آموزش

کارمزد شبکه اتریوم

بعد از ابداع نخستین شبکه که مربوط بلاک چین بیت کوین بود، پلتفرم اتریوم نیز برای بهبود هرچه تمام‌تر سرعت و ارتقای تکنولوژی در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال ایجاد شد. امروزه جایگاه این شبکه به مقامی رسیده که 90 درصد توکن هایی که از شبکه اختصاصی برخوردار نیستند، از شبکه اتریوم و از استاندارد ERC20 استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب از صرافکس به بررسی استاندارد و میزان کارمزد شبکه اتریوم می‌پردازیم. برای اطلاع از آخرین وضعیت اتریوم می‌توانید به صفحه قیمت اتریوم مراجعه کنید.

استاندارد ERC20 در شبکه اتریوم

ERC در حقیقت مخفف عبارت ETHEREUM REQUEST FOR COMMENT است و عدد 20 که بعد از آن در کنار این عبارت قرار می‌گیرد یک نشانه‌ای از پروتکل شبکه اتریوم است. در واقع این استاندارد مجموعه‌ای از قوانین و ضوابطی است که برای منظم کردن حجم زیادی از پروژه های شبکه اتریوم که از قرارداد های هوشمند نیز استفاده می‌کنند، بکار می‌رود تا همه آن‌ها بتوانند بدون مشکلی به کار خود ادامه دهند.

دو سیگنال و همچنین شش گونه عملکرد برای شبکه ERC20 تعریف شده است که موجب می‌شود تا هر کیف پولی که از ارز اتریوم پشتیبانی می‌کند، از توکن هایی که درون شبکه ERC20 فعالیت می‌کنند نیز پشتبانی کند.

طبق آمار و اطلاعات بدست آمده در وب سایت CoinMarketCap ، بلاک چین اتریوم بزرگترین میزبان توکن ها می‌باشد و همچنین تنوع زیاد قراردادهای هوشمند در این شبکه باعث شده تا فناوری آن حتی از شبکه بیت کوین نیز پیشرفته تر به حساب بیاید. در نتیجه به تمامی ارزها و توکن هایی که در پلتفرم اتریوم فعالیت می‌کنند، به اصطلاع توکن های ERC20 نامیده شوند.

استاندارد ERC20 در شبکه اتریوم

توکن های ERC20

خانواده این نوع از توکن ها برای پرداخت کارمزد شبکه اتریوم خود از سیستم gas در تراکنش ها استفاده می‌کنند. تعدادی از پروژه های بزرگ رمزنگاری که در چارچوب این بستر ساخته شده‌اند می‌توان به پروژه‌های زیر اشاره کرد :

  • Chainlink (LINK)
  • USD Coin (USDC)
  • DAI (WBTC)
  • Binance Coin (BNB)
  • Tether (USDT)

ساخت توکن در بستر ERC20 کار تقریبا آسانی است ولی برای توسعه آن تسط بر مهارت ها و دانش فنی زبان های برنامه نویسی نیز لازم است.

تراکنش ها در شبکه اتریوم

یکی از نکات منفی که درباره این شبکه می‌توان نام برد، نرخ بالای کارمزد شبکه اتریوم است؛ که حتی در زمستان سال گذشته کارمزد شبکه اتریوم حتی به کانال 12 دلار نیز رسیده است که برای معامله‌گر های خرد خبر خوبی محسوب نمی‌شود. مدت زمان انجام تراکنش نیز در این شبکه به حدود 10 دقیقه نیز می‌رسد که البته این مقدار به فاکتورهایی مانند در چه ساعتی از شبانه روز انجام می‌شود نیز بستگی دارد.

براساس بررسی‌های انجام شده نیز از ساعات 00:30 تا 02:30 بامداد به وقت محلی ایران، میزان کارمزد شبکه اتریوم کاهش و به حداقل می‌رسد و همچنین تراکنش‌ها با سرعت بالاتری انجام می‌شود، در مقابل از ساعات 04:30 بعد از ظهر تا 09:30 شب شبکه در شلوغ ترین حالت خود قرار دارد.

انواع توابع در استاندارد ERC20

انواع توابع در استاندارد ERC20

اصلی

  • Total Supply : به بررسی یک توکن در شبکه می‌پردازد
  • Approve : گرفتن اجازه‌نامه از آدرس مقصد در قراردادهای هوشمند
  • Allowance : بررسی مانده حساب کاربر برای پرداخت کارمزد تراکنش
  • Transfer : انتقال دارایی از موجودی حساب طرف قراردادهای هوشمند

اختیاری

  • Token Name : نام گذاری اختیاری برای توکن های اضافه یا ارائه شده در کیف پول های دیجیتالی
  • SYM : ارئه نماد چهار الی پنج حرفی برای یک توکن در خصوص منحصربه‌فرد کردن آن توکن

مزایا و معایب استاندارد ERC20

کارمزد شبکه اتریوم ERC20

مزایا شبکه اتریوم ERC20

تصور کنید اگر ERC20 وجود نداشت، تیم توسعه دهندگان آن می‌بایستی زمان زیادی را صرف می‌کردند تا شبکه اختصاصی برای آن تولید کنند. از طرف دیگر کیف پول های دیجیتال و تمامی صرافی های آنلاین این عرصه، پلتفرم های خود را می‌بایستی با استانداردهای این توکن سازگار کرده تا کاربران قادر باشند از امکانات این توکن جدید استفاده کنند.

به این ترتیب با وجود بلاک چین اتریوم و بستر ERC20 این محدودیت ها کنار گذاشته می‌شوند تا هر توکنی که در این پلتفرم فعالیت می‌کند در صرافی ها و کیف پول های دیجیتال پشتیبانی شوند.

معایب شبکه اتریوم ERC20

یکی از بزرگترین معایب استاندارد ERC20 این است که اگر توکنی به صورت تصادفی به جای اتر در روش های پرداختی قراردادهای هوشمند به کارگرفته شود، این توکن تخریب می‌شود.

همین باگ بزرگ در پرداخت کارمزد شبکه اتریوم باعث از بین رفتن 3.5 میلیون دلار از سرمایه های کاربران در این بستر شود، به واسطه همین اتفاق باعث شده تا تیم توسعه دهنده شبکه اتریوم به این فکر بیافتند که راه حل‌ ها و استانداردهای جدیدتری را برای رفع این مشکل در بلاک چین اتریوم ارائه شود.

مزایا و معایب استاندارد ERC20

علت بالا بودن کارمزد شبکه اتریوم

پرداخت هزینه های کارمزد شبکه اتریوم با روش gas در این شبکه کاری ضروری محسوب می‌شود. بنابراین اگر تعداد کاربران این شبکه رشد پیدا کنند، کارمزد شبکه اتریوم یا gas آن نیز امکان دارد به شدت افزایش یابد و در نتیجه باعث می‌شود تا بعضی از این تراکنش ها با قیمت های ارزان تر تمام نشود.

یکی از دلایل مهمی که می‌تواند در رشد هزینه های پرداخت کارمزد شبکه اتریوم نقش داشته باشد، ظهور NFTها یا توکن های غیر مثلی است. زیرا باعث بالاتر رفتن میزان تقاضا و ارزش آن می‌شود.

پس طبق گفته های مطالب بالا می‌توان نتیجه گرفت که در مواقعی که شبکه اتریوم ترافیک شلوغی را تجربه می‌کند، کاربران برای اینکه تراکنش های سریع تری داشته باشند، حاضر هستند تا مقدار gas بیشتری را نیز پرداخت کنند. در نتیجه هزینه پرداخت کارمزد شبکه اتریوم نیز به مقدار قابل توجه رشد بی رویه‌ای را تجربه می‌کند.

البته خبر خوبی نیز برای کاربران این پلتفرم وجود دارد که تیم توسعه دهنده درحال ساخت نسخه‌ی دوم اتریوم هستند که از مقیاس پذیری بالاتری برخوردار است و انتظار می‌رود که کارمزد شبکه اتریوم و gas های آن همیشگی نبوده و باعث بهبود وضعیت شبکه اتریوم شود.

علت بالا بودن کارمزد شبکه اتریوم

سخن پایانی

با وجود اینکه بلاک چین اتریوم یک شبکه اختصاصی و مشترک برای تمامی توکن های استاندارد ERC20 است، اما ساخت یک بستر جداگانه برای هر توکنی امکان پذیر نمی‌باشد، همچنین علاوه بر این که شبکه ERC20 دارای مزیت های زیادی است ولی باگ های قابل اهمیتی هم نیز در این شبکه وجود دارد که تیم توسعه دهنده این شبکه قصد دارد با تعریف استانداردهای جدید این مشکل ها را هم در آینده برطرف کند.

سوالات متداول

انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال را نام ببرید.

از جمله بهترین شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال می‌توان به بلاک چین اتریوم ( ERC20 )، شبکه بلاک چین ترون ( TRC20 )، شبکه بلاک چین بایننس( BEP2 ) و شبکه بیت کوین ( OMNI ) اشاره کرد.

چگونه کارمزد شبکه اتریوم (ERC20) را کاهش دهیم؟

برای کاهش کارمزد شبکه اتریوم می‌توانید ساعت و زمان تراکنش خود را تنظیم کنید و از راه حل مقیاس پذیری اتریوم استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا