آموزش

آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

یکی از روش‌های تحلیل قیمت‌ها و بررسی بازار مالی که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به همراه تحلیل فاندامنتال از آن استفاده می‌کنند تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال است. تحلیل‌های از نوع فاندامنتال بیشتر به بررسی بیانیه‌های مالی که یک شرکت ارائه می‌کند و همچنین وضعیت شبکه یک رمز ارز و پیگیری اخبار و رویدادهای مربوط به آن می‌پردازند.

در مقابل تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال با بهره گیری از تاریخچه‌ی قیمت و حجم آن ما را قادر می‌سازد تا وضعیت یک ارز دیجیتال را سنجیده و در مورد آن تصمیم بگیریم. در ادامه مقاله به صورت خلاصه فاکتورهای تعیین کننده در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال را باهم بررسی خواهیم کرد.

تعریف تحلیل تکنیکال

تحلیلی است که با استفاده از نمودار و ابزارها، می‌توان رفتار و آینده بازار را پیش بینی کرد. این نوع تحلیل ابتدا در قرن هفدهم در شهر آمستردام هلند و سپس قرن هجدهم درکشور ژاپن مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما صورت مدرن این نوع تحلیل توسط چارلز داو، خالق شاخص اقتصادی و میانگین صنعتی داو جونز شروع شد.

این نوع از تحلیل تکنیکال معمولا در بازارهای مالی سنتی همانند بورس و سهام به کار می‌رود؛ ولی در بازار رمز ارزها نیز می‌توان از آن بهره برد. با اینکه در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال با اعداد، نمودارها، شاخص‌ها سروکار دارید، ولی تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال را میتوان رفتار و احساسات دیگر کاربران را در این بازار مالی دانست که در قالب‌هایی مانند طمع، ترس عجین شده است.

البته باید به این نکته توجه کرد که تمام کسانی که در بازارهای مالی خرید و فروش می‌کنند، در واقع این بازار بزرگ را شکل می‌دهند و تمامی قیمت‌هایی که ما در نمودارها مشاهده می‌کنیم، همه را احساسات و رفتار کاربران و سرمایه گذاران تعیین می‌کنند.

به عبارتی دیگر فاکتورهایی مانند عرضه و تقاضا که هسته اصلی بازار را تشکیل می‌دهند، به نوعی از این احساسات ناشی می‌شوند. پس در اینصورت تحلیل تکنیکال را می‌توان نوعی تحلیل رفتارهای انسان‌های دیگر ارزیابی کرد.

تعریف تحلیل تکنیکال

آیا تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال دقیق است؟

در حالت کلی پیش‌بینی‌ها کار مفیدی هستند، چرا که ما را برای وقوع اتفاقی خاص آماده می‌کند. برای مثال اگر دیروز هواشناسی، وضعیت امروز را برفی اعلام کرده باشد، ما برای احتیاط لباس گرم می‌پوشیم تا برای بارش برف آمادگی لازم را داشته باشیم. شاید گاهی اصلا به این موارد نیازی هم نداشته باشیم ولی به هرحال برای این نوع اتفاق‌ها آماده خواهیم بود.

تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال نیز شباهت زیادی به پیش‌بینی آب و هوا دارد، زیرا تحلیلگران را برای اتفاق خاصی آماده می‌کند، اما همیشه یک تحلیلگر حرفه این را بخاطر دارد که مسیر قیمت‌ها همیشه مطابق میل آن‌ها پیش نخواهد رفت. پس با این وجود بهتر است در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و معاملاتی که انجام می‌دهید درگیر احساست نشوید تا بنیانی قوی برای ذهنیت معاملاتی خود داشته باشید.

پرایس اکشن چیست؟

به شیوه‌ای از معامله در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال می‌گویند که درآن تریدرها تنها بر اساس داده‌ها و الگوهای قیمتی خرید و فروش می‌کنند. معامله گران در روش پرایس اکشن تحلیل‌های خود ار برروی نمودار قیمتی ساده‌ای انجام می‌دهند، تا تحرکات زنده بازار و قیمت واقعی را پیگیری کنند. شناسایی نواحی مربوط به عرضه و تقاضا و همچنین وضعیت کندل‌ها و چینش آن‌ها در نقاط مهم از جمله موضوعات مهمی هستند که معامله گران باید تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال با پرایس اکشن به آن‌ها دقت کنند.

هدف گذاری در معاملات

هدف گذاری در معاملات

بیشتر تریدرها در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال کل زمان و انرژی خود را صرف پیداکردن بهترین نقطه ورود یا خروج می‌کنند، اما پس آن که در معامله موردنظر ورود می‌کنند سردرگم شده و بعد از آن مقطع نمی‌دانند که به چه صورتی معاملات انجام شده خود را مدیریت کنند. داشتن علم و روش تعیین اهداف در معاملات بسیار حائز اهمیت است ولی متاسفانه در بیشتر موارد نادیده گرفته شده و نتیجه جز پشیمانی برای افراد درپی نخواهد داشت.

شخصی که برای معاملات خود اهداف معینی داشته باشد با کنار گذاشتن حدس و گمان و تصمیمات احساسی، با اطمینان خاطر بیشتری قدم می‌گزارد. هفت روش و فاکتور اساسی هدف گذاری معاملات خود در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال که بایستی به آن‌ها توجه کنید عبارتند از :

  • نسبت سود به زیان
  • سطوح حمایت و مقاومت
  • میانگین متحرک در تایم فریم بالا
  • بازتاب الگو
  • بسط یافته یا سطوح فیبوناچی
  • اهداف زمان‌مند
  • حد ضرر شناور

چگونه از تحلیل تکنیکال استفاده کنیم؟

تحلیلگران حرفه‌ای اغلب از تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال درارتباط با سایر اشکال تحقیق استفاده می‌کنند. تریدرهای خرده امکان دارد تنها بر مبنای آمار مشابه و نمودارهای اوراق بهادار تصمیم گیری کنند، اما تحلیل گران حرفه‌ای و با سابقه به ندرت تحقیقات خود را به تحلیل بنیادی محدود می‌کنند.

در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، تجزیه و تحلیل فنی را می‌توان برای هر تاریخچه معاملاتی اعمال کرد. این موارد شامل سهام، قراردادهای آتی، کالاها، با درآمد ثابت، ارزها و سایر اوراق بهادار است. در واقع، تحلیل تکنیکال در بازارهای کالاها و فارکس که معامله گران بر روی حرکات کوتاه مدت قیمت تمرکز می‌کنند، بسیار رایج است.

استفاده از تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال تلاش می‌کند تا حرکت قیمت تقریباً هر ابزار قابل معامله‌ای را که عموماً تحت تأثیر نیروهای عرضه و تقاضا است، از جمله سهام، اوراق قرضه، معاملات آتی و جفت ارز پیش‌بینی کند. در واقع، برخی تحلیل تکنیکال را صرفاً مطالعه نیروهای عرضه و تقاضا می‌دانند که در حرکت قیمت بازار یک اوراق بهادار منعکس می‌شود.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال معمولاً برای تغییرات قیمت نیز اعمال می‌شود، اما برخی از تحلیلگران اعدادی غیر از قیمت را دنبال می‌کنند، مانند حجم معاملات یا ارقام بهره باز.

جمع بندی

همانطور که در ابتدای مطلب تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال گفته شد، هیچگونه استراتژی بهتر یا بدتری برای معامله‌گر موجود نیست و هرکدام از آن‌ها کاملا بستگی به خود شخص دارد. پس در این صورت برای آغاز معامله‌های خودتان تنها چند مورد را انتخاب کرده و سپس یکی یکی آن‌ها را امتحان کنید و به سلیقه خود تصمیم بگیرید که با کدام یک از آن‌ها کارکردی سریع و مفیدی دارید.

به طور کلی معامله‌گرانی که به‌دنبال کسب تجربه و دانش در بازار مالی هستند، توصیه می‌شود که هدف‌های کوچکتری را برای شروع مشخص کنند تا نسبت سود و زیان کمتری نیز داشته باشند. پس از آن استراتژی مورد نظرتان را در معامله‌ها به‌کار بگیرید، نتایج را پیگیری کرده و به بهبودی مسیری که انتخاب کرده اید نیز ادامه دهید.

سوالات متداول

تحلیل بنیادی بهتر است یا تکنیکال؟

همیشه بهتر است برای شروع یک معامله علاوه بر بررسی‌های بنیادی، زاویای فنی و تکنیکالی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وظیفه‌ یک تحلیلگر تکنیکال چیست؟

وظیفه‌ اصلی آن‌ها بررسی صورت‌های مالی سهام یا ارزها به همراه تاریخچه قیمت‌ها و بررسی مقاومت‌ها و حمایت‌ها است.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا