آموزش

شاخص ترس و طمع چیست؟+ معرفی 2 سایت مربوط به Fear and Greed

شاخص ترس و طمع، که به آن Fear and Greed می‌گویند، یک اندیکاتور است کاربردی برای افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری دارند، می‌توانند از آن برای تشخیص تقریبی زمان خرید یک ارز‌دیجیتال استفاده کنند.

شاخص ترس و طمع معیار سنجش توسعه پیدا کرد تا دو مورد از اصلی‌ترین احساسات بازار را در بازه های روزانه، هفتگی و ماهیانه ارزیابی و ارائه کند. ترس و طمع به صورت تئوری، می‌تواند منصفانه بودن قیمت ارز‌دیجیتال را اندازه گیری نماید؛

بدین شکل که ترس بیش از حد نرمال، قیمت ارز مورد‌نظر را کمتر از ارزش واقعی آن نمایش می‌دهد (به اصطلاح به آن رفاگیری بازار با ترس هم می‌گویند)؛ بالعکس در صورتی که بازار درگیر طمع شده باشد، ارز موردنظر با قیمتی بالاتر از قیمت ارزشی و ذاتی خود در بازار در حال خرید و فروش است (در این حالت می‌گویند که بازار در طمع فرورفته است). اما به صورت کلی شاخص ترس و طمع چیست؟ با صرافکس همراه باشید.

شاخص ترس و طمع چیست؟

اندیکاتور و شاخص ترس و طمع یا Fear & Greed Indicator یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های احساسات یا روانشناسی در بازار است. این اندیکاتور به صورت کلی برای سنجش احساس عمومی در بازار، به صورت مخصوص در حوزه دارایی‌های ارزدیجیتال کاربرد دارد .

شاخص ترس و طمع به شکل یک عدد صحیح مابین صفر تا صد اندازه گیری و اعلام می‌شود؛ برای درک کامل باید بدانیم که این شاخص از بین ۰ تا ۱۰۰ به این احساسات امتیاز می‌دهد؛ محدوده بندی این اعداد در وب سایت های مختلف متفاوت است ولی به صورت کلی دارای سه بخش است که محدوده ترس ، نرمال ، طمع است که ۰ تا ۴۵ برای ترس ، ۴۶ تا ۵۵ نرمال و ۵۶ تا ۱۰۰ برای طمع به کار می‌رود ولی همه در واقع یک مقدار در بازار را اندازه‌گیری می‌کند.

تاریخچه اندیکاتور ترس و طمع

احساسات است که بازار را به حرکت وا‌میدارد؛ حس ترس قیمت را کاهش و حس طمع آن را افزایش می‌دهد. احساسات انسان تماما غیرمنطقی است؛ چونکه بسیاری از افراد در شرایطی خاص ، واکنشی یکسان دارند.

مردم در بازه هایی که بازار به صورت کلی در حال رشد و افزایش قیمت است، دچار حس طمع شدید و فومو (ترس از دست رفتن فرصت خرید) می‌شوند.

تاریخچه اندیکاتور ترس و طمع

در بازارهای سنتی، این شاخص به دست CNNMoney در سال ۲۰۱۲ ارائه و توسعه یافت. فلسفه بنیادی شاخص ترس و طمع ، این نکته بود که ترس و طمع روی این که فرد سرمایه‌گذار در یک بازه زمانی مشخص، تا چه میزان تمایل دارد که برای یک سهام پول بپردازند، تاثیرگذار است. CNNMoney برای ساخت این شاخص ۷ فاکتور مهم را در نظر گرفت:

  1. شتاب قیمت سهام (مومنتوم)
  2. میزان قدرت قیمت سهام
  3. میزان وسعت قیمت سهام
  4. تعداد سفارشات خرید و فروش (Put و Call)
  5. تقاضای ناخواسته اوراق قرضه
  6. میزان نوسانات بازار
  7. میزان و تعداد تقاضای امن

می‌توانیم یکی از ریشه‌های توسعه شاخص ترس و طمع را به وارن‌بافت (سرمایه‌گذار مشهور) مرتبط دانست؛ او قانونی مهم برای سرمایه‌گذاری دارد: هنگامی که دیگران طمع دارند، شما بترسید و وقتی که دیگران می‌ترسند، شما طمع داشته باشید.

اندیکاتور شاخص ترس و طمع چگونه کار می‌کند؟

اندیکاتور شاخص ترس و طمع چگونه کار می‌کند؟

این اندیکاتور بر اساس این فرضیه کار می‌کند که ترس بیش از حد توانایی این را دارد که قیمت را به پایین‌تر از حد واقعی خود برساند و طمع زیاد، نیز قیمت آن را به بالاتر از ارزش ذاتی افزایش می‌دهد.

از جهتی می‌توان گفت که‌ حباب و ختلاف قیمت مثبت و منفی در آن ایجاد می‌کند. متریک‌ها یا فاکتورهای ترس و طمع در اکثر وبسایت‌ها، که به آن اشاره کردیم، با هم متفاوت است. در این مقاله برای شما دو ابزار BTCTools و Alternative را بررسی می‌کنیم و فاکتورهای اصلی هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معیار های سنجش شاخص ترس و طمع سایت BTCTools

در BTCTools شاخص ترس و طمع بیتکوین و دیگر ارزها به صورت بازه های ۸ ساعته بروز می‌شوند. برای محاسبه این شاخص در این سایت، داده های بازار از ۴ منبع مختلف گرد آوری می‌شوند؛ نکته اصلی این سایت وزن دهی به هر منبع است و اعلام نتیجه است و این اتفاق نشان دهنده اهمیت تخمین احساسات در بازار است.

حجم (Volume)

سایت BTCTools حجم فعلی بازار را با داده‌های تاریخی آن مقایسه می‌کند؛ حجم بیشتر نشانگر این موضوع است که بازار ارزهای دیجیتال بسته به جهت حرکت بازار، با ترس یا طمع مواجه است.

شاخص ترس و طمع در کوین مارکت کپ

قراردادهای تسویه نشده در بازارهای آتی (Open Interest)

داده های قراردادهای تسویه نشده در این سایت (شاخصی برای تشخیص قدرت روند) که از صرافی‌های مختلف جمع آوری ، ترکیب و با پیشینه های تاریخی مقایسه می‌شود، تا بتواند مقدار شاخص ترس و طمع حاکم بر بازار را آنالیز کند؛ سود باز بالا، به معنی طمع و سود باز پایین، نیز به منزله ترس در بازار است.

بررسی صفحات اجتماعی (ردیت و توییتر)

این سایت (علاوه بر صرافی ها که داده های همچون حجم بازار و قراردادهای باز تسویه نشده را ارائه می‌دهند)؛ توییت‌ها ، پست‌ها و کامنت‌های ردیت را که به ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین ، لایت کوین ، بایننس کوین و … اشاره کرده‌اند، را گردآوری کرده و احساسات آنها را بررسی می‌کند؛ به صورت کلی توییت‌ها و پست‌هایی که درباره بازار صعودی صحبت می‌کنند، نشانگر احساس طمع در بازار هستند و پست‌هایی که بازار را نزولی توصیف می‌کند نشانگر احساس ترس در بازار هستند.

میزان و داده های موتورهای جستجو و شاخص ترس و طمع (گوگل و بینگ)

BTCTools حجم جستجوی مطالبی که به ارزهای دیجیتال مرتبط می‌شود رانیز آنالیز می‌کند (مانند How to Buy Bitcoin، Bitcoin و Bitcoin Price)، تا میزان علاقه عموم جامعه را به بیت کوین و سایر، تخمین بزند.

معیار های سنجش شاخص ترس و طمع سایت Alternative

فاکتورهایی که در مورد BTCTools موجود بود در Alternative.me تفاوت بسیاری دارد. آلترنیتیو داده‌های خود را از ۶ منبع گردآوری می‌کند و هر منبع نیز داده های روز قبل را نشان می‌دهد. قبل از بررسی این وبسایت، باید این نکته رو متذکر شویم که که شاخص ترس و طمع در این سایت، تنها بر اساس داده های بیت کوین است. تاثیر ۵ فاکتور این وبسایت به صورت درصدی مشخص می‌شود و با یکدیگر تفاوت دارد:

مشاهده شاخص ترس و طمع

فاکتور اول : نوسانات قیمت (میزان تاثیر: ۲۵ درصد)

این فاکتور به صورت کلی نوسانات فعلی و حداکثر میزان کاهش قیمت  Bitcoin را اندازه‌گیری می‌کند و آن را با میانگین قیمت ۳۰ روز و ۹۰ روز گذشته مورد مقایسه قرار‌ می‌دهد . این شاخص با این استدلال یکی از فاکتورهای خود را نوسانات قرار داده است که افزایش غیرمعمولی در این نوسانات، نشانه ای از وجود ترس در بازار می‌باشد.

فاکتور دوم : مومنتوم (شتاب قیمت)/ حجم بازار (میزان تاثیر: ۲۵ درصد)

در این فاکتور، میزان معاملات فعلی و مومنتوم بازار در ۳۰ روز و ۹۰ روز قبل نسب به هم سنجیده می‌شود و این دو معیار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و وقتی که حجم خرید در بازار بیش از میزا معمول دیده شد، این فاکتور نشانگر طمع در بازار است. همین موضوع در بازار نزولی نیز صادق است.

فاکتور سوم : صفحات اجتماعی (میزان تاثیر: ۱۵ درصد)

این سایت از داده‌های توییتر برای شاخص ترس و طمع استفاده می‌کند؛ البته طبق اعلام سایت قرار شده است در آینده داده های ردیت نیز افزوده شود. در این قسمت، توییت های مرتبط به هشتگ‌های مختلف که درباره بیت کوین صحبت می‌کنند، جمع‌آوری می‌شوند و میزان تعامل کاربران این شبکه اجتماعی در یک بازه معین در مورد بیت‌کوین جمع آوری و سپس مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ نرخ تعامل بالا که به‌صورت غیرمعمول تشکیل شود، نشان‌دهنده افزایش علاقه عمومی جامعه به بیت کوین است و از این نظر نشانگراین است که بازار با طمع مواجه گشته است.

فاکتور چهارم : نظرسنجی (میزان تاثیر: ۱۵ درصد) (فعلا متوقف شده است)

سایت Strawpoll (که تحت مالکیت Alternative است)، یک پلتفرم عمومی و بزرگ برای نظرسنجی از جامعه است. در این وبسایت به‌صورت هفتگی نظرسنجی کریپتو برقرار می‌شد و نظرات مردم جمع‌آوری می‌شد. به طور معمول در هر مرحله نظرسنجی بین ۲۰۰۰ تا  ۳۰۰۰ عدد نظر گرد می‌آمد و یک دید کلی نسبت به احساسات بازار ارائه می‌کرد.

سایت شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال

فاکتور پنجم : سلطه و دامیننس بیت کوین و ارتباط آن با شاخص ترس و طمع (میزان تاثیر: ۱۰ درصد)

سلطه یا درصد دامیننس بیت کوین به معنی مقدار حجمی از بازار که به بیت کوین تعلق گرفته است یا به نقلی دیگر مارکت کپ بیت کوین نسبت به کل بازار فعلی است. افزایش دامیننس بیت کوین را می‌توان ناشی از ترس مردم و کاهش سرمایه گذاری‌ در آلت کوین‌ ها دانست

در این وضعیت، بیت کوین به‌عنوان یک سرمایه امن نسبت به سایرین به نظر می‌آید. از طرفی هم، وقتی که سلطه بیت کوین کاهش می‌یابد، نشان می‌دهد که مردم برای سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها که نسبت به بیت کوین ریسک بیشتری دارند، حس طمع از خود نشان می دهند و بر روی شاخص ترس و طمع تاثیر می‌گذارد. به هر میزان که سلطه بیت کوین کمتر باشد، این فاکتور حس طمع بیشتری را اعلام می‌کند و بالعکس این موضوع نیز برای ترس صادق است.

فاکتور ششم : میزان جستجو (میزان تاثیر: ۱۰ درصد)

این معیار که به صورت معمول از داده‌های ابزارهایی مانند Google Trends درباره جستجوهای مرتبط به بیت کوین استفاده می‌شود و نسبت به میزان سرچ و احساسات کلیدواژه های درحال سرچ معین می کند که وضعیت به چه صورت است و آن را با شاخص ترس و طمع مرتبط می‌کند.

سوالات متداول

آیا می توان از شاخص ترس و طمع برای سرمایه گذاری طولانی مدت استفاده کرد؟

شاخص ترس و طمع متاسفانه در تجزیه و تحلیل طولانی مدت چرخه های مختلف بازار ارزدیجیتال به خوبی عمل نمی کند به دلیل اینکه احساس کلی جامعه قابل پیش‌بینی نیست. در رالی مابین بازار گاوی یا خرسی ، چرخه های متعددی از ترس و طمع وجود دارد.

سایت شاخص ترس و طمع چیست؟

به وب سایت هایی که بر اساس داده های به دست آمده از منابع مختلف (که هم دیگر متفاوت است) یک عدد برای میزان ترس و طمع مشخص می‌کنند.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا