آموزش

راهنمای صفر تا صد بریج پالیگان (Bridge Polygon)

با افزایش تعداد بلاک‌چین‌ها در صنعت کریپتو، اشتراک‌گذاری داده‌ها و توکن‌ها نیز بین شبکه‌های مختلف چالش برانگیز شده است. در این میان برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال با ایجاد پل‌هایی بین شبکه‌ها برای تسهیل انتقال دارایی‌ها، این مشکل را حل کرده‌اند.

بریج پالیگان برای افزایش قابلیت همکاری بین بلاک‌چین‌های پالیگان و اتریوم طراحی شده است و کاربران با داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار، می‌توانند به راحتی توکن‌ها را بین این شبکه‌ها جابه‌جا کنند. در این مقاله از صرافکس قصد داریم شما را با Bridge Polygon آشنا کرده و نحوه انتقال را به شما آموزش دهیم.

بریج پالیگان چیست؟

پالیگان چارچوبی برای ایجاد شبکه‌های بلاک‌چین سازگار با ارز دیجیتال اتریوم و راه‌حل‌های مقیاس‌بندی است. هدف این شبکه غنی‌سازی اکوسیستم ETH، با ارائه ابزارهایی جهت ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز مقیاس پذیر (DApps) و افزایش توان عملیاتی تراکنش اتریوم با کارمزدهای کمتر است. برخی از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز یا دیفای در پالیگان مستقر شده‌اند، مانند آوه (Aave)، کرو (Curve) و سوشی‌سوآپ (SushiSwap).

برای رابطه با DAppها و ابزارها در پالیگان، باید دارایی‌های خود را به این شبکه منتقل کنید و اینجاست که بریج پالیگان وارد می‌شود، یک کانال تراکنش زنجیره‌ای بین این شبکه و اتریوم.  بریج پالیگان به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های ERC و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را از طریق قراردادهای هوشمند به زنجیره جانبی Polygon، منتقل کنند.

در واقع دو پل در پالیگان وجود دارد: پل اثبات سهام (PoS) و پل پلاسما که هر دو می‌توانند دارایی‌ها را از اتریوم به پالیگان و بالعکس منتقل کنند اما از روش‌های امنیتی متفاوتی استفاده می‌کنند.

پل الگوریتم اثبات سهام برای ایمن‌سازی شبکه خود بهره برده و از انتقال اتر و بیشتر توکن‌های ERC پشتیبانی می‌کند بنابراین گزینه انتخابی اکثر کاربران است. سپرده‌گذاری روی پل PoS تقریباً فوری تکمیل می‌شود، اما تأیید برداشت ممکن است کمی زمانبر باشد.

 پل پلاسما مخصوص توسعه‌دهندگانی است که به امنیت بیشتری نیاز دارند بنابراین از مقیاس‌پذیری پلاسما اتریوم استفاده می‌کنند. پل پلاسما انتقال توکن‌های متیک، اتر و توکن‌‌های ERC-20 و ERC-721 پشتیبانی می‌کند.

بریج پالیگان چیست؟

بریج پالیگان چگونه کار می کند؟

بریج پالیگان از معماری اجماع دوگانه برای بهینه سازی سرعت و عدم تمرکز استفاده کرده و همچنین از انتقال حالت دلخواه در زنجیره‌های جانبی پشتیبانی می‌کند که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار هستند. انتقال توکن‌های زنجیره‌ای در بریج پالیگان به سرعت و بدون خطرات شخص ثالث یا محدودیت نقدینگی بازار قابل انجام است.

زمانی که برای انتقال توکن‌ها از بریج پالیگان استفاده می‌کنید، عرضه در گردش آن رمز ارز  تغییر نمی‌کند. توکن‌هایی که شبکه اتریوم را ترک می‌کنند قفل می‌شوند و همان تعداد توکن به اندازه توکن‌های متصل شده بر اساس ۱:۱ در شبکه پالیگان ضرب می‌شوند و هنگامی که توکن‌ها را به اتریوم برمی‌گردانید، توکن‌های متصل به پالیگان سوزانده می‌شوند و آن‌هایی که در اتریوم هستند در طول فرآیند باز می‌شوند.

نحوه استفاده از پل پلاسما در بریج پالیگان

اگر می‌خواهید ارز دیجیتال متیک (MATIC) یا دیگر توکن‌های شبکه پالیگان را به اتریوم منتقل کنید، این کار از طریق پل پلاسما قابل انجام است. توجه داشته باشید که پل پلاسما فقط از انتقال توکن های ERC-20 و ERC-721 پشتیبانی می‌کند که شامل اتر و متیک است.

در ادامه با مثالی نحوه انتقال توکن‌های متیک را با استفاده از کیف پول متامسک از شبکه پالیگان به اتریوم مرور می‌کنیم. به طور پیش فرض، متامسک فقط به شبکه اصلی اتریوم متصل است. قبل از اینکه فرایند انتقال را شروع کنید باید شبکه پالیگان را به کیف پول ارز دیجیتال‌تان اضافه کنید.

نحوه استفاده از پل پلاسما در بریج پالیگان

مرحله اول: اضافه کردن پالیگان به متامسک

دو روش برای اضافه کردن شبکه Polygon به کیف پول متامسک وجود دارد. در روش پیش فرض آن را به صورت دستی اضافه می‌کنید. در روش دیگر از رابط کیف پول پالیگان برای اضافه کردن سریع آن به لیست شبکه متامسک استفاده می‌کنید.برای انجام این کار، روی گزینه Switch to Polygon کلیک کنید و قبلا مطمئن شوید که کیف پول متامسک خود را متصل کرده‌اید.

اضافه کردن پالیگان به متامسک

یک پاپ آپ از برنامه افزودنی متامسک با جزئیات شبکه پالیگان نمایش داده می‌شود.تایید را انتخاب کنید و در ادامه شبکه Polygon به MetaMask شما اضافه می‌شود. حالا لازم است کیف پول متامسک خود را از شبکه اتریوم به پالیگان تغییر دهید. با کلیک روی گزینه تغییر شبکه این کار را انجام دهید.اکنون می توانید متیک را در کیف پول متامسک خود مشاهده کنید.

آموزش اضافه کردن پالیگان به متامسک

مرحله دوم: اتصال متیک به اتریوم با استفاده از متامسک

ابتدا به رابط بریج رفته و روی گزینه Withdrawal کلیک کنید. از لیست نشانه‌ها  توکن متیک را انتخاب کرده، مقدار را وارد کنید و گزینه Transfer را کلیک کنید. سیستم به طور اتومات پل پلاسما را  برای انتقال انتخاب می‌کند.

در ادامه نکات مهم را خوانده و گزینه ادامه را انتخاب کنید. کارمزد گس شبکه برای این تراکنش نمایش داده می‌شود. اگر با این هزینه موافقید، گزینه ادامه را کلیک کنید. قبل از کلیک بر روی ادامه، جزئیات تراکنش خود را کاملا بررسی کنید.

اتصال متیک به اتریوم با استفاده از متامسک

سپس یک پاپ آپ متامسک برای تایید تراکنش نمایش داده می‌شود. روی تأیید کلیک کنید تا انتقال انجام شود. برای انتقال پل پلاسما باید سه تراکنش به صورت دستی تأیید شود. اولین مورد این است که برداشت خود را از کیف پول پالیگان شروع کنید که ممکن است 3 ساعت طول بکشد.

نحوه اتصال متیک به اتریوم با استفاده از متامسک

زمانی که چک پوینت تایید شود یعنی تراکنش شما در بلاک‌چین اتریوم انجام شده است. حالا باید تراکنش دوم را تأیید کنید که اقدامی برای افزایش امنیت تراکنش‌های برداشت است.

آموزش اتصال متیک به اتریوم با استفاده از متامسک

پس از دوره چالش، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی  گزینه ادامه کلیک کنید تا توکن‌های متیک به کیف پول متامسک شما ارسال شوند.

نحوه استفاده از پل PoS در بریج پالیگان

کاربرانی که به دنبال راه‌های آسان برای استفاده از برنامه‌های Polygon Bridge BSC هستند، سه رویکرد متمایز برای استفاده از بریج پالیگان دارند. اول اینکه، این پل به انتقال توکن‌ها از اتریوم به شبکه پالیگان از طریق پل Proof of Stake کمک می‌کند. بعلاوه کاربران باید از مراحل انتقال توکن‌ها از پالیگان به اتریوم با استفاده از پل پلاسما آگاه باشند. در ادامه نحوه انتقال توکن‌های اتریومی به شبکه پالیگان توسط پل PoS و بالعکس شرح داده شده است.

نحوه استفاده از پل PoS در بریج پالیگان

انتقال توکن های اتریومی به شبکه پالیگان با پل PoS

برای انتقال توکن اتریوم به پالیگان، به یک کیف پول ارزهای دیجیتال سازگار مانند متامسک نیاز دارید. فرض می‌کنیم که شما این کیف پول را قبلا تهیه و نصب کرده‌اید.

با کلیک کردن روی گزینه بریج پالیگان وارد کیف پول وب پالیگان شوید. در مرحله بعد، باید کیف پول ارز دیجیتال متامسک خود را متصل کنید.

نحوه استفاده از پل PoS در بریج پالیگان

در ادامه از شما خواسته می شود پیامی را امضا کنید تا کیف پول متامسک به کیف پول پالیگان شما متصل شود. این امضا هیچ هزینه‌ای ندارد. URL را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید در وب سایت درستی هستید و برای ادامه گزینه Sign را کلیک کنید. شما باید به رابط بریج پالیگان هدایت شوید. اگر نه، روی  Bridge در نوار منو سمت چپ کلیک کنید.

برای ارسال توکن‌های خود از شبکه اصلی اتریوم به Polygon، به سربرگ سپرده (Deposit) بروید. روی نام توکن برای انتقال کلیک کنید. در این مثال، اتر را انتخاب می‌کنیم. مقدار مورد نظر را وارد کنید و گزینه Transfer را کلیک کنید.

نحوه نحوه استفاده از پل PoS در بریج پالیگان

نکات مهم را بخوانید و گزینه ادامه را انتخاب کنید. کارمزد گس شبکه نمایش داده می‌شود در صورت موافقت گزینه ادامه را انتخاب کنید.

قبل از کلیک بر روی ادامه، جزئیات تراکنش خود مانند مبلغ رمز و کارمزد تخمینی تراکنش را بررسی کنید. دقت کنید که پل PoS توسط اعتبارسنجی‌ها ایمن می‌شود. اگر قصد برگرداندن وجوه را به شبکه اتریوم دارید، ممکن است تا 3 ساعت طول بکشد. در ادامه از شما درخواست می‌شود که انتقال را در کیف پول متامسک خود امضا و تأیید کرده و  بررسی کنید که آیا جزئیات درست هستند یا نه. در صورت صحت اطلاعات گزینه تایید را انتخاب کنید.

آموزش نحوه استفاده از پل PoS در بریج پالیگان

در ادامه بعد از دریافت تایید منتظر ورود توکن‌ها به کیف پول پالیگان خود باشید. بررسی وضعیت تراکنش را می توانید در گزینه View on Etherscan انجام دهید.

انتقال توکن های پالیگان به شبکه اتریوم با پل PoS

انتقال توکن های پالیگان به شبکه اتریوم با پل PoS

بریج پالیگان به شما در انتقال توکن‌ها از پالیگان به اتریوم نیز کمک می کند. با این حال، این فرآیند شامل برداشت توکن‌های متصل از شبکه Polygon است. توجه کنید که زمان مورد نیاز برای انتقال به نوع پل انتخابی شما بستگی دارد.

برای انتقال توکن‌ها از پالیگان به اتریوم با پل PoS حدود 45 دقیقه تا 3 ساعت زمان لازم است و در پل پلاسما انتقال ممکن است حدود 7 روز طول بکشد. در ادامه مراحل انتقال توکن به اتریوم از پالیگان از طریق پل PoS آورده شده است.

  • تب برداشت در رابط پل را پیدا کنید و تعداد توکن‌هایی را که قصد دارید به بلاک‌چین اتریوم منتقل کنید، انتخاب کنید.
  • گزینه SWITCH BRIDGE در نزدیکی گزینه Transfer Mode به انتخاب پل سازگار برای انتقال کمک می‌کند. به طور کلی، پل PoS اولین انتخاب برای انتقال توکن به اتریوم از پالیگان است.
  • هنگامی که تعداد توکن‌ها را انتخاب کردید، بر روی گزینه انتقال کلیک کنید و سپس در اعلان بعدی گزینه ادامه را انتخاب کنید. قبل از لمس ادامه نکات مهم را به دقت مطالعه کنید.
  • اعلان Transfer Overview را که شامل کارمزدهای تخمینی گس شبکه برای تراکنش شماست را مرور کرده و Continue را انتخاب کنید.
  • یک بار دیگر جزئیات تراکنش را در پنجره Confirm Transfer بررسی کرده و گزینه تایید را انتخاب کنید.
  • همچنین باید برای انتقال به کیف پول متامسک بریج پالیگان را امضا کرده و تایید کنید. البته قبل از کلیک بر روی گزینه تایید، تمام جزئیات را بررسی کنید.
  • در ادامه پیشرفت انتقال نمایش داده می‌شود و پس از تایید تراکنش، می‌توانید توکن‌ها را در کیف پول متامسک خود درخواست کنید.

جمع بندی

قابلیت همکاری بریج پالیگان به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های خود را بین بلاک‌چین اتریوم و پالیگان جابه‌جا کنند. بریج پالیگان یک جایگزین برای کاربرانی است که به دنبال تجربه پلت‌فرم‌های DeFi و DApp‌های موجود در شبکه پالیگان هستند.

امکان جابجایی توکن‌ها بین دو پلت‌فرم بلاک‌چین نشان دهنده اهمیت بریج پالیگان و ضرورت وجود آن در آینده است. با کمک Proof of Stake و پل پلاسما، پالیگان می‌تواند قابلیت همکاری بهتری را بین شبکه‌های بلاک‌چین  تضمین کند.

سوالات متداول

بریج پالیگان به چه معناست؟

عبارت است از یک کانال تراکنش زنجیره‌ای بین شبکه پالیگان و اتریوم که به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های ERC و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را از طریق قراردادهای هوشمند به زنجیره جانبی پالیگان، منتقل کنند.

چند پل در پالیگان وجود دارد؟

پل اثبات سهام (PoS) و پل پلاسما که هر دو می‌توانند دارایی‌ها را از اتریوم به پالیگان و بالعکس منتقل کنند اما از روش‌های امنیتی متفاوتی استفاده می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا