آموزش

هاوینگ چیست و چه تاثیری بر روی قیمت بیت کوین دارد؟

بیت کوین موفق‌ترین ارز رمزنگاری شده تا به امروز است. ترکیبی از انگیزه‌های اقتصادی همراه با پروتکل رمزنگاری پیشرفته بیت کوین را قادر ساخته تا به نوع جدیدی از پول تبدیل شود که بسیاری آن را برتر از ارزهای موجود می‌دانند. یکی از جنبه‌های اساسی که باعث توسعه بلندمدت قیمت بیت کوین می‌شود، به اصطلاح «نصف کردن بیت کوین یا هاوینگ» است که به ایجاد فشار کاهش‌دهنده تورم بر روی ارز دیجیتال کمک می‌کند. 

در این پست آموزشی از صرافکس می‌خواهیم در مورد نصف شدن بیت کوین یا همان halving به گفتگو بپردازیم و اهمیت آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس باما همراه باشید. قبل از اینکه به سراغ این مسئله برویم به یاد داشته باشید که واژه‌های نصف سازی ، نصف شدن و نصف کردن همگی به معنی هاوینگ هستند. 

هاوینگ چیست؟

هاوینگ (halving) یا همان نصف شدن بیت کوین رویدادی است که در شبکه بیت کوین رخ می‌دهد که در آن پاداش استخراج موفقیت‌آمیز بلوک‌های جدید در فواصل زمانی منظم به نصف کاهش می‌یابد. در طول یک رویداد هاوینگ، پاداش استخراج‌کنندگان بیت کوین برای تائید تراکنش‌های بیت کوین تا 50 درصد کاهش می‌یابد، در نتیجه نرخ انتشار واحدهای بیت کوین جدید در گردش کاهش می‌یابد.

نصف شدن پس از استخراج هر 210000 بلوک (تقریباً چهار سال) اتفاق می‌افتد و تا سال 2140 ادامه می‌یابد که سی و دومین هاوینگ آن زمان اتفاق می‌افتد. تا آن زمان، بیت کوین به حداکثر عرضه خود رسیده است، در این مرحله ماینرها به‌عنوان انگیزه‌ای برای ادامه تایید تراکنش‌ها، پاداش‌هایی را در کارمزد تراکنش‌های پرداخت‌شده توسط کاربران دریافت خواهند کرد.

زمانی که بیت کوین در ابتدا راه‌اندازی شد، پاداش استخراج برای هر بلوک 50 بیت کوین بود و بیش از 10.5 میلیون بیت کوین در عرض چهار سال استخراج شد. این پاداش پس از سه halving موفق به 6.25 بیت کوین کاهش‌یافته است.

هاوینگ  بیت کوین یکی از مهم‌ترین تکنومیکس های پشت بیت کوین است، زیرا تضمین می‌کند بیت کوین به تدریج در بازار عرضه می‌شود و در عین حال حداکثر عرضه را با سقف 21 میلیون حفظ می‌کند. تا زمان نگارش مقاله، 18.89 میلیون بیت کوین (90 درصد) قبلاً استخراج شده است که تنها 2.11 میلیون بیت کوین باقی‌مانده است که در طول 119 سال استخراج می‌شود.

هاوینگ چیست؟هاوینگ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

مکانیسم هاوینگ بیت کوین در نرم افزار بیت کوین کدگذاری شده است. نصف کردن به هیچ شخص ثالث یا مقام مرکزی وابسته نیست زیرا کل فرآیند به طور خودکار انجام می‌شود. هنگامی که تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین اتفاق می‌افتند، در گروه‌هایی به نام بلوک‌ها انباشته می‌شوند و ماینرها برای تائید موفقیت‌آمیز تراکنش‌ها در یک بلوک، پاداش دریافت می‌کنند. هر زمان که در مجموع 210000 بلاک استخراج شود، پروتکل بیت کوین به طور خودکار پاداش دریافتی ماینرها را به نصف کاهش می‌دهد.

سه نصف کردن بیت کوین تاکنون رخ داده است که اولین مورد در سال 2012 پس از استخراج 210000 بلاک اتفاق افتاد و پاداش بلاک‌ها از 50 BTC به 25 BTC تقسیم شد. دومین مورد در سال 2016 در ماینینگ بلوک 420000 انجام شد که پاداش را به 12.5 BTC کاهش داد. سومین halving، که جدیدترین است، در می 2020 اتفاق افتاد و پاداش استخراج را به 6.25 BTC کاهش داد. halving نهایی در سال 2140 اتفاق می‌افتد که سیستم پاداش فقط به کارمزد تراکنش تغییر می‌کند.

مطالعه بیشتر : صرافی OKEx

رویداد بعدی نصف شدن هاوینگ بیت کوین چه زمانی است؟

هاوینگ بعدی بیت کوین در بلاک شماره 840000 انجام می‌شود که تا سال 2024 به آن می‌رسد. برای این نصف کردن، پاداش کل بلاک دریافتی توسط ماینرها از 6.25 BTC به 3.125 BTC به نصف کاهش می‌یابد.

تاریخچه نصف شدن بیت کوین

بیت کوین از زمان ایجاد در سال 2009، 3 بار نصف شده است که اولین مورد در سال 2012 شروع شد. تشریح این هاوینگ های اتفاق افتاده در بیت کوین به شرح زیر است:

هاوینگ سال 2012 

 این اولین halving در شبکه بیت کوین بود و تنش‌ها و سوالاتی در مورد اینکه چگونه اقتصاد هاوینگ ساتوشی بر رشد بیت کوین تأثیر می‌گذارد وجود داشت. نصف شدن که در 28 نوامبر 2012 اتفاق افتاد، پاداش بلاک بیت کوین را از 50 بیت کوین به 25 بیت کوین کاهش داد و قیمت 1 بیت کوین پس از یک سال از 12 دلار به حدود 1031.95 دلار (بیش از 8500 درصد) افزایش یافت. در این مرحله، 210000 بلاک استخراج شده بود و نیمی از تعداد کل بیت کوین (10.5 میلیون) در گردش آزاد شده بود.

هاوینگ سال 2016 

 این دومین هاوینگ بیت کوین بود و تاریخ آن در جامعه ارزهای دیجیتال بسیار پیش‌بینی شده بود. همچنین، بیت کوین در حال افزایش مقبولیت و محبوبیت در بین سرمایه‌گذاران بود که منجر به افزایش کوتاه‌مدت قیمت قبل از تاریخ نصف شدن 9 جولای شد. هنگامی که بلاک شماره 420000 استخراج شد، پاداش بلاک بیت کوین دوباره به نصف کاهش یافت و به 12.5 BTC رسید. در این زمان بیت کوین 650.96 دلار معامله می‌شد. چند هفته پس از halving، بیت کوین در حال سقوط بود. با این حال، این تنها یک عقب‌نشینی موقت برای افزایش تصاعدی بعدی بود زیرا قیمت یک بیت کوین پس از 526 روز از نصف به بالاترین سطح تاریخ 20089 دلار رسید..

مطالعه بیشتر : بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

هاوینگ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟هاوینگ سال 2020 

سومین هاوینگ، که جدیدترین آن تابه‌حال است در سال ٢٠٢٠ اتفاق افتاد و به‌خصوص به دلیل تأثیر بحران COVID-19 که باعث سقوط قیمت بیت کوین در ماه مارس شد یک halving خاص بود. با این حال، ازآنجایی‌که بیت کوین در مسیر صعودی قرار گرفته است، اقتصاد ساتوشی به یک موفقیت بزرگ تبدیل شده است. این هاوینگ در 11 می انجام شد و پاداش بلاک را از 12.5 به 6.25 در عدد 630000 کاهش داد.  بیت کوین در آن زمان حدود 8787 دلار به ازای هر بیت کوین معامله می‌شد. 18 ماه پس از آن بیت کوین به اوج خود در حدود 66000 دلار رسید.

انتظار می‌رود halving بعدی در سال 2024 در بلوک 840000 رخ دهد که در آن پاداش بلاک به 3.125 BTC نصف می‌شود.

وقتی رخ دهد چه اتفاقی می‌افتد؟

هاوینگ در بیت کوین، پاداش بلاک را برای ماینرها تا 50 درصد کاهش می‌دهد، به این معنی که نرخ ورود بیت کوین جدید به گردش کاهش می‌یابد.

پاداش بلوکی که استخراج‌کنندگان برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها دریافت می‌کنند در ابتدا 50 BTC بود، اما در نتیجه سه رویداد نصف سازی که در شبکه بیت کوین رخ داده است، پاداش بلاک فعلی 6.25 BTC است.

از نظر تاریخی، نصف شدن بیت کوین منجر به افزایش قیمت در ماه های بعد آن شده است. اگرچه ماینرها برای هزینه‌های خود بیت کوین کمتری دریافت خواهند کرد، اما افزایش قیمتی که در پی خواهد آمد به پوشش هرگونه ضرر احتمالی کمک می‌کند. اما با ادامه کاهش پاداش‌ها، نصف شدن ممکن است باعث افزایش قیمت قابل‌توجهی نشود و برخی از ماینرها مجبور به ترک شبکه شوند.

بعد از آخرین halving بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

زمانی که بیت کوین به حداکثر عرضه خود یعنی 21 میلیون بیت کوین برسد، halving بیت کوین متوقف خواهد شد. در این مرحله، ماینرها دیگر پاداش بلوکی را به شکل بیت کوین دریافت نخواهند کرد.

در عوض، ماینرها تشویق خواهند شد تا اعتبار تراکنش‌ها را از طریق پاداش کارمزد تراکنش‌های پرداخت‌شده توسط کاربران ادامه دهند. با توجه به اینکه شبکه بیت کوین در آن نقطه چقدر بزرگ است، کارمزد تراکنش‌های زنجیره‌ای بالا خواهد بود و به ماینرها برای ادامه حمایت از شبکه پاداش می‌دهد.

مطالعه بیشتر : ارز دیجیتال سروم

بعد از آخرین halving بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟در حین halving چه اتفاقی برای قیمت بیت کوین می‌افتد؟

از نظر تاریخی، قیمت بیت کوین همیشه پس از یک رویداد هاوینگ به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، اما نه بلافاصله بعد از آن.

نگاهی دقیق به سه رویداد halving گذشته نشان می‌دهد که افزایش قابل‌توجه قیمت معمولاً پس از شش تا دوازده ماه آغاز می‌شود. همچنین، قبل از رویداد هاوینگ، قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد زیرا سرمایه‌گذاران پیش‌بینی افزایش قیمت پس از halving را دارند.

اما اینکه آیا افزایش قیمت طی نصف شدن بعدی اتفاق خواهد افتاد یا خیر مشخص نیست زیرا شرایط پیرامون این رویدادها یکسان نیست.

آیا نصف شدن رمز ارز بیت کوین بد است؟

هاوینگ یکی از اقتصادهای اصلی جذب سرمایه‌گذاران به بیت کوین است. این به این دلیل است که برخلاف ارزهای فیات که به دلیل عرضه روزافزون آن تورم زا هستند، بیت کوین در حداکثر عرضه محدود شده و halving نرخ تورم آن را کاهش می‌دهد.

به طور کلی، هاوینگ بیت کوین یک مدل اقتصادی خوب در نظر گرفته می‌شود، زیرا فشار ضد تورمی بر ارز دیجیتال ایجاد می‌کند و به افزایش ارزش آن در طول زمان کمک می‌کند، اما این به شرطی اتفاق می‌افتد که تقاضا برای بیت کوین همچنان رشد کند.

هاوینگ رمز ارز بیت کوین چیست؟

مقدار پاداش رمز ارز بیت کوین که برای استخراج کنندگان هر چهار سال یکبار کامل نصف می شود، مفهوم دقیق تر هاوینگ یعنی نصف و نیم شدن پاداش استخراج یکی ازرمز ارز های دیجیتال

آیا هاوینگ و نصف شدن بر روی قیمت رمز ارز بیت کوین تاثیر گذار است؟

بله صد در صد، هاوینگ و نصف شدن باعث تغییردرعرضه و تقاضا می‌شود، عرضه رمز ارز بیت کوین کمتر می‌شود و در صورتی که تقاضا برای رمز ارز بیت کوین افزایش یابد، قیمت رمز ارز بیت کوین به صورت نجومی و صعودی افزایش پیدا خواهد کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا