آموزش

سختی شبکه بیت کوین چیست؟

همان‌طور که ممکنه از خود اصطلاح سختی شبکه نیز پی برده باشید، سختی شبکه بیت کوین به درجه دشواری در کشف بلوک‌های جدید بیت کوین از طریق استخراج اشاره دارد.

به خاطر اینکه شبکه بیت کوین یک شبکه کاملاً غیرمتمرکز است و توسط هیچ مرجع فراگیر اداره نمی‌شود، از الگوریتمی برای تایید تراکنش‌ها استفاده کند که توسط خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، کدگذاری شده است.

کار این الگوریتم تنظیم میزان دشواری سختی استخراج نسبت به تعداد ماینرهایی است که در شبکه مشغول به فعالیت هستند و این کار به شبکه اطمینان می‌دهد که ماینرها با سرعتی ثابت مشغول فرایند ماینینگ هستند.

در این پست آموزشی، ما مفهوم سختی شبکه بیت کوین را به‌طور گسترده بررسی می‌کنیم، اهمیت آن را برجسته می‌کنیم و روش مورد استفاده برای تعیین و تنظیم دشواری استخراج بیت کوین را به‌ تفصیل شرح می‌دهیم. در ادامه با  صرافکس همراه ما باشید تا به بررسی سختی شبکه بیت کوین بپردازیم.

فرایند استخراج بیت کوین

فرایند استخراج بیت کوین

فرآیند استخراج بیت کوین برای امنیت و اعتبار کل شبکه و ارز دیجیتال اصلی آن، بیت کوین (BTC) مرکزی است. ماینینگ در هسته سیستم اجماع بیت کوین قرار دارد، یعنی سیستم توافقی که توسط بیت کوین استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که همه شرکت‌کنندگان توزیع‌شده به اجماع بر سر داده‌های جدید وارد شده به بلاک چین می‌رسند.

این شبکه به‌طور کامل بر یک فرآیند اعتبار سنجی تراکنش غیرمتمرکز متکی است که به موجب آن هرکسی در جهان می‌تواند مسئولیت اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید و افزودن آن‌ها را از طریق بلاک‌های جدید به صورت زمانی به زنجیره بلوک بپذیرد.

به‌صورت کلی و به بیان ساده کل فرآیند که به‌عنوان اثبات کار شناخته می‌شود، مستلزم تلاشی فشرده کامپیوتری است که اعتبارسنجی‌های بالقوه را ملزم می‌کند تا قبل از هر کس دیگری از ماشین‌های خود برای تولید یک کد با طول ثابت استفاده کنند.

ایده فرایند استخراج بیت کوین این است که بازیگران بالقوه بد را از مشارکت در شبکه و تلاش برای خراب کردن زنجیره بلوکی با تراکنش‌های نامعتبر منصرف می‌کند.

برای افزایش شانس برنده شدن، ماینرها طی سال‌ها به استفاده از تجهیزات محاسباتی تخصصی به نام ماینرهای مدار مجتمع ویژه‌برنامه (ASIC) روی آورده‌اند که قادر به تولید بیش از یک کوینتیلیون (۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰) کد تصادفی در ثانیه هستند. تعداد حدس‌ها به‌طور تصاعدی بیشتر از هر لپ‌تاپ معمولی است که قادر به تولید در هر ثانیه است.

منظور از سختی شبکه بیت کوین چیست؟

منظور از سختی شبکه بیت کوین چیست؟

الگوریتم سختی شبکه بیت کوین به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است که کل سیستم را با حفظ مدت‌زمان 10 دقیقه‌ای برای یافتن بلوک‌های جدید ثابت نگه دارد. در اصل، تقریباً 10 دقیقه طول می‌کشد تا یک ماینر از کل شبکه یک کد برنده تولید کند و حق پیشنهاد یک بلوک جدید از تراکنش‌های بیت کوین را برای افزودن به بلاک چین کسب کند.

برای حفظ این فرکانس، الگوریتم قدم می‌گذارد و سختی شبکه بیت کوین را افزایش یا کاهش می‌دهد. هر زمان که هجوم ماینرها یا دکل‌های استخراج وجود داشته باشد، دشواری استخراج بیت کوین را افزایش می‌دهد.

اگر برعکس باشد (اگر تعداد ماینرهایی که برای یافتن بلاک‌های جدید رقابت می‌کنند کاهش پیدا کند)، پروتکل دشواری استخراج را کاهش می‌دهد تا کشف بلاک‌ها را برای ماینرهای باقی‌مانده آسان‌تر کند. سختی شبکه شبکه بیت کوین با افزودن یا کاهش صفرهای جلوی هش هدف تغییر می‌کند.

هش هدف نامی است که به هش خاصی (کد با طول ثابت) داده می‌شود که همه ماینرها سعی در شکست دادن آن دارند. هرکسی که یک کد تصادفی تولید کند که تعداد صفرهای آن برابر یا بیشتر از هش ریت هدف اول باشد، به‌عنوان برنده انتخاب می‌شود.

منظور از سختی شبکه بیت کوین چیست؟

میزان سختی شبکه بیت کوین چقدر تنظیم می شود؟

سختی شبکه بیت کوین هر بلاک (تقریباً هر دو هفته) به‌روز می‌شود. به همین دلیل است که هر 2016 بازه بلاک، دوره دشواری نامیده می‌شود، زیرا شبکه تعیین می‌کند که آیا فعالیت ماینرها در دو هفته گذشته زمان استخراج یک بلوک جدید را کاهش داده یا افزایش داده است.

اگر زمان آن کمتر از 10 دقیقه باشد، سختی استخراج افزایش می‌یابد. برعکس زمانی که زمان بلوک بالای 10 دقیقه باشد اتفاق می‌افتد.

مطلب پیشنهادی: کارمزد شبکه اتریوم

سختی استخراج بیت کوین چگونه محاسبه می شود؟

سختی استخراج بیت کوین با فرمول‌های مختلفی محاسبه می‌شود. بااین‌حال، رایج‌ترین آن‌ها این است:

 سطح دشواری = هدف دشواری/هدف فعلی

توجه داشته باشید که هدف سختی یک نماد هگزا دسیمال از هش هدف است که سختی استخراج آن 1 است.

در مقابل، هدف فعلی هش هدف آخرین بلوک تراکنش‌ها است. وقتی این دو مقدار تقسیم می‌شوند، یک عدد کامل به دست می‌آید که سطح سختی استخراج بیت کوین است.

به‌عنوان مثال، اگر پاسخ 24 تریلیون باشد، انتظار می‌رود که یک ماینر قبل از اینکه بتواند هش برنده را پیدا کند، تقریباً 24 تریلیون هش تولید کند. البته، گاهی اوقات ماینرها می‌توانند خوش‌شانس باشند و با حدس‌های بسیار کمتری آن را پیدا کنند.

سختی استخراج بیت کوین چگونه محاسبه می شود؟

نحوه تنظیم سختی استخراج بیت کوین

تنظیمات سختی شبکه بیت کوین با مقایسه زمان استانداردی که برای یافتن 2016 بلوک تراکنش در شبکه بیت کوین باید طول بکشد با زمانی که برای یافتن 2016 بلاک آخر طول کشید انجام می‌شود. در نظر داشته باشید که زمان بلوک پذیرفته‌شده 10 دقیقه است؛ بنابراین، زمان مورد انتظار برای استخراج بلوک‌های 2016، 20160 دقیقه (2016 در 10 دقیقه) است.

شبکه کل زمان لازم برای استخراج 2016 بلوک آخر را محاسبه می‌کند. سپس نسبت 20160 دقیقه استاندارد (10 دقیقه در 2016 بلوک) به زمانی که برای مقیاس بندی آخرین دوره دشواری صرف شد در آخرین سطح دشواری ضرب می‌شود. محاسبه نتیجه‌ای را به دست می‌دهد که درصد تغییر موردنیاز در سختی استخراج را تعیین می‌کند که زمان بلوک را به 10 دقیقه موردنظر می‌رساند.

بااین‌حال، یک خطا در پروتکل اصلی بیت کوین، به‌جای 2016 بلوک تئوری شده، سطح دشواری را بر اساس 2015 بلوک قبلی تنظیم می‌کند.

درحالی‌که زمان بلوک 10 دقیقه‌ای هدف است، سختی شبکه بیت کوین را نمی‌توان بالاتر یا کمتر از چهار برابر سطح دشواری فعلی تغییر داد. حد بالایی برای هر دوره دشواری 300٪ تغییر است، درحالی‌که حد پایین‌تر یک تغییر -75٪ است. این قانون برای حذف هرگونه تغییر ناگهانی در سختی استخراج وضع‌شده است.

بدون وجود چنین سیستمی، احتمالاً بلوک‌ها سریع‌تر و سریع‌تر کشف می‌شوند، زیرا ماینرهای بیشتری با تجهیزات پیشرفته‌تر به شبکه می‌پیوندند. این امر منجر به ورود بیت کوین جدید با نرخ غیرقابل‌پیش‌بینی به گردش می‌شود و احتمالاً اثر ضربه‌ای مانع از افزایش ارزش آن خواهد بود.

نحوه تنظیم سختی استخراج بیت کوین

مهم است که توجه داشته باشید، بخش بزرگی از جذابیت بیت کوین نرخ تورم ثابت و قابل پیش‌بینی آن در مقایسه با تورم غیرقابل‌پیش‌بینی و افسارگسیخته ارزهای فیات ناشی از تسهیل کمی بیش‌ازحد است. این واقعیت که سقف عرضه در گردش حداکثر 21 میلیون سکه است، به این معنی است که دارایی واقعاً محدود با حداکثر عرضه نسبتاً کمیاب است.

هر دوی این عوامل در تئوری باید به حمایت از قیمت بیت کوین در طول زمان کمک کنند، با فرض اینکه تقاضا همچنان بالا باشد. امیدوارم که مقاله ما در رابطه با سختی شبکه بیت کوین مورد توجه شما واقع‌شده باشد و توانسته باشیم این مفهوم را به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما بیان کنیم.

سوالات متداول

سختی شبکه بیت کوین به چه معناست؟

سختی شبکه بیت کوین را می‌توان به درجه دشواری، برای کشف بلوک های جدیدتر از طریق استخراج در شبکه دانست.

سختی شبکه بیت کوین به چه صورت محاسبه می‌شود؟

این مقدار به روش‌های گوناگونی محاسبه می‌شود ولی رایج ترین آن، سطح دشواری = هدف فعلی است.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا