آموزش

هولد کردن ارز دیجیتال (بررسی خطرات و استراتژی درست)

هودل (HODL) اصطلاحی است که اغلب در جامعه سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال استفاده می‌شود و به معنای خرید و نگهداری یک رمز ارز است. در واقع این کلمه در اصل HOLD است و معنای لغوی آن نگهداری است اما طی داستانی به دنیای ارز دیجیتال راه پیدا کرد و به هودل تبدیل شد. هولد کردن ارز دیجیتال یکی از روش‌های مطمئن و راحت کسب درآمد در این صنعت است که در ادامه این مطلب از صرافکس به شرح آن می‌پردازیم.  

تاریخچه هولد کردن ارز دیجیتال یا هودل کردن 

کلمه هودل اولین بار از پستی در انجمن بیت کوین نشأت گرفت، پلتفرمی که سرمایه‌گذاران نظرات خود را در مورد بیت کوین و اقتصاد در آنجا به اشتراک می‌گذارند. در 18 دسامبر 2013، یکی از اعضای این انجمن در دسته GameKyuubi در پستی عبارت “I AM HODLING” نوشت، در واقع او این جمله را با غلط املایی نوشت و بعد آن را تصحیح نکرد. 

سال 2013 برای بیت کوین سال مهمی بود و قیمت این رمز ارز از 15 دلار در ژانویه آن سال به بیش از 1100 دلار در دسامبر افزایش یافت و این صعود، بازدهی 7230 درصدی را برای بیت کوین به همراه داشت. با نوسانات زیاد، قیمت از 716 دلار با 39 درصد کاهش به 438 دلار در اواسط دسامبر رسید.

این سقوط قیمت در نتیجه ممنوعیت شرکت‌های پرداخت شخص ثالث از همکاری با صرافی‌های بیت‌کوین از سوی بانک مرکزی چین بود. پست “I AM HODLING” نیز پاسخی به سقوط قیمت بیت کوین بود. نویسنده، پست را با اشتباه تایپی و حروف بزرگ ثبت کرد تا استحکام خود را در استراتژی آسان نگه داشتن بیت کوین بیان کند.

عبارت HODL به سرعت در انجمن پخش شد و به حوزه سایر ارزهای دیجیتال نیز گسترش یافت. منظور سرمایه‌گذاران رمزارزها از این اصطلاح اشاره به خرید و نگهداری دارایی‌ها برای مدت زمان طولانی به جای انجام معاملات پی‌در‌پی بود. بعدها ثابت شد که نویسنده این پست تصمیم درستی گرفته بود.

 قیمت بیت کوین در اواسط سال 2017 رشد کرد و در پایان این سال به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی 19167 دلار رسید اما پس از جهش در سال 2017، قیمت آن دوباره کاهش یافت. در طول پاندمی کرونا بیت کوین باز هم افزایش یافت و در اوایل سال 2021 به بالاترین قیمت خود یعنی بیش از 58000 دلار رسید.

تاریخچه هودل کردن

هولد کردن ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال که توسط فناوری بلاک‌چین پشتیبانی می‌شوند، به عنوان یک وسیله مبادله عمل کرده و می‌توانند به عنوان دارایی یا سرمایه‌گذاری توسط تریدرها نگهداری شوند. نمونه‌هایی از رمز ارزها عبارتند از بیت کوین، اتریوم، ریپل و… . می‌دانیم که غیرمتمرکز بودن ویژگی و مزیت اصلی ارز دیجیتال است، زیرا این توکن‌ها توسط یک مرجع مرکزی مانند بانک مرکزی در یک کشور ایجاد نمی‌شوند.

ارزهای دیجیتال امروزه به عنوان فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند و به دلیل افزایش و رشد چشمگیر در سال‌های 2017 و 2020 توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. به‌ویژه در شرایط رکود دوران کرونا و تورم بعد از آن، سرمایه‌گذاران برای ذخیره ارزش به خرید و هولد کردن ارز دیجیتال روی آوردند.  

هودلینگ به معنای خرید و هولد کردن ارز دیجیتال است. بدین معنا که سرمایه‌گذاران رمز ارزها را خریده و به هدف افزایش قیمت در آینده و کسب سود حاصل از فروش در قیمت بالا آن‌ها را نگهداری می‌کنند. 

در مقابل هولد کردن ارز دیجیتال، گروه دیگر معامله‌گران قرار دارند که بسیار فعال هستند و با خرید توکن در قیمت‌های پایین و فروش در قیمت‌های بالا به دنبال کسب درآمد و بازده هستند. این روش نیز راهی برای کسب سود است اما هولد کردن ارز دیجیتال امنیت بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند و آن‌ها را در معرض نوسانات کوتاه‌مدت قرار نمی‌دهد.

خطرات هولد کردن ارز دیجیتال

با وجود رشد قیمت رمز ارزها در برخی بازه‌های زمانی و کسب سودهای کلان در پی استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران باید خطرات هولد کردن ارز دیجیتال را نیز در نظر بگیرند. همانطور که می‌دانیم قیمت ارزهای دیجیتال بسیار متغیر و نوسانی است. 

سرمایه‌گذاران ممکن است فراز و نشیب‌های زیادی را در ارزش دارایی‌های خود تجربه و مشاهده کنند و در واقع آنها باید ریسک‌پذیری بسیار بالایی نسبت به سرمایه‌گذاران بازارهای سنتی داشته باشند. این افراد باید ذخیره سرمایه کافی داشته باشند تا در مواقع بحرانی بازار یا برای رفع نیاز نقدینگی مجبور به فروش دارایی خود نشوند. 

رمز ارزها در مقایسه با سایر انواع دارایی‌ها و ارزهای فیات، آینده‌ای مبهم دارند. سیاست کشورها در مورد ارزهای دیجیتال کاملا تثبیت نشده و در نتیجه بدون نظارت یک مقام مرکزی، رمز ارزها ممکن است در فعالیت‌های کلاهبرداری مانند معاملات غیرقانونی و پولشویی مورد استفاده قرار گیرند. 

کشورهای مختلف اصولا دید متفاوتی نسبت به استفاده از ارزهای دیجیتال دارند که این امر می‌تواند حمایت از تراکنش‌های بین‌المللی کریپتو را به طور قابل توجهی مختل کرده و بر ارزش رمز ارزها اثر بگذارد. سیاست‌گذاری نامطلوب و دیدگاه منفی ارزش دارایی‌های دیجیتال را در بلندمدت کاهش خواهد داد.

استراتژی هولد کردن

استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال

این که شما به عنوان یک استراتژی سرمایه‌گذاری در زمینه کریپتو هولد کردن ارز دیجیتال را انتخاب کنید یا اینکه رمز ارزهای خود را بفروشید، تصمیماتی هستند که به شرایط شما بستگی دارد. سرمایه گذاران باید قبل از هر تصمیم و ورود به بازار تحقیقات خود را کامل انجام دهند.

فرض کنید شما تریدری هستید که تصمیم گرفته توکن‌های خود را هودل کند. در این صورت، باید به سقوط احتمالی ارزش توکن‌هایی که در اختیار دارید، بی توجه باشید زیرا هدف نهایی شما افزایش ارزش آن‌ها در درازمدت است.

بین ژانویه 2021 تا ژانویه 2022، بازار کریپتو یک نوسان را تجربه کرد. قیمت اغلب رمز ارزها در ژوئن تا جولای 50 درصد کاهش یافت، اما شما چون استراتژی هولد کردن را پیش‌رو گرفته‌اید پس به آن توجه نکرده‌ و روی چیزهای مهم دیگری در زندگی‌تان تمرکز کردید. اگر در پایان سال 2020 توکن‌های سولانا به ارزش 1000 دلار را خریداری کرده و از استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال پیروی کرده و تا ژانویه 2022 رمز ارز سولانای خود را نگه داشته باشید ارزش آن حدود 110000 دلار آمریکا شده و بیش از 10000 درصد رشد کرده بود. در نتیجه شما با اتخاذ این استراتژی سود سرشاری را با خرید سولانا نصیب خود کرده بودید. 

دلایل هولد کردن ارز دیجیتال 

دلایل زیادی برای استفاده از استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم: 

  • سود بلندمدت

همانطور که درباره توکن سولانا و افزایش 10000 درصدی آن در طول یک سال گفتیم، بیت کوین نیز آخرین اوج قیمت تاریخی خود را در سال 2021 مشاهده کرد. در آن سال از نظر تاریخی، توکن‌های زیادی سود بلندمدت به دست آوردند. 

همه کسانی که در اوایل ورود خود به بازار کریپتو بیت کوین یا سولانا خریداری کردند، در آن سال مزایای فوق العاده‌ای کسب کردند. جالب اینجاست که بسیاری از آن‌ها احتمالاً اکنون نیز از استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال و رشد آینده آن‌ها استفاده می‌کنند.

  • انتقال ثروت 

اگر در بازار کریپتو فعالیت می‌کنید خانواده شما نیز می‌توانند ثروتمند شوند زیرا دارایی‌هایی که دارید می‌تواند به نسل بعد شما منتقل شود بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال از این پتانسیل کریپتو سود می‌برند. بر اساس یک نظرسنجی در CNBC، تقریباً نیمی از میلیونرها حداقل 25 درصد از ثروت خود را با هولد کردن ارزهای دیجیتال حفظ می‌کنند. این بدان معنی است که نسل‌های آینده آن‌ها می‌توانند از نتیجه هولد کردن ارز دیجیتال توسط اجداد خود استفاده کنند.

  • هولد کردن ارز دیجیتال در برابر تورم

افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال به‌ویژه در بین سرمایه‌گذارانی که هراس از تورم دارند مشهود است. به این دلیل که در نظر بسیاری از آن‌ها رمز ارزها در مقایسه با طلا به عنوان  محافظ بهتری در برابر تورم عمل می‌کند. هولد کردن ارز دیجیتال در مقایسه با بسیاری از ارزهای فیات، به روشی بسیار پایدارتر به حفظ ارزش دارایی منجر خواهد شد. به همین دلیل است که هولد کردن ارز دیجیتال یک گزینه قوی است، به خصوص بیت کوین که با عرضه بسیار محدود و برنامه تورم شناخته شده به مرور زمان کاهش می‌یابد.

نکات هولد کردن

نکات مهم برای هولدرها

استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال امروزه توسط هزاران نفر استفاده می‌شود. این افراد حتی پس از سقوط ارزش دارایی‌هایشان، از فروش آن‌ها اجتناب کرده‌اند و در نهایت این عمل منجر به سودهای کلان برایشان شده است. اما باید ذکر کرد که این مورد در باره همه ارزهای دیجیتال صدق نمی‌کند و برخی از توکن‌ها هرگز موفق به بازیابی ارزش واقعی خود نشده‌اند. 

در هر حال، سرمایه‌گذاری در کریپتو از هر نوعی که باشد بسیار پرخطر است زیرا این صنعت بسیار پرنوسان است. اما در این بازار پرنوسان یکی از ساده‌ترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در رمز ارزها همین هولد کردن ارز دیجیتال است که آزمون خود را پس داده و در درازمدت اثبات شده است.

این عملکرد می‌تواند یک استراتژی سودمند برای کسانی باشد که می‌خواهند رویکردی غیرمستقیم در سرمایه‌گذاری روی کریپتو داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم مانند همیشه، قبل از هر گونه تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال برای نیازهای خاص شما مناسب است یا نه، به طور کامل تحقیق کنید. 

سخن پایانی

در اکوسیستم کریپتو برای اشاره به استراتژی نگهداری بیت کوین در برابر نوسانات قیمت، از هولد کردن ارز دیجیتال استفاده می‌شود. در واقع عبارت هودل کردن (hodling) در اغلب موارد بکار می‌رود که عبارت دارای غلط املایی کلمه holding است و توسط کاربری در یک انجمن آنلاین استفاده شد. استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال معمولاً توسط اغلب سرمایه‌گذاران کریپتو استفاده می‌شود و شامل  خرید و نگه‌داری رمز ارز است. در واقع تریدر ارز دیجیتال را خریده و برای بلند مدت آن را نگهداری می‌کند تا در آینده از افزایش قیمت آن سود کسب کند. اگر شما نیز قصد ورود به بازار کریپتو را دارید این استراتژی می‌تواند در شروع کار گزینه مناسبی برای شما باشد، به شرط اینکه با دانش و اطلاعات کافی وارد این صنعت شوید. 

تفاوت بین هولد کردن ارز دیجیتال و استراتژی خرید و نگهداری چیست؟

هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد و شما یک ارز دیجیتال را برای مدت نامحدودی نگهداری می‌کنید زیرا معتقدید که در آینده عملکرد خوبی خواهد داشت.

دلایل هولد کردن ارز دیجیتال چیست؟

کسب سود بلندمدت، انتقال ثروت در خانواده و حفاظت از دارایی در برابر تورم از دلایل استفاده از استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا