آموزش

کاردانو چیست؟ بررسی عملکرد، اهداف، کیف پول و آینده ADA

پروژه کاردانو (Cardano) و ارز دیجیتال آدا (ADA) از زمانی که برای اولین بار به وجود آمد، همواره مورد علاقه جامعه رمزنگاری بوده است. یکی از بنیانگذاران اتریوم به‌نام چارلز هاسکینسون، توسعه کاردانو را در سال 2015 آغاز کرد و این پلتفرم در سال 2017 راه اندازی شد. ارز کاردانو خود را به عنوان جایگزینی برای اتریوم معرفی کرده است.

هر دو پلتفرم اتریوم و کاردانو برای کاربردهای مشابه، مانند قراردادهای هوشمند استفاده می‌شوند و هدفشان ارائه یک سیستم متصل و غیرمتمرکز است اما Cardano خود را نسخه بروز شده اتریوم می‌داند و در مقایسه با اعتبارنامه‌های نسل دوم اتریوم، خود را به عنوان پلتفرم نسل سوم معرفی می‌کند. این پلتفرم بلاک‌چین همچنین هدف ارائه خدمات بانکی به افراد بدون بانک در سراسر جهان را در نظر دارد. برای آشنایی بیشتر با پروژه ارز کاردانو و نحوه کارکرد آن با صرافکس همراه باشید.

کاردانو چیست؟

کاردانو در واقع یک شبکه بلاک‌چین است و ADA توکن بومی آن است که شبکه کاردانو را تقویت می‌کند. یکی از انتقادات عمده به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال محبوب این است که شبکه‌های بلاک‌چینی که بر اساس مکانیسم‌های اجماع اثبات کار فعالیت می‌کنند، اتلاف انرژی بالایی دارند.

کاردانو از مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند و در نتیجه شبکه‌ای پایدارتر و مقیاس‌پذیرتر را به کاربران ارائه می‌دهد. کاردانو یک پلتفرم منبع باز است که با ارائه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز برای مدیریت هویت، ارزش و حاکمیت به دنبال ارائه هویت اقتصادی به افراد بدون دخالت بانک است.

هاسکینسون کاردانو را به عنوان یک بلاک‌چین مقیاس‌پذیرتر، قابل همکاری‌تر و پایدارتر راه‌اندازی کرد و قصد بهبود بخشیدن به شبکه بیت کوین و اتریوم را داشت و از این رو پروژه کاردانو لقب قاتل اتریوم را گرفت. نام Cardano، برای ادای احترام به دانشمند ایتالیایی، جرلامو کاردانو، یکی از تأثیرگذارترین ریاضیدانان عصر رنسانس برگزیده شده است.

پلتفرم منبع باز به این معنی است که کد بلاک‌چین عمومی می‌باشد و هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و غیرمتمرکز به سیاست‌های تصمیم‌گیری و حاکمیتی اشاره دارد یعنی هیچ نهاد متمرکز واحدی اکوسیستم شبکه را کنترل نخواهد کرد. در واقع، بلاک‌چین توسط کاربران آن از طریق رای‌گیری در جامعه مدیریت می‌شود. برخی از مهم‌ترین اصول توسعه کاردانو عبارتند از مقیاس‌پذیری، پایداری، قابلیت همکاری، عدم تمرکز، شفافیت و کارایی اکوسیستم.

شبکه کاردانو cardano چگونه کار می کند

Cardano چگونه کار می کند؟

در یک شبکه بلاک‌چین باید راهی برای تأیید تراکنش‌ها وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که کاربران یک توکن را دو بار خرج نکنند. با توجه به تمرکززدایی می‌دانیم که هیچ مقام مرکزی مانند بانک برای انجام این کار وجود ندارد.

استخراج‌کنندگان بیت‌کوین و اتریوم 1.0 بر اساس مکانیسم‌های اجماع کار، رایانه‌هایی را برای حل معادلات پیچیده ریاضی و اضافه کردن بلوک‌های جدید داده به زنجیره بلوک دارند و در ازای این کار، رمزارز دریافت می‌کنند اما این پروسه زمان‌بر بوده و مقدار زیادی برق مصرف می‌کند.

در مقابل کاردانو از مکانیسم استیکینگ استفاده می‌کند، فرآیندی که در آن شرکت‌کنندگان شبکه مقادیر مشخصی از ارز دیجیتال را برای کسب حق مشارکت در عملیات بلاک‌چین واریز می‌کنند. در نتیجه امکان ارسال و دریافت رمز ارز کاردانو از طریق پلتفرم آن بدون دخالت یک بازیکن کلیدی وجود دارد. Cardano همچنین توسعه‌دهندگان را قادر می سازد تا برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند.

برخلاف بیت‌کوین و اتریوم، کاردانو مکانیسم اجماع خاص خود را به نام Ouroboros ایجاد کرده که مبتنی بر اثبات سهام است و ظاهراً سازگار با محیط‌زیست است. Ouroboros که با هدف افزایش کارایی طراحی شده است، هزینه انرژی شبکه را بدون اثر بر امنیت شبکه تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

هدف از ایجاد کاردانو چیست؟

یکی از مهم‌ترین اهداف این پروژه استفاده از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) به منظور کاهش مصرف انرژی و کمک به محیط زیست است. توسعه‌دهندگان ارز آدا اطمینان می‌دهند که تمام فناوری توسعه‌یافته تحت یک فرآیند دقیق و بررسی‌شده قرار می‌گیرد و هر ایده‌ای مربوط به شبکه قبل از تعهد به چالش کشیده خواهد شد.

این سطح از دقت آکادمیک به بلاک‌چین کاردانو در انعطاف‌پذیری و پایداری آن کمک کرده و تضمین می‌کند که بسیاری از مسائل احتمالی آینده قبل از تبدیل شدن به یک مشکل واقعی شناسایی می‌شوند.

سه‌گانه بلاک‌چین به ناتوانی اکثر اکوسیستم‌های بلاک‌چین در حفظ تمرکززدایی، امنیت و مقیاس پذیری به طور همزمان اشاره دارد. با این حال، کاردانو اطمینان دارد که می‌تواند به طور موثر این سه‌گانه را بدون به خطر انداختن هر یک از این سه جنبه حل کند.

کاردانو، پلتفرمی ساخته شده برای آینده‌ای پایدار، کمک به کاربران برای همکاری و اعتماد بیشتر به هم و ایجاد راه‌حل‌ برای مشکلات جهانی است. جامعه‌ای جهانی که امن، شفاف و منصفانه باشد و به عده‌ی زیادی از افراد خدمت کند.

در بلاک‌چین Cardano افراد بر داده‌های خود و نحوه تعامل و تراکنش‌ها کنترل دارند و کسب‌و‌کارها نیز فرصت رشد مستقل از ساختارهای انحصاری قدرت و بوروکراتیک را دارند. در واقع جوامع می‌توانند دموکراسی واقعی یعنی خودگردانی، منصفانه بودن و پاسخگویی را دنبال کنند. این دنیایی است که کاردانو ارائه کرده است.

قیمت کاردانو ada

قیمت ADA

ارزش رمرز ارز کاردانو در اوایل سال 2021 و اواخر سال 2017 افزایش یافت و در طول فروش گسترده‌تر ارزش خود را از دست داد. قیمت کاردانو در 2 سپتامبر 2021، پیش از هارد فورک آلونزو که قراردادهای هوشمند را به بلاک‌چین معرفی کرد، به بالاترین حد خود یعنی 3.10 دلار رسید. توسعه‌دهندگان بیش از 100 قرارداد هوشمند را پس از راه‌اندازی منعقد کردند، اما ارز دیجیتال کاردانو فروخته شد و نتوانست در رالی کریپتو نوامبر 2021 شرکت کند که بیت‌کوین و اتر را به بالاترین سطح رساند.

توکن آدا سال 2022 را با 1.36 دلار آغاز کرد و در 18 ژانویه به قیمت 1.63 دلار رسید. سپس در 24 فوریه به 0.7528 دلار کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در آغاز درگیری روسیه و اوکراین فروختند.

قیمت در اواخر مارس تا سطح 1.24 دلار افزایش یافت اما نتوانست این روند صعودی را حفظ کند و تا پایان آوریل 2022 به 0.7424 دلار بازگشت. ارز کاردانو در 12 می 2022 به 0.4065 دلار کاهش یافت زیرا بازار کریپتو به کاهش ارزش استیبل کوین UST و سقوط رمز ارز LUNA  واکنش نشان داد.

توکن ADA با افزایش قیمت کریپتو به 0.6823 دلار بازگشت و در اواسط ژوئن به 0.4234 دلار کاهش یافت. قیمت در 20 جولای 2022 به 0.546 دلار رسید و مجدد به 0.4521 دلار عقب‌نشینی کرد سپس در ابتدای آگوست در حدود 0.50 دلار معامله شد و در 14 آگوست به بالاترین سطح ماهانه 0.5939 دلار رسید.

در سپتامبر، زمانی که سرمایه‌گذاران اجرای Vasil را پیش‌بینی می‌کردند، قیمت در ابتدا بهبود یافت و ارز کاردانو در 10 سپتامبر 2022 به 0.5235 دلار رسید. اما پس از آن علیرغم اخبار مربوط به Vasil، قیمت آدا کاهش یافت و در 21 اکتبر به 0.331 دلار رسید. در ادامه با سقوط صرافی FTX بازار دوباره ریزش کرد و ADA را در 21 نوامبر علیرغم اعلام این خبر که استیبل کوین الگوریتمی DJED در بلاک‌چین Cardano راه‌اندازی خواهد شد، به 0.2973 دلار رساند.

این توکن همچنان به افت خود ادامه می‌دهد و سال را با 0.2465 دلار بسته است که نشان دهنده زیان سالانه بیش از 80 درصد است. با این حال، از آن زمان به بعد، بهبود بازار شاهد افزایش قیمت ارز کاردانو بوده و از 9 ژانویه 2023، حدود 0.32 دلار ارزش داشت.

آینده ارز دیجیتال کاردانو

آینده ارز دیجیتال کاردانو

استخراج کاردانو با استفاده از مکانیسم اجماع اثبات سهام باعث کاهش مصرف انرژی است و با توجه به مباحث پیرامون حفظ محیط زیست این امر چشم‌انداز روشنی را برای آینده کاردانو پیش‌بینی می‌کند.

بلافاصله پس از اعلام ایلان ماسک در ماه مه 2021 مبنی بر اینکه تسلا پذیرش بیت کوین را برای پرداخت متوقف می‌کند، ارزهای دیجیتال حامی محیط زیست و به اصطلاح سبز مانند کاردانو به بالاترین سطح خود رسیدند. در ماه جولای، مدیر دارایی دیجیتال Grayscale، ارز دیجیتال آدا را به صندوق رمزارز بزرگ خود اضافه کرد.

در سپتامبر 2021، گزارشی از کریپتو VC Outlier Ventures نشان داد که پروژه کاردانو از نظر توسعه‌دهندگان در رتبه دوم پس از ارز دیجیتال اتریوم قرار گرفت و بین جولای 2020 تا ژوئن 2021 رتبه اول را برای بیشترین تعهدات GitHub در ماه از آن خود کرد.

در اجلاس کاردانو در سپتامبر 2021، هاسکینسون آینده این پروژه را برای مخاطبان آواتارهای دیجیتال ترسیم کرد و ارائه یک فروشگاه برنامه غیرمتمرکز و یک کیف پول موبایل سبک و یکپارچگی با Chainlink را در برنامه آینده این پروژه اعلام کرد. علی‌رغم مشکلات رو به رشد آلونزو، اگر کاردانو بتواند اثبات کند که با وجود رویکرد سخت‌گیرانه‌اش در ارزهای دیجیتال، کسب‌وکارهای بزرگ را وارد دنیای بلاک‌چین خواهد کرد می‌تواند به جایگاه خود در خط مقدم انقلاب کریپتو در سال‌های آینده دست یابد.

کیف پول کاردانو

کیف پول کاردانو

از آنجایی که کاردانو یک رمز ارز شناخته شده است، توسط بسیاری از کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پشتیبانی می‌شود و گزینه‌های زیادی برای انتخاب کاربران وجود دارد و هر کاربر باید بر اساس نیازها و شرایط خاص خود تصمیم بگیرد که از کدام کیف پول استفاده کند.

بهترین کیف پول کاردانو ، ویژگی‌هایی فراتر از ارسال، دریافت و نگهداری توکن ADA را پشتیبانی می‌کنند که عبارتند از استیکینگ در استخر سهام، معاملات سفته بازانه، مبادله، خرید و فروش در برابر دلار و سایر ارزهای فیات و غیره.

کیف پول‌های سخت‌افزاری Cardano برای نگهداری و تجارت حجم عظیمی از رمز ارزها با امنیت بالا مناسب هستند. در غیر این صورت، هر کیف پولی با ویژگی‌های امنیتی برای نگهداری این توکن قابل استفاده است. کیف پول‌های غیر متولی ارز کاردانو به کاربران این امکان را می‌دهند تا کلیدهای خصوصی خود را ذخیره کرده و در صورت خراب شدن سخت‌افزار، می‌توانید با کمک عبارات بازیابی آن را دوباره داشته باشید. هنگام ایجاد کیف پول عبارت بازیابی را یادداشت کرده و آن را در محلی مطمئن نگهداری کنید.

استخراج کاردانو (ADA)

استخراج کاردانو (ADA)

ابتدا ضروری است که تفاوت Cardano و ADA را بدانیم؛ کاردانو، بلاک‎چین و آدا ارز دیجیتال بومی آن است. Cardano یک شبکه اثبات سهام است و به این ترتیب، شما نمی‌توانید ارز ADA را استخراج کنید. راه‌های کسب ارز کاردانو به صورت زیر است:

  • از طریق استیکینگ در یک استخر سهام

Staking فرآیند سپرده‌گذاری ارز دیجیتال و دریافت بازده (بهره) در ازای این کار است. این امر مشابه سودی است که از یک حساب پس‌انداز دریافت می‌کنید با این تفاوت که استیکینگ نرخ بسیار بالاتری را پرداخت می‌کند. استیکینگ یک راه عالی برای کسب درآمد غیرفعال در کریپتو است.

چند نکته که باید در نظر گرفت این است که اصولا استیکینگ شامل دوره‌های قفل اجباری است. نکته دیگر این است که پس از یک زمان مشخص پرداخت سود شروع می‌شود. با کیف پول اکسودوس حدود 35 روز طول می‌کشد تا پرداخت سود شروع شود و با اتمیک ولت حدود 20 روز طول می‌کشد تا جوایز را دریافت کنید.

  • خرید و نگهداری رمز ارز کاردانو

اگر بتوانید ADA خود را به اشتراک بگذارید یا در کیف پول خود ذخیره و کنار بگذارید، ممکن است در آینده سود مناسبی را نصیب شما کند. در این صورت باید مراقب نوسانات بازار باشید تا از ضررهای مالی شدید جلوگیری کنید. بهتر است زمانی که قیمت ADA پایین است، اقدام به خرید کاردانو یا استیکینگ آن کنید.

در غیر این صورت، اگر در قیمت‌های بالاتر خرید کنید و بازار دچار افت شدید شود سرمایه زیادی را از دست خواهید داد. در مورد مقابله با خطر هک احتمالی، از سرمایه‌گذاری در صرافی‌های متمرکز اجتناب کنید. امن‌ترین کیف پول ذخیره‌سازی سرد کیف پول سخت افزاری لجر است.

کاردانو بر بستر چیست؟

کاردانو بر بستر چیست؟

ارز دیجیتال ADA را در بسترها و شبکه‌های مختلفی می‌توان انتقال داد. ارز کاردانو را با عنوان سومین نسل از بلاک چین می‌شناسند. در این تقسیم‌بندی بیت کوین و اتریوم به ترتیب نسل اول و دوم این فناوری شگفت‌انگیز درنظر گرفته شده‌اند. در نسل جدید مشکلات قبلی از بین رفته و تعدادی قابلیت‌ جدید اضافه شده است.

علاوه بر بلاک‌چین اختصاصی کاردانو بخشی از عرضه رمز ارز ADA در بایننس چین و بایننس اسمارت چین است. اگرچه در نگاه اول استفاده از شبکه اصلی برای انتقال منطقی‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد اما دلایل محکمی برای استفاده از دو شبکه ذکر شده وجود دارد که شامل کاهش کارمزد و افزایش سرعت انجام تراکنش‌هاست.

پس در حال حاضر شبکه‌های انتقال کاردانو به صورت زیر است:

  • بلاک‌چین اختصاصی کاردانو (ADA)
  • بایننس چین (BEP2)
  • بایننس اسمارت چین (BEP20)

ارز کاردانو چیست و چه اهدافی دارد؟

جمع بندی

شبکه Cardano یک بلاک‌چین غیرمتمرکز PoS است که در سال 2015 تأسیس و در سال 2017 راه‌اندازی شد. این بلاک‌چین خود را به عنوان جایگزینی برای بلاک‌چین PoW مانند بیت کوین معرفی کرده است به این دلیل که در مصرف انرژی کارآمدتر می‌باشد. برنامه‌های توسعه کاردانو بسیار بلندپروازانه است.

این پروژه نسل سوم بلاک‎‎چین پتانسیل تبدیل شدن به پلتفرم قراردادهای هوشمند غالب در این بخش را دارد اما هنوز بخش زیادی از توسعه را پیش‌رو داشته و آینده روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

سؤالات متداول

چگونه ارز کاردانو را استخراج کنیم؟

کاردانو را نمی‌توان به روش سایر ارزهای دیجیتال استخراج کرد بلکه باید آن را در صرافی ارز دیجیتال خریداری کرد.

موارد استفاده ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

از بلاک‌چین Cardano می‌توان برای ساخت قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌ها و پروتکل‌های غیرمتمرکز استفاده کرد. امکان ارسال و دریافت آنی وجوه از طریق کاردانو با حداقل هزینه نیز وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا