آموزش

طرح پانزی چیست؟ + معرفی لیست ۱۰تایی شرکت های پانزی

طرح پانزی در بازار سرمایه ظاهری وسوسه‌انگیز دارد و همین امر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران بسیاری به وعده سودهای بالا جذب شوند؛ اما این طرح خطری بزرگ پیش روی آن‌هاست.

برای این که بیش‌تر در این باره بدانید، در این مقاله از صرافی خرید ارز دیجیتال صرافکس به این موارد خواهیم پرداخت:

  • طرح پانزی یعنی چی؟
  • تفاوت طرح پانزی و طرح هرمی چیست؟
  • تشخیص سایت پانزی و محافظت در برابر آن
  • طرح‌های پونزی ارز دیجیتال
  • و …

طرح پانزی چیست؟

طرح پانزی (Ponzi Scheme) یک روش کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری است که نرخ بازدهی بالایی را با ریسک کم به سرمایه‌گذاران نوید می‌دهد. در این طرح، با پول دریافت شده از سرمایه‌گذاران بعدی، برای سرمایه‌گذاران قبلی بازدهی تولید می‌کنند. این طرح شبیه یک طرح هرمی است که هردو مبتنی بر استفاده از وجوه سرمایه‌گذاران جدید برای پرداخت به حامیان قبلی است.

طرح پانزی و طرح هرمی زمانی به پایان می‌رسند که سیل ‌سرمایه‌گذاران جدید خشک شود و پول کافی برای دور زدن وجود نداشته باشد. در این‌جاست که طرح‌ها از هم باز می‌شوند.

تفاوت طرح پانزی و طرح هرمی چیست؟

طرح پانزی مکانیزمی برای جذب سرمایه‌گذاران با وعده بازدهی آتی است. اپراتور یک طرح پانزی تنها تا زمانی می‌تواند این طرح را حفظ کند که سرمایه‌گذاران جدید وارد شوند.

از طرف دیگر، یک طرح هرمی افراد دیگر را به خدمت می‌گیرد و آن‌ها را تشویق می‌کند تا سرمایه‌گذاران دیگر را به همراه داشته باشند. عضو یک طرح هرمی تنها بخشی از درآمد خود را به دست می‌آورد و برای تولید سود توسط اعضای بالاتر در امتداد هرم استفاده می‌شود.

سایت های پانزی را چگونه تشخیص دهیم؟

اکثر طرح‌های پانزی دارای برخی ویژگی‌های مشترک هستند که از آن‌ها با عنوان پرچم قرمز یاد می‌شود و از طریق آن‌ها می‌توان یک طرح پانزی را شناخت. این موارد به این صورت هستند:

  • وعده بازده بالا با حداقل ریسک:

هر سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال درجات متفاوتی از ریسک را به همراه دارد. درواقع، سرمایه‌گذاری‌هایی که بازدهی بالایی دارند، ریسک بیش‌تری نیز به همراه دارند. بنابراین، زمانی که کسی سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا و ریسک کم را پیشنهاد می‌دهد، این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذار هیچ بازدهی را مشاهده نکند.

  • بازدهی بیش از حد ثابت:

سرمایه‌گذاری همیشه با نوسانات همراه است. به عنوان مثال، اگر شخصی در سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری کند، زمان‌هایی وجود دارد که قیمت سهام افزایش یا کاهش می‌یابد. در این شرایط، سرمایه‌گذاران باید نسبت به سرمایه‌گذاری‌هایی که بدون توجه به نوسان بازار بازدهی بالایی دارند، شک داشته باشد.

  • سرمایه‌گذاری‌های ثابت نشده:

پیش از اقدام برای سرمایه‌گذاری در یک طرح، مطمئن شوید که آن شرکت سرمایه‌گذاری در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ثبت شده باشد.

  • فروشندگان بدون مجوز:

طبق قوانین، فرد باید مجوز خاصی داشته باشد یا در نهاد تنظیم‌کننده ثبت شود. اکثر طرح های پانزی با افراد و شرکت‌های بدون مجوز سروکار دارند.

  • استراتژی‌های مخفیانه و پیچیده:

باید از سرمایه‌گذاری‌هایی که متشکل از رویه‌های بیش از حد پیچیده هستند، اجتناب کرد.

سایت های پانزی را چگونه تشخیص دهیم

چگونه در برابر طرح پانزی از خود محافظت کنیم؟

همان‌طور که یک سرمایه‌گذار در مورد شرکتی که قصد خرید سهام آن را دارد، تحقیق می‌کند؛ یک فرد باید در مورد کسی که در مدیریت امور مالی به او کمک می‌کند، تحقیق کند. آسان‌ترین راه آن است که با مراجع معتبر تماس بگیرید و درباره این امر که آیا در حال حاضر حسابداران آن‎ها درحال انجام تحقیقات آزاد هستند، (یا تقلب‌های قبلی را بررسی کرده‌اند) بپرسید.

همچنین قبل از سرمایه‌گذاری در هر طرحی، باید سوابق مالی شرکت را جویا و مطمئن شوید که کاملاً قانونی باشند.

لیست شرکت های پانزی ارز دیجیتال

بازار ارز دیجیتال یکی از اهداف اصلی برای مغزهای متفکر طرح پانزی است. 10 طرح رمزارز پانزی که تا 2022 بازار دارایی‌های دیجیتال را ویران کرد، به این شرح است:

  • وان ‌کوین (Onecoin)

این طرح طولانی‌ترین طرحی است که بازار ارز دیجیتال تا به حال شاهد آن بوده است. در این طرح با بازاریابی وان‌کوین، به عنوان قاتل ارز دیجیتال بیت‌ کوین ، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران فریب خوردند.

  • دکادو کوین (Dekado Coin)

مطابق معمول، جلسات مقدماتی 40 تا 70 درصد بازدهی را به طور ماهانه وعده می‌دادند؛ اما هنگامی که پایگاه کاربران جهانی، از هند، اندونزی، هلند و آفریقا وارد سایت شدند، سایت از کار افتاد و افراد دیگر نمی‌توانستند به حساب‌های خود دسترسی داشته باشند.

  • بیت‌ کوینکت (Bitcoinnect)

در 2016، بیتکوینکت به عنوان یک راه‌حل وام‌دهی بیت‌کوین راه‌اندازی شد که بازده ماهانه 40 درصدی را نوید می‌داد. سرمایه‎‌گذاران باید توکن‌ های Bcc را می‌خریدند، روی پلتفرم قفل می‌کردند و منتظر می‌ماندند که ربات‌های تجاری وجوه قفل شده را برای تجارت استفاده کنند. این یکی از برترین طرح های پانزی در سال 2022 بود.

  • رگال کوین (Regalcoin)

در اوج کلاهبرداری بیت‌کوینکت، این طرح 50 درصد بازده ماهانه برای نگه‌داشتن توکن جدید خود، رگال کوین، قول داد. این رمزارز در چند صرافی از جمله CoinExchange.io فهرست شده بود، اما ارزش آن از +70 دلار در اکتبر 2017 به 0.005 دلار در 2019 کاهش یافت.

  • پلاس ‌توکن (PlusToken)

پلاس ‌توکن جدیدترین و بزرگ‌ترین طرح پانزی است که تا به حال در دنیای ارز دیجیتال ثبت شده است. این طرح بیش‌تر کمپین بازاریابی خود را از طریق برنامه پیام‌رسانی چینی وی چت، با جذب سرمایه‌گذاران با چشم‌انداز کسب درآمد ماهیانه 10 تا 30 درصدی از سرمایه‌گذاران انجام داد.

پلاس‌توکن بیش از 3 میلیون سرمایه‌گذار را که بیش‌تر در چین، کره و ژاپن ساکن بودند، جذب خود کرد.

پلاس ‌توکن شرکت پانزی ارز دیجیتال

  • گین ‌بیت ‌کوین (GainBitCoin)

در 2016، گین‌بیت‌کوین به عنوان یک راه‌‌حل استخراج ابری مبتنی بر هند، با وعده ایجاد بازده ماهانه 10% به مدت 18 ماه ظاهر شد. این پروژه 300 میلیون دلار را از سوی سرمایه‌گذاران هندی جذب کرد. در 2017، مشخص شد که هیچ تجهیزات استخراج و عملیات معدنی پشت این طرح پیچیده وجود ندارد.

  • موریس‌ کوین (Morris Coin)

این طرح در هند اجرا شد و برای هر سرمایه‌گذاری به ارزش 15 روپیه، وعده بازگشت روزانه 270 روپیه با 4.4 برابر سود داده شد. همچنین 10 تا 40 % مزایا برای هر ارجاع موفق وعده داده شد.

  • ماینینگ مکس (Mining Max)

همانند گین‌بیت‌کوین، ماینینگ مکس نیز از یک سرمایه‌گذاری ظاهری استخراج ابری برای پنهان کردن ماهیت واقعی عملیات غیرقانونی خود استفاده کرد. این پلتفرم به سرمایه‌گذاران قول داد، راهی برای سرمایه‌گذاری بر روی تبلیغات گسترده ارز دیجیتال ایجاد کند. ماینینگ مکس ایده شرکت در یک اکوسیستم استخراج چندگانه رمزارزی را مطرح کرد که پتانسیل ایجاد بازده بالا را داشت.

  • اترترید (Ether trade Asia S)

اترترید به عنوان یک پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال، 3 % بازده روزانه سرمایه‌گذاری را ارائه داد؛ اما هربار که معامله‌گری می‌‌خواست توکن‌های خود را پس بگیرد، پلتفرم با استناد به «اشکال فنی» به آن اجازه نمی‌داد.

  • فورسیج (Forsage)

اپراتور فورسیج متهم شده است که از ژانویه 2020، از طریق اوراق بهادار ثبت‌نشده، بالغ بر 300 میلیون دلار جمع‌آوری کرده است.

فورسیج یکی از شرکت های پانزی

طرح پانزی در ایران چگونه است؟

طرح پانزی در ایران توسط شرکت‌هایی انجام می‌شود که تابلو و شماره ثبت دارند و تبلیغات گسترده انجام می‌دهند تا اعتماد مشتریان را جلب کنند. این شرکت‌ها در تبلیغات خود مردم را ترغیب می‌کنند درصورتی که نمی‌دانند چگونه سرمایه‌گذاری کنند، پول خود را برای سرمایه‌گذاری به ایشان بسپارند.

چنین شرکت‌هایی یا به دنبال پول مشتری هستند یا قصد دارند جنسی بفروشند که ارزش واقعی آن کمتر از آن چیزی است که آن‌ها ادعا می‌کنند. سودی که این شرکت‌ها وعده می‌دهند، بسیار زیاد است.

سوالات متداول

آیا ارز دیجیتال یک طرح پانزی است؟

بیت‌ کوین یک طرح پانزی نیست؛ زیرا برای ادامه آن به سرمایه‌گذاران جدید تکیه نمی‌شود. دراصل بیت کوین برای حفظ ارزش خود به فناوری و اثرات شبکه متکی است.

طرح پانزی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

این طرح به سرمایه‌گذاران وعده سود 7% در هفته داده و وجوه سرمایه‌گذاری شده برای فعالیت‌های آربیتراژ بیت کوین به قصد ایجاد بازده استفاده می‌شوند. درعوض، بیت کوین‌های سرمایه‌گذاری شده برای پرداخت به سرمایه‌گذاران موجود استفاده و برای پرداخت هزینه‎‌‌های سازمان‌دهنده به دلار آمریکا مبادله می‌شود.

جمع‌ بندی

آن‌چه در این مقاله از صرافکس آموختیم:

  • کلاهبرداری پانزی روشی است که در آن نرخ بازدهی بالا را با ریسک کم به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهند.
  • بازدهی بیش از حد بالا، سرمایه‌گذاری‌های ثابت نشده، سرمایه‌گذاران بدون مجوز و … نشانه‌های طرح پانزی هستند.
  • برای پیشگیری از افتادن در دام طرح پانزی، پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری از سوابق مالی شرکت موردنظر مطلع شوید.
  • و…

در پایان اگر قصد دارید در بازار ارز دیجیتال خرید و فروش و سرمایه‌گذاری کنید، به صرافی آنلاین صرافکس مراجعه و معاملات خود را از این طریق انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا