سمت زنجیره‌های جانبی و تراکنش‌های خصوصی ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت که تراکنش‌های کمتر و کمتری در داده‌های عمومی زنجیره‌ای ثبت شوند (کاهش ارزش نسبی T در NVT)، بنیانگذار بیت کوین کمی و صندوق دارایی دیجیتال Capriole Investments، در بخشی از تحقیقات خود در سال 2019 نوشت.

“این می تواند باعث شود محدوده ارزش م NVT با گذشت زمان افزایش یابد.”

پلتفرم اطلاعاتی بازار ارزهای دیجیتال IntoTheBlock با تجزیه و تحلیل صعود NVT وپیشنهاد پاپ که یک دگرگونی گسترده تر است.

در آخر هفته نوشت: «لنزی که از طریق آن ارزش بیت کوین را می بینیم در حال تغییر است».

“ارزش و حجم معاملات زمانی معیارهای اصلی بودند. با این حال اخیرا ، افزایش‌ درنسبت‌ NVT نشان می‌دهد که ارزش بیت‌کوین اکنون مستقل از سود معاملاتی در حال حرکت است و به نقش رو به رشد آن به‌عنوان یک ذخیره‌کننده دارایی اشاره دارد.”

نه ترس نه طمع

شاخص  ترس و طمع کریپتو که بینشی زودگذر در مورد احساسات بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند، فضای کلی از بلاتکلیفی را منعکس می‌کند.

همانطور که این شاخص به شدت به قلمرو “خنثی” خود چسبیده است، سرمایه گذار معمولی در مورد بازار مردد و ودو دل است.

از 9 اکتبر، ترس و طمع به 50/100 رسیده است

با نگاهی از بالا، ماه های اخیر برخی از کم نوسان ترین شرایط را در تاریخ ثبت کرده اند.

تونی معامله‌گر معروف کریپتو به آخرین داده‌ها واکنش نشان داد: «می‌دانید، وقتی به ترس شدید و بیت‌کوین 20000 دلاری سقوط کنیم، خرید انبوه خواهم کرد.

“ممکن است کمی طول بکشد، اما من احساس می کنم Q1 / Q2 2024 شانس آخر خواهد بود. اگر تغییری در رفتار ببینم، دوباره ارزیابی خواهم کرد.»

تونی به این تصور اشاره کرد که قیمت بیت کوین قبل از رویداد هاوینگ در سال 2024، برای یک آزمایش مجدد نهایی به قیمت 20000 دلار باز خواهد گشت.

Crypto Fear & Greed Index (screenshot). Source: Alternative.me
Crypto Fear & Greed Index (screenshot). Source: Alternative.me

منبع خبر: cointelegraph

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا