اخبار

ویتالیک نسبت به تایید اپراتورهای استخر استیکینگ توسط DAO ها ابراز نگرانی کرد

بنیان گذار اتریوم راه حلی را پیشنهاد می کند که می تواند احتمال رشد هر استخر نقدینگی را تا حدی کاهش دهد که باعث ایجاد خطر سیستماتیک نشود.

ویتالیک بوترین نسبت به اعمال انحصار سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) بر انتخاب اپراتورهای دارای گره (نود) در استخرهای سرمایه‌گذاری نقدینگی ابراز نگرانی کرده است.

در یک پست وبلاگی در ۳۰ سپتامبر،  بوترین هشدار داد که با اتخاذ به رویکرد DAO برای حاکمیت بر اپراتورهای دارای گره (که در نهایت مسئول وجود استخر هستند)، گفت که آن‌ها می‌تواند ما را در معرض خطرات عوامل مخرب قرار دهد.

“با توجه به رویکرد DAO، اگر این توکن؛ به سهامداری تسلط پیدا کند، منجر به یک ابزار مدیریتی قابل حمله می‌شود که بخش بسیار بزرگی از تمام اعتبارسنجی‌ های اتریوم را کنترل می‌کند.”

بوترین همچنین به پروتکلLido  به عنوان مثالی که  DAO را را در لیست سفید اپراتور های خود قرار می دهد، اشاره می کند. با وجود همه این پروتکل ها، او تأکید می کند که تکیه بر یک لایه حفاظتی ممکن است ناکافی باشد.

“به اعتبار پروتکل هایی مانند Lido آن‌ها‎‌‌ تدابیر امنیتی را در مقابله با این خطر اعمال کرده اند؛ اما ممکن است با وجود همه این موارد یک لایه برای حفاظت کافی نباشد.”

دائو
نمودار استک

در عین حال، او توضیح می دهد که Rocket Pool این فرصت را برای هر کسی فراهم می کند تا با قرار دادن یک بسته 8 اتریومی به یک اپراتور گره (نود) تبدیل شود. ارزش این بسته هشت اتریومی در زمان انتشار این مقاله تقریباً 13406 دلار است.

با این حال، او خاطرنشان می کند که ” رویکرد Rocket Pool به مهاجم‌ها اجازه می دهد تا به شبکه حمله 51 درصد کنند و کاربران را مجبور به پرداخت هزینه‌ی بیشتر می‌کند.”
بوترین تاکید می کند که یکی از رویکردهای ممکن برای پرداختن به این موضوع شامل ترویج و تشویق شرکت کنندگان در این محیط برای استفاده از انواع ارائه دهندگان مختلف  staking است. او در ادامه توضیح می دهد که این احتمال افزایش سهم استیکینگ بیش از حد در یک ارائه دهنده و ایجاد خطر سیستماتیک را کاهش می دهد.

” با این حال، در بلندمدت، این کار تعادل و توازن را برهم می زند. و از نظر اخلاقی کار درستی محسوب نمی شود.”

منبع خبر: cointelegraph

4.6/5 - (32 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا