آموزش

سایت اسکم چیست؟

در مورد پول و دارایی، کلاهبرداری همیشه وجود داشته و همین امر در مورد ارز دیجیتال نیز صادق است. در این پست از صرافکس می‌خواهیم در رابطه با سایت اسکم و روش‌های کلاه‌برداری در ارز دیجیتال باهم به گفتگو بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

سایت اسکم چیست؟

سایت اسکم به سایت‌ها و پلتفرم‌هایی گفته می‌شود که قصد آن‌ها کلاه‌برداری از افراد است. روش‌های کلاهبرداری زیادی وجود دارد که توسط سایت‌های اسکم اجرا می‌شوند و با توجه به روند رو به رشد ارزهای دیجیتال تعداد سایت اسکم نیز روزبه‌روز در حال افزایش هستند.

فقط به یاد داشته باشیم وقتی از سایت اسکم حرف می‌زنیم منظور ما دقیق یک وب‌سایت نیست و این سایت می‌تواند هر مکان یا شیوه‌ای باشد که از طریق آن کلاه‌برداری انجام می‌شود.

رایج ترین روش های کلاهبرداری سایت اسکم

رایج ترین روش های کلاهبرداری سایت اسکم

سایت‌های اسکم از راه‌های گوناگونی به فریب کاربران می‌پردازند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • طرح‌های سرمایه‌گذاری جعلی
  • طرح کلاهبرداری به روش راگ پول
  • کلاهبرداری از طریق روابط دوستانه و عاشقانه
  • کلاهبرداری‌های فیشینگ
  • کلاهبرداری حمله مردمیانی
  • طرح‌های پانزی
  • کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی

در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

1. طرح های سرمایه گذاری جعلی

در طرح‌های سرمایه‌گذاری جعلی، کلاه‌برداران با سرمایه‌گذارانی که ادعا می‌کنند «مدیران سرمایه‌گذاری» کارکشته هستند، تماس می‌گیرند. به‌عنوان بخشی از این طرح، به‌اصطلاح مدیران سرمایه‌گذاری ادعا می‌کنند که میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به دست آورده‌اند و به قربانیان خود قول می‌دهند که با سرمایه‌گذاری درآمد کسب کنند.

برای شروع، کلاه‌برداران هزینه اولیه را از افراد درخواست می‌کنند. سپس، به‌جای پول درآوردن، سارقان به‌سادگی هزینه‌های اولیه را می‌دزدند. کلاه‌برداران همچنین ممکن است اطلاعات هویتی شخصی را درخواست کنند و ادعا کنند که برای انتقال یا واریز وجوه است و درنتیجه به ارز رمزنگاری‌شده یک شخص دسترسی پیدا کنند.

نوع دیگری از کلاه‌برداری سرمایه‌گذاری شامل استفاده از تأییدیه‌های جعلی افراد مشهور است. کلاه‌برداران عکس‌های واقعی می‌گیرند و آن‌ها را به حساب‌ها، آگهی‌ها یا مقاله‌های جعلی تحمیل می‌کنند تا این‌طور به نظر برسد که گویی سلبریتی در حال ترویج سود مالی زیادی از سرمایه‌گذاری است. منابع این ادعاها با استفاده از نام‌های شرکت معتبر مانند ABC یا CBS با یک وب‌سایت و آرم حرفه‌ای خود را مشروع جلوه میدهند.

سایت اسکم کلاهبرداری راگ پول Rug Pull

2. کلاهبرداری راگ پول Rug Pull

کلاهبرداری‌های راگ پول شامل کلاه‌برداران سرمایه‌گذاری است که یک پروژه جدید، توکن غیرقابل تعویض ( ان اف تی ) یا سکه را برای دریافت بودجه از طریق یک سایت اسکم تبلیغ می‌کنند. پس‌ازاینکه کلاه‌برداران پول را دریافت کردند، ناگهان ناپدید می‌شوند. کدگذاری این سرمایه‌گذاری‌ها از فروش بیت کوین پس از خرید توسط افراد جلوگیری می‌کند، بنابراین سرمایه‌گذاران با سرمایه‌ای بی‌ارزش باقی می‌مانند.

نسخه محبوب این کلاه‌برداری سایت اسکم ارز دیجیتال، کلاه‌برداری با سکه Squid بود که نام آن از سریال محبوب نتفلیکس Squid Game گرفته‌شده است. سرمایه‌گذاران باید برای کسب ارزهای دیجیتال بازی می‌کردند: مردم برای بازی‌های آنلاین توکن‌هایی می‌خریدند و بعداً برای مبادله با ارزهای دیجیتال دیگر درآمد بیشتری کسب می‌کردند. قیمت توکن Squid از 1 سنت به حدود 90 دلار برای هر توکن رسید.

درنهایت، معاملات متوقف شد و پول ناپدید شد. ارزش توکن پس‌ازآن که افراد تلاش کردند اما موفق به فروش توکن های خود نشدند به صفر رسید. کلاه‌برداران از این سرمایه‌گذاران حدود 3 میلیون دلار درآمد داشتند. کلاهبرداری راگ پول برای NFT ها نیز رایج است که دارایی‌های دیجیتالی بی‌نظیری هستند.

3. کلاهبرداری های عاشقانه

برنامه‌های دوستیابی و عاشقانه در از شیوه‌های کلاه بردرای و اسکم رایج برای ارزهای دیجیتال هستند. این کلاه‌برداری‌ها شامل روابطی است که معمولاً از راه دور و کاملاً آنلاین انجام می‌شود. در آن یک طرف برای جلب اعتماد طرف دیگر تلاش می‌کند. باگذشت زمان، یکی از طرفین شروع به متقاعد کردن طرف دیگر برای خرید یا دادن پول به شکلی از ارزهای دیجیتال می‌کند.

پس از گرفتن پول، کلاه‌بردار ناپدید می‌شود. این کلاهبرداری از شیوه نای کلاه‌برداری سایت اسکم بیشتر در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد.

کلاهبرداری فیشینگ سایت اسکم

4. کلاهبرداری فیشینگ

کلاه‌برداری‌های فیشینگ مدتی است که وجود داشته و هنوز هم محبوب‌ترین نوع کلاه‌برداری از طریق سایت اسکم هستند. کلاه‌برداران ایمیل‌هایی با لینک‌های مخرب به یک سایت اسکم و جعلی ارسال می‌کنند تا اطلاعات شخصی مانند اطلاعات کلید کیف پول ارزهای دیجیتال را جمع‌آوری کنند.

برخلاف رمزهای عبور، کاربران فقط یک کلید خصوصی منحصربه‌فرد برای کیف پول دیجیتال دریافت می‌کنند؛ اما اگر یک کلید خصوصی دزدیده شود، تغییر این کلید مشکل‌ساز است. هر کلید برای یک کیف پول منحصربه‌فرد است؛ بنابراین، برای به‌روزرسانی این کلید، فرد باید یک کیف پول جدید ایجاد کند. برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های فیشینگ، هرگز اطلاعات ایمن را از لینک ایمیل وارد نکنید

5. حمله مردمیانی

هنگامی‌که کاربران در یک مکان عمومی وارد حساب ارز دیجیتال می‌شوند، کلاه‌برداران می‌توانند اطلاعات خصوصی و حساس آن‌ها را سرقت کنند. یک کلاه‌بردار می‌تواند هرگونه اطلاعات ارسال‌شده از طریق یک شبکه عمومی، ازجمله رمز عبور، کلیدهای کیف پول ارزهای دیجیتال و اطلاعات حساب را رهگیری کند و یک شیوه رایج کلاه‌برداری در سایت اسکم است.

هر زمان که کاربری وارد سیستم شود، دزد می‌تواند این اطلاعات حساس را با استفاده از رویکرد حمله مردمیانی جمع‌آوری کند. این کار با رهگیری سیگنال‌های Wi-Fi در شبکه‌های قابل‌اعتماد درصورتی‌که در مجاورت نزدیک باشند انجام می‌شود.

بهترین راه برای جلوگیری از این حملات، مسدود کردن این فرد با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) است. VPN تمام داده‌های در حال انتقال را رمزگذاری می‌کند، بنابراین سارقان نمی‌توانند به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کنند و ارزهای دیجیتال را سرقت کنند.

کلاهبرداری ارز دیجیتال در شبکه های اجتماعی در سایت اسکم

6. کلاهبرداری ارز دیجیتال در شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی از رایج‌ترین سایت اسکم برای جعل و تقلب در رابطه با ارزهای دیجیتال هستند. پست‌های تقلبی زیادی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که نویدبخش بیت کوین و ارزهای دیگر هستند. برخی از این کلاهبرداری‌ها همچنین شامل حساب‌های سلبریتی جعلی هستند که این هدایا را برای جذب افراد تبلیغ می‌کنند.

بااین‌حال، زمانی که شخصی روی هدیه کلیک می‌کند، به یک سایت اسکم منتقل می‌شود و درخواست تأیید برای دریافت بیت کوین می‌کند. فرآیند تأیید شامل پرداختی برای اثبات قانونی بودن حساب است.

شخص ممکن است روی یک لینک مخرب کلیک کند و اطلاعات شخصی و ارز دیجیتال او به سرقت رود.

7. طرح های پانزی

طرح‌های پانزی با درآمد حاصل از سرمایه‌گذاران جدید به سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر پرداخت می‌کنند. برای جذب سرمایه‌گذاران جدید، کلاه‌برداران ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران جدید را با بیت کوین جذب می‌کنند. این طرحی است که به‌صورت دایره‌ای اجرا می‌شود، زیرا هیچ سرمایه‌گذاری قانونی وجود ندارد. همه‌چیز در مورد هدف قرار دادن سرمایه‌گذاران جدید برای پول است.

فریب اصلی یک طرح پونزی وعده سودهای کلان با ریسک کم است. بااین‌حال، همیشه خطراتی با این سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد و هیچ بازده تضمینی وجود ندارد.

8. صرافی های جعلی ارزهای دیجیتال

کلاه‌برداران ممکن است سرمایه‌گذاران را با وعده یک صرافی عالی ارز و مقداری هدایا جذب کنند و این همان سایت اسکم یا صرافی‌های جعلی هستند. در واقعیت، هیچ مبادله‌ای در این صرافی اسکم وجود ندارد و سرمایه‌گذار تا زمانی که سپرده خود را از دست ندهد، از جعلی بودن آن خبر ندارد.

برای جلوگیری گیری از نیفتادن تو دام سایت اسکم صرافی‌های جعلی، از بازارهای شناخته‌شده مبادلات رمزنگاری مانند Coinbase، Crypto.com و Cash App استفاده کنید. قبل از واردکردن هرگونه اطلاعات شخصی در یک صرافی، کمی در رابطه با آن تحقیق کنید تا بفهمید که سایت اسکم است یا خیر؟

روش های محافظت در برابر سایت اسکم

روش های محافظت در برابر سایت اسکم

با تمرین عادات امنیتی دیجیتال مانند ایجاد رمزهای عبور قوی، فقط استفاده از اتصالات ایمن یا VPN و انتخاب فضای ذخیره‌سازی ایمن، از کیف پول‌های دیجیتال در برابر کلاه‌برداران و سایت اسکم می‌توانید محافظت کنید.

دو نوع کیف پول وجود دارد: نرم افزار و سخت‌افزار. کیف پول‌های دیجیتال نرم افزاری به‌صورت آنلاین میزبانی می‌شوند و میزان هک شدن آن‌ها بیشتر است. کیف پول‌ سخت افزاری اطلاعاتی مانند کیف پول و کلیدهای ارزهای دیجیتال را به‌صورت آفلاین در یک دستگاه ذخیره می‌کنند و امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های نرم افزاری دارند.

سخن پایانی

انواع و اقسام سایت اسکم و روش‌های جعل و تقلب برای کلاه برادری در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد که اگر در این رابطه آگاه نباشیم ممکن است دارایی‌های خود را به خطر بیندازیم. در بالا ما رایج‌ترین شیوه‌های کلاه برادری درزمینهٔ ارزهای دیجیتال را موردبررسی قراردادیم. ممکن است تعداد روش‌های جعل و تقلب ای این‌ها خیلی بیشتر باشند برای همین لازم است که همیشه اطلاعات خود را در این زمینه به‌روز نگه‌داریم.

سوالات متداول

آیا کلاه‌برداری تنها از راه سایت‌ها و صرافی‌ها صورت می‌گیرد؟

کلاه‌برداری‌ها در دنیای امروزی تنها مختص سایت‌های اسکم، شبکه‌های مجازی و برنامه‌های تقلبی نیستند. در برخی موارد پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال فعالیت خود را شروع می‌کنند که پس از گذشت مدتی مشخص می‌شود اسکم و کلاهبرداری بوده و دارایی کاربران را به یکباره صفر می‌کنند.

راه‌های جلوگیری از افتادن در دام سایت‌های اسکم چیست؟

برای فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال، باید دقت بالایی برای کوچک‌ترین فرایند‌ها به خرج دهید. نگه‌داری ارزها در آدرس‌های مختلف، انتقال دارایی‌ها به کیف پول‌های معتبر، ثبت نام و انجام فعالیت در صرافی‌های معروف و معتبر از جمله کارهای است که می‌توانند تا حد زیادی از به دام افتادن شما در سایت‌های کلاهبرداری و اسکم، جلوگیری می‌نماید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا