آموزش

توکن سوزی شیبا (3 آدرس ضروری برای توکن سوزی)

شیبا اینو یک میم کوین معروف در فضای کریپتو می‌باشد. سگ شکاری ژاپنی، شیبا اینو، به عنوان نماد این رمز ارز انتخاب شده است. شیبا اینو رقیب ارز دیجیتال دوج کوین و در واقع به عنوان قاتل دوج وارد بازار کریپتو شد. در آگوست 2020، یک فرد یا گروه ناشناس به نام ریوشی این میم کوین را روانه بازار کردند. شیبا اینو با مجموع 1 کوادریلیون (معادل 1000 تریلیون) توکن آغاز به کار کرد. 

از آن زمان، این نهاد تلاش کرده است تا با توکن سوزی شیبا اینو ارزش آن را در بازار ارزهای دیجیتال افزایش دهد. توکن SHIB در سال 2021 یک رالی صعودی نسبتاً پر هرج و مرج داشت و ترس از دست دادن (FOMO) کاربران را برای خرید شیبا که در حال رسیدن به اوج‌های باورنکردنی بود ترغیب کرد. در اکتبر همان سال، شیبا اینو به اوج قیمت 0.00002913 دلار یا 43.8 میلیون درصد افزایش رسید.  

توکن شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو که در آگوست 2020 توسط بنیانگذار ناشناس، ریوشی ایجاد شد، یکی از میم کوین‌های با رشد سریع در بلاک‌چین اتریوم است که خود را به عنوان رقیب دوج کوین یا (Doge Killer) معرفی می‌کند و سه توکن شامل SHIB، LEASH و BONE را به بازار کریپتو معرفی کرده است. طبق وایت پیپر پروژه، شیبا اینو برای پاسخ به یک سوال ساده ساخته شده است: اگر یک پروژه ارز دیجیتال 100٪ توسط جامعه آن اداره شود چه اتفاقی می‌افتد؟

محبوبیت و موفقیت شیبا به دلیل جامعه بزرگ حامیان ارز دیجیتال SHIB است که به اصطلاح ShibArmy نامیده می‌شوند و اینفلوئنسرهای آنلاینی هستند که به افزایش قیمت شیبا کمک می‌کنند. وب‌سایت پروژه اشاره می‌کند که توکن شیبا یک میم کوین غیرمتمرکز است که به یک اکوسیستم پر جنب و جوش تبدیل شده است و توجه کاربران کریپتو را به خود جلب کرده است و محبوبیت این نژاد سگ در جامعه کریپتو طنین‌انداز شده است.

علت توکن سوزی ارز شیبا

منظور از توکن سوزی ارزهای دیجیتال چیست؟

به طور کلی، توکن سوزی در کریپتو و بلاک‌چین به حذف رمز ارزها از عرضه کلی بازار ارز دیجیتال برای افزایش ارزش آن دارایی اشاره دارد. به عنوان مثال بیت کوین در مجموع 21 میلیون کوین عرضه می‌کند. بلاک‌چین اتریوم از 122 میلیون توکن تشکیل شده است اما شیبا عرضه کلی 1 کوادریلیون دارد که بسیار زیاد است. می‌دانیم که هر چه تعداد توکن‌ها در کل عرضه بیشتر باشد، تقاضا و ارزش کمتری دارد. اما چگونه می توان این موضوع را حل کرد؟

بسیاری از رمز ارزها دارای مکانیسم توکن سوزی هستند. به عبارت دیگر کوین را از گردش خارج می‌کنند، بدین صورت که آن‌ها را به آدرس کیف پول‌های مرده ارسال می‌کنند تا ارزش خود را در دراز مدت حفظ کنند. این توکن‌ها دیگر قابل دستیابی نخواهند بود و به اصطلاح می‌سوزند. 

رمز ارزهایی با منابع بی‌نهایت مانند اتریوم دارای این مکانیسم هستند و این فرایند باعث کاهش تورم آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، توکن‌هایی با منابع محدود نیز این مکانیسم را دارند مانند توکن سوزی شیبا. شیبا اینو با کاهش یک کوادریلیون عرضه در گردش خود برای کاهش تعداد توکن‌های در گردش پیشرفت می‌کند. کاهش عرضه و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت توکن خواهد شد.

نحوه توکن سوزی شیبا

شیبا اینو برنامه مشخصی برای توکن سوزی ندارد. اما در آوریل 2022، پورتال توکن سوزی شیبا به‌نام شیببرن (Shibburn) اعلام کرد که به دارندگان توکن SHIB اجازه می‌دهد توکن‌های خود را بسوزانند و در ازای این کار خود پاداش‌ دریافت کنند. میزان توکن سوزی شیبا از قبل بالا بود. در ماه مارس 2022، 6 میلیارد شیبا تخریب شد و در آوریل این تعداد به 10 میلیارد رسید که این‌ها همه قبل از ظهور پورتال توکن سوزی شیبا بود. 

توکن سوزی شیبا اینو در سه آدرس انجام می‌شود که بخشی از شبکه اتریوم هستند و برای توکن‌های دیگر نیز استفاده می‌شوند. آدرس توکن سوزی در واقع آدرسی است که توسط کسی کنترل نمی‌شود، به این معنی که پس از ارسال توکن‌ها، آن‌ها به طور موثر از گردش و دسترس خارج می‌شوند.

  • اولین آدرس توکن سوزی شیبا آدرسی بود که ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، از آن برای سوزاندن توکن‌های 6.7 میلیارد دلاری SHIB در آن زمان استفاده کرد.
  • دومین آدرس توکن سوزی شیبا توسط تیم شیباسواپ (ShibaSwap) استفاده می‌شود که یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است.
  • سومین آدرس توکن سوزی شیبا سیاه چاله نام دارد و آدرسی است که برای باقیمانده توکن‌های غیرقابل تعویض شیبوشی استفاده می‌شود.

نحوه توکن سوزی شیبا

نقشه راه توکن سوزی شیبا

با نگاهی به نقشه راه توکن سوزی شیبا اینو، برنامه‌های توکن سوزی این پروژه را می‌توان مشاهده کرد: 

  • متاورس شیبا به مالکان زمین اجازه می‌دهد برای تغییر نام املاک خود، SHIB را بسوزانند.
  • تمام پلت‌فرم‌های آینده شیبا مانند شیباسواپ و شیباریوم (Shibarium) مکانیسم‌های توکن سوزی خواهند داشت.
  • NOWPayments یک مکانیسم توکن سوزی اختیاری را برای تاجران خود معرفی کرده است. برخی از شرکای شیبا، مانند Wellys و John Richmond، برای توکن سوزی شیبا ثبت نام انجام داده‌اند.

جامعه شیبا اینو نیز از طریق ابتکارات خود به روش‌های مختلفی اقدام به توکن سوزی می‌کند. به عنوان مثال، یک پروژه از درآمد وابسته از آمازون برای سوزاندن توکن‌ها استفاده می‌کند، در حالی که پروژه دیگری لیست‌های پخش را منتشر کرده و از درآمد حاصل از آن برای توکن سوزی شیبا اینو استفاده می‌کند.

به این ترتیب، هیچ برنامه سوزاندن ثابتی وجود ندارد. برخی از نهنگ‌های بزرگتر SHIB گاهی اوقات توکن سوزی‌های بزرگ را انجام می‌دهند. با این حال، برنامه منظمی برای آن وجود ندارد و هر ماه مقدار SHIB حذف شده تغییر می‌کند. در می 2022، دارندگان 30 میلیارد شیبا را سوزاندند، با این حال، قیمت SHIB همچنان در حال کاهش است بنابراین نرخ توکن سوزی شیبا را کاهش دادند.

این در واقع جنبه منفی مکانیسم توکن سوزی را نشان می‌دهد بدین معنا که این فرایند به خودی خود تضمینی برای افزایش قیمت رمز ارز نیست. به نظر می‌رسد که ارتش شیب (Shibarmy) زمانی که بازار صعودی است بیشتر و زمانی که نزولی است کمتر توکن سوزی می‌کند.

نمونه هایی از توکن سوزی شیبا اینو 

در حالی که شیبا اینو هیچ برنامه‌ریزی منظمی برای توکن سوزی از طریق توکنومیکس یا WoofPaper خود ندارد، پورتال شیببرن سوزاندن توکن‌ها را تسهیل می‌کند. اولین تاریخ توکن سوزی شیبا در 23 آوریل 2022 منتشر شد و تاکنون بیش از 60 میلیارد SHIB تخریب شده است. 

جدا از پورتال، تلاش‌های جامعه شیبا برای توکن سوزی یکی از قوی‌ترین و مهم‌ترین تلاش‌ها در بین جوامع ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. با توجه به جوایز پورتال توکن سوزی یا همان Shibburn، توکن سوزی‌های فردی به بیش از 10 میلیارد SHIB رسیده است.

از طریق توکن سوزی در جامعه و تغییر نام شیبوشی، میزان توکن سوزی شیبا تا مارس، حدود 6 میلیارد SHIB بود و در ماه آوریل به 26 میلیارد رسید و در ماه می 2022 به 31 میلیارد رسید. در نیمه اول سال 2022، بیش از 70 میلیارد SHIB توسط جامعه شیبا اینو سوزانده شد. در میان سه کیف پول و آدرس SHIB burn، بیش از 410.38 تریلیون شیبا سوزانده شده است که 41 درصد از کل عرضه آن را تشکیل می‌دهد.

با این حال، بیشترین نرخ توکن سوزی شیبا متعلق به همان توکن سوزی بوترین بود که  410.24 تریلیون SHIB را در ماه می 2021 پس از دریافت 500 تریلیون شیبا اینو در ابتدای راه‌اندازی توکن، از بین برد. جامعه تا سپتامبر 2022، 180 میلیارد SHIB، به ارزش 1.8 میلیون دلار را مورد توکن سوزی قرار داده است. 

شیبا اینو چگونه توکن ها را می سوزاند؟

مکانیسم توکن سوزی شیبا اینو این کار را با ارسال رمز ارزها به یک کیف پول به اصطلاح مرده انجام می‌دهد. این دارایی‌ها پس از ارسال به آدرس فوق قابل بازیابی نیستند. ایده پشت این مکانیسم این است که حداکثر عرضه کمیاب شود. در نتیجه، توکن‌ها باید شاهد رشد مثبت قیمت باشند. 

در حال حاضر، دارندگان شیبا که رمز ارزهای خود را می‌سوزانند به صورت توکن burntSHIB پاداش دریافت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند این توکن‌ها را نیز به اشتراک بگذارند و پاداش در توکن‌های ریوشی است. این توکن را جامعه شیبا ایجاد کرده است. مکانیسم توکن سوزی در 23 آوریل 2022 راه‌اندازی شد و ارتش شیبا تنها در پنج روز 20 میلیارد شیبا اینو را سوزاند.

جمع بندی و سوالات متداول

در نهایت توکن سوزی شیبا به عنوان یک راه حل جدید برای کاهش توکن‌های موجود و بازگرداندن عرضه و تقاضا به تعادل است. بر این اساس، پورتال سوزاندن SHIB در آوریل 2022 به عنوان روشی هوشمندانه برای توکن سوزی و خارج کردن آن‌ها از گردش راه‌اندازی شد و تا امروز علاوه بر این پورتال، دارندگان شیبا نیز با ارسال این رمز ارز به آدرس‌های مشخص اقدام به توکن سوزی می‌کنند.

توکن سوزی به چه معناست؟

این مکانیسم عبارت است از ارسال مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتال به آدرس کیف پولی که فقط می‌تواند دارایی‌ها را دریافت کند (کیف پول مرده) به این ترتیب، توکن‌ها به طور موثر از گردش و عرضه کلی حذف می‌شوند.

چه مقدار شیبا مورد توکن سوزی قرار گرفته است؟

تاکنون 410.4 تریلیون SHIB سوزانده شده است و بیشتر این توکن‌ها به کیف پول مرده اتریوم ارسال شده‌اند.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا