آموزش

توکن چیست؟ کاربرد و انواع آن کدام است؟

با افزایش نجومی قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال افراد زیادی خواهان سرمایه گذاری در این زمینه شده اند. همانند سایر بازارهای مالی، دنیا رمز ارزها نیز دارای مفاهیم و اصطلاحات منحصر به فرد می باشند. یکی از مفاهیم پرکاربرد در این حوزه، بدون شک توکن است. از این رو شاید برای شما نیز سوال باشد که توکن چیست و چه نقشی را در بازار رمز ارزها ایفا می‌کند.

متاسفانه افراد زیادی هستند که با اصطلاح Token آشنا نیستند و به درستی کاربرد آن را نمی دانند. از همین رو برخی از افراد Token را گاهی به اشتباه جای کوین یا اشاره به ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. در ادامه مطلب از صرافکس به جواب سوال توکن چیست می‌پردازیم.

توکن چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال یک توکن Token ارز دیجیتال است که بلاک چین مستقل ندارد و روی شبکه های دیگر مانند اتریوم جابه جا می شود. بنابراین در بازار های ارزهای دیجیتال مهم ترین موردی وجود دارد این است که با سوال توکن چیست آشنا باشید و فرق بین Token و Coin را بدانید. از این رو به عبارتی دیگر کوین ارز دیجیتالی است که بلاک چین مستقل خود را دارد.

بیت کوین ، اتریوم، لایت کوین، سولانا و موارد دیگر، ارز دیجیتال هستند که در بلاک چین های اختصاصی بوده که در دسته بندی کوین جای می‌گیرند. این در حالی است که token شامل تتر، چین لینک، آوی و بت می باشد.

به عبارتی دیگر برای اینکه با معنا Token  بیشتر آشنا شوید باید بگوییم که که در فضای رمز ارزها، توکن به ارزهای دیجیتال گفته می شود که بلاک چین مخصوص خود را نداشته و از بلاک چین‌های پلتفرمی جهت ثبت تراکنش های خود استفاده می‌کند. البته در مجموعه، به هر نوع دارایی در فضای رمز ارزها نیز ممکن است Token گفته شود.

خرید سولانا

تفاوت بین کوین و توکن چیست؟

 

بلاک چین های پلتفرمی همچون کاردانو و باینس امکان ساخت برنامه های غیر متمرکز از طریق قرداد های هوشمند را دارند و افراد با استفاده از این پلتفرم ها می توانند دارایی‌های خود را بدون این که مجبور به طراحی شبکه بلاک چین باشند، استفاده کنند.

تفاوت بین کوین و توکن چیست؟

اکنون که با مفاهیم Token آشنا شده اید بهتر است به طور خلاصه با کوین و تفاوت آن با توکن نیز آشنا شوید. کوین ها رمز ارزهایی به شمار می روند که روی شبکه بومی ایجاد شده و بر روی بلاک چین مستقل خود فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال بیت کوین، کوینی است که بر روی بلاک چین خود ایجاد شده و به فعالیت خود را ادامه می دهد. کوین هایی همچون اتر و لایت کوین دقیقا چنین وضعیتی دارند و بروی بلاکچین خود توسعه پیدا کرده اند.

برخلاف کوین، این نوع از ارزها بلاک چین خود را نداشته و رمز ارزی به شمار می‌رود که بروی بلاک چین دیگری فعالیت خود را ادامه می‌دهد. همان طور که در بالا گفتیم، برخی از پلتفرم ها بلاک چین خاصی هستند که به سایر پروژه ها اجازه می‌دهند اپلیکیشن های خود را بر روی پروتکل شان راه اندازی کنند.

برای چنین شرایطی به شبکه اتریوم توجه داشته باشید. این شبکه کاربران را قادر می سازد تا توکن های خود را بر روی پلتفرم های اتریوم ایجاد، منتشر و مدیریت کنند.

از این رو اتریوم با داشتن قرارداد هوشمند به رایج ترین پلتفرم برای ساخت و انتشار Token تبدیل شده است. یکی از رایج ترین توکن ها محبوب می توان به Token ERC20  اشاره داشت. این Token بر روی بلاکچین اتریوم ایجاد شده است و از آن پلتفرم برای انتقال و انجام تراکنش بهره می برد.

کاربرد Token

کاربرد Token

 

همانند کوین، این نوع از دارایی ها نیز می تواند به عنوان وسیله ای برای مبادله استفاده گردد. این دارایی ها علاوه بر اینکه به عنوان وسیله ای برای پرداخت به شمار می روند، قابلیت های بسیار متعددی در زمینه های مختلفی دارند.

توکن یک دارایی دیجیتالی محسوب می شود که توسط پروژه منتشر شده تا به عنوان یک نوع پرداخت در اکوسیستم پروژه ها مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، Token به دارندگان حق مشارکت در شبکه را داده و دسترسی به کالاها و خدمات متنوعی را آسان می‌کند.

توکن های کاربردی

به عنوان مثال شما از طریق سیستم بلاکچین یک بلیط سینما خریداری کرده اید و در اصل یک Token گرفته اید. توکن های کاربردی، خدمات منحصر به فردی را ارائه می کنند و تنها در شبکه خودشان قابل استفاده می‌باشد. Token vethor را در نظر داشته باشید که در سیستم Vechain فعالیت می‌کند، به عنوان کارمزد و سوخت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد توکن ارز دیجیتال اتریوم

توکن های امنیتی

Security token که به آنها سکه اوراق بهادار نیز گفته می شود، حق توزیع دارایی را در اختیار افراد قرار داده است. به عبارتی دیگر برخی از آن‌ها حق مالکیت فرد را بر روی یک دارایی دیجیتالی یا غیر دیجیتالی استفاده می شوند. این دارایی ها می تواند سند مالکیت خانه باشد یا سهام یک شرکت.

توکن های معاملاتی

حال که با انواع Token آشنا شده اید، بهتر است با کاربرد توکن های معاملاتی نیز آگاه شوید. این دارایی‌ها اغلب برای خرید و فروش کالا و خدمات مناسب هستند. کوین هایی نظیر تتر از جمله آن‌ها است.

جمع بندی

در این مطلب از صرافکس سعی شد به سوال توکن چیست به طور کاملا ساده توضیح داده شود. در خلاصه Token یک نوع دارایی دیجیتال به شمار می رود که قابلیت انتقال به دیگران و ذخیره ارزش در خود را دارد. توکن‌ ها قبل از این ‌که وارد دینا رمزارز بشوند، در سیستم‌های کامپیوتری به عنوان یک نوع مجوز رمزنگاری شده تعریف شده بودند. در انتها از شما دعوت می‌کنیم تا مقاله توکنیزه کردن را در صرافکس مطالعه کنید.

سوالات متداول

توکن ها چگونه ساخته می‌شوند؟

جالب است بدانید هر پلتفرم بلاک چین که ار قرارداد های هوشمند سطح بالا استفاده می‌کند، می‌تواند توکن ایجاد کند. به عنوان مثال اتریوم میزبان بیش از 80 درصد توکن ها در بازار می‌باشد.

توکن ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

همان طور که گفته شد؛ توکن ‌های ارز دیجیتال می‌توان به عنوان جایگزین پول استفاده کرد. یک Token ارزی از طریق یک فناوری غیرمتمرکز (بلاک چین) معاملات دنیای واقعی را تسهیل کرده است.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا