آموزش

همه چیز در رابطه با فروش استقراضی (Short Selling) ارز دیجیتال

همان‌طور که مطلع هستید در چند سال اخیر بازارهای مالی رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و معامله‌گران سعی می‌کنند که با فن‌ها و راه‌های مختلفی رشد بازار را دوچندان کنند. فروش استقراضی یکی از این تکنیک‌ها است که سبب پویایی بازار می‌شود با استفاده از این تکنیک معامله‌گر می‌تواند از ریزش قیمت سود کسب کند. این مقاله را با عنوان فروش استقراضی و معنا و مفهوم آن و دلایل به کار بردن این تکنیک در بازار رمز ارزها را برای شما توضیح می‌دهیم.

فروش استقراضی چیست؟

قبل از اینکه راجع به فروش استقراضی (Short Selling) در بازار رمزارزها صحبت کنیم اول باید معنا و مفهوم آن را متوجه و درک کنیم. در معامله‌های قدیمی یک اصل کوتاه، مفید و مختصر وجود داشت که می‌گفت: «در قیمت پایین بخر و در قیمت بالا بفروش». در سال‌های اخیر که بازار ارز دیجیتال رشد خوبی داشته‌اند باز هم یک اصل ساده وجود دارد که برعکس معامله‌های سنتی است.

«در قیمت بالا بخر و در قیمت پایین بفروش» که به این اصل فروش استقراضی می‌گویند و از این تکنیک زمانی استفاده می‌کنیم که انتظار داریم بازار ریزش داشته باشد که از ریزش آن بتوان سود برد به زبان ساده‌تر بخواهیم توضیح دهیم، این تکنیک یک راهبرد سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذار از ریزش قیمت دارایی‌ها می‌تواند سود و درآمد کسب کند.

اما چرا به آن “short selling” می‌گویند؟ در این روش سرمایه‌گذار هیچ پولی یا سرمایه اولیه‌ای ندارد که بخواهد برای به دست آوردن سود به فروش برساند. سازوکار این تکنیک این‌گونه است که یک دارایی را قرض می‌گیرند و با قیمت فعلی به فروش می‌رسانند و پس‌ازآن دوباره دارایی را از همان محل که وام گرفته‌اید خریداری می‌کنید.

در هنگام خرید مجدد این دارایی‌ها مطابق انتظار شما قیمت آن‌ها کاهش‌یافته در این حالت شما پول کمتری برای خرید آن دارایی‌ها نسبت به وقتی‌که آن را فروخته‌اید باید پرداخت کنید و این‌چنین سرمایه‌گذاران با پایین آمدن قیمت سود می‌برند.

مطلب پیشنهادی: معرفی الگوی سر و شانه

نحوه کار فروش استقراضی

short selling در بورس یک استراتژی متداول در بازارهای مالی است به‌طوری‌که سرمایه‌گذار مبادرت به وام گرفتن سهام و فروش آن می‌کند. هدف سرمایه‌گذار از این کار این است که در آینده با قیمت پایین‌تری بتواند آن سهام را بخرد. در واقعیت فروش استقراضی به فروش دارایی‌هایی گفته می‌شود که خود سرمایه‌گذار مالک آن نسبت و بر اساس آنالیز و تحلیل بازار در آینده پیش رو آن را فروخته و متعهد می‌شود که به صاحب اصلی برگرداند. این روش در دنیای رمزارزها استفاده و کارایی دارد ولی فقط مخصوص ارزهای دیجیتال نیست.

پروسه‌ short selling به این صورت است که سرمایه‌گذار مقداری ارز دیجیتال از صرافی وام گرفته و بعد آن را به فروش می‌رساند بعداً وام را پس می‌دهد. معامله‌گر برای این کار‌ ابتدا باید مقدار مشخصی پول به‌عنوان ودیعه نزد صرافی بگذارد تا برای مشکلات ناخواسته که احتمال رخ دادن دارد قرض را برداشت کنند.

دلایل استفاده از فروش استقراضی چیست؟

دلایل زیادی برای استفاده از فروش استقراضی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب سود در صورت کاهش قیمت: معامله‌گر با پیش‌بینی‌هایی که از آینده بازار ارز می‌کند سعی خواهد کرد که در هنگام کاهش قیمت ارزهای دیجیتال از آن‌ها سود به دست آورد به این شیوه که با وام گرفتن دارایی‌ها از مالک آن در بازار می‌فروشد. در این حالت که قیمت دارایی پایین می‌آید آن را با قیمت پایین‌تر می‌خرد و به صاحب آن برمی‌گرداند و در این میان اختلاف قیمت فروش و خرید سود سرمایه‌گذار خواهد بود.
  • بازگردانی: هنگامی‌که تقاضا برای دارایی‌های دیجیتالی بیشتر از عرضه آن به بازار باشد سبب افزایش چشم‌گیر خرید و صف بستن برای آن می‌شود. در این حالت با فروش استقراضی و فروش دارایی‌های دیجیتالی مشکل تقاضا حل‌شده و با این شیوه short selling باعث نقدشوندگی بازار می‌شود.
  • پوشش دهی ریسک ریزش قیمت: معامله‌گر برای پوشش ریسک ریزش قیمت در بازارهای دیجیتال از فروش استقراضی استفاده می‌کنند و به این صورت در آینده با کاهش قیمت می‌توان به‌راحتی ضرر را جبران کرد.

فروش استقراضی                   

کدام‌یک از دارایی‌های دیجیتال برای فروش استقراضی مناسب هستند؟

برخی از دارایی‌های دیجیتالی که بعضی شرکت‌های کوچک عرضه می‌کنند و سرمایه این شرکت‌ها توسط سرمایه‌گذاران افزایش داشته و به‌ویژه شرکت‌هایی که قیمت آن‌ها به‌سختی معلوم می‌شود.

آن دسته از دارایی‌هایی که از لحاظ مالی ضعیف هستند و خواهان ورود به یک بازار جدید هستند.

آن دسته از دارایی‌هایی که فقط بر روی یک محصول تمرکز دارند.

مزایا استفاده از فروش استقراضی در بازار کریپتو

فروش استقراضی دارای مزایای زیر است:

  • با استفاده از تکنیک فروش استقراضی حجم معامله‌ها رو به افزایش می‌رود به ‌این ترتیب کارایی بازار نیز افزایش می‌یابد.
  • کسانی که مقدار زیادی دارایی دیجیتال دارند در درازمدت از این دارایی‌ها سود کسب می‌کنند و با این تکنیک می‌توان سود به‌دست‌آمده را افزایش داد.
  • فروش استقراضی باعث دوطرفه شدن بازار و بیشتر شدن کیفیت آن می‌شود.

فروش استقراضی ارز دیجیتال

فروش استقراضی ارزهای دیجیتال

حالا که درباره فروش استقراضی کم‌وبیش متوجه شدیم باید یاد بگیرم که از چه راه‌های و چطوری باید این کار را انجام داد. از همه مهم‌تر این است که باید یک شبکه معاملاتی پیدا کنید که بتوانید در آن سفارش‌های فروش را ثبت کرد در زیر به چند راه مختلف برای فروش استقراضی اشاره می‌کنیم.

معامله مارجین (Margin Trading)

استفاده از یک حساب مارجین به عقیده اکثر سرمایه‌گذاران ساده‌ترین راه برای فروش استقراضی کریپتو است. در اینجا سرمایه‌گذار از کارگزار ارزهای دیجیتال را قرض می‌گیرد و با آن معامله می‌کنند این روش مارجین بیشتر برای سرمایه‌گذاران باتجربه مناسب خواهد بود، به این صورت که داشتن شبکه خودکار مزیت خوبی هست.

CFD

CFD کوتاه شده‌ی عبارت Contract for Difference است که در این روش معامله‌گر بدون اینکه قرضی از کسی بگیرد و یا دردسرهای فروش و خرید مجدد دارایی را به دوش بکشد توافق می‌کند که وجه ما به تفاوت را دریافت کند.

 شرکت‌های معروفی وجود دارند که این خدمات فروش استقراضی را ارائه می‌دهند مانند eToro یا Plus500. نکته‌ای که اینجا باید به آن توجه کرد این است که این سازوکار به دلیل خطرات زیادی که دارد مناسب معامله‌گرهای باتجربه هست.

باینری آپشن (Binary Options)

Binary Options راه دیگری برای فروش استقراضی در بازارهای دیجیتال است که در این روش دو حالت دارد (برد یا باخت) اگر پیش‌بینی‌های بازار درست از آب دربیاید با فروش استقراضی سود حاصل می‌شود و اگر پیش‌بینی‌ها درست نباشد سرمایه، سرمایه‌گذار از دست خواهد رفت.

چه زمانی برای short selling مناسب است؟

بهترین وقت برای فروش استقراضی در بازارهای ارز دیجیتال زمانی است که بازار در سرازیری و ریزش قیمت قرار دارد و آن زمانی است که دارایی افزایش قیمت زیادی داشته و از یک حد بیشتر بلا تر نمی‌رود و شروع به کاهش قیمت می‌کند. در این صورت می‌توان با تحلیل و آنالیز بازار اقدام به فروش دارایی کرد و از آن کسب سود کرد.

کدام‌یک از پلتفرم‌ها برای فروش استقراضی مناسب هستند؟

از معروف‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی بازارهای کریپتو می‌توان به CoinBase یا Binance اشاره کرد که اولی یک پلتفرم معروف در آمریکا و دیگری Binance پلتفرمی جهانی است که حجم زیادی از معاملات فروش استقراضی در آن انجام می‌شود. این قبیل پلتفرم‌ها می‌تواند برای کسانی که تجربه کافی در این بازار ندارند و مبتدی هستند سخت باشد. برای افراد تازه‌کار می‌توان Changelly Pro را پیشنهاد کرد. این پلتفرم دارای ویژگی بارزی هست که برای تازه‌کارها و باتجربه‌ها نیز مفید خواهد بود. همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند کیف پول چند ارزی، انواع لایه‌های امنیتی و غیره هست.

سخن پایانی

در بازارهای ارز دیجیتال تکنیک فروش استقراضی از اهمیت بالایی برخوردار است که با استفاده از آن می‌توان در مواقعی که بازار در حالت نوسان قرار دارد با ریزش قیمت اقدام به فروش دارایی کرد و از آن سود دریافت نمود و در این حالت می‌توان از روش مارجین و یا با تحلیل بازار از روش‌های دیگر برای فروش استقراضی استفاده کرد.

سؤالات متداول

آیا فروش استقراضی ایده خوبی است؟

فروش استقراضی مزایایی را برای سرمایه‌گذاران فردی و همچنین برای کل بازار فراهم می‌کند. فروش کوتاه‌مدت یا استقراضی به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا از کاهش سهام سود ببرند. این ابزار دیگری را در جعبه‌ابزار سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که در صورت کشف یک سهام دارای ارزش بیش‌ازحد، درآمد کسب کنند.

آیا فروش استقراضی مشکل است؟

فروش استقراضی دشوار است، زیرا در آن شما در بازار سهام در برابر تعصب رو به بالا شرط‌بندی می‌کنید. حتی بدتر از آن، برای امتیاز فروش استقراضی باید بهره پرداخت کنید. علاوه بر این، همه بازارها در زمان سقوط به‌سرعت افت می‌کنند، در حالی که بیشتر بازارها به‌آرامی و به‌تدریج رشد می‌کنند.

 

  

       

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا