آموزش

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات در چیست؟ ممکن است عجیب به نظر برسد که چیزی می‌تواند هم‌زمان دو قیمت داشته باشد؛ اما در دنیای تجارت کالاها و در دنیای ارز دیجیتال این اتفاق می‌افتد و بسیار رایج است. هم قیمت لحظه‌ای و هم قیمت آتی مظنه‌هایی برای یک معامله هستند؛ یعنی هزینه توافق شده کالا توسط دو طرف، خریدار و فروشنده.

چیزی که آن‌ها را متمایز می‌کند زمان انجام معامله و تاریخ تحویل کالا است. یکی برای معامله‌ای که قرار است فوراً اجرا شود، اعمال می‌شود. دیگری، به معامله‌ای که قرار است در آینده اتفاق بیفتد. ما در دنیای ارزهای دیجیتال این معاملات را به‌عنوان معاملات اسپات و فیوچرز می‌شناسیم که در این مقاله قصد داریم به تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات بپردازیم.

معاملات اسپات یا Spot در کریپتو چیست؟

وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، معاملات اسپات از اساسی‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است که می‌توانید انجام دهید. این امر مستلزم خرید یک ارز دیجیتال با قیمت فعلی بازار و نگهداری آن در کیف پول صرافی خود تا زمانی که تصمیم به انجام معامله بعدی بگیرید.

معاملات اسپات یا Spot در کریپتو چیست؟

 

بازار اسپات چیست؟

بازار Spot جایی است که ابزارهای مالی مانند کالاها، ارزها و اوراق بهادار برای تحویل فوری معامله می‌شوند. در بازار نقدی بیت کوین، سرمایه‌گذاران بیت کوین واقعی را مالک، خریدو فروش می‌کنند. به زبان ساده، این بازار زیربنایی است که بیت کوین در آن مبادله می‌شود.

نمونه ای از بازار اسپات در دنیای کریپتو:

در زیر تصویری از جفت معاملات اسپات BTC/USDT در Phemex مشاهده می‌شود. BTC ارز پایه است که اولین ارزی است که در جفت ارز ظاهر می‌شود. پس‌ازآن USDT است که در این مورد ارز مظنه است. در این بازار، معامله گران بیت کوین را به USDT می‌خرند و می‌فروشند یا می‌توانند از تتر برای خرید بیت کوین استفاده کنند.

در ادامه با معاملات فیوچرز و تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات بیشتر آشنا خواهیم شد.

معاملات فیوچرز در کریپتو چیست؟

ایده اساسی در پشت معاملات فیوچرز این است که سرمایه‌گذاران روی قیمت دارایی‌هایی مانند طلا یا بیت کوین شرط‌بندی می‌کنند تا یا بالا یا پایین شود. سود یا زیان آن‌ها بستگی به‌دقت پیش‌بینی دارد. در بازار فیوچرز بیت کوین، معامله گران صاحب بیت کوین واقعی نیستند، بلکه در مورد قیمت بازار آینده بیت کوین حدس می‌زنند.

بازار فیوچرز چیست؟

در بازار فیوچرز بیت کوین، سرمایه‌گذاران برای خرید بیت کوین با قیمت از پیش تعیین‌شده و زمان مشخصی در آینده، قرارداد یا قراردادی را منعقد می‌کنند. در این بازار، سرمایه‌گذاران صاحب بیت کوین واقعی نیستند، بلکه بر اساس قیمت سوداگرانه بیت کوین معامله می‌کنند و این می‌تواند اساسی‌ترین تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات باشد.

 قراردادهای بیت کوین که می‌توانند قراردادهای آتی، قراردادهای دائمی، مبادله یا اختیار معامله باشند، ارزش خود را از ارزش بیت کوین به دست می‌آورند.

معاملات فیوچرز در کریپتو چیست؟

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات چیست؟

اینکه فرد ترجیح می‌دهد معاملات اسپات (نقدی) انجام دهد یا معاملات فیوچرز (آتی)، یک موضوع و تصمیم شخصی است و هر دوی آن‌ها دارای نکات مثبت و منفی مختلفی هستند. معامله گران اسپات ممکن است ترجیح دهند که کریپتو زیربنایی را در اختیار داشته باشند زیرا دارندگان طولانی‌مدت هستند و در تلاش برای جمع‌آوری دارایی هستند.

از سوی دیگر، معامله گران باتجربه‌تری که معاملات فیوچرز انجام می‌دهند، اوراق مشتقه را ترجیح می‌دهند زیرا می‌توانند بهتر از حاشیه سود خود استفاده کنند، آن‌ها می‌خواهند پول بیشتری به دست آورند و می‌توانند از معاملات آتی برای محافظت در برابر سایر حرکات بازار استفاده کنند؛ بنابراین، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مستلزم آن است که افراد به‌طور کامل ماتریس فواید و مضرات آن را درک کنند.

می‌توان گفت که تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات بیشتر به فلسفه شخصی و پیش‌بینی‌های فرد بستگی دارد مگر نه در خودی خود هردو معامله هستند.

مزایا و معایب معاملات اسپات

یکی دیگر از تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات، در مزایا و معایب آن است که در این بخش با بیان مزایا و معایب معاملات اسپات و فیوچر به آن پی می‌بریم.

مزایا معاملات اسپات

در بیان تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات، یکی از جنبه‌های مثبت معامله در بازارهای نقدی این است که سرمایه‌گذاران در حال معامله در دارایی‌های واقعی هستند و نه قراردادهای آتی. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران مالکیت مستقیم سکه‌ها رادارند. این دو جنبه به‌ویژه به معامله گران احساس امنیت بیشتری می‌دهد و راه ساده‌تری برای سرمایه‌گذاری می‌دهد.

معایب معاملات اسپات

در مورد معاملات، بازارهای نقدی برای استفاده از اهرم به کارمزدهای بالاتری نیاز دارند و ازآنجایی‌که آن‌ها عرضه محدودی از سکه در استخرهای وام‌دهی خوددارند، بنابراین سطوح پایین‌تری از اهرم را ارائه می‌دهند. از نظر عملیاتی، یکی از معایب بالقوه برای شناسایی ارزهای دیجیتال این است که سرمایه‌گذاران باید ابتدا یک کیف پول دیجیتال مثل تراست ولت ، با پلتفرم‌ها و صرافی‌های آنلاین راه‌اندازی کنند.

این فرآیند ممکن است برای کسانی که با دنیای کریپتو آشنا نیستند دشوار باشد. دوم، برخی صرافی‌های مبتنی بر وب بیشتر در معرض خطاهای فنی، مسدود شدن برنامه‌ها و نگرانی‌های امنیتی هستند؛ بنابراین، به‌طور بالقوه مخاطره‌آمیز است که رمز ارزها را در کیف پول صرافی خود بگذارید، زیرا ممکن است زمانی که بازارها بسیار فعال هستند، نتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

مزایا و معایب معاملات فیوچرز و اسپات

مزایا و معایب معاملات فیوچرز

مزایای معاملات فیوچرز

در بیان تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات، مزایای اصلی معامله قراردادهای آتی کریپتو، سود بیشتر نسبت بازارهای نقدی است. علاوه بر این، قراردادهای آتی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که از استراتژی‌های معاملاتی انعطاف‌پذیرتری مانند کوتاه یا بلند مدت، تنوع بخشیدن و محافظت در برابر سایر تغییرات قیمت استفاده کنند؛ بنابراین، شما می‌توانید بیش از خرید و فروش ارزهای دیجیتال انجام دهید.

معایب معاملات فیوچرز

یکی از نکات منفی اصلی معاملات آتی این است که سرمایه‌گذاران مالک دارایی‌های اساسی نیستند و دو، معامله‌گرانی که تحت اهرم بالایی قرار دارند، در معرض خطر نقدینگی و ضررهای بزرگ به دلیل سفته‌بازی‌های نادرست هستند.

سخن پایانی

در پایان این مقاله از صرافکس که در خصوص تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات بود باید بگوییم، معاملات Spot اساساً مستلزم خرید ارزهای دیجیتال و نگهداری تا زمانی است که ارزش افزایش یابد. همچنین شامل استراتژی معاملاتی خرید آلتکوین‌های دیگر است که سرمایه‌گذاران معتقدند ارزش آن‌ها افزایش خواهد یافت. بازار نقطه‌ای، بازاری است که دارایی‌های رمزنگاری‌شده در آن مبادله و تسویه آنی می‌شود.

ایده اساسی در پشت معاملات futures این است که سرمایه‌گذاران روی قیمت دارایی‌هایی مانند طلا یا بیت کوین شرط‌بندی می‌کنند تا یا بالا یا پایین شود. سود یا زیان آن‌ها بستگی به‌دقت پیش‌بینی دارد. در بازار مشتقات بیت کوین، معامله گران صاحب بیت کوین واقعی نیستند، بلکه در مورد قیمت بازار آینده بیت کوین حدس می‌زنند.

همان‌طور که ارزهای دیجیتال همچنان توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند، محبوب‌تر می‌شوند و اعتبار بیشتری دریافت می‌کنند، بازارهای خرید این دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری در آن‌ها نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند؛ بنابراین، درک پویایی این بازارها برای سرمایه‌گذاران مبتدی و پیشرفته برای انجام بهترین معاملات ممکن ضروری است. امیدوارم که از مقاله ما در رابطه با تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات به‌خوبی لذت برده باشید.

سوالات متداول در خصوص تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات در چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات این است که در معاملات اسپات، با توجه به قیمت لحظه‌ای می‌توانید اقدام به خرید و فروش رمزارز کنید اما در معاملات فیوچرز شا قیمتی را برای باز شدن معامله در نظر می‌گیرید.

ریسک معاملات فیوچرز بیشتر است یا اسپات؟

به دلیل اینکه شما در معاملات فیوچرز در همان لحظه وارد معامله می‌شوید، ریسک آن بالاتر است.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا