آموزش

آشنایی با پرایس اکشن (Price Action) و نحوه استفاده از آن

برای فعالان بازار‌های اقتصادی و تحلیلگران، مفهوم پرایس اکشن بسیار پرکاربرد و با اهمیت است و برخورد با آن اجتناب ناپذیر است. اصولاً سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، برای سهام و کالا‌هایی که در بازار خرید و فروش می‌شوند، تحلیل‌های گوناگونی ارائه می‌کنند که در واقع در برگیرنده تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال است.

در ارائه این آنالیز‌ها برای رفتار قیمت یک دارایی در بازار، عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین آشنایی با این فاکتور‌ها اهمیت زیادی برای معامله‌گران اعم از افراد معمولی و سازمان‌های بزرگ دارد. از مهم‌ترین معیار‌هایی که در تحلیل تکنیکال یک دارایی دخالت دارد، پرایس اکشن یا رفتار قیمت آن دارایی است که قسمت بسیار مهمی از تحلیل تکنیکال به شمار می‌آید و در واقع تشکیل دهنده اساس تمام تحلیل‌های تکنیکال است. در ادامه این مقاله از صرافکس، معتبرترین صرافی خرید ارز دیجیتال ، برای آشنایی بیشتر با این مفهوم همراه ما باشید.

پرایس اکشن چیست؟

معنی پرایس اکشن (Price Action) یا رفتار قیمت، نوسانات و افزایش و کاهش قیمت یک دارایی طی یک دوره زمانی مشخص است. این قبیل حرکات قیمت به طور واضح در یک بازار بسیار نقدشونده و نوسانی قابل مشاهده است. معامله‌گران و کاربران بازار‌های مالی اصولاً ترکیبی از نمودار‌های مختلف مثل الگو‌های کندل استیک را به منظور بررسی و پیگیری رفتار قیمت استفاده می‌کنند زیرا این قبیل الگو‌ها قیمت بسته و باز شدن و بیشترین و کمترین قیمت یک دارایی را به طور مشخص نشان می‌دهند.

اصولاً افرادی که بر اساس قیمت دارایی‌ها و نوسانات آن در بازار معامله می‌کنند، به اخبار فاندامنتال اهمیت نمی‌دهند و بر سطوح حمایت و مقاومت که نشان‌دهنده تثبیت و شکست قیمت است، تمرکز می‌کنند. علاوه بر این آن‌ها از شاخص‌های مختلف در تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی قیمت استفاده نمی‌کنند و اصولاً دو یا چند معیار را برای تحلیل‌های خود برمی‌گزینند. این افراد معتقدند که قیمت یک دارایی به تنهایی بازگوکننده عوامل مؤثر بر بازار است.

پرایس اکشن چیست

تفسیر پرایس اکشن

تحلیلگران پیگیری رفتار قیمت را از نمودار‌هایی که قیمت‌ها را در طول زمان رسم می‌کنند، بررسی و تفسیر می‌کنند. به این منظور معامله‌گران نمودار‌های مختلف را برای بالا بردن توانایی خود در تشخیص و تفسیر روند‌ها، شکست‌ها و معکوس‌ها ترکیب می‌کنند. تریدر‌ها اغلب از نمودار‌های کندل استیک (شمعدانی) استفاده می‌کنند، زیرا همانطور که اشاره شد این الگو‌ها مقادیر بازشدن، ماکزیمم، مینیمم و بسته شدن قیمت را در تایم فریم‌های مختلف نشان می‌دهند و امکان بررسی بهتر رفتار قیمت را فراهم می‌کنند.

الگو‌های شمعدانی مانند صلیب حرامی، الگوی پوشاننده و سه سرباز سفید همگی نمونه‌هایی از نمود بارز پرایس اکشن هستند. انواع دیگر کندل استیک نیز وجود دارند که آن‌ها هم در نتیجه رفتار قیمت بوجود می‌آیند و مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند. بسیاری از تحلیلگران تکنیکال برای محاسبه شاخص‌های تکنیکی از داده‌های مربوط به قیمت علاوه بر شکل‌های روی نمودار، استفاده می‌کنند. مثلاً الگوی مثلث صعودی که از ترسیم خطوط روند در نمودار قیمت ایجاد می‌شود، ممکن است برای پیش‌بینی شکست احتمالی استفاده شود، زیرا رفتار قیمت نشان دهنده شکست گاو‌ها در چند نوبت است که هربار شتاب بیشتری نیز به‌دست آورده است.

برای مشاهده نمودار، قیمت لحظه ای و خرید ترون از سایت صرافکس کلیک کنید.

نحوه استفاده از پرایس اکشن

به طور کلی از دیدگاه تحلیلگران، رفتار قیمت به عنوان یک ابزار معاملاتی مانند یک‌اندیکاتور به-کار گرفته نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از داد‌ها است که سایر ابزار‌ها از آن منشأ گرفته‌اند. هر دو گروه معامله‌گران نوسانی و معامله‌گران روند تمایل به بیشترین استفاده از پرایس اکشن را دارند و سعی می‌کنند از هرگونه تحلیل فاندامنتال استفاده نکرده و صرفاً بر سطوح حمایت و مقاومت برای پیش‌بینی شکست‌ها و تثبیت تمرکز کنند.

 آن‌ها باید عوامل دیگری را نیز برای دقیق‌تر بودن تفاسیر خود از پرایس اکشن در نظر بگیرند مانند حجم معاملات و دوره‌های زمانی که از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از مؤسسات مالی اغلب از برخی الگوریتم‌ها برای تجزیه و تحلیل رفتار قیمت در گذشته و اجرای معاملات در شرایط خاص استفاده می‌کنند. همانطور که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) قبلاً اشاره کرده است که استفاده از الگوریتم‌ها در معاملات بسیار فراگیر و گسترده است. این الگوریتم‌های اتومات از داده‌های مربوط به قیمت استفاده می‌کنند و نتایج استنباطی خود را ارائه کرده و حرکات قیمت دارایی را در آینده تعیین می‌کنند.

نحوه استفاده از پرایس اکشن

محدودیت های استفاده از پرایس اکشن

تفسیر ماهیت رفتار قیمت یک فعالیت کاملاً ذهنی است. این امر بدیهی است که دو معامله‌گر مختلف بعد از تحلیل و آنالیز رفتار قیمت یک دارایی نتایج متفاوتی به دست آورند. ممکن است یکی از این دو از منظر خود شاهد یک روند نزولی باشد و دیگری معتقد باشد که رفتار قیمت یک معکوس کوتاه مدت بالقوه نشان خواهد داد.

شایان ذکر است که تایم فریمی که تریدر در تحلیل خود استفاده می‌کند بسیار مهم است. به عنوان مثال، ممکن است آنچه معامله‌گر در تایم فریم روزانه می‌بیند روند نزولی باشد در حالیکه روند ماهانه صعودی است. در این مورد بهتر است تریدر برای تقویت پیش‌بینی و تحلیل خود از ابزار‌های بیشتری بهره ببرد. با این همه، مهم این است که رفتار قیمت یک دارایی در گذشته تضمینی برای عملکرد آن در آینده نخواهد بود.

در ادامه بخوانید: همه چیز درباره کاهش ریسک معاملاتی با تتر

سخن پایانی

پرایس اکشن یک روش تحلیلی بسیار کارآمد برای بررسی وضعیت بازار است. به‌علاوه، آنالیز الگو‌های کندل‌استیک، باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران حوزه ارز‌های دیجیتال نقاط صحیح ورود و خروج را تشخیص داده و بتوانند به موقع وارد بازار شده و در بهترین حالت و با سیو سود مناسب معامله خود را ببندند. مسلم است که برای کسب مهارت در تفسیر رفتار قیمت معامله‌گران باید زمانی را صرف مطالعه در این زمینه و بررسی نمودار قیمت‌ها کنند.

سوالات متداول

پرایس اکشن در ارز دیجیتال چیست؟

منظور از این مفهوم بررسی و آنالیز رفتار قیمت یک دارایی در یک بازه زمانی مشخص است.

معایب پرایس اکشن چیست؟

ممکن است نتایج آنالیز تریدر‌ها بر اساس رفتار قیمت با یکدیگر متفاوت باشد. مثلاً، در جایی که یکی روند صعودی برای آینده پیش‌بینی می‌کند دیگری روند کاهش قیمت‌ها را می‌بیند و برای تشخیص درست مهارت زیادی مورد نیاز است.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا