آموزش

آیا خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین در ایران قانونی است؟

آیا خرید و فروش بیت کوین در ایران قانونی است؟ قوانین خرید و فروش بیت کوین در ایران چیست؟ این ممکن است سؤال بسیاری از افراد تازه علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال باشد که در این مطلب از صرافی خرید ارز دیجیتال صرافکس به آن خواهیم پرداخت.

در ایران سرمایه‌گذاری، خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال و همچنین نگهداری آن‌ها برای افراد ممنوعیت رسمی ندارد. با این وجود، اگر قصد دارید تجارت گسترده‌ای انجام دهید یا یک تجارت مرتبط با ارزهای دیجیتال راه‌اندازی کنید، ممکن است با محدودیت‌هایی روبه‌رو شوید. با توجه به ماهیت نوپا این فضا در کشور، موضع دولت‌های سراسر جهان نسبت به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هنوز به خوبی تعریف نشده است.

برای درک بهتر رویکرد دستگاه‌های مختلف اجرایی ایران به فضای ارزهای دیجیتال، می‌توان به گزارش‌های داخلی و اظهارات مقامات اجرایی کشور در سال‌های اخیر نگاهی انداخت که در این مطلب ابعاد مختلف این قضیه موردبررسی واقع خواهد شد.

آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

حال نوبت به بررسی قانونی بودن بیت کوین از منظر قوانین ایران و پاسخ به این سؤال که آیا بیت کوین در ایران قانونی است خواهد رسید. طبق ماده 2 قانون مجازات اسلامی مصوب 1391 هر فعل یا ترک فعلی که صراحتاً منع قانونی نداشته باشد جرم محسوب نمی‌شود؛ بنابراین استفاده، خرید، فروش و ذخیره بیت کوین تا زمانی که منجر به فعالیت مجرمانه نشود، جایز است. 

اگرچه مقررات مربوط به خرید بیت کوین و سایر آلت‌کوینها در ایران به طور رسمی اعلام نشده است، مالکیت یا سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بیت کوین غیرقانونی تلقی نمی‌شود.

استخراج بیت کوین قانونی است

با این حال، اگر کسی بخواهد از بیت کوین برای ارتکاب فعالیت‌های کلاهبرداری یا پول‌شویی استفاده کند، توسط پلیس و قوه قضاییه پاسخگو و تحت تعقیب قرار می‌گیرد. نیروی انتظامی و پلیس فتا مسئولیت رسیدگی به تخلفات ارز دیجیتال مانند کلاهبرداری، هک و عدم پایبندی به تعهدات ارز دیجیتال را دارد؛ بنابراین در صورتی که شخصی هر یک از این جرایم را تجربه کند می‌تواند به مراجع رسمی قضایی شکایت کند و مراجع قضایی به پرونده رسیدگی می‌کنند.

آیا خرید و فروش ارز بیت کوین در ایران جرم است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که آیا خرید و فروش بیت کوین جرم است؟ باید بگوییم بیت کوین به طور رسمی در ایران غیرقانونی یا قانونی اعلام نشده است، اما فرد مجاز به استفاده، خرید، فروش و ذخیره بیت کوین تا زمانی است که منجر به فعالیت مجرمانه نشود. اگر کسی با استفاده از بیت کوین مرتکب جرم شود، توسط پلیس و قوه قضاییه تحت تعقیب و مجازات قرار خواهد گرفت؛ بنابراین خرید و فروش بیت کوین تا زمانی که در هیچ‌گونه فعالیت غیرقانونی استفاده نشده باشد، جرم محسوب نمی‌شود.

قوانین خرید و فروش بیت کوین در ایران

قانونی استخراج بیت کوین در ایران هم‌اکنون توسط دولت پذیرفته شده و توسط مراجع مربوطه تنظیم می‌شود. مردم می‌توانند به صورت قانونی مجوزهای لازم را از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای راه‌اندازی دستگاه‌ها و استخراج بیت کوین دریافت کنند. گمرک ایران اجازه واردات ماشین آلات ماینینگ را داده است و این ماشین‌ها هم‌اکنون به صورت قانونی قابل‌خرید و واردات هستند.

از طرفی اداره برق و پلیس حق دارند از استفاده برق شهری برای این فعالیت جلوگیری کنند و دستگاه‌های ماینینگ را برای استخراج غیرقانونی ضبط کنند. خلاصه اینکه استخراج بیت کوین در ایران یک صنعت است و با مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت قانونی انجام می‌شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه مقاله بیت کوین چیست بپردازد.

آیا بیت کوین قانونی است؟

آیا بیت کوین قانونی است؟

وضعیت قانونی استخراج بیت کوین در ایران توسط وزارت صنعت، وزارت اطلاعات و وزارت نیرو اداره می‌شود. متقاضیان برای اخذ مجوز از وزارت صنعت ابتدا باید اقدام به تأسیس شرکت نموده و سپس درخواست خود را در بستر وزارت ایمنی ثبت نمایند. علاوه بر این، متقاضیان باید یک مکان اجاره‌ای با حداقل یک سال قرارداد اجاره داشته باشند.

 اخذ مجوز از وزارت نیرو مستلزم داشتن تأییدیه شرکت‌ها از دولت است. کسانی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند می‌توانند طبق مقررات تعیین شده در ساعات و روزهای مجاز برای کار خود از برق شبکه استفاده کنند. در صورت عدم پایبندی افراد به مراحل قانونی، پیگرد قانونی خواهند داشت.

خرید قانونی بیت کوین از صرافکس

ما در صرافکس یک پلتفرم امن، مطمئن و قابل‌اعتماد برای خرید و فروش بیت کوین به صورت کاملاً قانونی ارائه می‌دهیم. تیم کارشناسان ما سال‌ها تجربه در فضای ارزهای دیجیتال دارند و می‌توانند بهترین خدمات و مشاوره را در زمینه خرید و فروش قانونی بیت کوین به شما ارائه دهند.

با صرافکس خرید قانونی بیت کوین امکان‌پذیر است. ما انواع روش‌های پرداخت، از حواله بانکی گرفته تا کارت‌های اعتباری را ارائه می‌دهیم تا خرید شما را آسان و بدون دردسر کند. به علاوه، هزینه‌های کم و زمان پردازش سریع ما، آن را راحت‌تر می‌کند. 

پلتفرم امن ما برای ایمن نگه‌داشتن وجوه شما طراحی شده است. همه تراکنش‌ها نظارت و رمزگذاری می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که سرمایه شما همیشه امن است. بعلاوه، تیم خدمات مشتری ما همیشه برای پاسخگویی به سؤالات شما در دسترس خواهد بود.

به صورت کلی صرافکس قوانین خرید بیت کوین در ایران را کاملاً لحاظ کرده و مکان مناسبی برای خرید و فروش بیت کوین است. با پلت‌فرم امن، کارمزدهای کم و زمان پردازش سریع ما، می‌توانید مطمئن باشید که تراکنش شما سریع و امن انجام خواهد شد.

جمع بندی

در ایران تجارت و سرمایه‌گذاری روی بیت کوین و بقیه‌ی ارزهای دیجیتال هنوز به صورت رسمی مجاز نیست. با این وجود، دولت روند قانونی و طرحی را در مورد ارزهای دیجیتال برای بحث در مجلس ارائه کرده است. هنوز لایحه‌ای به تصویب نرسیده است، اما هرگونه فعالیت متقلبانه، هک و یا سایر اعمال سوء توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی با قاطعیت برخورد خواهد شد. در این مطلب از از مجله صرافکس ما در رابطه با قوانین خرید و فروش بیت کوین در ایران و جنبه‌های مختلف آن توضیحاتی ارائه دادیم. 

سوالات متداول

آیا قانونی برای خرید و فروش بیت کوین در ایران وجود دارد؟

طبق آخرین قوانین جمهوری اسلامی ایران، مجلس یا دولت هنوز خرید و فروش بیت کوین را به رسمیت نشناخته است و برای آن قوانین شفافی وضع نکرده.

آیا استخراج کردن ارز دیجیتال بیت کوین و سایر رمز ارزها قانونی است؟

بله استخراج رمز ارزها در ایران تنها حوزه‌ای است که کاملاً قانونی بوده و قوانین شفافی برای آن وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا