آموزش

استیک ارز دیجیتال چیست؟ (+بررسی مزایا و معایب)

در صنعت کریپتو یکی از راههای کسب سود استیک ارز دیجیتال است. البته روشهای دیگری نیز وجود دارند مانند اینکه وقتی قیمت رمز ارز شما در بازار افزایش مییابد، سرمایه خود را بفروشید.

در استیکینگ ارز دیجیتال با سرمایه گذاری دارایی خود می توانید بدون فروش آنها درآمد غیر فعالی کسب کنید. از برخی جهات، استیک ارز دیجیتال شبیه به واریز وجه نقد در یک حساب پس انداز پربازده است. بانک‌ها سپرده‌های شما را قرض می‌دهند و شما سود موجودی حساب خود را دریافت می‌کنید. اما در واقع، کمی با هم متفاوت است که در ادامه این مقاله از صرافکس این موارد را مرور خواهیم کرد.

استیک ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ ارز دیجیتال به دارندگان رمز ارزها راهی برای استفاده از داراییهای دیجیتال خود و کسب درآمد غیرفعال بدون نیاز به فروش آنها ارائه می دهد. در استیک ارز دیجیتال هنگامی که دارایی های دیجیتال خود را به اشتراک بگذارید، توکن ها را قفل میکنید تا در اجرای بلاکچین و حفظ امنیت آن شرکت کنید. در ازای این کار، پاداش هایی را به دست می آورید که بر اساس درصد بازدهی محاسبه می شوند. این بازده معمولاً بسیار بالاتر از هر نرخ بهرهای است که توسط بانکها ارائه میشود.

همچنین می توانید داراییهای خود را با وجوه سرمایه گذاران دیگر در یک استخر سهام ترکیب کنید. هنگامی که استخر پرداختی را دریافت میکند، شما متناسب با اندازه مشارکت خود در استخر رمز ارز دریافت میکنید. در این فرایند دارایی شما هرگز کیف پولتان را ترک نمی‌کند و هرگز در معرض خطر قرار نمی‌گیرد و باعث می‌شود استیک ارز دیجیتال به یک روش بسیار مطمئن تبدیل شود. با این حال، نمی توانید وجوه خود را در طول دوره استیکینگ حذف کنید. دوره های استیک ارز دیجیتال از یک روز تا یک ماه یا بیشتر متغیر است.

مطالعه بیشتر : قیمت پولکادات

استیک ارز دیجیتال چیست؟

استیک کردن ارز دیجیتال چگونه کار میکند؟

در استیک ارز دیجیتال ابتدا شرکت‌کنندگان توکنهای خود را در پروتکل ارزهای دیجیتال گرو می‌گذارند. از میان این شرکت کنندگان، پروتکل اعتباردهنده هایی را برای تأیید بلوکهای تراکنشها انتخاب میکند. هر چه رمز ارزهای بیشتری را استیک کنید، احتمال اینکه به عنوان گره اعتبارسنجی انتخاب شوید بیشتر میشود. به بیان ساده، استیکینگ ارز دیجیتال به معنای نگهداری وجوه در یک کیف پول مناسب است. این امر اساساً هر کسی را قادر می‌سازد تا در ازای دریافت پاداش، عملکردهای مختلف شبکه را انجام دهد که ممکن است شامل اضافه کردن وجوه به یک استخر سهام نیز باشد.

در استیک ارز دیجیتال هر بار که یک بلاک به بلاکچین اضافه می‌شود، ارزهای دیجیتال جدید ضرب می‌شوند و به عنوان پاداش برای اعتبارسنجی آن بلاک توزیع می‌شوند. در بیشتر موارد، جوایز از همان نوع ارز دیجیتالی است که شرکت کنندگان استیک می کنند. با این حال، برخی از بلاک چینها توکن تفاوتی از ارزهای دیجیتال استیک شده را برای پاداش استفاده میکنند. استیکینگ ارز دیجیتال فقط برای ارزهای رمزنگاری شده ای ممکن است که از مدل اثبات سهام استفاده می کنند. بسیاری از رمز ارزها از مدل اثبات کار برای افزودن بلوک ها به بلاکچین خود استفاده میکنند و قابل استیک نیستند. 

خطرات استیک ارز دیجیتال 

مانند هر نوع سرمایه گذاری، به خصوص در حوزه رمز ارزها، خطراتی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. ارزهای رمزپایه بسیار پر نوسان هستند. افت قیمت به راحتی میتواند بر پاداش هایی که کسب می کنید اثر بگذارد. استیک ارز دیجیتال برای کسانی که قصد دارند دارایی خود را برای مدت طولانی بدون توجه به نوسانات قیمت نگهداری کنند، مناسب است. برخی از توکن ها به یک حداقل زمان استیکینگ نیاز دارند که در طی آن نمی توانید داراییهای خود را از استیک خارج کنید.

خطر طرف مقابل نیز برای اپراتور استخر سهام وجود دارد. به این معنی که اگر اعتباردهنده کار خود را به درستی انجام ندهد و جریمه شود، ممکن است شما نیز جوایز خود را از دست بدهید. بعلاوه استخرهای سهام را میتوان هک کرد که منجر به از دست رفتن کل وجوه استیک شده میشود و از آنجایی که داراییها توسط بیمه محافظت نمی شوند، ممکن است امید چندانی به جبران ضرر وارده نباشد.

مطالعه پیشنهادی: خرید متیک

مزایای استکینگ ارز دیجیتال

مزایای استکینگ ارز دیجیتال

علاوه بر درآمد غیرفعال و نرخ بهره بالا، استیک ارز دیجیتال مزایای زیر را ارائه میدهد:

  • سهامداران و اعتبارسنجی‌های رمزنگاری می‌توانند از طریق جوایز ارزهای دیجیتال در ازای ایجاد و تأیید بلوک‌های جدید، توکن‌های بیشتری کسب کنند. اما تضمینی برای این مورد وجود ندارد زیرا جوایز به صورت تصادفی داده میشوند.
  • از آنجایی که استیکینگ ارز دیجیتال از مکانیزم اجماع PoS استفاده می‌کند، نسبت به مدل‌های PoW که شامل فعالیت‌هایی مانند ماینینگ هستند، از نظر مصرف انرژی کارآمدتر است.
  • استیک ارز دیجیتال به کاربران امکان میدهد بیشتر در اکوسیستم بلاکچین درگیر شوند. در نتیجه بطور مستقیم از طریق تراکنش‌های شبکه، مالک ارزهای دیجیتال هستند و بر آن تأثیر می‌گذارند.
  • سرمایه گذاری و استیکینگ ارز دیجیتال روشی نسبتاً آسان برای ایجاد یک سبد سرمایه گذاری، عمدتاً از طریق مبادلات رمز ارزها است. پس از سپرده گذاری، کاربران میتوانند شاهد رشد داراییهای خود همراه با کسب سود باشند.

 زمان استیک ارز دیجیتال 

اگر رمز ارزی دارید و قصد ندارید در آینده نزدیک آن را معامله کنید، می توانید داراییتان را استیک کنید. این کار به هیچ فعالیت خاصی از جانب شما نیاز ندارد و در عوض از ارزهای دیجیتال بیشتری برخوردار خواهید شد. اما اگر هنوز رمز ارزی ندارید که بتوانید آن را استیک کنید، چطور؟ میتوانید در مورد ارزهای دیجیتال قابل استیکینگ تحقیق کنید. رمز ارزهای بسیاری برای این منظور وجود دارند که با تحقیق و مدیریت ریسک و سرمایه میتوانید نسبت به خرید و استیک آنها اقدام کنید.

مدل اثبات سهام برای رمز ارزها و سرمایهگذاران این حوزه سودمند بوده است. ارزهای دیجیتال میتوانند از اثبات سهام برای پردازش تعداد زیادی از تراکنشها با حداقل هزینه استفاده کنند و سرمایهگذاران کریپتو نیز فرصت کسب درآمد غیرفعال از داراییهای خود را خواهند داشت. 

آیا استیکینگ ارز دیجیتال سودآور است؟

در واقع سرمایه گذاری در رمز ارزها می تواند سودآور باشد. بسیاری از افراد در بازار ارز دیجیتال مولتی میلیونر شده اند. در مقابل این کار می تواند ضرر ساز هم باشد، زیرا بازار نزولی اخیر بسیاری از این ثروت را از بین برد. یکی از مزیت‌های اصلی استیکینگ این است که کاربران می‌توانند علاوه بر رمز ارز خودشان، توکن جدید نیز کسب کنند. اما علاوه برخی بلاکچین های خاص دارای نرخ بهرهای هستند که اغلب نسبتاً بالا است.

برخی از شبکه ها به کاربران این امکان را میدهند که سالانه حدود 10 تا 20 درصد از سرمایه گذاری اولیه خود سود ببرند. مانند تمام سرمایه گذاریها، کاربران باید نسبت به نرخ های بهره ای که به طور غیر عادی بالا هستند، شک کند، زیرا اینگونه توکن ها تمایل به بی ثباتی دارند. به طور خلاصه، استیک ارز دیجیتال میتواند یک مدل سرمایه گذاری سودآور برای ایجاد درآمد غیرفعال یا سود باشد. 

مطالعه پیشنهادی: خرید اتریوم

سخن پایانی

استیک ارز دیجیتال راهی برای کسب سود در صنعت رمز ارزها همزمان با نگهداشتن داراییهای دیجیتال است. البته باید در نظر داشته باشید که استیکینگ ارز دیجیتال کاملاً بدون خطر نیست. قراردادهای هوشمندی که برای اینکار استفاده می‌شوند می‌توانند دچار مشکل شوند، بنابراین استفاده از کیف پول‌های باکیفیت برای این منظور بسیار اهمیت دارد. 

سوالات متداول

استیک یعنی چه؟

استیکینگ ارز دیجیتال راهی برای استفاده از داراییهای دیجیتال و کسب درآمد غیرفعال بدون نیاز به فروش آنهاست.

مزایای استیک کردن رمز ارز چیست؟

کسب رمز ارز بیشتر، کاهش مصرف انرژی و شرکت در امور بلاک چین از مزایای استیکینگ ارز دیجیتال است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا