آموزش

ارز دیجیتال استورج (STORJ) چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز استورج (Storj) چیست و آیا گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید؟ دنیای کریپتو به دلیل بسیاری از جنبه‌هایش، از جمله فناوری انقلابی‌اش و غیرمتمرکز بودن آن، مشهور شده است، اما شاید عنصری که آن را بیش از همه مشهور کرده، این باشد که برخی از افراد بسیار عادی را بسیار ثروتمند کرده است. با این حال، همان‌طور که فضا بزرگ‌تر و بالغ‌تر می‌شود، تمرکز به‌طور چشم‌گیری به پروژه‌هایی تغییر می‌کند که دارای کاربرد هستند.

 یکی از پروژه‌هایی که کاربرد زیادی دارد، ارز دیجیتال استورج (Storj) است. Storj از یک ارز رمزنگاری‌شده بومی به نام STORJ coin استفاده می‌کند. در این مطلب از صرافکس می‌خواهیم در رابطه با این ارز و جنبه‌های مختلف آن به گفتگو بپردازیم.

استورج چیست؟

استورج، یکی از اولین شبکه‌های ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز (DCS) در جهان، در سال 2017 در شبکه اتریوم به‌عنوان مکانی امن برای کاربران برای ذخیره داده‌های خود راه‌اندازی شد. این شبکه می‌خواست یک پلتفرم مقرون‌به‌صرفه‌تر، شفاف‌تر و امن‌تر برای جایگزین‌های متمرکزی مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون ایجاد کند. برای دستیابی به این هدف، Storj روشی را توسعه داد که به‌موجب آن افراد می‌توانستند درازای ارز رمزنگاری Storj، سکه STORJ، فضایی را در کامپیوتر خود اجاره کنند.

پلتفرم فای، داده یا سایر موارد کاربر را می‌گیرد، آن را رمزگذاری می‌کند و به‌صورت دیجیتالی آن را خرد کرده و این فایل‌های خرد را جداگانه در چندین کامپیوتر ذخیره می‌کند. به‌این‌ترتیب داده‌ها کاملاً ایمن هستند زیرا هیچ‌کس به‌جز مالک اصلی به کل فایل دسترسی ندارد، کسانی که فضایی را در کامپیوتر خود اجاره می‌دهند سود کسب می‌کنند و کل فرآیند کاملاً شفاف است زیرا تراکنش‌ها و جابجایی داده‌ها همه در آن ثبت می‌شود.

مطالعه پیشنهادی : قیمت تتر

استورج چیست؟نحوه کار استورج

به لطف فناوری غیرمتمرکز است که استورج می‌تواند کار کند و فضای ذخیره‌سازی امن، درآمد غیرفعال و کنترل داده را به کاربران خود ارائه دهد. این همه از طریق لایه‌های فناوری زیر انجام می‌شود:

بازار ابری P2P

 بازار ابری همتا به همتا (P2P) یک پلتفرم در فضای ابری است که کاربران را قادر به خرید و فروش فضای دیسک می‌کند. فردی با فضای ذخیره‌سازی اضافی در کامپیوتر خود می‌تواند آن فضا را به فردی که به فضای ذخیره‌سازی نیاز دارد بفروشد و در نتیجه یک تبادل غیرمتمرکز P2P ایجاد کند. این بازار تراکنش‌ها را از طریق ارز رمزنگاری‌شده بومی خود، سکه STORJ – امکان‌پذیر می‌کند. بازار P2P از سه عنصر تشکیل شده است:

  • گره‌ها: این گره‌های ذخیره‌سازی امکان اجاره فضای ذخیره‌سازی اضافی را فراهم می‌کنند.
  • Uplinks: لینک‌های آپلود به‌منظور آپلود فایل‌ها در شبکه انجام می‌شوند و این فایل‌ها توسط ماشین‌های خود کاربران پشتیبانی می‌شوند.
  • ماهواره‌ها: ماهواره‌ها نقطه ارتباط یا هماهنگی بین گره‌ها و لینک‌های بالا هستند. همه کاربران یک حساب کاربری در ماهواره دارند. ابرداده‌هایی که توسط لینک‌های آپلود شده و در ماهواره قرار می‌گیرند، ابتدا قبل از انجام فرآیند اشتراک‌گذاری، از نظر یکپارچگی بررسی می‌شوند.

Sharding

 شاردینگ (Sharding) جایی است که نبوغ استورج در آن می‌درخشد. از طریق این فرآیند مقیاس‌پذیری است که می‌تواند سرعت و امنیت واقعی داده را ارائه دهد. با به اشتراک‌گذاری، داده‌های کاربران به قطعات مختلف مانند خرد کردن دیجیتال تقسیم شده و سپس هر قطعه در فضای دیسک متفاوتی ذخیره می‌شود، به این معنی که داده‌ها در سراسر جهان پخش خواهند شد و تنها از طریق کلید جداگانه در اختیار صاحب آن قرار می‌گیرند.

 این فرآیند همچنین به این معنی است که داده‌ها کوچک‌تر هستند و پردازش آن‌ها را سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کند. در Storj DCS، داده‌ها ابتدا رمزگذاری می‌شوند، قبل از اینکه به 80 قطعه یا بیشتر تقسیم شوند و در هزاران گره مختلف در نزدیک به 100 کشور توزیع خواهند شد. از این طریق، Storj یک راه‌حل ذخیره‌سازی مقرون‌به‌صرفه و کارآمدتر از اکثر سرورهای متمرکز ارائه می‌دهد.

سکه استورج

 ارز دیجیتال بومی پلتفرم استورج یعنی STORJ coin، در سراسر این پلتفرم برای تراکنش‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران می‌توانند STORJ را برای خرید سهام شبکه Storj خریداری کنند.

بلاک چین اتریوم

 به‌عنوان یک توکن ERC-20 که بر روی اتریوم اجرا می‌شود، تمام تراکنش‌های استورج با ذخیره شدن در بلاک چین شفاف و قابل‌ردیابی هستند. به‌علاوه، شبکه بزرگ استخراج‌کننده‌ها یا گره‌های اعتبارسنجی اتریوم، عدم تمرکز واقعی را در مورد اعتبارسنجی تراکنش‌ها تضمین می‌کند.

مطالعه پیشنهادی : قیمت ترون

سکه استورج چیست؟سکه استورج چیست؟

رمز ارز استورج یا سکه STORJ، ارز بومی Storj DCS است. این سکه در سراسر پلتفرم برای معاملات استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند توسط سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در شبکه Storj سرمایه‌گذاری کنند خریداری کنند. چند جزییات مهم در مورد این ارز دیجیتال و وجود آن در زیر توضیح داده‌شده است:

چگونه سکه استورج را استخراج‌کنیم؟

علیرغم اینکه شبکه Storj روی یک بلاک چین اثبات کار (PoW) اجرا می‌شود، بلاک چین اتریوم، رمز ارز STORJ قابل‌استخراج نیست. در عوض، کاربران با اجرای گره‌های ذخیره‌سازی روی کامپیوتر‌های خود برای اجاره فضا درازای کریپتو STORJ، جوایزی کسب می‌کنند.

 این کار با نصب گره ذخیره‌سازی روی کامپیوتر شما انجام می‌شود، اگرچه برای تبدیل‌شدن به یک گره ذخیره‌سازی، ابتدا باید پیش‌نیازهای سخت‌افزاری خاصی را برآورده کنید که شامل:

  • یک هسته پردازنده برای هر سرویس گره.
  • 8 ترابایت یا حداکثر 24 ترابایت فضای موجود در هر گره.
  • 16+ ترابایت پهنای باند غیرمجاز در ماه در دسترس است (حداقل 2 ترابایت).
  • حداقل پهنای باند 100 مگابیت در ثانیه (حداقل 25 مگابیت در ثانیه).
  • آپ تایم 99.5٪ در ماه (حداقل 99.3٪ در ماه، حداکثر زمان توقف کل 5 ساعت در ماه).

علاوه بر این، نیازهای نرم‌افزاری مختلفی وجود دارد:

  • گره‌های ذخیره‌سازی باید در سیستم‌های لینوکس، MacOS یا ویندوز اجرا شوند.
  • برای یک اتصال پایدار، توصیه می‌شود که گره‌ها از طریق LAN به اینترنت متصل شوند، نه WiFi.
  • توصیه می‌شود که گره‌ها از یک منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برای محافظت در برابر آسیب به سخت‌افزار و در برابر خرابی پایگاه داده ناشی از خاموش شدن و قطع برق استفاده کنند.

با این تنظیمات، کاربران می‌توانند به راحتی فضای کامپیوتری استفاده‌نشده خود را اجاره کنند و جوایز ارز دیجیتال STORJ را دریافت کنند.

چند سکه استورج وجود دارد؟

پس از استخراج اولیه 500 میلیون STORJ در سال 2017، آزمایشگاه‌های آن 245 میلیون توکن را در انبار قفل کرد و 70 میلیون توکن را در گردش قرارداد. پس از فروش توکن، 75 میلیون STORJ برای همیشه از بین رفت. به‌این‌ترتیب عرضه محدودی از 425 میلیون توکن استورج به‌جای گذاشت که برای محافظت در برابر تورم و محافظت از شبکه طراحی‌شده بود. در زمان نگارش این مقاله تقریباً ١٤٣ میلیون سکه از آن در گردش هستند.

چه کسی پشت Storj است؟

استورج توسط توسعه‌دهنده نرم‌افزار Shawn Wilkinson در می ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. با این حال، از آن زمان، Wilkinson و یکی از بنیان‌گذاران، بانکدار سرمایه‌گذاری و تاجر جان کوین، مفهوم را تغییر دادند و Storj را با نام Storj V3 در سال ۲۰۱۹ دوباره راه‌اندازی کردند.

همان‌طور که استورج توسعه یافت، ویلکینسون از سمت مدیرعاملی کنار رفت تا به فردی با تجربه بیشتر اجازه دهد تا مدیریت شرکت را بر عهده بگیرد و رهبری کند. در حال حاضر، تاجر بن گلوب به‌عنوان مدیرعامل شرکت می‌کند، در حالی که ویلکینسون به‌عنوان افسر ارشد استراتژی (CSO) کار کرده و کوین به‌عنوان مدیر ارشد درآمد و همچنین عضوی از هیئت‌مدیره فعال است.

چگونه سکه استورج را استخراج‌کنیم؟آیا استورج برای سرمایه‌گذاری خوب است؟

Storj DCS یک راه‌حل ذخیره‌سازی عالی است که ذخیره‌سازی غیرمتمرکز و ایمن را با قیمتی به‌طور متوسط ​​80٪ کمتر از سرورهای ذخیره‌سازی متمرکز ارائه می‌دهد. این پلتفرم همچنین شاهد سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی بوده است و از طریق فروش عمومی در سال 2014 (به ارزش حدود 460000 دلار در آن زمان)، 3 میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی آن در سال 2017، 910 بیت کوین (BTC) جمع‌آوری کرد و سپس 30 میلیون دلار درآمد تولید کرد.

 اولین سال فعالیت خود ارزش‌گذاری Storj تأثیر این اعتماد کاربر را مشاهده کرد و به قیمت توکن استورج 1.82 دلار در دسامبر 2017 افزایش یافت. پس از آن، حرکت ادامه یافت و به بالاترین حد تاریخ STORJ یعنی 2.62 دلار در ژانویه 2018 رسید. متاسفانه، بازار آن در 2018 نزولی شد. به دلیل از دست دادن اعتماد به امنیت بلاک چین و عدم تمرکز، قیمت توکن به پایین‌ترین سطح 0.12 دلار در پایان آن سال کاهش یافت.

تغییر نام تجاری 2019 به Storj V3 کمک چندانی به نزول کردن پلتفرم نکرد، اما در نهایت، با چرخش صعودی که پس از بازار نزولی سال 2021 رخ داد، سرمایه‌گذاری به Storj بازگشت. این افزایش علاقه می‌تواند به لطف رونق عظیم مالی اکوسیستم غیرمتمرکز (DeFi) باشد، زیرا با توسعه پلتفرم‌های جدید و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) نیاز به ذخیره‌سازی غیرمتمرکز ایجاد شد.

STORJ All Time High چیست؟

در مارس 2021، این توکن به بالاترین حد تاریخ STORJ یعنی 3.21 دلار رسید و اگرچه نوسان قیمت ادامه داشت، ارزش STORJ به‌طور مداوم بالای 0.60 دلار برای کل سال‌های 2021 و 2022 باقی‌مانده است که عمدتاً در آن دوره بالای 1 دلار بوده است. این ممکن است بالاترین مقدار نباشد، اما نشان می‌دهد که پشتیبانی مداوم از این پلتفرم وجود داشته است.

قیمت توکن استورج بعید به نظر می‌رسد که به دلیل اولویت شبکه برای سرویس دادن به‌عنوان یک پلت فرم عملکردی به‌جای یک طرح سریع ثروتمند شدن، سریع افزایش یابد. علاوه بر این، اگرچه Storj ممکن است اولین پلتفرمی باشد که فضای ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز را از طریق اشتراک‌گذاری ارائه می‌دهد، اما لزوماً دیگر این‌طور نیست زیرا هم‌اکنون پلتفرم‌هایی مانند Filecoin (FIL) و Internxt (INX) وارد رقابت با استورج شده‌اند.

Storj DCS یک پلتفرم با پتانسیل و پیشنهاد عالی است و همچنین اولین شبکه‌ای است که پتانسیل ذخیره‌سازی غیرمتمرکز را درک می‌کند. قیمت توکن STORJ تقریباً در زمان فعلی باقی می‌ماند، با این حال تا زمانی که نتواند عملکردی بالاتر و بهتر از رقبای خود ارائه دهد، مشخص نیست که آیا ارزش STORJ افزایش خواهد یافت یا خیر.

مطالعه پیشنهادی : قیمت شیبا

سخن پایانی

استورج یک پلت فرم ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز است که از فناوری نوآورانه اشتراک‌گذاری برای ارائه راه‌حل‌های ذخیره‌سازی آنلاین سریع، ایمن و مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌کند. Storj از طریق استفاده از یک بازار P2P و حضورش در بلاک چین اتریوم، واقعاً قادر است یک پلتفرم غیرمتمرکز را ارائه دهد که امنیت کاربر را حفظ می‌کند، زیرا حتی اگر سرور از کار بیفتد، کاربران دسترسی به داده‌های خود را حفظ می‌کنند.

علیرغم اینکه Storj یک پیشنهاد عالی و برنامه‌ریزی برای ایجاد تأثیر مثبت در فضا دارد، با تعداد فزاینده‌ای از رقبا مواجه است. با این حال، همان‌طور که DeFi رشد به رشد ادامه می‌دهد و دنیا به‌طور چشم‌گیری به سمت آنلاین شدن حرکت می‌کند، چه برای ذخیره فایل‌ها، برنامه‌ها، کتاب‌های صوتی یا فیلم‌ها، به‌ناچار تقاضا برای راه‌حل‌های ذخیره‌سازی آنلاین مقرون‌به‌صرفه، ایمن و مقرون‌به‌صرفه افزایش خواهد یافت و این آینده استورج را امیدوارکننده توصیف می‌کند.

سوالات متداول

ارز دیجیتال استورج چیست؟

استورج یک شبکه ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز است. در حالی که سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری سنتی مراکز داده خود را اداره می‌کنند، Storj رویکرد متفاوتی را اتخاذ می‌کند. این به هرکسی اجازه می‌دهد نرم‌افزار Storj را اجرا کرده، یک گره را در شبکه اجرا کند و فضای اضافی هارددیسک خود را به اشتراک بگذارد.

آیا استورج یک ارز دیجیتال خوب است؟

بر اساس داده‌ها، می‌توان پیش‌بینی کرد که STORJ یک سرمایه‌گذاری سودآور (STORJ) برای بلندمدت است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا