آموزش

درگاه پرداخت ارز دیجیتال

توسعه هم‌زمان پردازنده‌های پرداخت برای ارزهای دیجیتال همگام با ارتقا و اجرای فناوری بلاک‌چین در صنایع مختلف در حال انجام است. کسب ‌و کارهایی که ارزهای دیجیتال را به جای ارز فیات به‌عنوان یک روش پرداخت پذیرفته‌اند، برای فعالیت به درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال نیاز دارند.

این درگاه‌ها بدون نیاز به نگهداری کیف پول ارز دیجیتال و تبدیل رمز ارز به پول فیات، می‌توانند راه حل ساده‌ای را برای تجارت در اختیار تاجران قرار دهند تا آن‌ها بتوانند از ارز دیجیتال در پرداخت‌های خود استفاده کنند. 

این امر پذیرش گسترده‌ ارزهای دیجیتال را تسهیل کرده و گزینه‌ پرداخت ارز دیجیتال را برای فروشنده آسان‌ خواهد کرد. در ادامه این مقاله از صرافی خرید ارز دیجیتال نقش درگاه‌ پرداخت در بازار کریپتو، مزایا و معایب‌ و نحوه عملکرد آن را بررسی می‌کنیم. 

درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟

درگاه‌های پرداخت رمز ارزها مانند بیت پی (BitPay)، پی پال (PayPal) و کوین بیس (Coinbase) پردازش و دریافت پرداخت‌های ارزهای دیجیتال را برای تجار مدیریت کرده و انجام آن را تسهیل می‌کنند. در ازای آن، کسب و کارها در حساب‌های بانکی خود ارزهای فیات را دریافت می‌کنند. بنابراین، شرکت‌ها قادرند گزینه‌های پرداخت جایگزین را به مشتریان خود ارائه داده و ابهامات مربوط به کریپتوکارنسی را شفاف کنند.

باید ذکر کرد که پردازشگرهای پرداخت برای انجام پرداخت‌های ارز دیجیتال اجباری نیستند و بازرگانان می‌توانند با استفاده از کیف پول شخصی خود، پذیرش ارزهای دیجیتال را انجام دهند اما مسلما استفاده از این درگاه‌ها‌، پذیرش رمز ارز را به عنوان پرداخت در کنار ارز فیات و تسویه تراکنش‌ها در کمترین زمان برای کسب‌وکارها آسان و ساده می‌کند.

درگاه پرداخت ارز دیجیتال

نحوه کار درگاه پرداخت ارز دیجیتال 

اصولا اگر کسب ‌و کارها قصد ارائه روش پرداخت دیجیتال را داشته باشند اما هنوز آماده ورود کامل به بازار ارزهای دیجیتال نباشند، می‌توانند از درگاه پرداخت ارز دیجیتال استفاده کنند. لازم به ذکر است ارائه‌دهندگان این خدمات، هزینه‌ای را در ازای تسهیل نقل و انتقالات انجام شده توسط اعتبارسنجی تراکنش‌ها یا استخراج‌کنندگان شبکه رمز ارزها، متحمل می‌شوند؛ بنابراین کارمزد دریافت می‌کنند. 

نحوه کار پرداخت‌های انجام شده توسط یک درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال به شرح زیر است:

  • در ابتدا مشتری پس از انتخاب کالا یا خدمات از یک وب‌سایت، برنامه یا فروشگاه انتخاب می‌کند که پرداخت خود را به صورت رمز ارز  از طریق درگاه پرداخت ارز دیجیتال انجام دهد.
  • شرکت مورد نظر مبلغی برابر با ارزش بازار منصفانه ارز دیجیتال در زمان معامله به کاربر می‌پردازد.
  • درگاه پرداخت ارز دیجیتال بلافاصله پرداخت را به ارز انتخابی کاربر تبدیل کرده و پرداخت به صورت آنی به ارز فیات مورد نظر کاربر تبدیل می‌شود.
  • سپس وجوه برای برداشت یا اهداف دیگر به حساب مورد نظر واریز می‌شوند.

مزایا و معایب درگاه پرداخت ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال با هدف غیرمتمرکز و ناشناس بودن طراحی شده‌‌اند و درگاه پرداخت ارز دیجیتال انجام مبادله را برای دو طرف آسان می‌کند. با این همه، برخی از بازرگانان با پذیرش پرداخت به صورت ارز دیجیتال راحت نیستند و ممکن است درک درستی از نحوه کارکرد آن نداشته باشند یا نسبت به آن مشکوک باشند. بنابراین بهتر است که مزایا و معایب درگاه پرداخت ارز دیجیتال را بدانند تا در مورد استفاده و عدم استفاده از آن تصمیم بگیرند.

مزایا:

  • درگاه پرداخت ارز دیجیتال هویت ناشناس افرادی که با آن‌ها سر و کار دارید را حذف کرده و در عین حال حریم شخصی مشتری را محافظت می‌‍‌کند. 
  • در صورت بروز مشکل در پرداخت، پشتیبانی درگاه شما را راهنمایی می‌کند.
  • می‌توانید در هر جایی از دنیا، با هر ارز دیجیتالی که ارائه‌دهنده شما می‌پذیرد، پرداخت‌ انجام دهید.
  • وجوه کاربر در حسابی نزد ارائه‌دهنده ثبت می‌شود که قابل انتقال به حساب کاربر خواهند بود.
  • نیازی به داشتن اطلاعات زیاد در مورد رمز ارزها نیست.
  • با پرداخت نرخ بازار برای توکن‌ها در زمان انجام تراکنش، ریسک نوسان را کاهش می‌دهد؛ بنابراین خطر پایین آمدن ارزش در انتظار تایید یک تراکنش در بازار کریپتوکارنسی را از بین می‌برد.

معایب:

  • درگاه پرداخت به عنوان شخصی ثالث است که رمز ارزها در ابتدا برای دور زدن این سیستم طراحی شدند.
  • کاربر ناچار است به توانایی شرکت ارائه‌دهنده برای حفظ خدمات اعتماد کند. 
  • درگاه‌ها شرکت‌های ارائه کننده خدمات هستند، بنابراین به شکلی بازاریابی می‌کنند که به نظر برسد شما به این خدمات نیاز دارید؛ در حالی که ممکن است واقعاً به آن نیاز نداشته باشید.
  • هنگام استفاده از کیف پول ارز دیجیتال خود، هزینه کمی برای تراکنش‌ها پرداخت می‌کنید اما زمان استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال احتمالا کارمزد بیشتری پرداخت خواهید کرد.
  • در صورت هک شدن درگاه پرداخت هر مبلغی از حساب شما که نزد شرکت ارائه‌دهنده است، از دست خواهد رفت.

مزایا و معایب درگاه پرداخت ارز دیجیتال

بهترین درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال 

در ادامه این مقاله برخی از بهترین درگاه‌های ارزهای دیجیتال دنیا که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان پرداخت می‌پذیرند، معرفی می‌کنیم. این پردازشگرهای پرداخت غیر از بیت کوین، به پذیرش رمزارزهایی مانند اتریوم، ریپل، لایت کوین و… نیز کمک می‌کنند.

  • کوین بیس (Coinbase)

کوین بیس از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که خدمات درگاه پرداخت ارز دیجیتال را نیز از طریق تجارت کوین بیس ارائه می‌دهد. این پلتفرم امکان پرداخت‌های سریع، ایمن و بدون واسطه را برای بازرگانان فراهم می‌کند و در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا قابل دسترسی است.

برای فروشگاه‌های آنلاینی که به دنبال روشی قابل اعتماد برای پرداخت رمز ارز هستند، این درگاه خدمات یکپارچه‌ای برای بازارهای Shopify، WooCommerce، Magento و OpenCart ارائه می کند. کوین بیس از ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین، دوج کوین، USD Coin و DAI پشتیبانی می‌کند و کارمزد این تراکنش‌ها در کوین بیس ۱ درصد است.  

  • کوین گیت (CoinGate)

کوین گیت یک درگاه پرداخت ارز دیجیتال بسیار محبوب است و محیطی مشتری‌مدار را برای پرداخت یکپارچه با ارز دیجیتال ارائه می‌دهد. در این سیستم بازرگانان می‌توانند علاوه بر رمز ارزها با ارزهای سنتی مانند دلار، یورو و… نیز پرداخت انجام دهند.

کوین گیت از بیش از ۷۰ ارز دیجیتال از جمله بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم، لایت کوین و ریپل پشتیبانی می‌کند و اغلب رمز ارزها را برای امنیت بیشتر به صورت سرد نگهداری می‌کند و ۱ درصد کارمزد تراکنش دریافت می‌کند.

تجار می‌توانند این درگاه را به‌وسیله یک رابط برنامه API یا یک افزونه برای برخی از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک از جمله WooCommerce و Magento در وب‌سایت‌ خود ادغام کنند و همچنین امکان ارسال فاکتور تراکنش توسط کوین گیت از طریق ایمیل یا لینک وجود دارد.

  • بلاک‌ چین اینفو (Blockchain.info)

این درگاه که ممکن است با پلتفرم تکنولوژیکی هم‌نام آن اشتباه گرفته شود، یکی از اولین درگاه های پرداخت در این زمینه است. Blockchain.info علاوه بر اینکه یک کیف پول ارز دیجیتال شناخته شده است، خدمات ذخیره ارز را از طریق فناوری بلاک‌چین و بیت کوین ارائه می‌کند. 

علاوه بر این اطلاعات استخراج در بلاک‌چین، اخبار پیشرفت استخراج و گزارش آمارهای استخراج نیز در این پلتفرم ارائه می‌شوند. APIهای درگاه بلاک‌چین اینفو پروسه ادغام را برای شرکت‌ها بسیار آسان می‌کنند. 

  • اسپکتروکوینز (Spectrocoins)

دو دلیل اصلی برای محبوبیت اسپکتروکوینز وجود دارد. اول این که یک کیف پول رایگان است و دوم، تبادل سریع پول نقد را ممکن می‌کند. ترکیب این دو، اسپکتروکوینز را به یک درگاه پرداخت محبوب در کشورهای صنعتی مانند ایتالیا، استرالیا و فرانسه تبدیل کرده است. این درگاه با تمام سیستم‌های CMS تجارت الکترونیک مشهور مانند Magento، OpenCart، PrestaShop، VirtueMart، WooCommerce به‌خوبی هماهنگ است.

APIهای اسپکتروکوینز برای ادغام با وب‌سایت تجار جهت خرید بیت کوین و تراکنش آن و سایر ارزها قابل ادغام است. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این پلتفرم، ارائه کارت نقدی بیت کوین است. کارمزد این درگاه نیز با نرخ ۱ درصد کارمزد تراکنش در بسیاری از تراکنش‌ها تنظیم شده است. 

  • کوین پی منتز (CoinPayments)

کارمزد تراکنش در کوین پی منتز از ۰.۵ درصد شروع می شود و این درگاه با طیف وسیعی از رمزارزها سازگار است، به‌طوری‌که تعداد ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده آن بیش از ۱۲۰۰ توکن است. کوین پی منتز نه تنها امکان پذیرش پرداخت با رمزارزها، بلکه امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به فیات را هم فراهم می‌کند. این درگاه تقریبا امکان ادغام با همه پلتفرم‌های شناخته شده تجارت الکترونیک مانند Shopify، OSCommerce، Magento و WooCommerce را دارد.

درگاه پرداخت ایرانی یا خارجی

درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی؟

امروزه و در کشور ما به دلیل وجود تحریم‌ها و کاهش هر روزه ارزش ریال نیاز به درگاه پرداخت ارز دیجیتال بسیار بیشتر از سایر کشورهاست. بازرگانان ایرانی ترجیح می‌دهند برای پرداخت‌‌های خود در مراودات بین‌المللی از رمزارزها استفاده کنند تا ارزش دارایی‌شان حفظ شود.

علاوه بر این در استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی به‌علت سازگاری با سیستم مالی کشور راحت‌تر است و در صورت بروز مشکل و اختلال پشتیبانی فارسی پاسخگوی شماست. 

در این درگاه‌ها تسویه به‌موقع و به‌صورت رمزارز انجام می‌شود و در صورت تمایل شما می‌توانید به‌راحتی رمز ارز خود را مستقیما به ریال تبدیل کنید. مورد دیگر شرایط احراز هویت در درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی است که برخلاف بسیاری از درگاه‌های خارجی که نیاز به احراز هویت ندارند، باید مراحل آن در درگاه ایرانی انجام شود.

اعمال این گزینه برای جلوگیری از عملکردهای غیرقانونی بسیار خوب است اما از طرفی برخی کاربران ترجیح می‌دهند هویت آن‌ها ناشناس بماند که این مورد در رابطه با ماهیت رمزارزها کاملا طبیعی است. به هر حال افراد با در نظر گرفتن شرایط خود تصمیم به استفاده از درگاه پرداخت ایرانی یا خارجی می‌گیرند. 

ساخت درگاه پرداخت ارز دیجیتال

خوشبختانه ما در عصر دیجیتال با فناوری‌های پیشرفته زندگی می‌کنیم و ساخت و راه‌اندازی یک پردازشگر پرداخت ارز دیجیتال کار سختی نیست. ۲ روش برای ایجاد و پیاده‌سازی یک پلتفرم پرداخت رمز ارز وجود دارد:

روش اول:

در صورتی که مسلط به برنامه‌نویسی هستید و در استفاده از شبکه بلاک‌چین ماهرید، به کمک کدهای بلاک‌چین ارتقا یافته می‌توانید خودتان یک درگاه پرداخت کریپتوکارنسی بسازید. البته موارد زیادی است که باید در نظر بگیرید تا یک کار بی‌نقص داشته باشید. مثلا اگر در قسمت برنامه‌نویسی اشتباه کنید، کل فرایند ساخت درگاه پرداخت ارز دیجیتال متاثر خواهد شد. بنابراین باید بسیار دقت کنید و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

روش دوم:

در حالت دیگر با جمع‌آوری تیمی از توسعه‌دهندگان ماهر و حرفه‌ای در زمینه بلاک‌چین اقدام به این عمل کنید که این راه بیشتر توصیه می‌شود. کمک گرفتن از یک شرکت توسعه درگاه پرداخت ارز دیجیتال بهترین راه برای ساخت یک پلتفرم موفق خواهد بود.

ضمن اینکه ویژگی‌هایی که در این پلتفرم فعال می‌شوند، نقش مهمی در راه‌اندازی یک درگاه پرداخت ارز دیجیتال موفق دارند. از جمله این موارد می‌توان به ۱۴ مورد زیر اشاره کرد:

  • ویژگی‌های کاربر و ادمین
  • ثبت نام و ورود کاربر
  • امنیت
  • تأیید احراز هویت
  • داشبورد ادمین و کاربر
  • ادغام کیف پول 
  • تاریخچه سپرده و برداشت 
  • ارسال تیکت پشتیبانی 
  • تاریخچه معاملات
  • ابزارهای ترید
  • تاریخچه پرداخت 
  • تنظیمات کمیسیون 
  • تنظیمات امنیتی
  • سیستم مدیریت محتوا 

در صورتی که تمام موارد فوق را در درگاه خود لحاظ کنید و حتی ویژگی‌های دیگری نیز اضافه کنید، می‌توان گفت که یک درگاه بدون نقص و کامل ایجاد کرده‌اید.

امنیت درگاه پرداخت

آیا درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایمن است؟

تجار باید قبل از انتخاب درگاه پرداخت ارز دیجیتال، در مورد چگونگی ذخیره‌ و نگهداری رمز ارزها و پرداخت‌های فیات بعدی توسط ارائه‌دهندگان خدمات، تحقیق و بررسی کافی را انجام دهند. موارد دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرند شامل کارمزد تراکنش‌ها، ارزهای دیجیتال مورد پشتیبانی و سابقه هک و کلاهبرداری اتفاق افتاده در پلتفرم هستند.

علاوه بر این، داشتن پشتیبانی پاسخگو در زمان بروز مشکلات احتمالی و تأیید اعتبار نمایندگان درگاه از مهم‌ترین عوامل در انتخاب درگاه پرداخت است. بنابراین برای انجام یک انتخاب درست در این زمینه، به وب‌سایت‌های تخصصی نقد و بررسی درگاه‌های پرداخت مراجعه کنید و آنچه را دیگران در مورد تعاملاتشان با انواع ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت الکترونیکی و ارز دیجیتال می‌گویند بررسی کنید تا انتخابی عاقلانه داشته باشید.

جمع بندی

حذف اشخاص ثالث در زنجیره تراکنش‌های مالی از اصول اساسی رمز ارزهاست که امروزه برخی این تغییر را پذیرفته و درک می‌کنند و عده‌ای آن را نمی‌پذیرند. اخیراً کشورهای توسعه‌یافته به سمت نوعی مدل مالی رفته‌اند که در آن اغلب تراکنش‌ها بر اعتبار و بدهی مبتنی است و امکان مبادله پول فیزیکی در آن وجود ندارد. تردید داشتن نسبت به امور جدید مخصوصا در زمینه مالی و پولی، امری طبیعی است. 

با این حال برخی استفاده از فناوری نوین را ترجیح می‌دهند و در پرداخت‌های خود از درگاه‌های ارز دیجیتال بهره می‌برند اما در این مورد باید کاملا دقت کنند و انتخابی درست انجام دهند. شما نیز اگر مایل به استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال در کسب و کار خود هستید، با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات بیشتری در اینباره کسب کنید.

پرداخت ارز دیجیتال یعنی چه؟

پرداخت ارز دیجیتال نوعی از پرداخت است که با استفاده از رمزارزها انجام می‌گیرد و توسط بازرگانان یا افراد در ازای محصولات یا خدمات پذیرفته و دریافت می‌شوند.

چگونه می ‌توان پرداخت با ارز دیجیتال را پذیرفت؟

کاربر می‌تواند به کمک یک کیف پول ارز دیجیتال این نوع پرداخت را‌ که اغلب رایگان است، بپذیرد و درگاه پرداخت ارز دیجیتال در پذیرش این نوع پرداخت به کاربر کمک می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا