آموزش

الگو سر و شانه چیست + آموزش کاربردی در معاملات

یکی از الگوهای ساده ولی پر بازده، الگو سر و شانه است. معمولا بعد از مشاهده این الگو، باید منتظر حرکتی مثبت و پر قدرت بود. الگوی سر و شانه معکوس، به شما نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، یک جهش الگوی برگشتی سر و شانه در راه است. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به زبان ساده با الگوی سر و شانه آشنا شوید و زمان استفاده از آن را یاد بگیرید.

آموزش الگو سر و شانه

شناخت تمامی الگوهای قیمتی برای کسب سود بیشتر، بسیار موثر است. بنابراین اگر مصمم هستید که در این بازار وارد شوید، باید با الگوهای تحلیل تکنیکال آشنا شوید. الگوهای تحلیلی کلاسیک به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • الگوی پرچم

الگوی پرچم یک الگوی ادامه دهنده است. ادامه دهنده به این معنی است که این الگو در میانه روند افزایشی یا نزولی نشان داده می‌شود و همین امر به نوعی ما را از دنباله دار بودن این روند مطمئن می‌کند.

  • الگو بازگشتی

الگوهای بازگشتی مثل الگوی پرچم، ادامه دار نیستند. این الگوها در زمان اتمام یک فرآیند افزایشی قیمت یا روند کاهشی ایجاد می‌شوند و تغییر روند را اعلام می‌کنند.

الگوی سر و شانه در فارکس یا ارز دیجیتال

الگو سرو شانه چیست؟

الگو سر و شانه که در انگلیسی به Head and Shoulders Pattern معروف است، برای تحلیل پرایس اکشن در معاملات فارکس و ارزهای دیجیتال قابل استفاده است. الگو سر و شانه، یک الگوی نموداری ساده برای معامله گران تازه کار و قدیمی است. از همین جهت این الگو در بین تازه کارها و حرفه‌ای‌ها بسیار محبوب است.

این الگو با یک روند صعودی و افزایش قیمت شروع می‌شود و بعد کم کم با کاهش قیمت، نمودار نزولی می‌شود و به اصطلاح شانه چپ را می‌سازد. بعد از این کاهش قیمت دوباره، با افزایش قیمت روبرو هستیم و در واقع قله‌ای بالاتر از قله قبل ساخته می‌شود که به آن قله سر گفته می‌شود. در ادامه قیمت دوباره کاهش پیدا می‌کند و قله‌ای نزدیک به عدد قله شانه چپ می‌سازد که در واقع همان شانه سمت راست است.

زمانی که قیمت در ادامه شانه چپ کاهش پیدا می‌کند، به آن نوسان پایین یا Swing Low گفته می‌شود. وقتی که قیمت کاهشی است و به خط نقطه پایانی گردن می‌رسد، الگو سر و شانه کامل شده است و احتمالا بعد از آن جهش نزولی قیمت ادامه پیدا می‌کند.

سر و شانه سقف

انواع الگوی سر و شانه

الگو سر و شانه در تحلیل تکنیکال دو نوع دارد. این دسته بندی بر اساس صعودی یا نزولی بودن الگوی سر و شانه انجام می‌شود. انواع الگوی سر و شانه از قرار زیر است:

  • الگو سر و شانه سقف
  • الگو سر و شانه معکوس

الگوی سر و شانه سقف همان است که در قسمت قبل توضیح دادیم. در انتهای روند این الگو خط نزولی می‌شود و معمولا بعد از آن افت نسبتا چشم‌گیری اتفاق می‌افتد.

الگوی سر و شانه معکوس

الگو سر و شانه برعکس یا معکوس در واقع همان الگوی سر و شانه هستند که روند معکوس دارند و وقتی کامل می‌شود این نمودار کاملا یک سر و شانه برعکس، ترسیم می‌کند. در الگو برگشتی سر و شانه، قبل از شروع صعود، مدتی قیمت به پایین‌ترین سطح خود سقوط می‌کند و بعد از آن بر می گردد و نقشه سر را تشکیل می‌دهد.

در الگوی برعکس سر و شانه، خط گردن از حداکثر قیمت شانه چپ و شانه راست، ساخته می‌شود. باید توجه کنید که اگر خط گردن شکسته شد، احتمالا قیمت روند صعودی پیدا خواهد کرد. پس برای آن آماده باشید.

الگوی سر و شانه معکوس

معاملات با استراتژی الگوی سر و شانه

اگر می‌خواهید از الگو سر و شانه در معاملات خود استفاده کنید، حتما توجه داشته باشید که باید صبور باشید تا الگو کامل شود. این نکته در کاهش حداقل ضرر شما بسیار مهم است.

زمانی که متوجه اجرای الگو سر و شانه شدید، حواستان شش دانگ به بازار باشد. بهترین زمان ورود، زمانی است که خط گردن شکسته شده باشد. لازم است پیش از ورود برای مدیریت ریسک خود برنامه ریزی کرده باشید. اگر زمان فکر کردن و برنامه ریزی ندارید؛ وارد نشوید. این ریسک ممکن است به از بین رفتن سرمایه شما منجر شود.

برای بدست آوردن سود، می‌توانید فاصله الگو را از خط پایین تا بالا اندازه بگیرید و از آن برای تخمین نهایی استفاده کنید. می‌توانید برای سرعت بیشتر از نرم افزارهای تشخیص الگوی سر و شانه استفاده کنید؛ اما در هنگام استفاده از نرم افزار فراموش نکنید که نرم افزار هم اشتباه می‌کند! بنابراین پیشنهاد می‌شود که از نرم افزار تنها به عنوان یک نیروی کمکی استفاده کنید و همه چیز را به آن نسپارید.

فرصت ورود در الگوی سر و شانه

جمع بندی

آن‌چه در این مقاله خواندید

  • برای به دست آوردن سود بیشتر، با الگوهای تکنیکال بیشتری آشنا شوید.
  • الگوهای تکنیکال دو نوع هستند: الگوهای ادامه دار (الگوی پرچمی) و الگوی بازگشتی.
  • الگو سر و شانه برای تحلیل پرایس اکشن در معاملات فارکس و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.
  • از انواع الگوهای سر و شانه به این دو الگو می‌توان اشاره کرد: الگو سر و شانه سقف و الگوی سر و شانه معکوس.
  • صبوری کنید و زمان درست برای ورود در این الگو زمانی است که خط گردن شکسته شده است.

الگوی سر و شانه چیست؟

این الگو با روند صعودی و افزایش قیمت شروع می‌کند و شانه‌ها را می‌سازد و سیر نزولی پیدا می‌کند بعد از آن برای قله بالاتری جهش پیدا می‌کند که سر را ترسیم می‌کند. دوباره همین اتفاق برای نقش شانه راست می‌افتد و تا خط زیر گردن کاهش پیدا می‌کند.

چگونه با الگوی سر و شانه، معامله انجام دهیم؟

وقتی الگوی سر و شانه به گردن رسید، می‌تواند شما را از ساخت شانه بعدی کمی مطمئن‌تر کند. بهترین فرصت ورود زمانی است که خط گردن شکسته شود.

 

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا