آموزش

آموزش اندیکاتور پیوت pivot پوینت با ارائه فرمول و نحوه محاسبه

پیوت یا نقطه چرخش قیمت از شاخص‌هایی است که محاسبه و پیگیری روند تغییرات آن به سرمایه‌گذران کمک می‌کند تا در بازارهای مالی سود بیش‌تری به‌دست آورده و از ضرر اجتناب کنند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال صرافکس به منظور شناخت بهتر این شاخص، موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • تعریف نقطه پیوت و ۵ کاربرد اصلی آن
  • معرفی ۴ نوع اصلی نقطه چرخش قیمت
  • تشخیص پیوت در پرایس اکشن
  • نحوه محاسبه پیوت پوینت (با فرمول)
  • و ….

پیوت پوینت چیست؟

پیوت پوینت (Pivot Point) یا نقطه چرخش قیت از شاخص‌های تحلیل تکنیکال یا محاسباتی است که معامله‌گران می‌توانند از آن برای شناخت روند کلی بازار استفاده کنند. این شاخص میانگین قیمت حداکثر و قیمت حداقل و قیمت پایانی یا بسته شده روز معاملاتی قبل را نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن این شاخص در معاملات روزانه، می‌توان روند قیمت بازار را در روزهای آتی پیش‌بینی کرد.

کاربرد Pivot Point

از این شاخص می‌توان به صورت‌های زیر بهره‌مند شد:

  • شناخت نواحی حمایت و مقاومت

زمانی که در نقطه‌ای چرخش قیمت رخ می‌دهد و قیمت مجددا به آن نقطه برمی‌گردد، احتمالاً شاهد واکنش مجدد قیمت خواهیم بود. این واکنش‌ها باعث به‌وجود آمدن نواحی حمایت و مقاومت می‌شود. شناخت این نواحی کمک می‌کند تا تشخیص دهیم چه نوع پوزیشنی احتمال برد بالا خواهد داشت. با برخورد قیمت با نواحی حمایتی لازم است که دنبال پوزیشن‌های خرید (Buy) بگردید و  با برخورد قیمت با نواحی مقاومتی، برگزیدن پوزیشن‌های فروش (Sell) بهتر است.

  • تعیین حد سود و ضرر

فرض بگیرید که در معامله خرید هستید. پایین‌تر از Pivot حمایتی جای مناسبی برای قرار دادن حد ضرر خواهد بود. از طرف دیگر، با استفاده از ریسک به ریوارد منطقی، می‌توانید مقاومت 2 یا 3 را (بسته به استراتژی‌های خود) به عنوان حد سود قرار دهید.

  • ذخیره کردن سود

فرض کنید یک معامله‌ خرید (Buy) بازکرده‌اید. پوزیشن شما وارد سود شده و به Pivot Point مقاومتی اول برخورده کرده است. در این شرایط می‌توانید حد ضرر خود را به نقطه ورود انتقال دهید. با این کار، درصورت تغییر جهت قیمت و بازگشت به نقطه ورود، ضرری متحمل نخواهید شد. درصورتی که تحلیل شما درست پیش رود و قیمت به Pivot Point مقاومتی دوم برخورد کند، می‌توانید حد ضرر خود را به Pivot point مقاومتی اول منتقل کنید. به این ترتیب، اگر برگشت قیمت و حد ضرر داشتید، در معامله سود کرده‌اید.

  • تعیین روند حرکت قیمت‌ها

یکی دیگر از کاربردهای این شاخص تعیین روند حرکت قیمت‌ها است؛ به طوری که حرکت قیمت در زیر نقطه Pivot روند نزولی و حرکت قیمت در بالای آن روند صعودی است.

  • تصمیم به ورود به بازار یا خروج از آن

تصمیم‌گیری پیرامون ورود به بازار یا خروج از آن نیز می‌تواند براساس نقطه چرخش قیمت باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک سرمایه‌گذار به هنگام شکست سطح مقاومت، خرید 100 سهام را در اولویت خود قرار دهد؛ درحالی که فردی دیگر در سطح حمایت یا نزدیک به آن استراتژی توقف ضرر را پیش بگیرد.

معرفی انواع پیوت پوینت

انواع پیوت پوینت

انواع پیوت در پرایس اکشن (Price Action) به 4 دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شود:

  1. پیوت ماژور (Major Pivot)
  2. پیوت مینور (Minor Pivot)
  3. پیوت قیمتی (Price Pivot)
  4. پیوت محاسباتی (Calculated Pivot)

بر بخش بعد، هریک از این موارد مفصلا توضیح داده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور macd چیست و چه کاربردی دارد؟

  • پیوت ماژور چیست؟

منظور از Major Pivot حداقل و حداکثر قیمتی است که حرکاتی قدرتمند در جهت مخالف ایجاد می‌کنند. در این نقطه‌ها با ایجاد برگشت‌های بزرگ در قیمت، روند نزولی به صعودی و برعکس بدل می‌شود.

Major Pivot غالبا در نزدیک سطح حمایت یا مقاومت اتفاق می‌افتد و یک ابزار تکنیکال پرکاربرد و مفید برای تعیین الگو و روند حرکت قیمت است.

  • ‌پیوت مینور چیست؟

Minor Pivot در ایجاد حرکات یا تغییرات کوچک و نوسانات کوتاه‌مدت در قیمت مؤثر است. نقطه چرخش مینور نزد تحلیل‌گران کم‌‌اعتبار است و برای تعیین الگوهای نموداری کاربرد چندانی ندارد. واقع شدن این Pivot به‌صورت تصادفی است و از قانون خاصی تبعیت نمی‌کند.

  • پیوت قیمتی چیست؟

Price Pivot به معنی نقاط بازگشت قیمت است. این نوع با شکل‌گیری روندی قوی و خلاف جهت مسیر حرکت بازار مرتبط است. تحرکات قیمتی بازار معاملات در شکل‌گیری این Pivot نقش مؤثر دارد. یک Price Pivot معتبر با مشخصه پرایس اکشنی به میزان 3 کندل، تشکیل کندل بازگشتی و پیش‌روی مجدد، در جهت عکس شرایط قبلی، شناخته می‌شود.

  • پیوت محاسباتی چیست؟

این نوع خاص بر اساس محاسبات انجام شده با داده‌های قیمتی و فرمول‌های ریاضی تعریف می‌شود. بازه زمانی یک فاکتور مهم در Calculated Pivot است. این به آن معناست که اعتبار محاسبات انجام‌شده با توجه به زمان فریم‌ها و داده‌های قیمتی مدت مشخصی مورد استفاده خواهد بود. مهم‌ترین پیوت‌های محاسباتی از این قبیل اند:

  • وودی (Woodies)
  • فیبوناچی (Fibonacci)
  • خطوط کاماریلا (Camarilla Lines)
  • دیمارک (Demark)

پیوت وودی (Woodies)

معامله‌گران با استفاده از وودی 4 سطح حمایت و 4 سطح مقاومت ترسیم می‌کنند. وودی در محاسبه به قیمت بسته شده رمزارز وزن بیش‌تری می‌دهد. بر این اساس، عملکرد آن مشابه میانگین متحرک‌نمایی (EMA) است که در آن داده‌های بعدی نسبت به داده‌های قبلی وزن بیش‌تری دارند.

پیوت کاماریلا (Camarilla)

این سیستم معاملاتی شبیه وودی است که در آن قیمت‌ها براساس قیمت‌های بسته شده روز قبل محاسبه می‌شود.

پیوت فیبوناچی (Fibonacci)

معامله‌گران بازار ارز دیجیتال معمولا از این شاخص برای معامله استفاده می‌کنند. حتی معامله‌گرانی که روزانه معامله می‌کنند، می‌توانند این مدل را انتخاب کنند. اعداد فیبوناچی در استراتژی‌های مدرن استفاده می‌شود.

پیوت دیمارک (Demark)

دیمارک متفاوت از سایر Pivot هاست؛ چرا که مبتنی بر رابطه قیمت باز و بسته‌شدن بازار طراحی شده است. این روش ترسیم خطوط روند قیمت را عینی‌تر و مشخص می‌کند که کدام نقطه‌ها را باید به هم متصل کرد تا خطوط مقاومت و حمایت ایجاد شود.

تشخیص پیوت ماژور و مینور

تشخیص پیوت ماژور و مینور

برای تشخیص Major Pivot از Minor Pivot، به دانش و شناخت در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی نیاز است. معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند با مشاهده انواع نمودار تحلیل تکنیکال این Pivot ها را از هم تمییز دهند. به هرصورت 2 روش کلی برای شناخت Major Pivot از Minor Pivot وجود دارد:

  • فیبوناچی بازگشتی (Fibonacci Retracement Levels)

در این روش، نقطه چرخش قیمت ماژور زمانی اتفاق می‌افتد که روند جدید قیمت یا اصلاح آن، دست‌کم 38% از حرکت یا موج قبلی را جبران کند. اصلاح قیمتی در محدوده‌ای کمتر از میزان مذکور، نشان‌دهنده ماژور و مینور است.

  • اندیکاتور مکدی (MACD)

اندیکاتور مکدی در تعیین جهت و قدرت روندهای صعودی و نزولی به کار می‌رود. برای استفاده از این اندیکاتور، لازم است که یک تایم فریم مناسب انتخاب شود که شامل حداقل کندل‌های لازم برای تغییر فاز آن روی موج‌های متوالی قیمت (قله و دره) باشد.

در اندیکاتور مکدی یک فاز مثبت و یک فاز منفی تعریف می‌شود. نقاط دارای علامت جبری مثبت مکدی، یک قله ماژور (بیش‌ترین قیمت) و نقاط دارای علامت منفی، یک دره ماژور (کمترین قیمت) هستند. در این نقاط، لازم است تغییرات قیمت یا مدت زمان موج برگشت، از قانون فیبوناچی بازگشتی تبعیت می‌کند. این نقطه‌ها،  Major pivot point  خواهد بود و شاخص یا اندیکاتور پیوت ماژور از مینور است.

محاسبه Pivot Point

سیستم 5 نقطه‌‌ای روشی است که اکثر معامله‌گران برای محاسبه pivot point از آن استفاده می‌کنند. براساس این سیستم، 5 شاخص کلیدی زیر تعریف می‌شوند:

  1. حداکثر قیمت
  2. حداقل قیمت
  3. قیمت پایانی روز گذشته
  4. سطوح حمایت (S1 و S2)
  5. سطوح مقاومت (R1 , R2)

معاملات کاربری در این سیستم به این صورت هستند:

فرمول محاسبه پیوت پوینت

Pivot Point (P) = (Previous High + Previous Low + Previous Close)/3

S1= (P*2) – Previous High

S2 = P – (Previous High – Previous Low)

R1= (P*2) – Previous Low

R2 = P + (Previous High – Previous Low)

شاخص نقطه چرخش، به‌صورت روزانه، براساس متغیرهای فوق تعیین می‌شود. این شاخص به‌عنوان سطح حمایت یا مقاومت اولیه عمل می‌کند. بیش‌ترین حرکت در این سطوح اتفاق می‌افتد و برای پیش‌بینی روند قیمت به‌کار می‌رود. زمانی که قیمت در pivot point یا نزدیک آن باشد، حجم بالای معاملات اتفاق می‌افتد.

برای سهام‌هایی که در ساعت خاصی از روز معامله می‌شوند، 3 متغیر قیمت حداکثر، قیمت حداقل و قیمت پایانی روز گذشته، روزانه تعریف می‌شود.

ضمنا در بازارهای 24 ساعته مانند فارکس، pivot point با استفاده از زمان پایانی یا بسته‌شدن بازار در نیویورک (4 عصر) محاسبه می‌شوند. برخی معامله‌گران پایان یک جلسه معاملاتی را بر اساس ساعت گرینویچ، در ساعت  GMT 23:59 و شروع آن را در ساعت GMT 00:00 قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بررسی قیمت تتر امروز!

جمع‌بندی

در این مقاله از صرافی خرید ارز دیجیتال صرافکس آموختیم:

  • Pivot Point شاخصی است که معامله‌گران از آن برای پیش‌بینی روند قیمت بازار استفاده می‌کنند.
  • Pivot مینور، ماژور، قیمتی و محاسباتی 4 نوع اصلی آن هستند.
  • تشخیص Major Pivot با مکدی و فیبوناچی بازگشتی ممکن است.

در پایان، اگر قصد دارید در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، به شما توصیه می‌کنیم که از سایت صرافکس بازدید نمایید و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

پیوت تسویه چیست؟

Pivot تسویه آن‌هایی هستند که به طور معمول نرسیده به سطح تشکیل می‌شوند و می‌توانند به شکل Drive3 تکرار شوند. این Pivot ها معمولا ادامه‌دهنده هستند.

پیوت ریورسال چیست؟

Pivot ریورسال آن‌هایی هستند که روی سطوح اصلی تشکیل می‌شوند و می‌توان روی FTC آن‌ها شرایط ورود را بررسی کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا