آموزش

مفهوم تیک پروفیت (Take Profit) چیست؟

اگر می‌خواهید یکی از فعالین در حوزه ارزهای دیجیتال باشید باید به این نکته مهم توجه کنید که بازارهای مالی به خصوص بازار کریپتو همواره با خطر و ریسک همراه هستند. نوسانات بازار حتی متبحرترین معامله‌گران را نیز متضرر کرده است.

معامله گران از تحلیل تکنیکال، فاندامنتال، روانشناسی و احساسات بازار استفاده می‌کنند تا میزان ضرر خود را به حداقل برسانند اما هیچ‌کدام از این موارد موفقیت قطعی و صد در صد را برای یک معامله‌گر به ارمغان نمی‌آورد.

در دریایی این چنین پرطلاتم، استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک، کمک شایانی به کنترل شرایط معامله خواهد کرد. در این میان دو استراتژی حد سود یا تیک پروفیت (Take Profit) و حد ضرر (Stop Loss)، ابزار ساده و کاربردی هستند که هر معامله گر می‌تواند برای کنترل سود و زیان خود در بازارهای مختلف مالی از آنها استفاده کند.

ما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مفهوم تیک پروفیت، نحوه عملکرد آن، مزایا و معایب آن و همچنین نکاتی برای استفاده بهتر از آن آشنا کنیم. پس با صرافکس همراه ما باشید.

حد سود یا تیک پروفیت چیست؟

حد سود یا تیک پروفیت چیست؟

سفارش تیک پروفیت (Take Profit Order) در واقع سفارشی است که معامله گر برای خروج از یک معامله باز از آن استفاده می‌کند. در واقع، معامله‌گر قیمتی را در پلتفرم معاملاتی خود برای خروج از یک معامله تعیین می‌کند. اگر قیمت بازار به قیمت مشخص شده در سفارش برسد، پوزیشن معامله‌گر همراه با سود بسته می‌شود.

این سفارش، سفارش محدودی (Limit Order) است که در صورت رسیدن قیمت بازار به آن قیمت، بخش یا تمامی از آن اجرا می‌شود.

مطلب پیشنهادی: تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالی

 انواع سفارش در معاملات ارزهای دیجیتال

در معاملات ارزهای دیجیتال دو نوع سفارش وجود دارد. حد سود و حد ضرر. تریدرها معمولا از این دو سفارش در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند.

در بخش بالا با مفهوم تیک پروفیت آشنا شدیم اما حد ضرر یا استاپ لاس، نقطه خروج سرمایه‌گذار در صورت محقق نشدن شرایط مورد انتظار در معامله را نشان می‌دهد. اگر تیک پروفیت و زیان یک معامله را مشخص کنیم، می‌توانیم به راحتی نسبت سود به زیان (ریسک به ریوارد) را محاسبه کنیم.

مزایا استفاده از تیک پروفیت

مزایا استفاده از تیک پروفیت

کسانی که از استراتژی تیک پرافیت یا TP استفاده می‌کنند، از مزایای زیر برخوردار خواهند شد:

اطمینان از کسب سود

اگر یک تریدر اردر حد سود را در معاملات خود به کار برد، در شرایطی که بازار مساعد باشد، می‌تواند از کسب (حداقلی) سود مطمئن باشد. سیو سود هر چند اندک، بهتر از از دست دادن فرصت خروج از پوزیشن سودده است.

کاهش ریسک

در بسیاری از مواقع در بازارهای مالی، ممکن است قیمت دارایی مورد نظر، پس از حرکت در جهت دلخواه، ناگهان تغییر روند دهد و به ضرر معامله گر ختم شود. مکانیسم تیک پروفیت که به شکل یک سوپاپ اطمینان عمل می‌کند، می‌تواند  ریسک را کاهش دهد.

همچنین در صورت استفاده از تعیین حد سود در کنار حد ضرر شناور (دنبال‌کننده یا Trailing) یا تغییر حد ضرر به نقطه سر به سر، می‌توان برخی معاملات را به معامله‌های بدون ریسک تبدیل کرد. همچنین با خروج بخشی از سرمایه، می‌توان ریسک باز گذاشتن کل معامله را کم کرد.

کاهش تاثیر احساسات

احساسات یک معامله گر می‌تواند به ضرر او عمل کند. احساس ترس و طمع، شک و تردید هر کدام می‌توانند سرنوشت معامله‌ای که می‌توانست با موفقیت به اتمام برسد را تغییر دهند.

با استفاده از دستور تیک پروفیت، می‌توان آرامش روانی لازم برای حضور در بازارهای مالی را به دست آورد. برای اجرای این دستور نیاز به حضور سرمایه‌گذار نیست، معامله‌گر می‌تواند نمودار قیمت را رها کرده و از استراتژی «بگذار و فراموش کن» استفاده کند.

معایب به‌ کارگیری استراتژی حد سود در معاملات

معایب به‌ کارگیری استراتژی حد سود در معاملات

درست است که سفارش حد سود مزایای متعددی دارد اما در کنار این مزایا باید برخی از معایب استفاده از سفارش Take Profit را نیز عنوان کنیم.

گاهی اوقات معامله سودآور شما بخشی از روند طولانی مدتی است که شرایط بازار را دگرگون خواهد کرد. شما ممکن است با سیو سود در ابتدای این روند، نتوانید از سودی که انتظارش را می‌کشیدید، بهره ببرید. دستورات تیک پروفیت معمولا از نوع سفارش‌های لیمیت هستند. سفارش‌های لیمیت ممکن است موفق به فروش یا خرید دارایی مدنظر شما نشوند یا تمامی سفارش شما پر نشود.

علاوه بر موارد بالا، معامله گرانی که می‌خواهند در دراز مدت سرمایه گذاری کنند، معمولا توان تحمل ریسک بالاتری دارند و با توجه به اطلاعات کلان اقتصادی تصمیم می‌گیرند، حال آن که اهداف حد سود و ضرر معمولا توسط تحلیل تکنیکال یا روانشناسی بازار تعیین می‌شود.

نحوه تعیین حد سود

نحوه تعیین حد سود

در نحوه تعیین حد سود باید بگوییم که همه معامله گران نمی‌توانند از یک مدل و روش خاصی برای تعیین تیک پروفیت استفاده کنند. چرا که تعیین تیک پروفیت به استراتژی معاملاتی معامله گر بستگی دارد. اینکه معامله گر بر اساس تحلیل تکنیکال ترید می‌کند و تیک پروفیت را تنظیم می‌کند یا بر اساس تحلیل فاندامنتال یا هر دو، تعیین نقطه خروج می‌تواند برای معامله گران متفاوت باشد.

سخن پایانی

در صورتی که به عنوان یک معامله گر می‌خواهید مدیریت ریسک داشته باشید باید از راهکار ساده سفارش حد سود استفاده کنید. در بازار متلاطم و پر نوسانی همچون بازار کریپتو که تغییر ده‌ها درصدی قیمت یک دارایی در روز در آن طبیعی می‌باشد، اهمیت کاربرد این ابزار دو چندان می‌شود. شما می‌توانید با ترکیب این مکانیسم با مکانیزم حد زیان و اصول مدیریت سرمایه، جلوی از دست رفتن سرمایه خود در شرایط ناگوار بازار را بگیرید.

اما باید از محدودیت‌های این نوع سفارش نیز مطلع باشید. به عنوان مثال در بازارهایی که نقدینگی کمی دارند، صرفا به وجود Take Profit اتکا نکنید.

سوالات متداول

از مزایای استفاده از استراتژی تیک پروفیت کدام‌اند؟

از مزایای بهره گیری از این استراتژی می‌توان به کاهش ریسک، اطمینان از کسب سود وکاهش تاثیر احساسات، اشاره کرد.

حد سود چگونه تعیین مشخص می‌شود؟

باید عنوان کنیم که همه تریدرها نمی‌توانند از یک مدل برای تعیین سود استفاده کنند. معامله گر برای تعیین حد سود از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کند و آن را بر اساس تحلیل فاندامنتالی که انجام داده، نقطه خروج خود را تعیین می‌کند.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا