آموزش

پاراچین چیست و رابطه آن با زنجیره پولکادات به چه شکل است؟

پاراچین یک صورت از شبکه بلاک چین است که ساختاری منحصربه‌فرد دارد. این ساختار راه‌های ارتباطی جدیدی، بین مدیریت اطلاعات و دیتا به شکل موازی در شبکه پولکادات ایجاد کرده است. همچنین Parachain به ایجاد پل‌های ارتباطی در بین بلاکچین‌های مختلف خواهد پرداخت. 

در پاراچین پولکادات شما زمانی که اتصال مرکزی را برقرار می‌کنید، دیگر نیاز به ایجاد نودهای مجزا ندارید. به علاوه Parachainهای پولکادات قادر هستند تا موازی‌سازی در پردازش تراکنش‌ها نیز انجام دهند و مقیاس‌پذیری در مکانیسم پولکادات را بالا ببرند. در ادامه این مقاله از صرافکس با ما همراه باشید تا در مورد پاراچین و ویژگی‌هایش توضیحات مختصری را به شما ارائه دهیم.

پاراچین چیست؟

بلاک چین لایه یکم پاراچین در داخل شبکه‌های چند زنجیره‌ای همچون ارز پولکادات و کوزاما در حال فعالیت است. Parallelizable Chain که ترجمه آن زنجیره قاتل موازی‌سازی است، واژه Parachain را ایجاد کرده است. پلتفرم پولکادات فعالیتش انتقال اطلاعات و داده بین انواع مختلف بلاکچین است و یک مکانیسم و سیستم جدیدی را ایجاد کرده است. 

در اصل پولکادات به صورت یک شبکه چند زنجیره لایه صفر است و امکان فعالیت به حدود صد شبکه بلاکچین به شکل پاراچین را ایجاد می‌کند. ساختار اصلی شبکه پولکادات به صورت یک شبکه چند زنجیره‌ای طراحی شده است. شما می توانید از طریق صرافکس نسبت به خرید پولکادات اقدام کنید.

شبکه‌های بلاکچینی که به عنوان Parachain در حال فعالیت هستند، به شبکه اصلی پولکادات و نودهای آن اتصالی را ایجاد کرده‌اند. زنجیره رله (Relay Chain) همان بلاک چین اصلی است و در قسمت مرکزی واقع شده است و کلیه پاراچین‌ها در موازات آن در حال حرکت هستند. 

پاراچین در شبکه پولکادات

اگر بخواهید به زبان ساده‌تری زنجیره‌های پاراچین را درک کنید، باید آن‌ها را گونه‌ای خاص از شبکه بلاکچین در نظر داشت. مدیریت اطلاعات و دیتا در آن فرق دارد و آن را منحصربه‌فرد کرده است. 

در آن چند شبکه بلاکچین در لایه یک، موازی با شبکه پولکادات وجود دارند و در حال فعالیت هستند. به این صورت ساختار پاراچین را ایجاد می‌کند و امنیت و نگهداری آن به زنجیره رله برخواهد گشت.

مطلب پیشنهادی: آینده پولکادات – (پیش بینی قیمت Polkadot در آینده)

پاراچین در شبکه پولکادات

شبکه پولکادات به واسطه پاراچین‌ها دارای امنیت، مقیاس‌پذیری و قابلیت اتصال به شبکه‌های مختلف را پیدا کرده است. پاراچین‌ها به شبکه پولکادات این امکان را می‌دهد که هر گونه داده و اطلاعات را با توجه به ویژگی ترکیب پذیری انتقال دهند. 

همین امر موجب شده است که برنامه‌های عمومی و کاربردی، ایده‌های نو و جدیدی را در شبکه پولکادات ایجاد کند. Collator نقش مهمی را برای این ساختار ایفا می‌کند و آن ساختار ایجاد شده، parachain است.

با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد parachain، در بسیاری از موارد  مرتبط، از آن استفاده می‌شود. می‌توان از این موارد استفاده به تایید هویت، تراکنش‌های مالی غیر متمرکز، نگهداری غیر متمرکز اطلاعات یا دیتا و بسیاری از این موارد اشاره کرد. 

تفاوت بین پاراچین و قرارداد هوشمند

تفاوت بین پاراچین و قرارداد هوشمند

شاید آن‌هایی که با مفهوم parachain آشنا هستند، آن را با قرارداد هوشمند متفاوت نبینند. باید گفت که اینطور نیست و این دو مفهوم با هم تفاوت‌هایی را دارند. در اصل قراردادهای هوشمند بر روی بلاکچین‌های مختص به خود مثل ارز اتریوم ، کاردانو، سولانا و سایر بلاکچین‌ها کار می‌کند و رقبای زیادی برای خود دارد. 

رقابت زیاد، تراکم بالایی را برای این قراردادها به همراه داشته است. این تراکم موجب سرعت پایین در انجام تراکنش‌ها و پرداخت هزینه زیاد را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر parachain با توجه به گستره وسیعی از قابلیت‌ها، که به کاربر خود ارائه می‌دهد، اهداف خاص خود را دنبال می‌کند. 

همچنین هر کدام از آن‌ها با یکدیگر در تعامل هستند تا کارایی کل شبکه را بالاتر ببرند. از سوی دیگر هر کدام از آن‌ها زنجیره فردی و مستقل خود را دارند که به سمت هدفی خاص در حال فعالیت هستند. این پاراچین‌ها ابزارهای کاربردی با کاربری‌های متفاوت را برای کاربران خود فراهم خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی: ارز پولکادات DOT چیست؟

قابلیت‌ها و ویژگی‌های پاراچین

شاید تا اینجا با مفهوم اینکه پاراچین چیست، آشنا شده باشید و بدانید چه کاری در شبکه آن در حال انجام است. این فناوری ایجاد شده همانند یک پل بلاک چین در حال فعالیت است که هدف خود را ایجاد شبکه با سایر بلاکچین‌ها قرار داده است.

پیروی از الگوریتم اجماع

با توجه به اینکه یک فناوری کاملا با استقلال به حساب می‌آید و به صورت کاملا کارآمد در حال فعالیت است، از شبکه خود پیروی می‌کند. آن‌ها با توجه به اینکه در شبکه پولکادات هستند، کاملا از الگوریتم‌ اجماع Polkadot تابعیت دارند.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های پاراچین

انعطاف پذیری در شبکه

از جمله مواردی که در مورد parachain بسیار مشهود است، می‌توان به انعطاف‌پذیری در شبکه اشاره کرد. تغییراتی که به صورت اساسی در فضای بلاکچین و نحوه تعامل آن‌ها در حال به وجود آمدن است، همه را مجبور به همکاری با هم خواهند کرد. 

بلاکچین‌ها خدماتی مثل بازی‌ها، امور مالی، مدیریت هویت و برنامه‌های نامتمرکز را در حال ارائه هستند. parachain با داشتن انعطاف توانسته، اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده بین بلاکچین‌های مختلف را امکان‌پذیر کند.

بهبود مقیاس پذیری

فناوری parachain به شبکه‌هایی که آن را مورد استفاده قرار می‌دهند، این امکان را می‌دهد که بهبود مقیاس‌پذیری را در عملکرد کلی آن شاهد باشند. زنجیره بلوکی که parachain برای خود ایجاد می‌کند، به خصوص در شبکه پولکادات، مقیاس‌‍‌پذیری در لایه یکم را بسیار توسعه و رشد خواهد داد. 

تعیین مدل حاکمیتی

هر parachain در شبکه پولکادات آزاد است و ماژول‌هایی برای شکل دادن به ساختار اصلی حاکمیتی خود پیدا خواهد کرد. همچنین حاکمیت داخلی از ایجاد فورک در زنجیره پیشگیری خواهد کرد. در داخل هر پروژه مدل مدیریتی مختص به همان در حال اجرا است که بر اساس نوع فعالیت، کاربران و جامعه هدفش مشخص می‌شود.

شیوه فعالیت پاراچین

شیوه فعالیت پاراچین

در شبکه‌های مختلف شما شاهد اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز هستید که دارای محدوده فعالیت از پیش تعیین شده، است. پاراچین با فعالیت در شبکه پولکادات باعث گردش اطلاعات در کل شبکه خواهد شد و کاربران قادر هستند که توکن‌های خود را به یکدیگر منتقل کنند. 

از طرف دیگر تیم‌های توسعه‌دهنده خواهند توانست بلاکچینی مستقل برای خود داشته باشند. هر parachain در اینگونه فعالیت ویژگی‌های خاص خود را خواهد داشت. این ویژگی‌ها شامل نحوه حاکمیت، مقدار و نوع پاداش استخراج، هزینه تراکنش‌ها و سایر موارد می‌تواند باشد. 

سخن پایانی

با توجه به آنچه که در این مقاله گفته شد، با پاراچین، نوع کاربرد و ویژگی‌های آن آشنا شدید. این فناوری دارای جذابیت‌ها و پیچیدگی‌های خاصی است که نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. استفاده از این فناوری با کاهش هزینه و انجام تراکنش سریع‌تر همراه بوده است. 

از جمله ویژگی‌های بارز این فناوری ایجاد ارتباط بین بلاکچین‌های متفاوت است. فعالیت parachain به صورتی است که در کنار هم به صورت موازی در حال فعالیت هستند و امکان تبادل هر دیتایی را با هم دارند. 

سوالات متداول

Parachain چه تاثیری در مقیاس پذیری دارد؟

زنجیره بلوکی که parachain ایجاد خواهد کرد، به طور ویژه در شبکه پولکادات، مقیاس‌پذیری را در لایه یکم بسیار بهبود خواهد بخشید.

شیوه فعالیت parachain به چه صورت است؟

parachain با فعالیت در شبکه پولکادات باعث انتقال و چرخش اطلاعات در کل شبکه می‌شود و کاربران قادر هستند توکن‌هایشان را به یکدیگر انتقال دهند.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا